Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: hpi racing - 12.02.10 - klo: 14.20
Mitä se auttaa jos on tehokkaampi konkka, mitä etuja se tuo siis.

http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/

LainaaKondensaattori (Capacitor): Nopeudensäätimen yhteydessä kondensaattori toimii sähkön välivarastona, jolloin osakaasulla jännite pysyy kokoajan suurena, jolloin myös tehokin on hieman suurempi. Lisäksi akun antama jännite romahtaa pieneksi hetkeksi rajusti kiihdytettäessä. Kondensaattorilla pystytään tasoittamaan hieman tätä romahdusta, jolloin akun jännite ei putoa aivan niin alas. Tähän tarkoitukseen sopii ihan tavallinen elektrolyyttikondensaattori (ELKO), jonka jännitteen kesto on vähintään 10 V. Sopiva arvo kondensaattorille on jossain 1000 ja 10000 uF välillä.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

sasu`

Ongelmia taas...

Eli sellaista että auton tehot välillä "aaltoilevat". Välillä tuntuu että ruutia on mukavasti ja esim. 2min päästä auto taas "hyytyy" (pudottaa tehoja n.30%) hetkellisesti tai pidemmäksi aikaa (5sekuntia -> 1 minuutti).

Moottorina lrp:n 9,5kääntönen eraseri, ja radiona 27mhz kyosho.

Akkuina gm:n 5000mah 2s lipot.

Voimansiirto ok, eli ei mitään ylimääräisiä rutinoita/hankauksia.

Ideoita?

rc-ralli

#1142
olisiko tää hyvä sähköauto :huh: http://www.power-racing.net/modules.php?op=modload&name=webshop&file=index&current_op=showp&pid=YM-082


sitä on käytettu muutaman kerran, mutta en usko että mitään vikoja on.

lainatkaa tämä viesti jos vastaatte tähän kysymykseen,kiitos!
traxxas e-revo 1/16 vxl 2.4GHz

4wdkanootti

Lainaus käyttäjältä: jekku - 09.02.10 - klo: 11.24
... Kuinka pitkä käyttöaika on keskimäärin harjattomilla moottoreilla esim.akkujen latauskerroissa mitattuna ja meneekö nopeudensäätimiä muulloin kuin esim.törmäyksessä tai sen kastuessa.  ....
Moottorit menee lähinnä kuumenemisesta (magnetismi katoaa ja koneesta tulee oikosulku), liasta, tai laakerien loppumisesta. Tämä siis jos muu auto pysyy huollettuna ja käyttö oikeana. Mitä kuumempi sitä vähemmän aikaa. Hyvänkin saa rikki ekalla kerralla jos sen ylivälittää taivaisiin eikä valvo. Laadukkaaseen kannattaa uusia laakerit ainakin kerran.

Harjattoman nopari on arempi kohde. Koneen hajoamisen lisäksi se voi saada ulkoisia häiriöitä: jännitteenvaihtelut, käskyhäiriöt vastaanottimelta, jne. Kaikella elektroniikalla on jossain takaraja, ehkä 5 vuoden tuolla puolen nopareilla. Siis sisäiset vastukset alkavat kasvaa, lämmöt samalla kuormalla nousta, ja lopulta jäähdytys ei riitä. Joko alkaa lämpösuoja pätkiä käyttäjän mielestä turhan usein, tai lämpösuoja sen yhden kerran ei ehdi suojata...
Tuhansia akullisia molemmilla, jos hyvin käy - tapauksessa.  Eli parin laadukkaan lipoakun maximi-eliniän jälkeen harkitsisin vaihtoa, vielä kun on ehjä ja jälleenmyyntiarvoa jotain.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Wile E. Coyote

Lainaus käyttäjältä: sasu` - 12.02.10 - klo: 22.05
Ongelmia taas...

Ideoita?

Ekana tulee mieleen on nopeuden säädin. Käykö kuinka kuumana? Onhan kaikki liitokset asiallisessa kunnossa. Onko tuo sensorillinen kone/nopari yhdistelmä? Voisiko sensoripiuha vika aiheuttaa moisen. Tietysti laakerivikakin periaatteessa voi välillä jumittaa ja sitten taas pyöriä ok, mutta ehkä aika kaukaa haettua? Kannattaa se voimansiirtokin sulkea pois laskuista kuitenkin.
asso 1/12, devil vene, 2*schumi cougar, traxxas e-maxx, x-ray t1 evo2

Wile E. Coyote

Lainaus käyttäjältä: TTKoo - 12.02.10 - klo: 16.46
Lainaus käyttäjältä: hpi racing - 12.02.10 - klo: 14.20
Mitä se auttaa jos on tehokkaampi konkka, mitä etuja se tuo siis.

http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/

LainaaKondensaattori (Capacitor): Nopeudensäätimen yhteydessä kondensaattori toimii sähkön välivarastona, jolloin osakaasulla jännite pysyy kokoajan suurena, jolloin myös tehokin on hieman suurempi.

Muuten samaa mieltä mutta joku voisi minulle selittää miksi jännite ei osakaasulla pysyisi vakiona?

Kondensaattorihan on tosiaan kuin välivarasto joka kykenee luovuttamaan varauksensa huomattavasti parastakin akkua nopeammin. Se siis estää väliaikaisen jännitten notkahduksen kun virta äkillisesti kasvaa kuorman kasvaessa. Auto reagoi kaasuun hyvin ja lisäksi nopeudensäädin käy viileämpänä ja sen riski rikkoutua pienenee, samoin akku pääsee aavistuksen helpommalla. Tuota osakaasu hommaa en ymmärrä, mutta joku varmaan perustelee.
asso 1/12, devil vene, 2*schumi cougar, traxxas e-maxx, x-ray t1 evo2

sasu`

Nopeudensäädin ei hirveästi kuumaa ota, en nyt tiedä kuinka lämpiminä noiden kuuluis käydä mutta omasta mielestä melko viileänä.

Sensorillinen moottori ja täysin uusi. Sensoripiuhakin täysin uusi.


jekku

Lainaus käyttäjältä: 4wdkanootti - 13.02.10 - klo: 10.35
Lainaus käyttäjältä: jekku - 09.02.10 - klo: 11.24
... Kuinka pitkä käyttöaika on keskimäärin harjattomilla moottoreilla esim.akkujen latauskerroissa mitattuna ja meneekö nopeudensäätimiä muulloin kuin esim.törmäyksessä tai sen kastuessa.  ....
Moottorit menee lähinnä kuumenemisesta (magnetismi katoaa ja koneesta tulee oikosulku), liasta, tai laakerien loppumisesta. Tämä siis jos muu auto pysyy huollettuna ja käyttö oikeana. Mitä kuumempi sitä vähemmän aikaa. Hyvänkin saa rikki ekalla kerralla jos sen ylivälittää taivaisiin eikä valvo. Laadukkaaseen kannattaa uusia laakerit ainakin kerran.

Harjattoman nopari on arempi kohde. Koneen hajoamisen lisäksi se voi saada ulkoisia häiriöitä: jännitteenvaihtelut, käskyhäiriöt vastaanottimelta, jne. Kaikella elektroniikalla on jossain takaraja, ehkä 5 vuoden tuolla puolen nopareilla. Siis sisäiset vastukset alkavat kasvaa, lämmöt samalla kuormalla nousta, ja lopulta jäähdytys ei riitä. Joko alkaa lämpösuoja pätkiä käyttäjän mielestä turhan usein, tai lämpösuoja sen yhden kerran ei ehdi suojata...
Tuhansia akullisia molemmilla, jos hyvin käy - tapauksessa.  Eli parin laadukkaan lipoakun maximi-eliniän jälkeen harkitsisin vaihtoa, vielä kun on ehjä ja jälleenmyyntiarvoa jotain.

Kiitokset selventävästä vastauksesta.
Kyosho Inferno 777 World Champion Team Edition Orion Wasp CRF .21 | Kyosho Inferno 777 Special 1 edition "e"  MMM V3 | Futaba 2PL 2.4Ghz | Futaba 3PM MX 2.4Ghz | Hitec |

jannes28

tarvitseeko noparista akulle tulevien johtojen olla saman mittaisia. Noin suunnilleen. Vai haittaako n. 10cm pituusero. Akku on saddle pack.
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

SLap

Jeps

4wdkanootti

... jännite ei osakaasulla pysyisi vakiona?

Toi on pikkasen nyt monipiipunen kysymys.
Jos kysymyksellä tarkoitetaan , miksi kierrosluku ei pysy tällä osakaasulla vakiona... se kyssä erikseen.

Jännite akulta noparille vaihtelee kuorman mukaan, ja siinä harjattomien noparit on äkäsiä: ne voi vaikka yhdelle vaiheelle  tumpata täyttä mitä läpäsee, ja silti muut olla kesyllä teholla. Anturoinnin mukaan, olipa anturit erillisiä tai "kolmannesta johdosta".

Joka akulla on maksimi virtamäärä minkä kykenee luovuttamaan putkeen, ja tyyppikohtasesti vielä just noihin nopeisiin piikkeihin reagointirajat. Osakaasulla käyttäjä tilaa tiettyä kierroslukua, ja nopari runnoo kuormaa/vaihteluita, saadakseen toimitettua pyynnön.
Tästä seuraa se jännitteen vaihtelu.

Koska noparinvalmistajat tekee kompromissejä koon, painon, ja hinnan kanssa, on niissä valmiiksi olevat konkat minimoitu.  Jännitteen notkahduksiin , tilan salliessa , aina auttaa lisäkonkka jotain. Se on eri asia näkeekö käyttäjä ero-portaan.  :mrgreen:
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: sasu` - 12.02.10 - klo: 22.05
Ongelmia taas...

Eli sellaista että auton tehot välillä "aaltoilevat". Välillä tuntuu että ruutia on mukavasti ja esim. 2min päästä auto taas "hyytyy" (pudottaa tehoja n.30%) hetkellisesti tai pidemmäksi aikaa (5sekuntia -> 1 minuutti).

Moottorina lrp:n 9,5kääntönen eraseri, ja radiona 27mhz kyosho.

Akkuina gm:n 5000mah 2s lipot.
Ideoita?

Samantapaista ongelmaa selvitettiin tänään samaisesta moottorityypistä.

Moottorin pääty oli löysällä....siis se, missä on sensorin johto.(kolme ruuvia)
Ruuvit näyttävät olevan kiinni, mutta moottorin rakenteessa on jotain, mitä sisällä liikkuu, eli se osa mihin ruuvit kiristetään.

Päätyyn on tehty syvennys laakerille, eli kun päädyn avaa, niin laakeri jää joko päätyyn, tai vapaaksi roottorin akselille.
Siksi on syytä hakea se päädyn kiristys varoen.

Tämänpäiväisessä moottorissa oli myös yksi moottorille menevä johto tinattu huonosti, ja se ilmeisesti aiheutti tehojen katoamisen, varsinkin suoralle kiihdytettäessä.

Toin auton kotiin, ja juotin johdot kunnolla, ja ainakin pöydällä käytettäessä tuntui pelaavan, eikä moottori enää lämmennyt juurikaan.
Tiistaina autoa palautettaessahan sen sitten näkee paremmin.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

sasu`

Alkoi pelaamaan ihan ok kun vedin sensorin johdon kokonaan muualta kuin ennen (kulki lähellä moottorin virtapiuhoja).

*HOKE*

Tällaista ongelmaa havaitsin minäkin sunnuntaisissa ulappatorin krossikisoissa.
Viimeisessä alkuerässä tapahtui jopa niin huvittava noparin sekominen että kun erä starttas... mun piti ekana lähteä... ruttasin kaasua, mutta mitään ei tapahtunut.
Pumppailua ja toteemista että porukkaa lähtee vierestä ku rusakoita puskasta.
Yhtäkkiä lähdin minäkin.

Vikassa A finaalissa ei ollut muita häikkiä kuin tuota tehon kummallista aaltoilua.
Välillä hieman puutumisen tunnetta ja välillä tulikin tehoa täysin normaalisti.
Oli villi tunne kun muutaman läpin ajoit hyppyristä tietyllä kaasulla että tuli nätisti yli... seuraavalla läpillä tehot tulivatkin niinkuin pitää, mutta juuri hyppyrin juurella... tuloksena piiiitkä roiskasu yli koko hyppyrikompleksista ja mutka metritolkulla pitkäksi.

Sensorijohtoon tuo aikapitkälti tiivistyi kun vikaa selvittelin...
Vika kun katosi johdon irrottamalla ja uudelleen kytkemällä.
Tosin vedin johdon täysin samasta kohtaa, joten ongelma poistui korkeintaan akulliseksi.

Pitääpä vaihtaa sensorijohto ja vetää se vielä eri paikasta kuin aikaisemmin oli.

maironi

Auttakaa mua. mun auto liikkui tänään kävelyvauhtia täydellä kaasulla, vaikka akku oli juuri tullut latauksesta. autossa on kyoshon g 20 motti ja 20:51 ratas suhde, akkuna on home made 2300mah. esc on lazerin vakio. ja auto on onroad. kannattaako hankkia harjattoman vai paremman akun vai molemmat. vastauksia kiitos
Mopo on kiva. Auto on kiva. Mutta ärseessä on vaan sitä jotain :)

IgNIs

Olisiko ongelmana tuo "home made" akku? Millaisia akkuja olet käyttänyt? Tiedätkö niitten virran luovutus kertoimen eli C -arvon. Mihin tarkoitukseen akkusi kennot on alunperin tarkoitettu?

maironi

akkuna on 8 aa paristoa koteloituna. en tiedä c arvoa. ja akkuparistot on tarkoitettu yleiskäyttöön. ne on ladattavia.  kaveri sano että vika voi olla motissa, koska kone on yli 2 vuotta ollut käytössä. tai sitten välit on liian pitkät mutta en usko sitä mahdollisuutta koska kone pyöritti aika kovaa renkaita ilmassa
Mopo on kiva. Auto on kiva. Mutta ärseessä on vaan sitä jotain :)

Bonzer

Yleisesti noi AA-akut ei sovi ajo käyttöön c-arvojen vuoksi. Koita vaikka jos sul on jollain kaverilla kunnon akku. Sekin saatta auttaa.

Veskuvaan

Lainaus käyttäjältä: maironi - 16.02.10 - klo: 22.10
akkuna on 8 aa paristoa koteloituna.

Et oo oikeesti tosissas ?
Kokeile seuraavaks tollasta C arvo on maksimissa 75 ja sekin on "yleiskäyttöön" tarkoitettu

Osta vaan "oikea" ja tarkoituksen mukainen akku siihen autoon ja pidä ne "patterit" radiota varten
Tarpeeks ku purkaa nii 16 autoa menee yllättävän pienee tilaa...

IgNIs

Jotain tuollaista arvelinkin.

Kuten yllä on jo useammin mainittu ja edelliselläkin sivulla lukee, tavalliset paristot eivät sovellu autokäytöön.

Tavalliset paristot eivät luovuta tarpeeksi nopesti/tehokkaasti virtaa että tollanen motti jaksaisi pyöriä täydellä teholla.

maironi

niin kai mutta konekin tuntu niin lässähtäneeltä että mä epäilen että akuissa ja koneessa on vikaa
Mopo on kiva. Auto on kiva. Mutta ärseessä on vaan sitä jotain :)

IgNIs

Yritä saada jostain toinen akku ja moiti sen jälkeen konetta.

timeless-93

Tuli tässä mietittyä että voiko harjaton moottori toimia harjallisen moottorin noparilla vaikka harjallisen motin noparissa menee kaksi johtoa motille ja harjattoman motin noparissa kolme? Jos vaikka jättäis sen harjattoman motin keskimmäisen johon liittämättä niin pyöriskö moottori ollenkaan? Ja miks harjattomassa motissa on ylipäätäsä kolme johtoa :huh:

}joni{

ostamassa lipoo :grin: taitaa olla nyt vähä vääräs aihees mut tarviiks lipon ja nopari välis olla joku hökötys ettei nopari kärvähdä  nopari&motti http://www.racingfactory.fi/tuotteet/NOPEUDENSAATIMET-Nopeudensaatimet/Speed-Passion-Inspire-RTR-Combo-103504

Heuli

timeless-93:  Ei toimi koska ne ovat erilaista tekniikkaa, tuolta löytyy tietoa: http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/sahkomoottori/sahkomoottori.html#harjaton

}joni{: Toimii ilman mitään virityksiä, mutta muista säätää säätimestä lipocutoff (eli akun katkaisujännite) sopivaksi akun mukaan (3V per kenno minimi).

}joni{

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 17.02.10 - klo: 17.39
timeless-93:  Ei toimi koska ne ovat erilaista tekniikkaa, tuolta löytyy tietoa: http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/sahkomoottori/sahkomoottori.html#harjaton

}joni{: Toimii ilman mitään virityksiä, mutta muista säätää säätimestä lipocutoff (eli akun katkaisujännite) sopivaksi akun mukaan (3V per kenno minimi).
kiitoksia niin ajattelenkin mutta on hyvä aina varmistaa

trax.xas

Spede EzRun 60A , Sp 5,5R 2s 25c Lipo
Projekti Ansmann Racing Vapor 1:8 Brushless

LaNi5

Lainaus käyttäjältä: maironi - 17.02.10 - klo: 07.50
niin kai mutta konekin tuntu niin lässähtäneeltä että mä epäilen että akuissa ja koneessa on vikaa
Osta ensimmäisenä yleismittari(noin 10e) ja mittaa akun jännite, kun pyörät on ilmassa ja kaasu pohjassa. Sen jälkeen jarruta vähän pyöriä ja edelleen mittaa jännite. Jos jännite on yli 1V/kenno eli tässä tapauksessa yli 8V niin akku antaa edes jotenkin virtaa. Jos jännite on vaikka 6V niin ensimmäinen homma on hankkia kunnon akku( sen mittarin jälkeen :wink:).

MakeJJ

Lainaus käyttäjältä: maironi - 16.02.10 - klo: 22.10
akkuna on 8 aa paristoa koteloituna. en tiedä c arvoa. ja akkuparistot on tarkoitettu yleiskäyttöön. ne on ladattavia.  kaveri sano että vika voi olla motissa, koska kone on yli 2 vuotta ollut käytössä. tai sitten välit on liian pitkät mutta en usko sitä mahdollisuutta koska kone pyöritti aika kovaa renkaita ilmassa


Kyllä ne renkaat ilmassa pyörivät, kun ei ole muuta vastusta kuin voimansiirto. Paristojen antama virta ei riitä enää maassa. Virran kulutus nimittäin kasvaa, kun vastus lisääntyy. Veikkaisin, että 'ongelma' on näin yksinkertainen.

maironi

kävin eilen kaverilta ''lainaamassa'' team orionin rocket power 5100mah. ei se sen kummempi ollu ku mun akku. se selitti sen että motissa ja noparissa on vikaa kannattaisko mun tilata tämä http://www.hobbylinna.com/combo-evildragon-155t-p-17498.html  mutta kummassa on enemmän vääntö tossa vai tässä http://www.hobbylinna.com/ezrun-combo-onroad-p-22734.html
Mopo on kiva. Auto on kiva. Mutta ärseessä on vaan sitä jotain :)