Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

rc_lazer

kumpi olisi järkevämpää: ostaa traxxas slash käytetty rullaavana 110 e vai ostaa 9 T harjaton combo lazer zx 5 autoon joka maksaa 85 e?
Jepjep

kynamies

Lainaus käyttäjältä: rc_lazer - 30.03.10 - klo: 22.32
kumpi olisi järkevämpää: ostaa traxxas slash käytetty rullaavana 110 e vai ostaa 9 T harjaton combo lazer zx 5 autoon joka maksaa 85 e?

Teet miten tykkäät, kysyit tuota jo toisessa aiheessakin.

JHenrikS

Missä myytäis kestäviä (alumiini?) taka tukivarsia Rustler xl-5 autoon? :huh:

jonu93

- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Rusakka

Lainaus käyttäjältä: jonu93 - 04.04.10 - klo: 10.36
sopiiko tuohon http://www.hobbylinna.com/thunder-tiger-phoenix-buggy-p-21370.html
tommonen moottori http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=31_35&products_id=2358 ? mitä vaikuttaa tuo lankamäärä. kulkeeko kovempaa vai tuleeko lisää vääntöä?

Sopii paikalleen, mutta koska vakionopeudensäädin kestää max. 17 lankaa, ja tuo on 15 lankanen, niin se on suositusten mukaan liian kireä moottori siihen. Eli, mitä vähemmän lankoja, sitä enemmän nopeutta mutta vähemmän vääntöä. Eli 5 lankanen kone kulkee pääsääntöisesti lujempaa, kuin esim. 10 lankainen (se t - juttu ilmaisee lankoja, esim tuo 10 lankaa ilmoitetaan kaupoissa usein 10t) Jonkin verran kovempaa kulkisi, mutta säädin ei välttämättä kestä sitä. Nopeus riippuu myös käytettävästä akusta. Valmistajienkin välillä on eroja, jonkun valmistajan 5 lankanen voi olla nopeampi kuin jonkun 4 lankanen jne..... Tuliko tarpeekasi epäselvästi?
Traxxas Slash
Losi CC

jonu93

minkä lankane tohon kannattais pistää et menis kovempaa ja kestäis hyvi
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

henkka123

Tuo Reedy-motti, eli tuon auton vakiomoottorihan on 17t?
Eli säädin ei kestä kireempää moottoria. Ja ei enää kannata koko settiä uusiks ostaa.
Kantsii ostaa joku hyvä harjaton setti esim.
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/NOPEUDENSAATIMET-Nopeudensaatimet/Speed-Passion-Inspire-RTR-Combo-103504
tai
http://www.hobbylinna.com/ezrun-combo-road-p-22732.html
:wink:

Henkka
Ostetaan B4 Factory Team:
http://rc10.fi/index.php?topic=52058.0


Bonzer

On ihan käypä omassa tt:ssä on 4200kv moottori ja liikkuu liukkaasti. Akuks joku 2-3s lipo varmaan 4000mAh tt:seen menee melkeen täydellisesti tämä.


Jabe

Tuo 35A nopari kestäisi tuon koneen specsien mukaan, mutta kun noissa on noin pieni hintaero niin valitsisin tuon 60A mallin, voi sitten päivittää kireempää konetta joskus jos on tarve.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Wile E. Coyote

^^Ja saattaa muutenkin kestää pidempään kun ei ihan hilkulla ole eikä käy sitten niin lämpimänä. Ota suosiolla 60A versio.
asso 1/12, devil vene, 2*schumi cougar, traxxas e-maxx, x-ray t1 evo2

Bassoan

Mikähän noparissa voisi olla vikana kun pakki ei enää suostu toimimaan? kyseessä velineon vxl3m ajelin lumessa ja pakki vain lopetta toimintansa, uusi peli kyseessä, menossa oli vasta toiset akulliset ulkona kun hajosi. (harjaton mini e-revo)

Jabe

Oliskos ohjaimen kalibrointi? Eikös tuossa vakiossa ollut pakki lukollinen.
Eli se kaasutrimmi keskelle (nollaan).
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

jonu93

onko väliä kumman akun laittaa harjattomaan lipon vai nimh?
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Heuli

Jos ei kovin raskaaseen käyttöön tule niin hyvin toimii molemmilla, isompiin kuin 1:10 autoihin ehdottomasti lipot.

jonu93

- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Heuli

Lipo on helppohoitoisempi, tehokkaampi ja kevyempi. Nimhit on vanhaa tekniikkaa mutta silti ihan toimivia oikein hoidettuna.

seinäkello

voiko servon vaihtaa itse vai kannattaako mennä ammattiliikkeeseen vaihdattamaan?? kyseessä on kyosho fusion.

SLap

Voi vaihtaa itse, ja ammattiliikkeessä maksaa maltaita  :shocked:.
Jeps

seinäkello

onko se vaikee vaihtaa, voiko jotain osia tippua vaihtamisen aikana???

Jabe

Se itse servo on neljällä ruuvilla/pultilla kiinni ja servovarsi on yhdellä. Tekee 5 ruuvia/pulttia mitä pitää avata ja laittaa takaisin, ei ole vaikeaa, mutta kyllä siinä voi täysin epäonnistuakkin, mutta sitten on jo aika käsi...
Laitat servovarren paikalle vasta kun olet saanut servon kiinni ja kytkettyä ja virrat päälle, että servo on keskiasennossa, sitten laitat servovarren paikalleen niin että renkaat on mahdollisimman suorassa, sitten virrat pois ja servovarren ruuvi/pultti kiinni.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

seinäkello

kiitos avusta enköhän minä onnistu. ja jos en onnistu niin kysyn lisää neuvoja

nibbe

Tuli ajeltua harjallisella Traxxasin E-maxxilla useampi setti lipoilla pääsiäisen aikana ja hyvin toimi. Lauantain jälkeen laitoin auton kuivumaan ja akut latinkiin. Aamulla kumpikaan harjallisista Titan Twin 550-moottoreista ei inahdakaan edes suoralla akkukytkennällä. Ei myöskään mitään palaneen hajua tai muuta indikaattoria ongelmista edes viimeisen onnistuneen ajon aikana. Nyt hiukan ihmetyttää, että missä vika voisi olla, kun molemmat moottorit samaan aikaan vikaantuivat? Eikö kestänyt lipoja vai onko harjat(=hiilet) tipahtaneet paikoiltaan? Onko kokemuksia tai vinkkejä?




4wdkanootti

Oletan, että ko moottorit oat linkin kuvan mukaisia.

http://cgi.ebay.co.uk/traxxas-e-revo-esc-evx-2-and-twin-titan-550-motors_W0QQitemZ170440427531QQcmdZViewItemQQimsxq20100202?IMSfp=TL100202193001r25145

Niissä siis hiilet ovat "puoli-lehti-jousella", ja niitä ei voi vaihtaa.
1.
Jos koneiden tiedetään käyneen tosi kuumina, koittaisin, onko magnetismia yhä jäljellä.
2.
Näissä voi olla kytkentähäiriö hiilenjohdotuksessa ulos koneesta (jousi-liitin-väli).
3.
Joskus kosteina liukupinnat hapettuvat sähköä kytkemättömiksi. Mulla ainakin näkyi twinforcen vastaavissa akselin kollektoripinnassa kohdat, joissa hiilet olivat kuivumisen aikana. Tämä tyyppi vikaa kipinöi välillä, jos sähköt on kiinni, ja käsin pyörittää akselia.
Ymmärtääkseni tiesuolan, yms mitä muuta puolessa vuodessa loppulumeen tiivistyy, tekosia.
-
Sain koneeni kuntoon pistämällä akselin kiinni (sokeripalarivillä) toimivaan koneeseen, ja pyörittämällä näin sähköittä akullisen. Akullinen per kone siis. Porakone käy myös.
Huhu kertoo, että pyörittämällä akkuvedessä hapettuma irtoaisi paremmminkin, kokeilematta.
CRC ei ainakaan auttanut heti.

Kunnollista peruskorjaamista on:
purkaa kone + viilata liukupinta hiilestä pois + kollektorin sorvaus + sisäänajo esim. vesilasissa. Tässä vedessä ei sitten kannata olla mitään lisäaineita.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

nibbe

Juurikin noi moottorit on autossa kiinni. Miten testaan magnetismin jäljelläolon? Hapettumisen poistoa pitää kokeilla porakoneella hetimiten.

-n-

4wdkanootti

"Miten testaan magnetismin jäljelläolon"
Rautanaula, vanha ruuvari tms jolla koskettaa magneettia. Ehjä magneetti imee rautaa.
Kuorirummussa käyrät magneetinpalat ovat pyörimissuuntaan. Päät siis, koneen kiinnityseikien luona, vahvimmat.
Siitä akselin päästä ne on lähellä, ja tuntuu. Mun twinin ex kone roikottaa kivasti sillä päädyllä sokeripalaruuvaria. Jos ei yhtään tunnu, on kone syytä ainakin purkaa.
Hiilien päässä matka kuoren päättymiseen on liian pitkä tuntea.

Jatkuva toistelu saa magnetismin tarttumaan, joten en käytä testaamiseen niitä ruuvareita, jotka saattaa ruuvata tietokonetta myöhemmin. (kovalevyille tieto kirjoitetaan mangetismilla)

Oikein mittaamiseen pitäisi tehdä langalla heiluri ja kankainen mittanauha poikkeaman määrää varten...turhaa, jos ei ole uutta mihin verrata.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

nibbe

Moro taas,

Otin moottorit irti ja magnetismin kanssa tuntuu aika heikolta. Ei edes tarkkuusruuvari pysy kiinni. Itse asiassa jopa se magnetismi mikä tuntuu, vaikuttaa olevan poistyöntävää voimaa eikä niinkään puoleensavetävää. Kuitenkin voima niin heikko, että sen tunteminen on vaikeaa.

Eli onko vaihtoehtoni kokeilla kytkeä moottorit poraan ja antaa käydä 10 minsaa? Vai tilata uudet, kun noita ei kerran saa edes auki huoltoa varten. Jos tilaan uudet, niin onko suosituksia vai pysytäänkö samoissa?

-n-

4wdkanootti

Tarkkuusruuvari saattaa olla non-ferriittistä materiaalia, joten ei tunnu..
Pistithän nimenomaan kyljen kannunpäätyä vasten? Akselinpuolen päätyä?
Magneetti voi hylkiä vain toista magneettia. Kaikkea rautaa se imee. Naulat on varmimmin perusrautaa.  Ruuveja on sekä-että.

Joo, poralla pyörimään, kuivana, 20 min, jos pora ei liikaa kuumene. Pölynimurilla mahdollinen hiomapöly pois ja koittamaan.  :afro: älä pudota imuriin sitä! :afro:

Sitäpaitsi, saa sen auki! Pitää olla voimaa vääntää ne pikkuprässäykset auki.
Kasatessa sitten huolellisuutta hiilien asettelussa.

http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/sahkomoottori/sahkomoottori.html#huolto
-
Jos ei onnaa kunnostaminen eikä avaus, päästään korvaamis-asiaan.
Jos ajopaikka on sama, ostaisin samanlaiset halvat koneet, ja teippaisin umpeen.
Silti saa varautua elinkaaren lyhyyteen.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

nibbe

Ok ja kiitokset hyvistä neuvoista. Taas on opittu uutta rc-asioista.

Kokeillaan porakikka toiselle ja oppimisen kannalta sitten ruumiinavaus toiselle: Nimittäin toinen motti pyörii sujuvasti, mutta toinen pitää sellaista naksuvaa ääntä, vähän kuin jokin olisi irti: Lienee se hiilen kiinnitys.

Varmuudeksi tilasin viikonlopuksi uudet motitkin ja pinionin kahta hammasta pienemmäksi.

-n-