Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

raceman

Niin mä aionkin, mutta toi moottorin sopivuus oli se kriittinen asia. Noparin koosta ei ole niin paljon väliä.
Tamiya DF-02 Rising Storm | Futaba 2PL 2.4GHz

Bonzer

Saman kokonen se on. pituus saattaa olla hiukan pidempi.

7577

Apuuva!

Pikaista apua kaipaa aloittelija autona Losin speed-t.
Noparin ja akun liittimet olivat hiukan sulaneet pari päivää sitten. Tänään sitten ajelu muuttui radikaalisti siten että kaasu muuttui täysin on/off tyyppiseksi niin eteen kuin pakilla ajaessa? Metrin kulkee ja sitten pysähtyy ja pitää "vinkuvaa" ääntä. Kuulostaisi myös että ESC tuuletin pyörii kovemmilla kierroksilla. Mikä mättää ja mitä taas pitää ostaa...

Liittiminä traxxas-kopiot.

Liittimet vaihdettu uusiin ei apua.

Vastauksia/neuvoa myös YV:nä saapi antaa.

Noparilta lähtevät johdot moottoriin lämpenevät heti kuin myös moottori kaasua annettaessa. Kaasu tarttuu heti kovilla kierroksilla sen vajaa 5 sekuntia ja sitten moottori vinkuu vain.

rrike

#1833
Veikkaisin, että mottorin sensori on rikki tai noparissa jokin on oikosulussa.
| Team Associated | LRP | Sanwa |

*RC-hemmo*

onko kenellekkään käyny tällei, että kun mottia laittaa ruuveilla kiinni niin kiristäessä ne ruuvit ``syö`` nuo kierteet. Eli ruuvit vaan pyörii siinä. Mottina sidewinderin 5700.(ruuvit on kyl oikeen kokosii (3mm))
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

SLap

Yksinkertaisesti olet vain kirinyt ruuveja liikaa..
Jeps

*RC-hemmo*

Mut miten voi kun ei kellää muulla oo ollut keneltä oon kysyny. Kaikki sanoo että ennemminki on ruuvari katkennu kun motista menny kierteet? voiko se sit ollaa vaan harvinaisen pehmeetä materiaalia? että jos 15 vuotiaan voimilla menee nii on kyllä motti ihan SÄÄLITTÄVÄN HEIKKO! :angry:
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

SLap

No niin olen kyllä itsekin 15 vuotias, ja en nyt sentään hampaat irvessä väännä niitä ruuveja kiinni, riippuu tosin paljonko punttia nostanna..
Jeps

*RC-hemmo*

Tuo jakari millä väännän on sellanen ihan pien rutku (10cm) ja ei siihen tarvi ees voimaa käyttää että se pyörii tyhjää.(ja millään puntilla en oo käynyt. Enemmä sitä voimaa jaloissa on kun harrastan korkeus hyppyy,kattoo aikusiaki nii ei kyl oo mitää podareita) sry vähä off topic :wink:
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

polle

Traxxas Slash LCG, Absima Jekyll, Savöx, Fullymax

7577

Lainaus käyttäjältä: rrike - 20.08.10 - klo: 15.46
Veikkaisin, että mottorin sensori on rikki tai noparissa jokin on oikosulussa.

Onko kellään mitään toimenpide vinkkejä antaa korjaukseen?
Tai sitten minne vien huoltoon...

genlee

Onko se moottori harjallinen vai harjaton? (meneekö moottorille 2 vai 3 piuhaa?) Harjallisessa ei ole sensoria. Jos noparissa on mennyt jotain oikosulkuun, niin se on rikki.


rrike

Kannattaa käydä näyttämässä jollekkin
kokeneelle harrastajalle moottoria ja säädintä.
Vähän vaikea sanoa koneen välityksellä mikä on rikki.

Tietysti voit itse avata säätimen ja puhdistaa, kattoo onko sisällä hiekkaa
tai muuta likaa ja näkyykö palaneita/hapettuneita kohtia.
Jos taas moottorin sensori on rikki sitä ei välttämättä nää,
mutta kannattaa sekin varulta putsata.
| Team Associated | LRP | Sanwa |

*RC-hemmo*

Paraneeko kiihtyvyys kun spurria pienennetään?
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

JiiVee

pöö

*RC-hemmo*

Lainaus käyttäjältä: rc-crazy - 21.08.10 - klo: 11.50
ei mutta pinjonia pienetämällä paranee
Vaikkuttaako se spurrin koko sit mihinkään?
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

peitsamo

Kokonaisvälitys on asia, joka ratkaisee. Kokonaisvälityksen voi laskea kaavalla:

(spurri/pinjoni) X "perävälitys"

Perävälitys on diffin lautaspyörän ja kardaanin pinjonin välinen suhde (hihnavetoisissa autoissa vastaavasti diffirattaan ja vetorattaan välinen suhde)

Mitä suurempi luku kokonaisvälitykseksi saadaan, sitä nopeammin auto kiihtyy (ainakin johonkin rajaan saakka)
Flying Calacucco

rata3

Moi.

Ostin juuri ensimmäisen sähköauton HPI Bullet Flux ST.

Vehkeessä on LiPo akku Yuntong 5000mAh 7,4V 2c, onko lataustiedot oikein 5A ja 7,4V?

Onko kyseiseen autoon saatavilla vielä tehokkaampia akkuja tai moottoreita?

Tarviiko joitain osia öljytä ajon jälkeen vai riittääkö ainoastaan puhdistus-spray?

Kiitos

SLap

Vehkeessä on LiPo akku Yuntong 5000mAh 7,4V 2c, onko lataustiedot oikein 5A ja 7,4V? On

Onko kyseiseen autoon saatavilla vielä tehokkaampia akkuja tai moottoreita? On saatavilla.

Tarviiko joitain osia öljytä ajon jälkeen vai riittääkö ainoastaan puhdistus-spray? Ei
Jeps

rata3

Onko kyseiseen autoon saatavilla vielä tehokkaampia akkuja tai moottoreita? On saatavilla.

Laitatko linkin tehokkaammalle akulle ja moottorille? En moottoria ole kyllä nyt vaihtamassa, mutta tehokkaampi akku voisi olla hyvä?

Kiitos

*RC-hemmo*

Mikä olis tällei yleisesti hyvä kisa-moottori toho 4WD luokkaan (joku 3.0-5.5t???)
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Heuli

Jos kyselet nelivetocrossiin niin pääasiassa siellä ajetaan 6,5-7,5t käämeillä, esim. LRP, Speed Passion, CS...

*RC-hemmo*

OK tämä selvä. Minkälainen olis tuollanen sidewinder tai siis montako t syteemii siinä on, kun lukee vaan et 5700kw?
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

SLap

Lainaus käyttäjältä: rata3 - 21.08.10 - klo: 17.52
Onko kyseiseen autoon saatavilla vielä tehokkaampia akkuja tai moottoreita? On saatavilla.

Laitatko linkin tehokkaammalle akulle ja moottorille? En moottoria ole kyllä nyt vaihtamassa, mutta tehokkaampi akku voisi olla hyvä?

Kiitos

Riippuu mikä nopeudensäädin autossasi on, mutta tässä olisi yksi 11.1v akku http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8583, mutta pitää varmistaa että nopeudensäätimesi kestää 3s 11,1v akkua.
Jeps

Heuli

*RC-hemmo*: Jotkut valmistajat eivät ilmoita ollenkaan noita käämikierroksia. Tuo 5700 kV on ihan sopiva arvo nelkkuun, tarkoittaa että kone kiertää 5700 kierrosta per voltti eli 2s-lipoilla maksimikierrokset (kuormittamattomana) ovat noin 42 000 rpm.

R3VO

no jo on markkinat, oon yrittäny ottaa selvää kestääkö toi LRP IPC V8.1 Generation+ nopari lipoja, mutta kun ei koko noparii ei löydy ees LRPen sivuilta, niin kysyn suoraan täältä että käykö lipot siihen.
Tamiya M03L | TRAXXAS 1/16 E-REVO vxl | Tamiya TT-01D Type E
Joskus viisas mies sanoi 'Less Traction, More action'

*RC-hemmo*

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 21.08.10 - klo: 19.02
*RC-hemmo*: Jotkut valmistajat eivät ilmoita ollenkaan noita käämikierroksia. Tuo 5700 kV on ihan sopiva arvo nelkkuun, tarkoittaa että kone kiertää 5700 kierrosta per voltti eli 2s-lipoilla maksimikierrokset (kuormittamattomana) ovat noin 42 000 rpm.
OK kiitti vastauksista, ollaan jo paljo viisaampii  :p
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Heuli

R3VO: Ihan sama vaikka kytket lyijyakun siihen kunhan jännite on vain valmistajan sallimissa rajoissa. Google kertoi säätimestä seuraavaa: "Voltage Input: 4 - 8 cells (4.8 - 9.6V)" eli 2S lipot kelpaa mutta 3S ei.

R3VO

kiitti, aattelin vaa ku joissai nopareis lukee eriksee 'low voltage detection system for LiPos' ,mikä nyt ikinä onkaan
Tamiya M03L | TRAXXAS 1/16 E-REVO vxl | Tamiya TT-01D Type E
Joskus viisas mies sanoi 'Less Traction, More action'