Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

Heuli

Jos säätimessä ei ole lipokatkaisua niin voi ostaa vaikka tuollaisen summerin mikä ilmoittaa liian alas tippuvasta jännitteestä: http://www.lowpricerc.com/product_info.php?products_id=55

Lipoa ei saa ajaa ikinä liian tyhjäksi (alle 3V per kenno) vaan ajo on lopettava aina sitä ennen.

polle

Traxxas Slash LCG, Absima Jekyll, Savöx, Fullymax

Heuli

polle: Todennäköisesti joutuu vähän useammin huoltamaan (sorvaamaan kollektoria ja vaihtamaan hiiliä) jos ajaa 7 kennon jännitteillä mutta tuskin se siitä hajoaa.

*RC-hemmo*

#1863
Lainaus käyttäjältä: Heuli - 21.08.10 - klo: 19.18
Jos säätimessä ei ole lipokatkaisua niin voi ostaa vaikka tuollaisen summerin mikä ilmoittaa liian alas tippuvasta jännitteestä: http://www.lowpricerc.com/product_info.php?products_id=55

Lipoa ei saa ajaa ikinä liian tyhjäksi (alle 3V per kenno) vaan ajo on lopettava aina sitä ennen.
Miten tai mihin tollanen summeri pitäis kytkee?
E. Onko tollasii HobbyKingissä?
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Heuli


*RC-hemmo*

KIITTI! Kytketäänkö tuo niinku balanceri johtoon?
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

HMS77

Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

R3VO

#1867
käykös toi muute kaikkii balansseri johtoihi? tarkallee sellasee joka tässä olis http://www.rcmart.com/catalog/rc-batterylipo-team-orion-ori14107-rocket-pack-lipo-4000-super-plug-p-29678.html
Tamiya M03L | TRAXXAS 1/16 E-REVO vxl | Tamiya TT-01D Type E
Joskus viisas mies sanoi 'Less Traction, More action'

*RC-hemmo*

Mun mielest se käy kaikkii 2s balanceri johtoihi.
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

jonu93

voiko 27 mhz vastariin ja radioon laittaa 35 mhz kiteet??
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Heuli

Ei. 35 mhz on varattu vain lentäville laitteille, ei saa käyttää tuota taajuutta rc-autoissa.

rata3

Lainaus käyttäjältä: SLap - 21.08.10 - klo: 18.53
Lainaus käyttäjältä: rata3 - 21.08.10 - klo: 17.52
Onko kyseiseen autoon saatavilla vielä tehokkaampia akkuja tai moottoreita? On saatavilla.

Laitatko linkin tehokkaammalle akulle ja moottorille? En moottoria ole kyllä nyt vaihtamassa, mutta tehokkaampi akku voisi olla hyvä?

Kiitos

Riippuu mikä nopeudensäädin autossasi on, mutta tässä olisi yksi 11.1v akku http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8583, mutta pitää varmistaa että nopeudensäätimesi kestää 3s 11,1v akkua.

Moi.

2S 7,4V 20C 5000mAh Yuntong on nykyinen akku, joten pitää olla 2S akku, mitä ikinä tarkoittaakaan? Mitä tarkoittaa 20C? Jotkut akut ovat 50C...


Rockster

Nelivetoautoni tuossa alkoi takavedoksi. Vetarit paikallaan ja kaikki näyttää päällisin puolin ok:lta. Kädessä kaasua antaessa eturenkaat pyörivät vähän, mutta vetoa ei juuri ole. Onkos siis diffit edestä p*skana, vai kuin?

R3VO

Tamiya M03L | TRAXXAS 1/16 E-REVO vxl | Tamiya TT-01D Type E
Joskus viisas mies sanoi 'Less Traction, More action'

Bonzer

Kannattaa kattoo et onko etudiffistä se tappi paikallaan ja ehjä mikä tulee kardaanista. mulla kävi monta kertaa niin ja kato muutki etu nivelten kupit jne. eturenkaat ei pyöri mikäli toiselta puolen puuttuu jotain voimansiirron osia.

polle

Lainaus käyttäjältä: Rockster - 23.08.10 - klo: 15.00
Nelivetoautoni tuossa alkoi takavedoksi. Vetarit paikallaan ja kaikki näyttää päällisin puolin ok:lta. Kädessä kaasua antaessa eturenkaat pyörivät vähän, mutta vetoa ei juuri ole. Onkos siis diffit edestä p*skana, vai kuin?
Oletko kahtonut kardaanin ruuvit? Iso veljen lazerista irtos aika usein kardaanin ruuvi nimittäin.
Traxxas Slash LCG, Absima Jekyll, Savöx, Fullymax

Rockster

Lainaus käyttäjältä: R3VO - 23.08.10 - klo: 15.15
Ja mikäs auto on kyseessä?

Auto on LRP Blast Truggy.

Lainaus käyttäjältä: Bonzer - 23.08.10 - klo: 15.16
Kannattaa kattoo et onko etudiffistä se tappi paikallaan ja ehjä mikä tulee kardaanista. mulla kävi monta kertaa niin ja kato muutki etu nivelten kupit jne. eturenkaat ei pyöri mikäli toiselta puolen puuttuu jotain voimansiirron osia.

Kardaanissa on palikat paikallaan kyllä. Näyttää pyörivän kuten pitää ulkoisesti. Sisällä on jotain p*skana. Pitänee vaan purkaa osiksi.

Periaatteessa tällainen ropaaminen auton kanssa on hauskaa, mutta tuntuu, että ei meinaa kärsivällisyys riittää.

Suositelkaapa samalla jotain pomminvarmaa ja suhteellisen rivakkaa autoa. Saa olla myös polttis :)

Ama

Lainaus käyttäjältä: Rockster - 23.08.10 - klo: 15.26
Lainaus käyttäjältä: R3VO - 23.08.10 - klo: 15.15
Ja mikäs auto on kyseessä?

Auto on LRP Blast Truggy.

Lainaus käyttäjältä: Bonzer - 23.08.10 - klo: 15.16
Kannattaa kattoo et onko etudiffistä se tappi paikallaan ja ehjä mikä tulee kardaanista. mulla kävi monta kertaa niin ja kato muutki etu nivelten kupit jne. eturenkaat ei pyöri mikäli toiselta puolen puuttuu jotain voimansiirron osia.

Kardaanissa on palikat paikallaan kyllä. Näyttää pyörivän kuten pitää ulkoisesti. Sisällä on jotain p*skana. Pitänee vaan purkaa osiksi.

Periaatteessa tällainen ropaaminen auton kanssa on hauskaa, mutta tuntuu, että ei meinaa kärsivällisyys riittää.

Suositelkaapa samalla jotain pomminvarmaa ja suhteellisen rivakkaa autoa. Saa olla myös polttis :)

Pidätinruuvi tippunut/löystynyt kardaanin kupista.
Lukitteella vaan kiinni ja samalla kannattaa laittaa ne loput 3 pidätintä myös lukitteella.

Rockster

Lainaus käyttäjältä: Ama - 23.08.10 - klo: 15.37
Pidätinruuvi tippunut/löystynyt kardaanin kupista.
Lukitteella vaan kiinni ja samalla kannattaa laittaa ne loput 3 pidätintä myös lukitteella.

Ok. Pitääpä tarkistaa paikka.

E: Ja sellainen vielä kävi mielessä, että onko normaalia, että koneen ja noparin vaihdon jälkeen tuo auto ikään kuin "miettii" hetken kun sille antaa kaasua? Eli puolen sekunnin viiveellä lähtee. Ja voimansiirto pitää kohtalaista mekkalaa samalla...

genlee

Lainaus käyttäjältä: rata3 - 23.08.10 - klo: 13.05
Lainaus käyttäjältä: SLap - 21.08.10 - klo: 18.53
Lainaus käyttäjältä: rata3 - 21.08.10 - klo: 17.52
Onko kyseiseen autoon saatavilla vielä tehokkaampia akkuja tai moottoreita? On saatavilla.

Laitatko linkin tehokkaammalle akulle ja moottorille? En moottoria ole kyllä nyt vaihtamassa, mutta tehokkaampi akku voisi olla hyvä?

Kiitos

Riippuu mikä nopeudensäädin autossasi on, mutta tässä olisi yksi 11.1v akku http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8583, mutta pitää varmistaa että nopeudensäätimesi kestää 3s 11,1v akkua.

Moi.

2S 7,4V 20C 5000mAh Yuntong on nykyinen akku, joten pitää olla 2S akku, mitä ikinä tarkoittaakaan? Mitä tarkoittaa 20C? Jotkut akut ovat 50C...



2S meinaa, että akussa on 2 lipokennoa. Yhden kennon nimellisjännite on 3.7V.
20C tarkoittaa virtaa jolla akkua voidaan kuormittaa suhteessa kapasiteettiin. Eli kyseistä 5Ah ja 20C:n akkua voidaan kuormittaa 100A virralla. Kapasiteetti kerrottuna C luvulla. 50C:n akkua taasen 50 * kapasiteetti.

Ama

Noparin kalibrointia kannattaa kokeilla ensimmäiseks.
Lainaus käyttäjältä: Rockster - 23.08.10 - klo: 15.50
Lainaus käyttäjältä: Ama - 23.08.10 - klo: 15.37
Pidätinruuvi tippunut/löystynyt kardaanin kupista.
Lukitteella vaan kiinni ja samalla kannattaa laittaa ne loput 3 pidätintä myös lukitteella.

Ok. Pitääpä tarkistaa paikka.

E: Ja sellainen vielä kävi mielessä, että onko normaalia, että koneen ja noparin vaihdon jälkeen tuo auto ikään kuin "miettii" hetken kun sille antaa kaasua? Eli puolen sekunnin viiveellä lähtee. Ja voimansiirto pitää kohtalaista mekkalaa samalla...

Kai olet kalibroinut noparin? Jos et niin tee se, jos olet niin tee uudestaan.

Rockster

Lainaus käyttäjältä: Ama - 23.08.10 - klo: 15.58
Noparin kalibrointia kannattaa kokeilla ensimmäiseks.
Lainaus käyttäjältä: Rockster - 23.08.10 - klo: 15.50
Lainaus käyttäjältä: Ama - 23.08.10 - klo: 15.37
Pidätinruuvi tippunut/löystynyt kardaanin kupista.
Lukitteella vaan kiinni ja samalla kannattaa laittaa ne loput 3 pidätintä myös lukitteella.

Ok. Pitääpä tarkistaa paikka.

E: Ja sellainen vielä kävi mielessä, että onko normaalia, että koneen ja noparin vaihdon jälkeen tuo auto ikään kuin "miettii" hetken kun sille antaa kaasua? Eli puolen sekunnin viiveellä lähtee. Ja voimansiirto pitää kohtalaista mekkalaa samalla...

Kai olet kalibroinut noparin? Jos et niin tee se, jos olet niin tee uudestaan.

Kylläpä se on kalibroitu, kai. Siis jos tarkoitat kalibrointia ohjaimen kanssa. Pitääpä tehdä uudelleen.

jonu93

jos auton vakio servo on 4kg vääntävä niin voiko sen vaihtaa 15 kg vääntävään servoon vai meneekö ohjaus palat rikki??
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Heuli

Voi mennä jos et ole säätänyt linkistöjä ja radiosta EPA:aa oikein.

jekku

Kertokaas viisaammat mitä eroa on käytännössä moottorin napojen lukumäärällä?
Esim. 2-6 napaiset edut/haitat.
Kyosho Inferno 777 World Champion Team Edition Orion Wasp CRF .21 | Kyosho Inferno 777 Special 1 edition "e"  MMM V3 | Futaba 2PL 2.4Ghz | Futaba 3PM MX 2.4Ghz | Hitec |

4wdkanootti

Mitä enempi niitä on, sen parempi hyötysyhde.
Mitä enempi niitä on, sen verran vähempi tarttee hukkateholla lämmittääkkään.
Mitä enempi niitä on, sen herkemmin hintakin nousee.
Mitä enempi niitä on, sen arempi kuumuudelle. Toki laatuluokassaan.
Mitä enempi niitä on, sen herkemmin tulee noparille "maximikierros"raja vastaan.
Monessa noparissa kerrotaankin maximikiekat per X-pole motor.
Yhen olen nähnyt luonnossa muun ku 2-pole, joten en ole ihan täydellinen arvostelija enää...
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

jonu93

auto ottaa häiriötä kun lähden ajamaan niin lähtee täysillä eteenpäin ja pysähtyy ja mutkittelee. ongelma tullut parin päivän sisällä eli mikä vikana. auto toiminut ennen moitteettomasti :huh: :huh:

tietoja:
lrp blast bx
ezrun 60a esc + 4300kv mosa
hitec 422 servo
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Pete_69

Lainaus käyttäjältä: jonu93 - 25.08.10 - klo: 18.13
auto ottaa häiriötä kun lähden ajamaan niin lähtee täysillä eteenpäin ja pysähtyy ja mutkittelee. ongelma tullut parin päivän sisällä eli mikä vikana. auto toiminut ennen moitteettomasti :huh: :huh:

tietoja:
lrp blast bx
ezrun 60a esc + 4300kv mosa
hitec 422 servo

Vastari kastunut, tai muuten vaan sanonut sopimuksensa irti?
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

Ama

Lainaus käyttäjältä: Pete_69 - 25.08.10 - klo: 19.00
Lainaus käyttäjältä: jonu93 - 25.08.10 - klo: 18.13
auto ottaa häiriötä kun lähden ajamaan niin lähtee täysillä eteenpäin ja pysähtyy ja mutkittelee. ongelma tullut parin päivän sisällä eli mikä vikana. auto toiminut ennen moitteettomasti :huh: :huh:

tietoja:
lrp blast bx
ezrun 60a esc + 4300kv mosa
hitec 422 servo

Vastari kastunut, tai muuten vaan sanonut sopimuksensa irti?

Ja jos saat joltain lainaan toiset radiot (mieluiten 2.4Ghz) niin saa testattua onko vika radioissa. Muista myös noparin kalibrointi.
Fm radioilla taitaa olla yleisiä nuo häiriöt harjattomien kanssa.

Ja sitten ot.
Kannattaisikohan tästä viasta mainita tuossa myynti-ilmoituksessa?
Ettei jää mitään kusetuksen makua. Se on ikävää sellainen.

topcat

Tuli ostettua lrp:n eraser nopari johon edellinen omistaja oli omien sanojensa mukaan "tökännyt johdot väärin päin". Avasin noparin ja virtajohtojen juuressa haiskahtaa palaneelta. Komponentti joka on piirilevyssä akulta tulevien + ja - johtojen välissä on poikki. Mikä tämä komponetti on ja tuleekohan tuosta vielä kalua jos koita vaihtaa tuon osan?