Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

temzku

ÖÖÖ.. tää nyt ei varmaan oikee kuulu tänne mut oisko jollain tietoa et kuinka paljon on eroa hpi bullet st ja bullet mt:n maavarassa eli kummassa on isompi maavara?  :embarrassed:

atom xb rtr

Ostin uuden auton, mutta ohjeissa ei lue kuinka kauan akkua saa ladata. Olisikohan tassäkin akussa se 6h?
Maverick atom xb.
Victory hawk epl-16.

pijokela

Lainaus käyttäjältä: atom xb rtr - 04.11.10 - klo: 16.21
Ostin uuden auton, mutta ohjeissa ei lue kuinka kauan akkua saa ladata. Olisikohan tassäkin akussa se 6h?
Jos sinulla on kunnon laturi ja laturille sopiva akku, niin eikös kaikki nykyaikaiset laturit osaa lopettaa itse sitten kun on valmista? Jos epäilet onko sinulla kunnon laturia ja siihen sopivaa akkua, niin kerro millaiset ne on.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

pijokela

#2163
Sitten oma kysymys perään: onko Tamiya liittimen purkamiseen jokin niksi? Akusta on toinen johto irronnut Tamiya liittimestä ja se metallipala on siellä muoviliittimen sisällä. Saako sen sieltä jollain niksillä ulos, jotta johtimen voisi juottaa siihen metallinpalaan.

Kokeilin jo lievällä väkivallalla työntää sen metallinpalan takakautta ulos, mutta ei oikein tunnu liikkuvan... tarvitaanko vain lisää voimaa?  :laugh:

EDIT: Tällainen löytyi: etukautta jotain ohutta sisään ja sillä väkäset lyttyyn niin saa irti.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

atom xb rtr

Minulla on ollut aina tapana että anteeni irtoaa ohjaimesta  :mrgreen: nyt kuitenkin aukaisin ohjaimen enkä löytänyt kierteitä. Siinä oli vain kaksi metalli läpyskää joiden väliin anteeni meni. Nyt anteeni on kunnolla niiden välissä, mutta autossa on vieläkin vähän häiriöliikkeitä. Pitäisikö se hyväksyä tuollaisenaan?
Maverick atom xb.
Victory hawk epl-16.

Chili

Auton ei koskaan kuulu tehdä häiriöliikkeitä, mutta jos on pienestä vauhdista kyse, niin vahinhot eivät ole suuret, mutta sitten tehokkaalla autolla häiriöt voivat olla isompikin lasku.
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

Hade

Lainaus käyttäjältä: atom xb rtr - 05.11.10 - klo: 07.58
Minulla on ollut aina tapana että anteeni irtoaa ohjaimesta  :mrgreen: nyt kuitenkin aukaisin ohjaimen enkä löytänyt kierteitä. Siinä oli vain kaksi metalli läpyskää joiden väliin anteeni meni. Nyt anteeni on kunnolla niiden välissä, mutta autossa on vieläkin vähän häiriöliikkeitä. Pitäisikö se hyväksyä tuollaisenaan?
Tarkoitatko tuota Atomin vakio ohjainta? Kyllä siellä pitää olla kierteet johon antenni pyöritetään kiinni.
Traxxas Slash 4x4
HPI Sprint 2 Flux

atom xb rtr

Nelivetoauton vasemmanpuoleinen takarengas ei pyöri kunnolla. Mitä pitäisi tehdä?  :undecided:
Maverick atom xb.
Victory hawk epl-16.

Heuli


genlee

Lainaus käyttäjältä: atom xb rtr - 08.11.10 - klo: 15.49
Nelivetoauton vasemmanpuoleinen takarengas ei pyöri kunnolla. Mitä pitäisi tehdä?  :undecided:

Vian etsintä ja varsinkin sen löytäminen on niitä palkitsevimpia asioita tässä harrastuksessa. Varmaan paras neuvo harrastuksen mielenkiinnon ja tulevaisuuden kannalta on, että ruuvari käteen ja tutkimaan. Vika varmaan löytyy väliltä laakerit, vetoakseli ja diffi.

S50

#2170
edit: selvis.
Traxxas Slash 4x4 & Slash 4x4 Platinum LCG
LRP Shark 18

*RC-hemmo*

Tuli vaan tässä mieleen, että kun hommasin tollasen minin ja siinä moottorissa on vähän kehnosti potkua.
Joten saako hiilellistä moottoria millään antamaan enemmän kierroksia? (siihen en homma tehokkaampaa mottia, säännöt ei salli)
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Skeidarutto

tommonen servo kun tuli ohjaimen mukana http://www.horizonhobby.com/Products/Default.aspx?ProdID=SPMS200 ni kiinostas selvittää mitä toi vääntää mut ei äkkisältään guuklatessa löydä kun ton 100 oz-in mikä on jotain 100 yksikköä tuumalle mut mitäs toin on kiloina sentille ? oisko tolle tiedolle jossain suoraan muunnostaulukko tai jotain ?

*RC-hemmo*

Tuo 100 oz on 2.835kg. Täällä on lisää noita muunnos juttuja jos tartteet: http://muunnin.com/
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

pijokela

Lainaus käyttäjältä: *RC-hemmo* - 08.11.10 - klo: 21.13
Tuli vaan tässä mieleen, että kun hommasin tollasen minin ja siinä moottorissa on vähän kehnosti potkua.
Joten saako hiilellistä moottoria millään antamaan enemmän kierroksia? (siihen en homma tehokkaampaa mottia, säännöt ei salli)
Kun et nyt saanut asiantuntevaa vastausta, niin heitän tähän lukemani pohjalta ajatuksia: netissähän on paljon kommentteja siitä, miten nimenomaan harjallisilla stock moottoreilla ajetut kilpailuluokat olivat/ovat todella varikkointensiivisiä. Ilmeisesti siis on paljon asioita, mitä sille moottorille voi aina lähtöjen välissä tehdä: hiilten vaihtamista, harjojen  vaihtamista ja jotain ihme sorvaamista? Lisäksi tietysti pitää aina olla pari kertaa ajettu superakku, jossa on ihan täpöt energiaa.

Mutta nuo kuvaukset aina nimenomaan korostavat sitä, miten nuo kilpailuluokat ovat todella kalliita ja rasittavia, koska työtä on niin paljon. Ei siis vissiin sellaista toimintaa, johon haluaisit ryhtyä?
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

ripa_k

Lainaus käyttäjältä: *RC-hemmo* - 09.11.10 - klo: 14.27
Tuo 100 oz on 2.835kg. Täällä on lisää noita muunnos juttuja jos tartteet: http://muunnin.com/

Eli servo jaksaa kannattaa tuon 2,835kg tuuman varren päässä, muutettava vielä sentille, eli kertaa 2,54.
Googlehan osaa kanssa noita muunnoksia ihan kätevästi, eli tyyliin
http://www.google.fi/search?q=100oz+in+kg
Sitten voi vaikka ottaa tuon tuloksen ja muuttaa tuumista sentteihin
http://www.google.fi/search?q=2.83495231in+in+cm
Ja tuo on servon vääntö kiloina per sentti.

Tai osui myös googlesta tälläinenkin "To convert oz-in to kilogram-centimeters (kg-cm) just divide by 13.9."
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

*RC-hemmo*

Sitä lähinnä meinaan kun kuulin huhun, et tyyppi oli liuottanu hiilellistä moottoria jossain seoksessa, niin oli tullut potkua lisää.
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Heuli


Pete_69

Lainaus käyttäjältä: *RC-hemmo* - 08.11.10 - klo: 21.13
Tuli vaan tässä mieleen, että kun hommasin tollasen minin ja siinä moottorissa on vähän kehnosti potkua.
Joten saako hiilellistä moottoria millään antamaan enemmän kierroksia? (siihen en homma tehokkaampaa mottia, säännöt ei salli)
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/sahkomoottori/sahkomoottori.html sieltä vinkkejä säätöön, ja sitten ihan vinkkinä jos et tiennyt, tai on tullut nukuttua kemian tunneilla, niin H2O on ihan tavallista vettä :smiley:
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

*RC-hemmo*

#2179
Joo kyllä mä sen 9 kemialla tiedän.  :wink:
Eli uitetaankose moottori vaan jossai vesilasissa, vai tartteeko kaasuttaa samaan aikaan?
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Pete_69

En nyt muista, että kauanko sitä moottoria piti sisään ajaa, mutta siis moottori vesilasissa piuhat kiinni ja olisko ollut puolella kaasulla parisen minuuttia. Joku voi varmaan korjata jos meni nyt ihan päin metsiä :roll:
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

Heuli


*RC-hemmo*

Kiitti hyvästä ohjeesta, pitää kokeilla. Kauan sitä muuten pidetään tossa vesikipossa kun ei sanota, tai sitt en huomannu.
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Heuli

Muutama minuutti tuolla 3 voltilla pitäisi riittää hyvään perussisäänajoon, jotkut tosin on tuntikaupalla noita pyörittäneet...

*RC-hemmo*

Onko muuten sillä väliä, et laittaa + johon + jne.?
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Heuli

Kone pyörii väärään suuntaan jos laitat johdot väärinpäin.

*RC-hemmo*

Jep, mut eka kun ne oli oikein päin tuli kierroksii lisää pakille, ei kaasulle. O.o
Vaihoin sit reverse nappuloitten ja moottorin johtojen paikkaa nii nyt pyörii oikeeseen suuntaan kovempaa.
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

juu

Lainaus käyttäjältä: *RC-hemmo* - 09.11.10 - klo: 22.34
Jep, mut eka kun ne oli oikein päin tuli kierroksii lisää pakille, ei kaasulle. O.o
Vaihoin sit reverse nappuloitten ja moottorin johtojen paikkaa nii nyt pyörii oikeeseen suuntaan kovempaa.
Noparin säädöt voi myös vaikuttaa asiaan.

*RC-hemmo*

Tänää käytiin koittaa ja hyvin toimii omilla säädöillä.
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Ama

Omistan tällaisen paketin ja nyt olisi tarvetta saada moottori pyörimään toiseen suuntaan.
Sensori kaapelin irroittamalla saa tietysti vaihdettua moottorin johdoista suunnan.
Mutta tämä ei ole vaihtoehto. Jossain ulkomaan palstoilla kerrottiin, että vaihtamalla moottorista 2 johtoa ristiin
sekä vaihtamalla sensorikaapelista 2 johtoa ristiin niin vaihtuu suunta.

Joku tiesi myös kertoa että ne sensorikaapelin johdot mitkä pitää vaihtaa on ne keskimmäiset.

Pystyykö joku vahvistamaan tämän tiedon?

Tai onko jotain muuta keinoa jolla suunnan saisi muutettua siten että sensori pysyy mukana?