Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

sponge

Muista turvaväli! 
Team c tc02 - Team c ts2 - TT Phoenix st - Gaui 500X Quad- copter

Hegetus

Lainaus käyttäjältä: sponge - 12.12.10 - klo: 13.24
Mahtaako kyseinen akku täyttää kilpailuvaatimukset Suomessa?(siis säännöt)
http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=34_43_44&products_id=25353&zenid=f2ed3e915305f6fe2af5c98c7dfe6f92


Ei taida olla EFRA listalla http://www.rcweb.de/forum/download/file.php?id=41352
Eli ei voi SM tai kansallisissa kisoissa kesällä käyttää.
Eli AKK:n alaisissa kisoissa kielletty.

Winter jumps talvisarjassa akku on laillinen kun on kovakuorinen.
http://www.rccjkl.net/joomla/
Lennokkeja ja autoja..... =) JoeUA
Sponsored by oma ja emännän lompakko.

Matzku

Elikkäs ongelmana olis semmonen että:
Moottori ei käy, kuin vasta silloin kun pyöräyttää roottoria ja painaa samalla kaasua.
Vaihtanut sensorin uuteen juuri, ja kokeillut toisella sensoripiuhalla.
Sama ongelma toisella koneella. Voisko olla onkelma noparissa?

Koneet: Lrp X11 8.5     Speed Passion Competition-3.0  5.5R
Nopari: Lrp Sphere Tc-spec
Team Associated Tc6 | Team Riekkinen | Sanwa | SP | LRP | Rc-piste |

_valtsu_

Noparissa todennäköisesti vikaa (ei saa tietoa sensorilta). Kokeile toisella noparilla.

SSchevy

Lainaus käyttäjältä: macchina - 11.12.10 - klo: 17.41
Kolme asiaa jotka on syytä mittaamalla tarkistaa:

1: Jokaisen moottoriin menevän johtimen (3 kpl) ja mahdollisen maakosketuksen mittaaminen. Eli yleismittari ohmimittaukselle. Toinen johdin moottorin runkoon ja toinen yksi kerrallaan moottorin johtimiin. Ei saisi piipata! Jos piippaa niin joku vaiheista on oikosulussa ja vuotaa runkoon -> viallinen moottori

2: Mittaa jokaisen johdon keskinäinen resistanssi vuorotellen kaikista kolmesta. Pitäisi olla suunnilleen samansuuntaiset arvot keskenään.

3: Älä testaa uudella noparilla  :roll:

Eli videot täältä: http://mgm-compro.com/index.php?tid=video

Paljonko johtimien välinen resistanssi pitäisi olla koska minulla on 2  moottoria joissa molemmissa johtimien välinen resistanssi on n.0 ohmia ja kummassakaan ei oikosulkua runkoon mistään johtimesta? 

Onko moottorin kokeiluun muuta vaihtoehtoa kun käyttää noparia eli syöttää jollakin tavalla jännitettä johtimiin kun en haluaisi tuhota nopareita .
SANWA MT4 ,HPI SAVAGE FLUX HP,DF 33" cyberstorm.

_valtsu_

Yleismittarilla moottorin käämien resistanssi näyttää yleensä alta yhden ohmin, eli yleismittarista ei oikein ole apua. On olemassa mittareita jolla voidaan mitata moottorin käämejä, mutta taitavat olla lähinnä ammattilaisten laitteita.

SSchevy

Mutta onkos se moottori sit rikki vai ehjä ? Siitä kun ei ota millään selvää .  :p
SANWA MT4 ,HPI SAVAGE FLUX HP,DF 33" cyberstorm.

sponge

Lainaus käyttäjältä: Hegetus - 12.12.10 - klo: 16.51
Lainaus käyttäjältä: sponge - 12.12.10 - klo: 13.24
Mahtaako kyseinen akku täyttää kilpailuvaatimukset Suomessa?(siis säännöt)
http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=34_43_44&products_id=25353&zenid=f2ed3e915305f6fe2af5c98c7dfe6f92


Ei taida olla EFRA listalla http://www.rcweb.de/forum/download/file.php?id=41352
Eli ei voi SM tai kansallisissa kisoissa kesällä käyttää.
Eli AKK:n alaisissa kisoissa kielletty.

Winter jumps talvisarjassa akku on laillinen kun on kovakuorinen.


http://www.rccjkl.net/joomla/

Tietäiskö joku jonkun paikan mistä saa noin 3000 mah lipoja, jotka ois EFRA tai ROAR hyväksyttyjä.  :embarrassed:  Mielellään Suomesta.
Muista turvaväli! 
Team c tc02 - Team c ts2 - TT Phoenix st - Gaui 500X Quad- copter

rottapaavo

#2288
.
.

pijokela

Sain niin hyvän tarjouksen, että oli pakko ostaa LRP:n 80100 ja 13.5t ERASER moottori. Noparille sanotaan, että se kestää 12.5t moottorin 7.2V jännitteellä.

http://www.lrp.cc/en/products/electronic-speed-controls/brushless-brushed-forwardbrakereverse/produkt/ai-brushless-reverse-digital/details/

Kestääkö tuo nopari oikeasti tuota moottoria vai meneekö se ennemmin tai myöhemmin romuksi? Mietin lähinnä, että kun tuo on noinkin lähellä tuota rajaa ja NIMH akuissa usein on oikeasti aika paljon enemmän kuin 7.2V. Sitten, kun auto hiukan juuttuu jonnekin, niin että moottoriin tungetaan täysillä jännitettä, niin onko se siinä?

Varsinaisesti olisi tarkoitus ajaa 2010 vuoden 17.5t kisakoneilla, joissa on varmaan hiukan enemmän marginaalia.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

WinWisel

Dodii,bensa vehettä etsiessä löysinkin tämän http://www.racingfactory.fi/tuotteet/SAHKOAUTOT-Traxxas/Traxxas-116-E-REVO-VXL-RTR-24G-108224 mutta mistäs olette autoja ostaneet,itse tuolta amerikan maalta tuon monsterin mut saako jostain muualta halvemmilla veroilla?

Gurvus

EU-maista ei tule veroja ollenkaan. Muualta maailmasta tilatessa verot ovat ymmärtääkseni aina samat. USAsta jos tilaat saatta tulla parikymppiä halvemmaksi kuin Suomessa, Amainhobbiesissa näyttäis hinta olevan noin 215 euroa ja siihen päälle postit, verot yms. Itse tilaisin kuitenkin tuolta RacingFactorysta kun ei jaksa tullin kanssa alkaa sotkemaan ja saa nopeamminkin. Ja voithan sinä käytettyäkin katella vaikkapa tältä sivustolta.

-HL-

Lainaus käyttäjältä: pijokela - 13.12.10 - klo: 18.18
Sain niin hyvän tarjouksen, että oli pakko ostaa LRP:n 80100 ja 13.5t ERASER moottori. Noparille sanotaan, että se kestää 12.5t moottorin 7.2V jännitteellä.

http://www.lrp.cc/en/products/electronic-speed-controls/brushless-brushed-forwardbrakereverse/produkt/ai-brushless-reverse-digital/details/

Kestääkö tuo nopari oikeasti tuota moottoria vai meneekö se ennemmin tai myöhemmin romuksi? Mietin lähinnä, että kun tuo on noinkin lähellä tuota rajaa ja NIMH akuissa usein on oikeasti aika paljon enemmän kuin 7.2V. Sitten, kun auto hiukan juuttuu jonnekin, niin että moottoriin tungetaan täysillä jännitettä, niin onko se siinä?

Varsinaisesti olisi tarkoitus ajaa 2010 vuoden 17.5t kisakoneilla, joissa on varmaan hiukan enemmän marginaalia.
Tuohan on combo, joten nopari ja motti on tehty kestämään toisiaan. Mottiin ei tungeta virtaa vaan motti ottaa minkä tarvii. Toi 7,2v on nimellis jännite, eli ei merkkaa mitään kuhankun on se 7,2v akku on kiinni eikä isomman voltti määrän, esim 8,4v omaava akku. Nopari kestää 17,5t "kisa" koneenkin kun kerta 12,5 on minimi.
Viisaammat korjatkaa!
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

WinWisel

Kiitos Gurvus tästä,voi olla joo et taipuu kotimaiseen myyjään,pääsis nopeammin rälläämään ja tukis kotimaista samalla,jos nyt yhdellä ostajalla on mitää väliä mut kuiteski

pijokela

Lainaus käyttäjältä: -HL- - 14.12.10 - klo: 07.13
Tuohan on combo, joten nopari ja motti on tehty kestämään toisiaan. Mottiin ei tungeta virtaa vaan motti ottaa minkä tarvii.

Kiitoksia - jos tuohon, että niitä myydään kombona voi yleisesti ottaen luottaa, niin sehän on jo lupaavaa. Kiitoksia. Olin muuten kysymystä kirjoittaessani erityisen tarkkana, etten kirjoittanut mitään virran tunkemisesta. :angel:
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Bonzer

Ja lisänä vielä. Nopari ei säätele jännitettä vaan impulssin pituutta.
Eli sieltä johdoista tulee jatkuvasti se akun jännite, mutta se tulee impulsseina, jotenka sitä ei pysty mittaamaan perus mittarilla. (yritetty on)
Tässä minun ajatukset asiasta, korjatkaa jos meni väärin.

tturku

Impulsseina?
http://en.wikipedia.org/wiki/Impulse_%28physics%29 vai
http://en.wikipedia.org/wiki/Impulse_function ?

Harjalliset moottorit toimivat tälläisellä periaatteella:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tasavirtamoottori

Tuolta voi opetella lisää moottoreista:
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/sahkomoottori/sahkomoottori.html#harjaton

Harjallisissa hiilimoottoreissa moottorin nopeutta säädetään juuri jännitteen avulla, mitä suurempi jännite, sitä nopeammin moottori pyörii. Mekaaniset noparithan ovat liukuvastuksia, joissa on esim 3 eri kokoista vastusta. Nolla asennossa virtapiiri on auki, hitaimmalla nopeudella piiriin kytketään Iso vastus, sarjaan moottorin kanssa, jolloin suurin osa akulta saatavasta jännitteestä menee vastuksen yli, ja pienempi osa jännitteestä jää moottorin yli. Kun noparin vastuksen arvoa pienennetään, menee suhteessa suurempi osa jännitteestä moottorille, jolloin sen pyörimisnopeus kasvaa. Täysiä ajettaessa noparissa ei ole käytännössä juurikaan vastusta, jolloin kaikki jännite saadaan moottorin yli.

Harjattomissa moottoreissa syötetään periaatteessa 3 vaiheessa sinimuotoista jännitettä, jolla saadaan roottorin ympärille pyörivä magneettikenttä, jonka tahdissa roottori alkaa pyörimään (jos jättämää ei oteta huomioon). Jännitteen taajuutta muuttamalla saadaan moottorin pyörimisnopeutta muutettua.

-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Bonzer

MInä puhuin nimenomaan harjattomista. Ehkei termit ole kohdillaan, mut tota tarkotin.

tturku

Jees, impulssi vaan tarkoittaa ihan muuta niin sitä ei tässä yhteydessä pidä käyttää, vaan vaihtovirta jännitteen taajuudesta / aallon pituudesta.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Bonzer

Aallon pituudesta meinasin aluks kirjottaa mut ajattelin jotain ihan muuta.

jööni

Hei, aloitin juuri rc harrastuksen ja haluaisin kysyä muutamia kysymyksiä.
Mitä harjallisen ja harjattoman moottorin sana HARJA tarkoittaa? :undecided:
Ja mitä eroa näillä moottoreilla on?
Ajattelin ostaa uuden auton, joka olisi 1:10 kokoluokkaa ja hintaa n.200-300e. Ajattelin tuota stampedea, mutta olisi kiva kuulla teidän ehdotuksia. :wink:

Ja voisiko joku selittää miten harjattomaan päivity tapahtuu?

Kiitos

mikari

#2301
sellanen kova jätkä ku TESLA keksi harjattoman moottorin 1800 luvun lopulla, katoin just dokumentin tosta huippukeksijästä. keksi kymmeniä muitakin todella kovia juttuja joihin meidän jokapäiväinen elämä pitkälti perustuu (mm. vaihtovirta, loisteputket, radiolähetin, RC jne)

sana harja viittaa hiiliin, jotka ovat hiilimoottorissa, ne keksittiin ennen harjatonta eli induktiomoottoria, jonka siis toi TESLA keksi RC:n lisäksi (toivottavasti meni oikein)

e: tässä yksi kiinnostava sivu http://www.netikka.net/mpeltonen/tesla.htm
Kiitos 20 vuodesta!

ripwalker

Harja eli hiili. Harjallinen eli hiilellinen ja harjaton eli hiiletön.
Aloittelijan kannalta harjaton on huoltovapaampi. On toki myös muitakin eroja.
Harjattomaan päivitys tapahtuu ostamalla harjaton moottori ja harjattomalle moottorille tarkoitettu nopeudensäädin.


http://rc10.fi/index.php?topic=12687.0
http://rc10.fi/index.php?topic=21016.0

Yokomo BD7 / Xray T3 2012 / Xray T3 / Associated B44 / Sanwa M11
"These Go To Eleven"

jööni


jööni

Voisko joku viel kertoo et miten moottorin välitystä säädetään? :shock:

ripwalker

Moottorin välitystä ei säädetä vaan auton välitystä. Tapahtuu vaihtamalla erikokoisia rattaita. Siis idea on sama kuin ratasvaihteisessa polkupyörässä. Tässä vaan valitaan kiinteästi rattaat joita käytetään.

Yokomo BD7 / Xray T3 2012 / Xray T3 / Associated B44 / Sanwa M11
"These Go To Eleven"

jööni



crosser

tarkoittaa moottorin tehoa (lankojen määrää) mitä pienempi luku sen tehokkaampi kone.
associated tc5,xray t3 r,axial scx 10,lrp s8bxe
sanwa m11,sanwa mx3 fg