Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

Pete_69

Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

awiz

#2581
Mite yleistä on että joku esim ohjausservo halkastaan sillein että ne hammasrattaat otetaan näkyviin jne?

Ite menin harrastusta alotellessani tyhmyyksissäni, uteliaana avaamaan semmosen ihan turhaan, ja sehän on ihan yksinkertanen mekaniikka mikä sieltä paljastu. Mutta silti, en vaan mitenkään saa sitä enää koottua sillein että se toimisi! Siis tossa kyseisessä servossahan on vissiin vaan 4 erilaista hammasratasta, mutta en _mitenkään_ saa sitä kasattua toimivaksi enää..

Juttu on niin että paikallaan on 3 ratasta, ja renkaat kääntyy hyvin niistä kääntämällä, ja servossa rattaat pyörii nätisti. Laittaa neljännen rattaan paikoilleen, ohjaus menee ihan jumiin. :roll:

Onko noihin servoihin mitään yleispätevää sääntöä että miten ne kasattais.. Vai onko ne ihan yksittäistapauksia ja niissä on vaan joku kikka mikä pitää tajuta niitä kasatessa? Avunpyyntöni on aika epätoivoinen ja autohan on tuo halppis HBX Buggy max 4wd..

Edit: Tällä hetkellä tilanne: Kun autoon laittaa virrat päälle niin eturenkaat kääntyy pikasesti vähän, että jotain eloa on. Mutta kun ratista kääntää niin ei renkaat kuitenkaan käänny yhtään.. Ohjaimessa ei varmaankaan vika oo koska kaasuun auto kumminki reagoi..

lolimsoasd

Lainaus käyttäjältä: 4wdkanootti - 01.03.11 - klo: 10.16
Nyyt jarruva!
Ymmärtääkseni olet laittamassa noparia Kyosho Ultima DB -autoon joka on speksattu 1/8 kokoseksi?

1/10 kokosista nopareista melkein kaikki poksahtaa ton painon kiihdyttämisen vastukseen.
Pienin suht käypänen on
Castlen sidewinder SCT -setti,
väkikokoa Mambamax ja 4-segmenttikone,
pitkä- kannusesta mm-Pro setistä eos.
Varmaa sopivuutta on
Castlelaisista Mamba monster, valmistajan sivut lupaa 120A jatkuvaa tehoa; jenkkifirman kiinassa kasattua,
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=41254&grpid=2203
175,60 +kotimaan postituskulut

, tai suoraan kiinalaisilta
Hobby King 150A High performance Brushless ESC is suitable for on road / off road 1/5, 1/8 scale truck , car or buggy.
Cont./Burst Current: 150A/1080A
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10370
about 70eur suomeentuotuna posteineen, tulleineen, mutta isot mitat panee miettimään asennuksen.

koneena ite olen käyttänyt halpuusperusteella tota
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6677
KD36-74-06XL 2800kv Brushless Inrunner, ku se edes lupaa 110A virransiedon

Juu näin juuri oon tekemässä... Mutta jos taas heitän kiinni jonkun ylitehokkaan combon, eikö ultiman vakiorattaat raksu hajalle? Idler gearin ja pinjonin oon kuullu menevän rikki helpoiten. Ja youtubesta ku katoin nii toisella oli ultimassa kiinni toi castlen combo, toisella taas team orionin :/
Pitääkö kuitenki hommata isompi ja virtaaimevämpi?
Kyosho Ultima DB
Tarvitko palvelintilaa videoillesi/kuvillesi? Pistä yksityisviestiä, kaikille riittää tilaa! 100mb netti joten ei jää liian tahmaiseksi.

*RC-hemmo*

Nyt oon ihan kujalla. Kytkin tossa turnigyn 4000mAh akun ultramat 14+ laturiin ja pistin kaikki asetukset kohalleen.
Mutta sitten kun pitäis käynnistää lataus niin menee 3 sek. ja se alkaa piippaamaan ja sanoo, että END. Volttimäärä laturin mukaan akussa 7,6v,
eli akku olis niikun jo täynnä, vai?
Kertaakaan ei ole akkua vielä käytetty tai ladattu aiemmin.
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

genlee

koitappa ilman balanceria, lähtiskö lataamaan. Yleismittarilla selviäis akun jännite parhaiten, pitäis olla täytenä 8.4v. Itellä lähti flightmaxin akku pelaamaan, kun annoin olla muutaman minuutin ilman balanceria latingissa.

JiiVee

#2585
ei sittenkään mitään kun luki ohjeita tarkemmin niin sain toimimaan
pöö

*RC-hemmo*

Joo oon mäkin lukenu ohjeet ainaki 3 kertaa ja koittanu toistakin lipoo, mut oi se vaan toimi. Tai se tuntuu
siltä, että se purkais niitä akkuja. Niin tietäiskö joku miten kyseisessä laturissa saa muutettua sen ominaisuuden.
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

JiiVee

*RC-hemmo*

mulla oli noppa ongelma ei lipolaturi.
pöö

*RC-hemmo*

OHOPS. joo sekotin nuo vastaukset keskenään, no tuskimpa tuo mitään haittas. :roll:
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

*RC-hemmo*

Tietäiskö joku millä adapteripöydällä saa liitettyä JST-XH liittimen Graupnerin Ultramat 14+ laturiin (JST-EH)?
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Chili

Lainaus käyttäjältä: *RC-hemmo* - 04.03.11 - klo: 14.55
Tietäiskö joku millä adapteripöydällä saa liitettyä JST-XH liittimen Graupnerin Ultramat 14+ laturiin (JST-EH)?
Hyvä että mainitsit, olisin ostanut saman laturin tietämättä.
Eli vastausta odotan minäkin
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

mikael.forsstrom

#2591
Moro,

Tällä saat liitettyä Balance adapter 2S XH-Female EH Male

http://www.hobbylinna.com/balance-adapter-xhfemale-male-p-22248.html

Traxxas e-revo brushless edition Mamba monster 2 wp Savöx 1256TG, pursuit brushless race boat Sanwa mt-4,Thunderpower G8 70C pro force lipo.

*HOKE*

nyt kyllä ihmetyttää koko kysymys.

Racingfactory sivulta katsomaan ja sieltä tilaten joko pelkän JST/XH lauta tai sitten tilaa ne kaikki kolme lankkua mikäli tarvetta.
Mutta siis vastaus kysymykseen on että JST/XH liittimellä käytetään JST/XH lautaa

*RC-hemmo*

Kiitokset mikaelille. Ite ostin laturin ja akut tarkistamatta tuota seikkaa.
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

*RC-hemmo*

#2594
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 04.03.11 - klo: 15.12
Mutta siis vastaus kysymykseen on että JST/XH liittimellä käytetään JST/XH lautaa

Sitä lähinnä meinasin kun Ultramat 14+ laturissa on EH naaras liitin, niin käykö toi siihen?

E: vastaus jo selvillä.
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

*HOKE*

mikä toi?

Jos tarkoitat sitä mistä puhuin niin tottakai käy.
Graupnerin latureihin käy tietysti Graupnerin adapterilaudat

*RC-hemmo*

#2596
Ei enää mitään, selailin sivua ja sain jo vastauksen.
Mutta tarviiko pelkkään HX-lautaan ostaa myös johto laturin ja laudan väliin?
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Jonttula

Ostin tuollasine ezrun 60a nopari ja 5.5t 6000kv moottori combon.. nyt en oikeen tiedä miten nuo kolme johtoa tulee moottoriin laittaa.. moottorissa ei ole mitään merkintöjä mihin järjestykseen ne tulee enkä löydä mitään manuaalistakaan.. kannattaako laittaa jotain liittimiä vai juottaa suoraan moottoriin johdot?

mikari

hyviä vehkeitä kun eivät kerro?.. mutta jos se on sensoriton niin ei väliä miten johdot kytket, kunhan moottori pyörii oikeaan suuntaan ja jos ei pyöri vaihda yhden johdon paikkaa toisen kanssa, pitäs korjautua.
Kiitos 20 vuodesta!

*RC-hemmo*

Nyt iski epävarmuus. Onko tuollasessa Ultramat 14+ :ssa JST-EH liittimelle paikka, kun olisin tilaamassa
tuota mikaelin ehdottamaa johdon pätkää.
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

-Juho-

Lainaus käyttäjältä: lolimsoasd - 03.03.11 - klo: 00.25
Lainaus käyttäjältä: 4wdkanootti - 01.03.11 - klo: 10.16
Nyyt jarruva!
Ymmärtääkseni olet laittamassa noparia Kyosho Ultima DB -autoon joka on speksattu 1/8 kokoseksi?

1/10 kokosista nopareista melkein kaikki poksahtaa ton painon kiihdyttämisen vastukseen.
Pienin suht käypänen on
Castlen sidewinder SCT -setti,
väkikokoa Mambamax ja 4-segmenttikone,
pitkä- kannusesta mm-Pro setistä eos.
Varmaa sopivuutta on
Castlelaisista Mamba monster, valmistajan sivut lupaa 120A jatkuvaa tehoa; jenkkifirman kiinassa kasattua,
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=41254&grpid=2203
175,60 +kotimaan postituskulut

, tai suoraan kiinalaisilta
Hobby King 150A High performance Brushless ESC is suitable for on road / off road 1/5, 1/8 scale truck , car or buggy.
Cont./Burst Current: 150A/1080A
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10370
about 70eur suomeentuotuna posteineen, tulleineen, mutta isot mitat panee miettimään asennuksen.

koneena ite olen käyttänyt halpuusperusteella tota
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6677
KD36-74-06XL 2800kv Brushless Inrunner, ku se edes lupaa 110A virransiedon

Juu näin juuri oon tekemässä... Mutta jos taas heitän kiinni jonkun ylitehokkaan combon, eikö ultiman vakiorattaat raksu hajalle? Idler gearin ja pinjonin oon kuullu menevän rikki helpoiten. Ja youtubesta ku katoin nii toisella oli ultimassa kiinni toi castlen combo, toisella taas team orionin :/
Pitääkö kuitenki hommata isompi ja virtaaimevämpi?
Ultima DB on 1/10 SC-auto buggy-korilla... Eli kaikki takaveto corr/sc kamat kestää. 60A nopari ja 6.5-8.5T kone oikeaa suuruusluokkaa.
Liikaa Kyoshoja

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: *RC-hemmo* - 04.03.11 - klo: 17.12
Nyt iski epävarmuus. Onko tuollasessa Ultramat 14+ :ssa JST-EH liittimelle paikka, kun olisin tilaamassa
tuota mikaelin ehdottamaa johdon pätkää.

Hommaat tämän... Ei tarvitse hommata johtoa, koska sellainen tulee mukana. (ei vaan näy kuvassa)
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/3065XH-Graupner-Balancer-Adapter-JST-XH-103653



Tai mikäli on tarvetta muillekin liitintyypeille niin sitten tämä... (Tässä kuvassa näkyy myös johdot jotka tulevat mukana)
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/3065SET-Graupner-Balancer-Adapter-Set-PQTPXH-2-6-cells-103654

-rcmv-

Pika apua! pitääkö 8,4v 3700mah akkuu ladata 2a,3,5a,5a virralla? :shocked:
Hpi baja 5b ss

pasi78


-rcmv-

Ups,latasin vahingossa 5a virralla ,haittaako?Kiitos avusta :cheesy:
Hpi baja 5b ss

-HL-

Ei se kerta haittaa, lataat vastedes sillä 3,5a virralla.
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

junnu_85

Tuli sabesta varmistettua tuon losi xcelorin 7.5t motin sopivuus 3ässillä käytettäväksi.Ei tahtonut oikeen netistä löytyvän siitä mitään specsejä.
Sieltä vaan sanottiin,että välitysten kanssa täytyy olla tarkkana.
Mitä se mahtaa noin käytännössä tarkoittaa?

Mistä sitä sitten kannattaisi lähteä liikkeelle..

genlee

Luultavasti tarkoittaa sitä, että kone kuumenee helposti ja pitäisi välittää oikein, jotta ei kuumenisi liikaa. Eli siis jos moottori kuumenee liikaa, niin joko pidennetään tai lyhennetään välitystä muuttamalla pinjonin kokoa. Käsittääkseni noin 70-80 astetta rupeaa olemaan niillä rajoilla tuon liian kuumana käymisen kanssa.

junnu_85

Lainaus käyttäjältä: genlee - 06.03.11 - klo: 20.02
Luultavasti tarkoittaa sitä, että kone kuumenee helposti ja pitäisi välittää oikein, jotta ei kuumenisi liikaa. Eli siis jos moottori kuumenee liikaa, niin joko pidennetään tai lyhennetään välitystä muuttamalla pinjonin kokoa. Käsittääkseni noin 70-80 astetta rupeaa olemaan niillä rajoilla tuon liian kuumana käymisen kanssa.

Tosiaan jo akullisen jälkeen eli noin 30min. ajon jälkeen alkoi moottori olemaan jo aika kuuma noilla 2ässillä montulla ajettaessa.
Eli pitäisi varmaan ainakin ottaa pinjonia jonkin verran pienemmäksi?
Tällä hetkellä muistaakseni on spurri 87 ja pinjoni 19.

pasi78

Milloin kannattaa öljytä noita laakereita ja mihin laakereihin öljyä tärttee?Tartteeko moottoriin johonkin laakereihin öljyä ja millasta?

Ja mistä tietää milloin voimansiirtoonb pitää lisätä rasvaa?Ja millasta rasvaa?

Tehdasrasvat on vielä joka paikassa..