Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

tturku

Jos sulla on se tamiyan vakio nopari, ei se kestä enempää kuin tamiyan oma sport tuned moottori (olisko ollut 23T).
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

nestori

No hänhän sanoi että sen voi vaihtaa.Mutta kattele Ezruneja.Ne on halpoja ja ihan hyviä.

raceman

Tamiya DF-02 Rising Storm | Futaba 2PL 2.4GHz

raceman

Löysin tämmösen setin.

http://www.hobbylinna.com/ezrun-combo-road-p-22732.html

Sopisiko tuo rising stormiin ja Futaban radioon? Käyttääkö se 7,2voltin virtaa?
Tamiya DF-02 Rising Storm | Futaba 2PL 2.4GHz

tturku

Toimii ja on varsin passeli varmasti vauhdiltaan ellei jopa liikaa. Toimii nimh akuilla mutta voi olla että akut joudut päivittämään lipoihin joissa parempi purkuvirta. Jos akut lämpenevät paljon ajossa niin pienempää välitystä ja kaasusta pois saattaa auttaa. Ne tamiyan akkuliittimet kannattaa sitten viimeistään tässä vaiheessa vaihtaa deans liittimiin. (Ne sulaa kun saavat huonoa kontaktia ja eivät näin ollen pysty johtamaan tarpeeksi virtaa liittimen läpi.)
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

tansu95

Mistäs sais halvalla jonkun tuulettimen noparin päälle, kun tuppaa välillä lämpeemään sen verran että hälyttää että nopari on liian kuuma...Eli siis nopeudensäädion on tuo vxl-3s.Käykö tohon minkä merkin tuuletin vaan, että ei tarvii olla samaa merkkiä?
<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//teknorc.fi//->

sponge

Nyt kiinnostais että onko Dualsky xc550tf-mj säätimessä lipo-cuttia. Tuossa linkki sivuille jossa juttua säätimestä mutta ei puhuta cut offista mitään. http://rcm.fi/do?action=group&id=23
Tuossa isoveljessä kai on ja meinaako se sitä että tässäkin olisi kun tämä on pikkuveli? :undecided:

Kysymys2: Miten tuon ohjelmointitikun kanssa kun  linkin sivulla lukee, että :USB-Säätötikku XC800TF säätimelle
Ja sitte toisaala http://rcm.fi/do?action=files  on luettavissa rivien välistä niin ,että sama tikku sopisi molempiin?? :shocked:

Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Muista turvaväli! 
Team c tc02 - Team c ts2 - TT Phoenix st - Gaui 500X Quad- copter

raceman

Lainaus käyttäjältä: tturku - 25.05.11 - klo: 20.01
Toimii ja on varsin passeli varmasti vauhdiltaan ellei jopa liikaa. Toimii nimh akuilla mutta voi olla että akut joudut päivittämään lipoihin joissa parempi purkuvirta. Jos akut lämpenevät paljon ajossa niin pienempää välitystä ja kaasusta pois saattaa auttaa. Ne tamiyan akkuliittimet kannattaa sitten viimeistään tässä vaiheessa vaihtaa deans liittimiin. (Ne sulaa kun saavat huonoa kontaktia ja eivät näin ollen pysty johtamaan tarpeeksi virtaa liittimen läpi.)

Mitä eroa oikeastaan lipoilla ja nimheillä on? Toimiiko Futaban radiot lipolla?
Tamiya DF-02 Rising Storm | Futaba 2PL 2.4GHz

rizardi


pijokela

Lainaus käyttäjältä: raceman - 26.05.11 - klo: 19.45
Mitä eroa oikeastaan lipoilla ja nimheillä on? Toimiiko Futaban radiot lipolla?
Tuohon Futaban 2PL ohjaimeen ei käy 2S LiPo koska siinä on liikaa jännitettä. Sen sijaan siihen voi hankkia 2S LiFePo akun. Eli tällaisen:
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/AKUT-JA-TARVIKKEET-LiPo-ja-LiFe-akut/Vapex-RX-Battery-LiFe-66v-1600mAh-Flat-109060
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14466

Tuollaista voi ladata useimmilla LiPo latureilla ja - ai, ai - kun on hyvä. Akku ei paina paljon mitään ja vaikka se on kapasiteetiltaan aika pieni, niin se menee minulla pari kuukautta yhdellä latauksella.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

m.e.

Lainaus käyttäjältä: sponge - 26.05.11 - klo: 18.40
Nyt kiinnostais että onko Dualsky xc550tf-mj säätimessä lipo-cuttia. Tuossa linkki sivuille jossa juttua säätimestä mutta ei puhuta cut offista mitään. http://rcm.fi/do?action=group&id=23
Tuossa isoveljessä kai on ja meinaako se sitä että tässäkin olisi kun tämä on pikkuveli? :undecided:

Kysymys2: Miten tuon ohjelmointitikun kanssa kun  linkin sivulla lukee, että :USB-Säätötikku XC800TF säätimelle
Ja sitte toisaala http://rcm.fi/do?action=files  on luettavissa rivien välistä niin ,että sama tikku sopisi molempiin?? :shocked:

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

Tuo USB-tikku käy sekä XC800:lle etä XC550:lle.

Lipo cut off löytyy molemmista malleista.

raceman

Kun lähdin kyselemään uutta moottoria, niin ajatuksissa ei ollut, että pitäisi vaihtaa akut ja laturitkin. Eikö Nimh-akut millään sovi tohon ezruniin? Voinko tehdä niin, että vaihdan vain liittimet, kun se olisi yksinkertaisin valinta, ettei tamiyan liittimet sula? Mitä voisi pahimmilaan käydä, jos en vaihda lipoon?
Tamiya DF-02 Rising Storm | Futaba 2PL 2.4GHz

pijokela

Lainaus käyttäjältä: raceman - 26.05.11 - klo: 20.32
Kun lähdin kyselemään uutta moottoria, niin ajatuksissa ei ollut, että pitäisi vaihtaa akut ja laturitkin. Eikö Nimh-akut millään sovi tohon ezruniin? Voinko tehdä niin, että vaihdan vain liittimet, kun se olisi yksinkertaisin valinta, ettei tamiyan liittimet sula? Mitä voisi pahimmilaan käydä, jos en vaihda lipoon?
Eihän tturku sanonut, että ne on pakko vaihtaa. Mutta ei se sinun autosi kyllä mene 45km/h NiMHeillä. Ei ainakaan 7.2V NiMHillä.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

tturku

Nimh akut saattaa vain kuumentua mutta kyllä niitä voi käyttää. Nimh akut eivät välttämättä anna tarpeeksi virtaa jolloin ne alkaa lämpenemään. Liian lämpimiksi ei saa päästää. Jos lämpenee liikaa niin sitten vaan tehoja radiosta, tai noparista pois ja pienempää pinjonia.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Chili

Mikä sidewinder on paras nopari?
Olen kuullut että uudemmat pätkivät jne.
Tosin enemmän voimaa pienemmällä hinnalla kiinnostaa.
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

raceman

Lainaus käyttäjältä: tturku - 26.05.11 - klo: 23.04
Nimh akut saattaa vain kuumentua mutta kyllä niitä voi käyttää. Nimh akut eivät välttämättä anna tarpeeksi virtaa jolloin ne alkaa lämpenemään. Liian lämpimiksi ei saa päästää. Jos lämpenee liikaa niin sitten vaan tehoja radiosta, tai noparista pois ja pienempää pinjonia.

Entä olisiko Nicd-akut parempia, vai kannattaisiko yksinkertaisesti ostaa lifepo akku? Ja voisiko jännitettä korottaa, vai kestääkö Futaban radio?
Tamiya DF-02 Rising Storm | Futaba 2PL 2.4GHz

pijokela

Lainaus käyttäjältä: raceman - 27.05.11 - klo: 20.43
Entä olisiko Nicd-akut parempia, vai kannattaisiko yksinkertaisesti ostaa lifepo akku? Ja voisiko jännitettä korottaa, vai kestääkö Futaban radio?

Niin siis minä suosittelin sitä LiFePo akkua radion lähettimeen (eli ohjaimeen), koska siinä alkuperäisessä kysymyksessäsi mainitsit Futaban radiot. Kun taas nuo kuumentuvat NiMHit ovat auton ajoakussa - lähetin toimii niin pienellä virralla, ettei akkujen purkuvirralla ole mitään merkitystä.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Samppa77

Sain Tamiyan auton DF03-Ra alustalla ja mukana tuli Tamiayn TEU-104BK nopeudensäädin.
Lennokkipuolelta sähkömoottorit ja lipo akut on tuttuja ja nyt ajattelin laajentaa RC harrastusta autoihin.

Nyt pitäisi akku valita ja yritin kaivaa netistä tietoa voiko tuon noparin kanssa käyttää lipo akkuja, mutta en löytänyt suoraan vastausta. Eli onko noparissa lipo cut off vai pitäisikö minun käyttää jotain muun tyyppistä akkua vai pitääkö vaihtaa nopari toisenlaiseen?

sprawl

Voisko joku selittää noita kokoluokkia kun on esim. 1/10 niin mitä se tarkottaa?

Mua kiinnostais rakennella toisia bodeja tuohon tamiyaan joka on tuossa allekirjotuksessa ja mietin että jos speckseissä lukee että se on juuri tuolle pohjalle sopiva niin mitä noi kokoluokat sitte tarkottaa?


Ja sopiiko tuohon tamiyan runkoon kaikki koot kunhan pohja on sama?

pijokela

Lainaus käyttäjältä: Samppa77 - 28.05.11 - klo: 06.32
Nyt pitäisi akku valita ja yritin kaivaa netistä tietoa voiko tuon noparin kanssa käyttää lipo akkuja, mutta en löytänyt suoraan vastausta. Eli onko noparissa lipo cut off vai pitäisikö minun käyttää jotain muun tyyppistä akkua vai pitääkö vaihtaa nopari toisenlaiseen?
Ei ole cut offia. Käytin omassani muutaman kerran 2S lipoa, eli kyllä se toimii, mutta jos sen lipon ajaa liian tyhjäksi niin se on pilalla. Siihen siis kannattaa hankkia joko sellainen liian alhaisesta jännitteestä varoittava summeri tai toinen nopeudensäädin.

Lainaus käyttäjältä: sprawl - 28.05.11 - klo: 16.53
Mua kiinnostais rakennella toisia bodeja tuohon tamiyaan joka on tuossa allekirjotuksessa ja mietin että jos speckseissä lukee että se on juuri tuolle pohjalle sopiva niin mitä noi kokoluokat sitte tarkottaa?

No, se auto on noin 40cm pitkä ja oikea auto voisi olla 4m, joten sitä sanotaan 1:10 kooksi. Tietenkään kaikki oikeat autot eivät ole 4m, joten se on vain sinne päin.

TT-01 (ja tuo yllä oleva DF-03Ra) ovat 190mm touring auton kokoisia ja niiden akseliväli on 257mm. Tuo on se koko, jolle nuo kaikki 1:10 sähkötouring kopat ovat. Kannattaa koittaa selvittää kopasta tuo akseliväli - jos se on oikein, niin sitten se ainakin sopii. Monilla kaupoilla on uskomattoman huonosti tietoja myytävien koppien koista, on aika vaikeaa olla täysin varma siitä, että joku koppa sopii omaan autoon. Toisaalta tuo 1:10 190mm touring koko on se "oletusarvo", jolle korit yleensä sopivat. (Suurin vaara varmaankin on vahingossa ostaa koppa, joka menee Tamian pienempään TT-01:n ja HPI Club Raceriin.)
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

sprawl

Lainaus käyttäjältä: pijokela - 29.05.11 - klo: 10.47



No, se auto on noin 40cm pitkä ja oikea auto voisi olla 4m, joten sitä sanotaan 1:10 kooksi. Tietenkään kaikki oikeat autot eivät ole 4m, joten se on vain sinne päin.

TT-01 (ja tuo yllä oleva DF-03Ra) ovat 190mm touring auton kokoisia ja niiden akseliväli on 257mm. Tuo on se koko, jolle nuo kaikki 1:10 sähkötouring kopat ovat. Kannattaa koittaa selvittää kopasta tuo akseliväli - jos se on oikein, niin sitten se ainakin sopii. Monilla kaupoilla on uskomattoman huonosti tietoja myytävien koppien koista, on aika vaikeaa olla täysin varma siitä, että joku koppa sopii omaan autoon. Toisaalta tuo 1:10 190mm touring koko on se "oletusarvo", jolle korit yleensä sopivat. (Suurin vaara varmaankin on vahingossa ostaa koppa, joka menee Tamian pienempään TT-01:n ja HPI Club Raceriin.)

Eli onko TT-01 eri kokoinen kuin TT-01E joka siis on tuo mun subaru?

pijokela

#2871
Lainaus käyttäjältä: sprawl - 29.05.11 - klo: 13.10
Eli onko TT-01 eri kokoinen kuin TT-01E joka siis on tuo mun subaru?
Mittaa etäisyys eturenkaan keskeltä takarenkaan keskelle. Jos se on 257mm, niin sitten sen on sitä perus TT01 kokoa.

edit: Ilmeisesti tuossa E mallissa pystyy sen pituuden muuttamaan 257 ja 251 mm välillä.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

sprawl

Lainaus käyttäjältä: pijokela - 29.05.11 - klo: 15.31
Lainaus käyttäjältä: sprawl - 29.05.11 - klo: 13.10
Eli onko TT-01 eri kokoinen kuin TT-01E joka siis on tuo mun subaru?
Mittaa etäisyys eturenkaan keskeltä takarenkaan keskelle. Jos se on 257mm, niin sitten sen on sitä perus TT01 kokoa.

edit: Ilmeisesti tuossa E mallissa pystyy sen pituuden muuttamaan 257 ja 251 mm välillä.

Ok, kiitos tiedosta.

toinen pähkäily koskee laturia kun mulla on nyt tuo subarun mukana tullut laturi joka 8kennosta lataa 180 tunnissa eli akun lataus kestää about 16.6H niin mikä olis sellanen peruslaturi hyvä kun käytössä on tuo robitronic 3000 sekä slash 2wd perusakku olikohan se ny 3600mah näin ulkomuistista. NIMH akkuja siis.

ghhgtd

Ansmann X2 evo | Losi ten-scte | Ar C.O.R.E
"Ei rc-auto tervettä päivää nää"

sprawl

Lainaus käyttäjältä: ghhgtd - 29.05.11 - klo: 16.08
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=44346&grpid=5018&order_id=WO1306674421 Tuossa on todistetusti hyvä laturi jolla lataat sitten lipotkin, ku  niihin siirryt.

Minkälaisella virralla noita akkuja ny kannattaa sitte latailla? kun tuossakin on säätö 0.1-5.0A ?

Kun eikös isompi virta lataa nopeemmin mutta lämpenee enemmän? Kait jossain menee rajakin akkukohtasesti?

nestori

Saako servon liikkumaan ääriasennota ääriasentoon ON-OFF kytkimellä?

sprawl

Lainaus käyttäjältä: pijokela - 29.05.11 - klo: 15.31
Lainaus käyttäjältä: sprawl - 29.05.11 - klo: 13.10
Eli onko TT-01 eri kokoinen kuin TT-01E joka siis on tuo mun subaru?
Mittaa etäisyys eturenkaan keskeltä takarenkaan keskelle. Jos se on 257mm, niin sitten sen on sitä perus TT01 kokoa.

edit: Ilmeisesti tuossa E mallissa pystyy sen pituuden muuttamaan 257 ja 251 mm välillä.

Tietääkö joku löytyykö kyseiseen malliin bodya mallia chevy SS, camaro 2010/2011, tai muita jenkkiklassikoita?


HMS77

Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

vator

Lainaus käyttäjältä: sprawl - 29.05.11 - klo: 16.41
Lainaus käyttäjältä: ghhgtd - 29.05.11 - klo: 16.08
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=44346&grpid=5018&order_id=WO1306674421 Tuossa on todistetusti hyvä laturi jolla lataat sitten lipotkin, ku  niihin siirryt.

Minkälaisella virralla noita akkuja ny kannattaa sitte latailla? kun tuossakin on säätö 0.1-5.0A ?

Kun eikös isompi virta lataa nopeemmin mutta lämpenee enemmän? Kait jossain menee rajakin akkukohtasesti?

Itse olen ymmärtänyt, että enintään sillä akun omalla virralla saa ladata. Eli jos akku on 2s 7.4v 500mah niin sitten lataan asetuksena 2s 7.4v 500mah ja tuo mah luku voi olla siinä laturissa alempikin kuin sen akun kapasiteetti. Olen ymmärtänyt, että jos lataat enemmän kuin akun kapasiteetti saattaa akku rikkoutua/syttyä tuleen. Pienemmällä mah luvulla kuin akun kapasiteetti akku latautuu pitempään, mutta ymmärtääkseni muita haittoja ei ole. Muut voi korjata jos jokin meni pieleen.
asso 18mt, hongnor x1x cr rtr, kyosho mini inferno 09 x2, kyosho mini inferno ep, traxxas e-revo 1/16 vxl löytyy myös kaksi rc lennokkia (kolmas tekeillä)
(tehoa ei koskaan voi olla liikaa)