Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

Heuli

Virran yksikkö on A eli ampeeri ja kapasiteetin mAh eli milliampeerituntia. Laturiin voi syöttää maksimikapasiteetin mitä laturi lataa, mutta paljon tärkeämpi arvo on virran arvo eli yleensä 1C (500 mAh akun tapauksessa siis 0,5 A). Jos laturiin laittaa liian pienen mAh arvon niin tyhjäksi ajettua akkua ei saa täyteen. Lipolaturi katkaisee latauksen jännitteen mukaan, joten tuolla maksimikapasiteetilla ei ole juurikaan merkitystä.

ripa_k

Lainaus käyttäjältä: nestori - 29.05.11 - klo: 18.13
Saako servon liikkumaan ääriasennota ääriasentoon ON-OFF kytkimellä?

Riippuen radion ominaisuuksista, voi saada sitä kautta toimimaan.
Suoraan servoon kytkimen liittämällä ei onnistu. Servoa ohjaava signaali on pulssia, jonka leveys (millisekuntiluokkaa) määrää servon asennon. Servo tester tyyppisiä tuotteita kyllä löytyy joilla voi servoa ohjata suoraan, ei ole periaatteessa vaikea tehdä itekään 555 ajastinpiiriä käyttäen, sellaisen voisi muokata on-off -tyyliin toimivaksikin.
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

hukka

Lainaus käyttäjältä: väinö - 30.05.11 - klo: 16.57
Paljoko on ton: http://www.rceet.net/ansmann-mad-rat-24ghz-rtr-p-1019.html huippunopeus esim tällä lipolla: http://www.eurorc.com/product/532/gens-ace-5000mah-50c-lipo normaalivälityksillä?

Ansmann ilmoittaa harjattoman Mad Rat:in huippunopeudeksi 50km/h.
Joten kai se ainakin 40km/h kulkee oikeastikkin, joka on vallan riittävä nopeus tuollaiselle autolle.
Voi kylllä jollain pitkillä suorilla vähän vauhti loppua kesken. Mutta jos vähänkin on mutkaisempi rata / ajopaikka, niin riittää varmasti.
||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

nestori

Lainaus käyttäjältä: ripa_k - 30.05.11 - klo: 18.24

Riippuen radion ominaisuuksista, voi saada sitä kautta toimimaan.
Suoraan servoon kytkimen liittämällä ei onnistu. Servoa ohjaava signaali on pulssia, jonka leveys (millisekuntiluokkaa) määrää servon asennon. Servo tester tyyppisiä tuotteita kyllä löytyy joilla voi servoa ohjata suoraan, ei ole periaatteessa vaikea tehdä itekään 555 ajastinpiiriä käyttäen, sellaisen voisi muokata on-off -tyyliin toimivaksikin.
[/quote]
OK kiitos vastauksesta.

sprawl

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 30.05.11 - klo: 17.32
Virran yksikkö on A eli ampeeri ja kapasiteetin mAh eli milliampeerituntia. Laturiin voi syöttää maksimikapasiteetin mitä laturi lataa, mutta paljon tärkeämpi arvo on virran arvo eli yleensä 1C (500 mAh akun tapauksessa siis 0,5 A). Jos laturiin laittaa liian pienen mAh arvon niin tyhjäksi ajettua akkua ei saa täyteen. Lipolaturi katkaisee latauksen jännitteen mukaan, joten tuolla maksimikapasiteetilla ei ole juurikaan merkitystä.

Eli 3000mah akkua voi ladata 3A virralla?

Ama

Lainaus käyttäjältä: sprawl - 31.05.11 - klo: 14.22
Lainaus käyttäjältä: Heuli - 30.05.11 - klo: 17.32
Virran yksikkö on A eli ampeeri ja kapasiteetin mAh eli milliampeerituntia. Laturiin voi syöttää maksimikapasiteetin mitä laturi lataa, mutta paljon tärkeämpi arvo on virran arvo eli yleensä 1C (500 mAh akun tapauksessa siis 0,5 A). Jos laturiin laittaa liian pienen mAh arvon niin tyhjäksi ajettua akkua ei saa täyteen. Lipolaturi katkaisee latauksen jännitteen mukaan, joten tuolla maksimikapasiteetilla ei ole juurikaan merkitystä.

Eli 3000mah akkua voi ladata 3A virralla?

Kyllä.

sprawl

Lainaus käyttäjältä: ghhgtd - 29.05.11 - klo: 16.08
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=44346&grpid=5018&order_id=WO1306674421 Tuossa on todistetusti hyvä laturi jolla lataat sitten lipotkin, ku  niihin siirryt.

Saako tuohon traxxasin liitännällä akun suoraan kiinni vai minkälaiset liitännät noissa on? Entäs tamiyan "molex" liitäntä?

vator

Miten saisin tuon mini infernoni noparin ja moottorin lämmöt laskemaan, kun äsken ajoin ulkona ja piti välillä odotella lämpöjen laskua ettei mitään hajoaisi.
http://www.thetoyz.com/cart/thetoyz_details.lasso?id=10343&cat_name=
Jos ostaisin tuollaisen attaisiko se tarpeeksi moottorin lämpöihin ja mistä tiedän, että se sopii moottoriini? (ei vakio sähköt)
http://www.thetoyz.com/cart/thetoyz_details.lasso?id=13026&cat_name=
Auttaisiko tuo nopariin? Ja miten tuo pitää kytkeä että se pelaa?
asso 18mt, hongnor x1x cr rtr, kyosho mini inferno 09 x2, kyosho mini inferno ep, traxxas e-revo 1/16 vxl löytyy myös kaksi rc lennokkia (kolmas tekeillä)
(tehoa ei koskaan voi olla liikaa)


sponge

#2889
Pitääkö suomen maastosarjassa olla roar tai efra hyväksytty motti?
Muista turvaväli! 
Team c tc02 - Team c ts2 - TT Phoenix st - Gaui 500X Quad- copter

HMS77

Lainaus käyttäjältä: sprawl - 31.05.11 - klo: 15.57
Lainaus käyttäjältä: ghhgtd - 29.05.11 - klo: 16.08
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=44346&grpid=5018&order_id=WO1306674421 Tuossa on todistetusti hyvä laturi jolla lataat sitten lipotkin, ku  niihin siirryt.

Saako tuohon traxxasin liitännällä akun suoraan kiinni vai minkälaiset liitännät noissa on? Entäs tamiyan "molex" liitäntä?

Älä edes harkitse Tamiyan liittimiä, eivät kestä suuria virtoja. Traxxas, Deans, XT60, melkein mikä tahansa on parempi liitin kuin Tamiyan omat.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Heuli


vator

asso 18mt, hongnor x1x cr rtr, kyosho mini inferno 09 x2, kyosho mini inferno ep, traxxas e-revo 1/16 vxl löytyy myös kaksi rc lennokkia (kolmas tekeillä)
(tehoa ei koskaan voi olla liikaa)

sprawl


Todellinen aloittelija kysymys: Kuinka esim. kaksi slashia saa toimimaan samalla pihalla?
Eikös nuo mene sekasin kun samat osat?


JA jos joku slashin aivoista tietää enemmän niin vois vilkasta "pientä" ongelmaa tuolta Slash katjusta.

pijokela

Lainaus käyttäjältä: sprawl - 01.06.11 - klo: 12.22

Todellinen aloittelija kysymys: Kuinka esim. kaksi slashia saa toimimaan samalla pihalla?
Eikös nuo mene sekasin kun samat osat?
Ne toimii automaattisesti. Kun teillä on 2.4GHz radiot, niin se bindaus kertoo vastaanottimille, mitä ohjainta pitää kuunnella. Homma toimii samaan tapaan kuin kaksi kännykkää tai kaksi WLANissa olevaa tietokonetta: ne tietää, mitkä tiedot kuuluu kenellekin.

edit: siitä renkaiden kääntymisestä en kyllä tiedä..
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

sprawl

Lainaus käyttäjältä: pijokela - 01.06.11 - klo: 13.35
edit: siitä renkaiden kääntymisestä en kyllä tiedä..

Netistä poimittua että pitää auto konffia erikseen joko 50/50 tilalle tai 70/30 tilalle, tuo ei kyllä ohjekirjasta heti käyny mulle selväksi. Jotenkin säädöt oli menny ristiin ja sain ne monen resetoinnin jälkeen taas perustilaan, jospa illasta yrittäis vielä kokeilla(jos uskaltaa).

Hyvä tietää myös tuo radiosysteemi jos sattuu että toisenkin samanmoisen hankkii noiden rinnalle.

ratikka

Sanokaas viisaammat:

Vaihdan Dark impactiin harjattoman moottorin ja uuden noparin.

Vanhasta noparista menee vastariin punamusta johto -> batt ja keltapunamusta johto ch2:een.

Uudesta noparista tulee vain valkopunamusta.

Tarvitseeko vastari tuon punamustan? Onko se virtajohto?
Tamiya Dark impact brushless 9t  & Traxxas Slash 4x4.

pijokela

Lainaus käyttäjältä: ratikka - 01.06.11 - klo: 13.45
Sanokaas viisaammat:

Vaihdan Dark impactiin harjattoman moottorin ja uuden noparin.

Vanhasta noparista menee vastariin punamusta johto -> batt ja keltapunamusta johto ch2:een.

Uudesta noparista tulee vain valkopunamusta.

Tarvitseeko vastari tuon punamustan? Onko se virtajohto?
Tamiyan halpisnopareista menee tosiaan erikseen vastaanottimeen sähköt siinä punamustassa, mutta kaikissa muissa nopareissa sähköt menee siinä valkopunamustassa ohjaussignaalin mukana. Et siis tarvitse sitä punamustaa sen uuden noparin kanssa. Vastaanotin saa sähkön sitä toista kaapelia pitkin. Batt jää tyhjäksi.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi


sprawl

Lainaus käyttäjältä: sprawl - 01.06.11 - klo: 13.43
Lainaus käyttäjältä: pijokela - 01.06.11 - klo: 13.35
edit: siitä renkaiden kääntymisestä en kyllä tiedä..

Netistä poimittua että pitää auto konffia erikseen joko 50/50 tilalle tai 70/30 tilalle, tuo ei kyllä ohjekirjasta heti käyny mulle selväksi. Jotenkin säädöt oli menny ristiin ja sain ne monen resetoinnin jälkeen taas perustilaan, jospa illasta yrittäis vielä kokeilla(jos uskaltaa).

Hyvä tietää myös tuo radiosysteemi jos sattuu että toisenkin samanmoisen hankkii noiden rinnalle.

Mikähän aiheuttaa sen kun oon pariinkin kertaan ohjelmoinu ohjaimen ohjeiden mukaan ja vihreä valo palaa kaikissa paikoissa, niin auto toimii vähän aikaa normaalisti jonka jälkeen renkaat jumittaa jompaankumpaan suuntaan. Sitte ku odottelee 5-10sec niin se nollaa renkaat kotiasentoon ja matka jatkuu taas jonkunaikaa normaalisti.

Mitään roskaa ei varmaan ole missään välissä koska jos jumittaessa koittaa vääntää radiolla toiseen suuntaan niin servo ei pidä mitään ääntä sen merkiksi että se edes yrittäisi?

sakke_

Lainaus käyttäjältä: sprawl - 01.06.11 - klo: 22.32
Lainaus käyttäjältä: sprawl - 01.06.11 - klo: 13.43
Lainaus käyttäjältä: pijokela - 01.06.11 - klo: 13.35
edit: siitä renkaiden kääntymisestä en kyllä tiedä..

Netistä poimittua että pitää auto konffia erikseen joko 50/50 tilalle tai 70/30 tilalle, tuo ei kyllä ohjekirjasta heti käyny mulle selväksi. Jotenkin säädöt oli menny ristiin ja sain ne monen resetoinnin jälkeen taas perustilaan, jospa illasta yrittäis vielä kokeilla(jos uskaltaa).

Hyvä tietää myös tuo radiosysteemi jos sattuu että toisenkin samanmoisen hankkii noiden rinnalle.

Mikähän aiheuttaa sen kun oon pariinkin kertaan ohjelmoinu ohjaimen ohjeiden mukaan ja vihreä valo palaa kaikissa paikoissa, niin auto toimii vähän aikaa normaalisti jonka jälkeen renkaat jumittaa jompaankumpaan suuntaan. Sitte ku odottelee 5-10sec niin se nollaa renkaat kotiasentoon ja matka jatkuu taas jonkunaikaa normaalisti.

Mitään roskaa ei varmaan ole missään välissä koska jos jumittaessa koittaa vääntää radiolla toiseen suuntaan niin servo ei pidä mitään ääntä sen merkiksi että se edes yrittäisi?
Tarkista että kaikki liittimet on kunnossa ettei niissä tapahdu kipinöintiä jos liittimet kipinöi niin siitä voi tulla osa ongelmista. Tamya liittimet voit heittää suoraan jokeen jos niitä on.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

sprawl

slash kyllä orkkis kunnossa joten ihan omilla liittimillä.

Onhan toi servon piuha aika viulunkielellä omasta mielestä että sen vois vielä avata ja kattoa oisko se jostain syystä päässy vetäytymään ulospäin. Hassua on vaan se että auto toimii yleensä aina uudelleen ohjelmoinnin jälkeen muutamia minuutteja ok.

lättyäijä

Terve.

Mullon tollanen Maverick atom xb, ja tänään ilmeni joku vika. Olin aloittamassa rallittelua, ja kun pistin virrat päälle ei ottanu kaasua lainkaan, renkaat kääntyivät kyllä, hetken ihmettelin ja annoin pikku hiljaa kaasua niin rupes renkaat pyörimään aluksi nykien josta päästiin sitten luultavasti huippuihin. Tämän jälkeen toimi ihan ok, tosin oli hitaan tuntuinen. Ei mitään muuta ku tunnin päästä uudestaan taas täydellä akulla ja sama homma toistui. Jotenki tuntui että akun loppumista kohti mentäessä oli kulkenu kovempaa :shocked:

Mistäköhän vois johtua, kun kuukausi sitten sisällä hypin niin toimi ihan moitteetta, ja nyt seisonnan jälkeen on tollane.

Ja kaikki osat on ihan vakkari kamaa.
leluja:maverick atomXB, kyosho pureten3gp.
Käyttis: Slash 2WD turnigy trackstar 60A, Tacon 3500kv 10T, 2s LiPo. Asso tc3 ~team :D

tturku

Moottori tai nopari saanut kipeetä? Eipä noille hiilikamoille oikein mitään voi tehdä kuin vaihtaa uusiin. Onko moottori tai nopari saanut kenties kosteutta? Niin ja noparin voi tietysti yrittää kalibroida uudestaan.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

lättyäijä

Kiitos.

mitenköhän ton noparin pystyy kalibroimaan? Ei ainakaan mielestäni ole saanut kosteutta, koska olen ollut sen kanssa vähän arka ja ajellut vain kuivalla asfaltilla ja sisällä. Voi toki olla että toi vauhti tuntui kovin hitaalta kun oon jo ehtinyt tottua tohon polttikseen.

Ja hei miten ton virta kytkimen saa pois välistä koska sekin on hituc sökö, vedänkö vaan johdot katki ja juotan yhteen vai miten?
leluja:maverick atomXB, kyosho pureten3gp.
Käyttis: Slash 2WD turnigy trackstar 60A, Tacon 3500kv 10T, 2s LiPo. Asso tc3 ~team :D

tturku

jep, juuri noin saat kytkimen ohitettua. Kalibrointi tapahtuu noparissa olevaa nappia painelemalla. Ohjeista löytyy miten tapahtuu. (muistaakseni noparissa oli kalibrointi nappi, saatan muistaa väärin myös)
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

ypi

ostin tommosen hobbykingin radion enkä saa sitä oikein yhdistettyä. ohjeissa lukee että pitäisi käyttää erillistä jännitettä kun bindaa. eikö toimi niin että laittaa noparin kautta sähköt?

https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=16199

onko väliä mitenkä päin nuo liittimet laittaa kun ne voi laittaa kumminkin päin?

sponge

#2907
Onko kellään kokemusta noista Dualskyn harjattomista? Ajattelin ostaa 7.5t harjattoman omaan buggyyni.
Onko noi jconceptsin rips etukumit ok kamaa savella ?
Muista turvaväli! 
Team c tc02 - Team c ts2 - TT Phoenix st - Gaui 500X Quad- copter

jonu93

#2908
osta vaikka lrp tai joku kiinan halpis motti
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

traxxasvxl

Nyt menee hermot hobbykingin noparin ja moottorin kanssa...eli paketti on tämä http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10330  (Brushless Car Power System 5200Kv/100A) ja ongelma on se, että moottori pyörii väärään suuntaan. Ohjeen mukaan ainakin sensori-paketissa pitää olla A, B ja C johdot omilla paikoillaan. Johdot ovat vastaavilla paikoilla ja kaikki toimii muuten täydellisesti, mutta liipasinta painettaessa auto kulkee taaksepäin.