Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

tactical

Losi Twenty Two, Hitec 2.4. Hong Nor SCRT10 - Hitaasti ja epävarmasti liikkuva shikaani.

väinö

Mikä mahtaa olla vikan kun losi toimii muuten hyvin mut moottori ei pyöri?

nestori

Vähän tarkempia tietoja kiitos mutta nopari melko varmasti.

polle

Traxxas Slash LCG, Absima Jekyll, Savöx, Fullymax

väinö

Siis kun pistän akun kiinni ja auton päälle niin eturenkaat kyllä kääntyy mut takarenkaat ei pyöri

polle

Traxxas Slash LCG, Absima Jekyll, Savöx, Fullymax

väinö


nestori

Eiköhän nopari oo sanonu moro kun olet vissnni märässä ajellut.

väinö


väinö

Joo
Testasin ja motti kyl toimii.
kai se vika on sit noparis. :undecided:
Millanen tohon losiin sopis tilalle?
ei tarvi olla parempi

KMikko

Lainaus käyttäjältä: 4wdkanootti - 04.02.12 - klo: 13.04
ESC Specification:
Cont. Current: 18A                               !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Burst Current: 25A                               !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Car Size: 1/18th                                   !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Battery: 2-3 Cell Lipo / 4-9 Cell Ni-XX 
L-BEC: 5V / 1A Output
Motor Type: Sensorless Brushless
Size: 30 x 26.1 x 13.8mm
Weight: 26g (Including wires)
Motor Plugs: 3.5mm Bullet type
Battery Plug: Required
On/Off Switch: Yes
Reverse: Yes

Motor Specifications:
Turns: 14T
KV value: 4300KV
Poles: 4
Diameter: 21.5mm
Motor length: 37mm
Extend shaft diameter: 2mm
Length of extend shaft: 11±0.5mm
Weight: 60g
No loading @ 7.2V: 1.8A
Max current: 30A                                !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Resistance (Ω): 0.037Ω
Battery range: 2~3s 7.4v~11.1v
Operation Temperature: 80°
Max Temperature 130°
Suitable car scale: 1/18
Suitable ESC: 25A
Thickness of lamination: 0.2X20mm

Pistin rivin huutomerkkejä perusteluitteni kohille. Mielestäni nopari on alakanttiin tommoselle setille:
Auto 1/ 18    3S akuin
toi kone 30A piikki virran imasulla
toi nopari jossa jatkuvaa vaan 18A ja piikkikin alle koneen imasun, vaan 25A

Vertaa isompien autojen lukuihin:
Cont./Burst Current: 150A/1080A   eli hitosti piikkivaraa tohon nähden. Sekin voi hajota 110A koneella, ku nopari ja kone pääsee kuumenemaan toistuvasti.

Sharkkiin suunittelin tuota settiä lähinnä pihasuttailuun....

no täytyy sit kattella jotain toista settiä.

junnu146

jeespoks.. eli tulipa hommattua uusi nopari/moottori. vanhassa oli tamiya/kyoshon liitin ja uudessa näyttäs olevan deans. eli millaiset liittimet on nyt viisainta hankkia?

Peku

#3792
Lainaus käyttäjältä: junnu146 - 09.02.12 - klo: 14.16
jeespoks.. eli tulipa hommattua uusi nopari/moottori. vanhassa oli tamiya/kyoshon liitin ja uudessa näyttäs olevan deans. eli millaiset liittimet on nyt viisainta hankkia?

Siitähän on väännetty foorumilla paljonkin ja kaikilla on se oma mielipiteensä mutta äkkiseltään
sanoisin että ehkä se helpoin vaihdettava aloittelijalle on TÄMÄ. Tarkkana vaan kasatessa. Helppo kolvata
vaikka pienellä "kaasutoholla" ellei omista tehokasta kolvia, eikä kovin helposti saa kytkettyä väärin. :grin:

maza77

Termos!

Laitteisto:
Speedstar Brushless Speedo 8.5 on nopari ja Platinium Brushless Motor 9.5T Kyöstin Ultima SC:ssä. Vakio lähetin ja vastari.

Onkelma:
Moottori pyörii etiä päin oikeen ja jarrut toimii, mutta pakkia en saa toimimaan?

Ilmeisesti Setupissa pakki pois päältä.. En vaan pääse/osaa ohjeista huolimatta mennä asetuksia muuttelemaan.

Osaisiko joku neuvoa rautalankatasolla että kuinka se tapahtuu?



1. Switch on the transmitter.   
2. Connect the controller to the battery and turn it on.                        (Possible beep-tones: Do, Re, Mi. Fa, So, La, Ti, Do)
3. The motor will beep according to the throttle position:
    Do, Re ~~ Do, Re, Mi        when the throttle is set to neutral
    Do, Re ~~            when the throttle is NOT set to neutral
4. Hold down the setup-button for more than a second and the green led will start to blink for two seconds. Next, the red led will start to flash. Release the setup-button and the
motor beeps accordingly (Mi, Re, Do, Re, Mi)
The red led will now start flashing in short intervals to indicate the current parameter according to the number of flashes (see below)
- To leave the parameter-setup mode, press the setup-button.
To scroll through the available sets of parameters, put the throttle trigger from neutral to full-throttle and back to neutral. The led flashes accordingly:
1x Motor type            7x Starting power            13x ABS brake
2x Battery type            8x Reverse mode            14x Drag brake
3x Cut-off voltage            9x Reverse delay            15x Minimum brake force
4x Power curve             10x Throttle stick dead band        16x Maximum brake force
5x Motor timing            11x Rotating direction            17x Return to factory settings
6x Acceleration            12x Speed-mixing brake
The currently active parameter can be accessed when the throttle trigger remains at full throttle for more than 4 seconds. The red and green led start flashing to indicate that the
parameter can now be changed. To do so, move the trigger to neutral and then again the full throttle.
- Move the throttle trigger to ½ throttle to stay in the program-setup mode.
- To leave the current parameter-setting menu, leave to throttle trigger at the neutral position for more than 4 seconds. The motor then beeps and the controller returns to the
parameter-setup menu where you can select another parameter or leave the parameter-setup by pressing the setup-button.
Below, you'll find a table with the possible parameter settings and the according number of led-flashes in brackets. The factory default setting is listed alongside.
                                            factory default
1. Motor type   sensorless (1)   sensored (2)   brushed (3) sensored
2. Battery type        Li-Po (1)            Li-Fe (2)            NiMH (3)        NiMH
3. cut-off*    auto (1)    3,0V (2)     9,0V (14)   auto
4. Power curve        soft (1)            linear (2)            hard (3)        linear
5. timing**    0° (1) - 25° (6)    0° (1) - 10° (6)     25° sensorless 10° sensored
6. Acceleration        lowest (1)             highest (5)                    highest
7. starting power   lowest (1)     highest (5)      lowest
8. Reverse-mode        off (1)            on (2)                    off
9. reverse delay   0,2s (1) - 0,5s (2)   0,8s (3) - 1,3s (4)   1,8s (5) - 2,5s (6) 2,5s
10. Dead band        narrow (1)            normal (2)            wide (3)        normal
11. rotation direction normal (1)    reverse (2)      normal
12. Speedmix-brake        0% (1) to 100% (11)                            0%
13. ABs brake   off (1)    weak (2) - strong (6)     off
14. Drag brake        0% (1) à 100% (11)                            0%
15. Minimum brake   0% (1) à 100% (11)        30%
16. maximum brake        0% (1) à 100% (11)                            100%
17. Return to factory settings***
* The automatic cut-off engages under two conditions, whichever is encountered first:
Li-Po:     voltage below 5,5V or below 66% of the voltage when the controller was switched on
Li-Fe:     voltage below 5,0V or below 67% of the voltage when the controller was switched on
NiMH:    voltage below 5,0V or below 50% of the voltage when the controller was switched on
** Timing for sensorless motors: 1. column, timing for sensored motors: 2. column.
*** Resetting the controller to its default values still keeps the throttle positions from the basic-setup.
When you are done with the parameter setup, simply turn the controller off and on.
The parameter setup can only be done before the motor is engaged
Kyosho Ultima SC , Stampede VXL

-SS-

Olisi ongelmaa losin xcelorinin kanssa...

Softa asennettu tietokoneelle, mutta usb ei suostu tunnistautumaan..
Autossa ei toimi pakki ollenkaan, miten saa toimimaan? Ohjain kalibroitu nollaan
ja yritetty saada pakki, mutta ei syty keltaista noparia käynnistäessä pakin merkiksi.

Apuja kaivataan..

eSATA

Lainaus käyttäjältä: -SS- - 09.02.12 - klo: 21.38
Olisi ongelmaa losin xcelorinin kanssa...

Softa asennettu tietokoneelle, mutta usb ei suostu tunnistautumaan..
Autossa ei toimi pakki ollenkaan, miten saa toimimaan? Ohjain kalibroitu nollaan
ja yritetty saada pakki, mutta ei syty keltaista noparia käynnistäessä pakin merkiksi.

Apuja kaivataan..

Losin säätimet vaativat toisinaan myös akun kiinni samaan  aikaan USB mokkulan kanssa.
Pakin taisi saada kytkettyä myös ohjelmointikortilla.

Cannondale Scalpel Team Replica

-SS-

Sain lääpäriltä tuon ohjelman toimimaan ja säädin pakin ja on ohjelmointikortistakin säädetty,
mutta pakki ei toimi. Kaasu toimii täysin ja vihreä valo palaa, kun täydet antaa, mutta pakki,
se ei inahdakkaan. Täysin ehjänä myyjä myi ja ostin, radiot vain vaihtui, muuten sama kokoonpano.
Itsellä acomssin teknisportti ja arvot nollissa eli 100 kaikki, ei yli eikä alle.

Mistä mahtaa kiikastaa? Yhden motin johdon huomasin olevan löysähkö, mutta kummiskin kaasua
antaa moitteetta ja mitä kokeilussa koitin sitä sorkkia, niin ei auta asiaa.

-SS-

Tehdasasetukset laitoin ja yritin säätää ohjaimen autolle muttei mennyt.
Iskin noparin päälle se piti ekaa kertaa käynnistysäänen, sitten moottori alkoi liikkua todella vaivalloisesti
ja lopuksi konkasta tuli savut.

Mitä ihmettä???!  :embarrassed:

EI ENÄÄ IKINÄ LOSIN SHAISSE SÄHKÖJÄ! KELE, viikonloppuki pilalle sit!

turpek2

Tulinpa taas tänne sähköautot puolelle häiritsemään sen verran että tiedättekö minkä kokoinen sähkö-moottori tamiyan QD autoissa on. Ettei tarvitsisi pilata voimansiirtolohkoja.
Autot : Pari tamiya QD:ta.Kyosho hilux. Nikko dictator 2.

Heuli


Mirkku

Onko tietota, että saako moottorista laakeria irti? Itselläni se hajonnut, enkä uskaltanut väkisin irti vääntämään...
Traxxas Slash 2wd
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Heuli

Millainen moottori? Useimpiin ne on helposti vaihdettavissa.

turpek2

Olen ajatellut siihen qd autooni helikopterin harjatonta pakettia, onko niissä eroja juurikaan auton harjattoman paketin kanssa.
Autot : Pari tamiya QD:ta.Kyosho hilux. Nikko dictator 2.

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: turpek2 - 10.02.12 - klo: 18.35
Olen ajatellut siihen qd autooni helikopterin harjatonta pakettia, onko niissä eroja juurikaan auton harjattoman paketin kanssa.

Äkkiseltään tulis mieleen että jarru ja pakki puuttuu helikopterin setistä...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

turpek2

Lainaus käyttäjältä: Diese-listi - 10.02.12 - klo: 18.43
Lainaus käyttäjältä: turpek2 - 10.02.12 - klo: 18.35
Olen ajatellut siihen qd autooni helikopterin harjatonta pakettia, onko niissä eroja juurikaan auton harjattoman paketin kanssa.

Äkkiseltään tulis mieleen että jarru ja pakki puuttuu helikopterin setistä...
Eli ei siis mitään tärkeää ;)
Autot : Pari tamiya QD:ta.Kyosho hilux. Nikko dictator 2.

niku

Moro! Saatiin tossa kaverilta harjatonmoottori jossa lukee kv:3215.Mootorin merkistä ei ole hajuakaan.Mikä nopari tuohon ois paras? Meinasin laittaa sen pojan kobraan.

jaripk

Lainaus käyttäjältä: Jabe - 06.02.12 - klo: 19.11
Akut taitaa e-revossa kyykätä, siitä johtuu tuollainen meno. Aloitathan ajon noilla pakkasilla edes huoneen lämpöisillä akuilla? Säädä noparista se akku asetus pienimmälle, se voi auttaa.
Tarkista vielä varoiksi voimansiirron pidäntinruuvit yms.

Vähän päivitystä tähän. Nyt pakkasta noin -13 astetta ja akut kesti noin 9 minuuttia (piti ihan ottaa aikaa...), jonka jälkeen meno muuttui nykiväksi ja hyytyi kyllä muutenkin. "Rata" oli sellainen, että siinä ei kovin pitkää jaksoa mennä kaasu pohjassa. Akut 8.4V 3700mAh Ni-MH. Kuulostaako normaalilta?

Entäs paljon olette saaneet e-revon (Castle Creations 2200kV/ Mamba Monster) kulkemaan 8.4 volttisilla NiMH -akuilla? Ihan tuoreilla akuilla puhelimen gps:n mukaan aika tasan 30km/h sellaisella vajaan sadan metrin vedolla. Toki gps voi vähän tulla jäljessä, mutta aika paljon jää vauhti siitä mitä tuolle on noilla akuilla lupailtu.

Jabe

Kyllä se suht normaalilta kuulostaa, kun noin pienet akut kyseessä ja vielä NiMH.
Onko siinä kaks akkua? Onko ne rinnan vai sarjassa?
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

jaripk

Lainaus käyttäjältä: Jabe - 11.02.12 - klo: 15.02
Kyllä se suht normaalilta kuulostaa, kun noin pienet akut kyseessä ja vielä NiMH.
Onko siinä kaks akkua? Onko ne rinnan vai sarjassa?

Kaks akkua sarjassa.

sakkeus

Moi. Tietäiskö kukaan mikä ohjausservo sopii amewi torche-proohon.