Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

JR33

Mitä Hobbywingin ohjelmoitikortissa oleva "DRRS" Start Mode (punch) tarkoittaa? Tai mitä eroa sillä on, että laitanko sen Level 1 vai Level 9?
Traxxas bandit vxl

Jabe

Punch säätö on lähinnä täyden tehon viiveen säätö. Eli kun lyöt kaasun pohjaan niin auto lähtee nätisti liikkeelle eikä sutien ja keulien (riippu tietty autosta).
Eri valmistajilla nuo arvot on toisinpäin, eli toisella 1 voi olla täys teho, kun toisella se on eniten rajoitettu.
Huippunopeuteen se ei vaikuta, vaan kiihtyvyyteen. Nelivedolla voi olla lähes täydet tehot kun taas vajaavetoisella on hyvä rajoittaa (parempi hallinta).
Sitä voi ajatella yhdenlaisena luistonestona.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Havu

#3902
Castle sidewinder ja uusin firmis? Kannattaako päivittää uusimpaan firmwareen, vai tuleeko mukana ongelmia? Jos päivitän firmwaren, niin palautuuko wanha firmis palauttamalla nopari tehdasasetuksiin, vai pitääkö kaivaa netistä?

Kiitos taas etukäteen!

ps Loistava foorumi, löytyy paljon tietoa, kunhan malttaa etsiä. Kiitos.  :smiley:

Edit: Löytyi ihan castlelinkin software tabin alta. Vähän turha postaus.  :embarrassed:
IF in doubt, increase boost!
* Traxxas 1/16 E-Revo VXL *

jonu93

Onko kellään kokemusta tollasesta bullistormin 60a noparista? Näyttää xerunin kopiolta, mutta onko yhtä kestävä kuin xerun?

http://www.leaderhobby.com/product.asp?ID=9394001224996
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

JR33

Lainaus käyttäjältä: Jabe - 10.03.12 - klo: 21.35
Punch säätö on lähinnä täyden tehon viiveen säätö. Eli kun lyöt kaasun pohjaan niin auto lähtee nätisti liikkeelle eikä sutien ja keulien (riippu tietty autosta).
Eri valmistajilla nuo arvot on toisinpäin, eli toisella 1 voi olla täys teho, kun toisella se on eniten rajoitettu.
Huippunopeuteen se ei vaikuta, vaan kiihtyvyyteen. Nelivedolla voi olla lähes täydet tehot kun taas vajaavetoisella on hyvä rajoittaa (parempi hallinta).
Sitä voi ajatella yhdenlaisena luistonestona.
Kiitos sinulle, nyt on punch säädetty. Kun kävin ajelemassa pitkästä aikaa niin tuli sellainen ongelma (ezrun noparin kanssa), että kun lähdin ajamaan niin nopari antoi laittaa kaasua 10 sekunttia ja sitten se alkoi vilkkua punaisena (siis ledi siellä sisällä) ja en voinut enää ajaa, mutta renkaat kääntyi kyllä. Johtuuko ongelma siitä, että minulla oli lipo cut-off päällä, kun olin aikasemmin ajanut lipoilla, mutta nyt kokeilin 8,4v nimh akkua?
Traxxas bandit vxl

Heuli

Ota se lipocutoff pois käytöstä kun ajat nihmeillä koska niissä jännite saattaa käydä kovassa kuormituksessa rajan alle.

JR33

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 13.03.12 - klo: 20.46
Ota se lipocutoff pois käytöstä kun ajat nihmeillä koska niissä jännite saattaa käydä kovassa kuormituksessa rajan alle.
Okei otan cutoffin pois päältä, kiitos muuten NOPEASTA vastauksesta :smiley:
Traxxas bandit vxl

Linssi89

Kuinkas kun minulla on Xerun 150A nopari ja haluaisin käyttää 2s lipoa ja servo on S6040. Niin se tarvitsee ulkoisen BEC:n. Servo kun tarvitsee 6V virtaa niin onko haittaa jos laittaa BEC:n antamaan vastarille vaik 6,5V vai onko siitä haittaa?

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: Linssi89 - 15.03.12 - klo: 12.14
Kuinkas kun minulla on Xerun 150A nopari ja haluaisin käyttää 2s lipoa ja servo on S6040. Niin se tarvitsee ulkoisen BEC:n. Servo kun tarvitsee 6V virtaa niin onko haittaa jos laittaa BEC:n antamaan vastarille vaik 6,5V vai onko siitä haittaa?

Tuo vastarin 6V kesto on nimellisjännite. Eli 6V 5-kennoinen akkupaketti on nimellisjännitteeltään 6 volttia mutta täytenä liki 7,5 volttia. Eli kestää sen 6,5 volttia jännitettä se vastari ja servo.

Mutta se että tarvitko ulkoista bec piiriä selviää kokeilemalla koska servo pitäisi toimia 4,8 voltillakin.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

samp-pa

Lainaus käyttäjältä: Linssi89 - 15.03.12 - klo: 12.14
Kuinkas kun minulla on Xerun 150A nopari ja haluaisin käyttää 2s lipoa ja servo on S6040. Niin se tarvitsee ulkoisen BEC:n. Servo kun tarvitsee 6V virtaa niin onko haittaa jos laittaa BEC:n antamaan vastarille vaik 6,5V vai onko siitä haittaa?

Itselläni on ollut sama nopari ja servo sekä 2S lipot käytössä, enkä huomannut mitään ongelmia ilman ulkoista BEC:iä. Kannattaa ensiksi kokeilla onko BEC:lle ylipäätään tarvetta, ellet ole jo sellaista hankkinut.

Linssi89

Ok kiitos infosta  :azn: Täytyy testailla, kokeilla ja ihmetellä sit, kun saa sähköt kasaan ja pelin liikkeelle.

kaahari123

Onko kokemusta paljonko auto (Kyosho fazer kobra) muuttuu nopeammaksi jos vakio 27 lankasen harjallisen vaihtaa 17 lankaseen harjattomaan?

Havu

Onkos kenelläkään tietoa, voiko tuon castlelinkin liittää Y-kaapelilla nopariin? Ideana olisi, ettei tarvisi avata vastarikoteloa ja irroittaa noparin johtoa vastarista, vaan liittää vapaana olevaan liittimeen..?
IF in doubt, increase boost!
* Traxxas 1/16 E-Revo VXL *

goos

Lainaus käyttäjältä: Havu - 18.03.12 - klo: 19.49
Onkos kenelläkään tietoa, voiko tuon castlelinkin liittää Y-kaapelilla nopariin? Ideana olisi, ettei tarvisi avata vastarikoteloa ja irroittaa noparin johtoa vastarista, vaan liittää vapaana olevaan liittimeen..?
Castlelinkistä ei ole tietoa mutta Tekinin vastaavassa se ei toimi, joten voi hyvin olla ettei ole hyvä idea. Se mitä voi käyttää on jatkojohto ja se helpottaakin kytkemistä paljon.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

junnu146

Olisi kysymys akuista teiltä viisaammilta: Tuli laitettua tuohon kobraan harjaton moottori. Nyt kun kävin kokeilemassa radalla ajoa niin ladatulla akulla muutaman minuutin päästä alkoi akku ilmeisesti "kyykkäämään" kiihdytyksissä ja ajamisesta ei enää tullut mitään. Akkuna minulla on orion sport power 7.2v 3300mAh. Poistuuko ongelma jos/kun hankin kunnon lipot. Mistä saisin kunnon akut jotka ovat saman kokoisia kuin nuo 6 kennoiset nimhit? Laitteet kestää 2-3 kennosia lipoja.

Heuli

Esim. tuolta löytyy Orionin lipot: http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-akut-ja-laturit-ajoakut-lipo-akut/orion-rocket-sport-4200-lipo-74v-tamiyadeanstrx-ec3-venom-plug-0714171

Tuo ongelma lähtee varmaankin myös ostamalla uudet nimhit, mutta kannattaa ehdottomasti panostaa lipolaturiin ja lipoihin, tulee loppujen lopuksi halvemmaksi ja helpommaksi.

jonu93

Humasin äsken vasta että vxl 3s noparissa on joku aux portti, mutta mihin sitä käytetään? :huh:
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Sotaloordi

Team Losi JRX2, Caster Racing SK10B, Big Bear.

Linssi89

Kuinkas kun on Xerun 150A ja Tekin pro 4 moottori niin, kun siihen laittaa tämän sensori kaapelin väliin alkaa punavihreä valo välkkymään liipasimen ollessa neutraalilla. Tällänen lukee kyl Xerun manuaalissa The motor is a sensored motor, but the ESC detects abnormal signal from the sensor, so it changes to sensorless mode automatically. Mutta en ymmärrä miten korjaantuu. Voiko toi yhdistelmä toimia sensori johdon kanssa? Tarvitseeko sitä johtoa edes?

Jukis

Oletko varma että moottorin virtajohdot on oikein kytketty? sensorin kanssa niiden pitää olla oikeassa järjestyksessä. Toimiihan se ilman sensoriakin mutta kaasutuntuma on huonompi.
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

Linssi89

Aivan varma  :wink: A-A jne. Viel en ole ehtinyt pihalla suttaa, kun vasta sain kasaan sähköt, joten en tiedä miten vaikuttaa kaasuun. Muita epäilyjä mistä johtuu vilkunta?

Diese-listi

Toinen vaihtoehto on että sensori tai sensorikaapeli viallinen.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Jeppe94

Mistähän sais nuita työkonerakentajien käyttämiä kanavan kääntäjiä (vai mitä ne nyt onkaan) millä saa kanavat tuplattua? Ja minkähän hintaisia ne on?

Kiitoksia vastauksistanne jo etukäteen!
Vredo vt3936, Valmet 502 ja Valtra T191 + työkoneita... Kaikki 1:16                      http://rc-tyokoneet.proboards.com

rcjomppa

Moro! mul on tämmönen mad rat brushless rtr ja on ongelmia auton kaasun kanssa , autolla ei voi kovin kovaa kaasua antaa ja pakilla taas menee pirun kovaa , mikähä on vikana  :huh:

ypi

Lainaus käyttäjältä: rcjomppa - 22.03.12 - klo: 16.45
Moro! mul on tämmönen mad rat brushless rtr ja on ongelmia auton kaasun kanssa , autolla ei voi kovin kovaa kaasua antaa ja pakilla taas menee pirun kovaa , mikähä on vikana  :huh:

oiskohan moottorin navat väärinpäin ja radiosta käännetty kaasun toiminta reservelle. Tällöin kaasu toimii pakkina, mutta kulkee siltikin eteempäin. Oliko tarpeeksi sekavasti :D

rcjomppa

Mites tiedän onko ne väärin päin   :shocked:
E: sain laitettuu oikein , kiitti todella paljon neuvosta :)

Joooti

Terve! Miten suuri tehoero on samankokoisilla esim. 12T harjallinen ja 12T harjaton moottori? Jos on kaksi samanlaista autoa samoilla renkailla ja välityksillä ja toisessa on harjaton ja toisessa se toinen. Ja toinen kyssäri: mistä huomaa, jos harjaton moottori alkaa olla ns. finito eli vaihto kunnossa? Mulla on pieni ongelma ratkaistavana kun huomasin tuossa parin viimeisen ajokerran aikana että auto ei kulje enää niinkun ennen, terävyys poissa, jotenkin väsynyt. Voisko moottorissa olla vika vai säätimessä? Akku on 2s turnigy lipo ja oon aina ladannut balanseeraavalla laturilla eikä latausaika ole lyhentynyt niin luulen että akku ei ole syyllinen. Kiitos etukäteen kaikille!
HOBAO HYPER M8e, HSP drifter, KYOSHO optima,
Panda stadium truck vm.1992:) Mini-Z, 1/18 buggy, Hong Nor s10 sc, Traxxas Stampede, Tamiya,

tactical

Lainaus käyttäjältä: Joooti - 23.03.12 - klo: 20.14
Akku on 2s turnigy lipo ja oon aina ladannut balanseeraavalla laturilla eikä latausaika ole lyhentynyt niin luulen että akku ei ole syyllinen. Kiitos etukäteen kaikille!

Latausaika ei välttämättä kerro akun kunnosta mitään. Jos kennot ovat ikääntyneet eri tahtia niin latausaika on pitkä johtuen siitä että balanseri tasailee kennoja kauan.

Losi Twenty Two, Hitec 2.4. Hong Nor SCRT10 - Hitaasti ja epävarmasti liikkuva shikaani.

pijokela

Lainaus käyttäjältä: Joooti - 23.03.12 - klo: 20.14
... auto ei kulje enää niinkun ennen, terävyys poissa, jotenkin väsynyt. Voisko moottorissa olla vika vai säätimessä?
Kun minulle on käynyt noin, se on aina johtunut siitä, että nopeudensäätimestä on kadonnut kalibrointi ja sen jälkeen liipasin pohjassa ei ole enää ollut "täysillä".

Eli koita kalibroida nopari uudelleen ja tarkasta ratista EPAt samalla.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Linssi89

Mulla on sama ongelma kuin edellisellä sivulla. Eli kaasu ja jarru väärteä päin. Nopari on hobbywing ja ohjeissa lukee että asettaa kaasu rev:lle kun tekee kalibroinnin. Nytten sit kun painaa kaasua menee eteenpäin mutta pakilla menee taakse päin kovaa ja nopariin syttyy vihreä valo kun liipasin on pohjassa jarrulla. Niin kuin pitääkin kun kaasu on pohjassa. Kun sitten vaihdan radiosta kaasun takaisin normaalille, niin auto kulkee kaasulla taakse päin ja jarrulla eteen päin. Niin ja sitten kun yritän kalibroida uudelleen eli painaa set nappi pohjaa ja nopari päälle punainen valo vain jatkaa vilkkumista...

Toivottavasti oli tarpeeksi sekavasti selitetty. Miten siis toimia?