Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

Joppe75

Nyt sain kokeiltua tuon kondensaattori homman. Eipä lähtenyt pelittämään.Mutta kiitos kumminkin.

pijokela

Lainaus käyttäjältä: Joppe75 - 08.05.12 - klo: 18.55
Nyt sain kokeiltua tuon kondensaattori homman. Eipä lähtenyt pelittämään.Mutta kiitos kumminkin.
Jos ajat vain puolella kaasulla, niin tapahtuuko samaa silloin?
Jos laitat auton pukille ja siinä, renkaat ilmassa, kaasuttelet, niin miten silloin käy?
Onko radalla hyppyreitä; tilttaako auto aina hyppyjen jälkeen vai ihan sattumanvaraisesti?
Jos ajelet tasaisella parkkipaikalla pätkiikö se samalla tavalla?
Onko sinulla laiskempaa konetta, vaikka 17.5 jota voisit kokeilla autoon .. miten toimii sillä?

En takaa ratkaisua, vaikka vastaisit, mutta ilman lisätietoja ei osaa edes arvata mitään. :embarrassed: Jos sinulla on toinen nopari tai kaverilta voit lainata, niin voisi olla fiksua kokeilla noparin vaihtoa - selviäisi ainakin syyllinen.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

ypi

Ihan vain välitiedoksi jos jollekkin apua.

Lähiaikoina on ollut paljon pätkimisä autoissa. Itselläni aikoinaan auto sammui aina muutaman minuutin ajon jälkeen. Ajattelin että akku loppui, vaihdoin uuden ja matka jatkui. Akussa kuitenkin oli vielä paljon virtaa joka ihmetytti suuresti. Tämä tapahtui jokaisen akun jälkeen.

Noparina oli ezrun 60A ja siinä oli asetuksena ylikuumenemis suoja. Se meni päälle, vaikka noparini oli suhteellisen kylmä eikä moottorikaan ollut kovin lämmin, jolloin autolla ei liikuttu metriäkään. Vika poistui ottamalla tämä asetus pois päältä.

Joppe75

Lainaus käyttäjältä: pijokela - 08.05.12 - klo: 22.29
Lainaus käyttäjältä: Joppe75 - 08.05.12 - klo: 18.55
Nyt sain kokeiltua tuon kondensaattori homman. Eipä lähtenyt pelittämään.Mutta kiitos kumminkin.
Jos ajat vain puolella kaasulla, niin tapahtuuko samaa silloin?
Jos laitat auton pukille ja siinä, renkaat ilmassa, kaasuttelet, niin miten silloin käy?
Onko radalla hyppyreitä; tilttaako auto aina hyppyjen jälkeen vai ihan sattumanvaraisesti?
Jos ajelet tasaisella parkkipaikalla pätkiikö se samalla tavalla?
Onko sinulla laiskempaa konetta, vaikka 17.5 jota voisit kokeilla autoon .. miten toimii sillä?

En takaa ratkaisua, vaikka vastaisit, mutta ilman lisätietoja ei osaa edes arvata mitään. :embarrassed: Jos sinulla on toinen nopari tai kaverilta voit lainata, niin voisi olla fiksua kokeilla noparin vaihtoa - selviäisi ainakin syyllinen.

Vinguttelin autoa  tossa pukilla ilman pinjonia,ihan sama tulos. Vähän aikaa toimii moitteettomasti sit alkaa temppuilu. Uudella noparilla toimii moitteettomasti. Ihmetyttää vain et tolla noparilla ajettu n.20akullista.Rupee tulee kalliiksi jos nopari pitää 20 akullisen jälkee aina vaihtaa!!! :angry:

pijokela

Lainaus käyttäjältä: Joppe75 - 09.05.12 - klo: 07.40
Vinguttelin autoa  tossa pukilla ilman pinjonia,ihan sama tulos. Vähän aikaa toimii moitteettomasti sit alkaa temppuilu. Uudella noparilla toimii moitteettomasti. Ihmetyttää vain et tolla noparilla ajettu n.20akullista.Rupee tulee kalliiksi jos nopari pitää 20 akullisen jälkee aina vaihtaa!!! :angry:
Noparit ovat ainakin minun kokemukseni mukaan sellaisia laitteita, etteivät ne kulu rikki. Ne voivat toimia vuosia tai sitten olla paketissa toimimattomia. Eli ei ne ainakaan aina hajoa 20 akun välein.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

bladi

Osaakos joku auttaa..
Elikkäs missä mahtaa olla ongelma kun painan kaasua tai pakkia mitään ei tapahdu, mutta kun pyöritän sormilla moottorinakselista niin välillä moottori toimii ja ottaaa kierroksia normaalisti??

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: bladi - 09.05.12 - klo: 10.27
Osaakos joku auttaa..
Elikkäs missä mahtaa olla ongelma kun painan kaasua tai pakkia mitään ei tapahdu, mutta kun pyöritän sormilla moottorinakselista niin välillä moottori toimii ja ottaaa kierroksia normaalisti??

Vaikea äkkiseltään sanoa kun ei tiedä mistä tekniikasta on kyse... Mutta näin perusjuttuna hiilellisestä koneesta hiilet loppu. Jos hiiletön niin kontaktihäiriö käämeillä...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

rizardi

Harjattomassa kuulostaa sensori vialta. onko sensorin johto kunnolla kiinni?

bladi

#4058
Lainaus käyttäjältä: rizardi - 09.05.12 - klo: 10.34
Harjattomassa kuulostaa sensori vialta. onko sensorin johto kunnolla kiinni?

Omasta mielestä johto on kunnolla kiinni mutta tarvitsee käydä tarkistamassa.. Yleismittarilla mittasin johdon niin ei ainakaan ollut poikki/kosketushäiriötä.
Moottorin avasi ja myös laakerit pyörivät hyvin..

Kyllä se kunnolla on kiinni kävin tarkistamassa..

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: bladi - 09.05.12 - klo: 10.56
Lainaus käyttäjältä: rizardi - 09.05.12 - klo: 10.34
Harjattomassa kuulostaa sensori vialta. onko sensorin johto kunnolla kiinni?

Omasta mielestä johto on kunnolla kiinni mutta tarvitsee käydä tarkistamassa.. Yleismittarilla mittasin johdon niin ei ainakaan ollut poikki/kosketushäiriötä.
Moottorin avasi ja myös laakerit pyörivät hyvin..

Kyllä se kunnolla on kiinni kävin tarkistamassa..

Jos nopari tukee sensoritonta niin kokeile toimiiko ilman sensorijohtoa.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

eran33

Osaisko joku auttaa? eli mulla traxxas slash 4wd vxl5s nopari.vaihdoin velineonin tilalle tälläsen
Lipotech XR Brushless 5.5T moottorin ja jo minuutin ajon jälkeen nopari veti savut pihalle.eikö noiden pitäis yhessä toimia kunnolla? ja mikä olis hyvä ja edullinen nopari tuolle koneelle?

polle

Traxxas Slash LCG, Absima Jekyll, Savöx, Fullymax

Heuli

Eikös se Velionin vakiomoottori ole 10t eli ei ihmekään että päästi savut 5,5t:llä? Tilalle esim. tuollainen: http://fi.eurorc.com/product/130/hobbywing-xerun-120a-brushless-esc-v21-ftt

eran33

Akkuna oli 3s.juu niin itsekkin tuumasin ettei kestä mut tuolta rcm ostin kun lupailivat et nopari kestää tuon yhdistelmän. no eipäs kestänyt ja nyt etsitään noparia :) oiskohan kellään ylimääräsiä käytettynä?

villetauriainen

Moro,
Pystyykö tuon moottorin laittamaan tuohon autoon?

Auto: http://www.rckauppa.fi/index1.html

Ja moottorin tiedot:

WZ2840 3600KV BL Motor

Specification:

    Input voltage: DC 7.4 ~ 14.8V
    Max. continuous current: 22A
    Max. output power: 230W (approx.)
    KV value: 3,600kV
    Dimensions: spindle 2.3 x 28 x 42mm
    Length of spindle: 10mm
    Weight: 68g (approx.)
Traxxas e-revo

Sotaloordi

Linkki menee Rckauppa.fi etusivulle jossa lähes 30 autoa, joten paha mennä sanomaan.
Team Losi JRX2, Caster Racing SK10B, Big Bear.

villetauriainen

Sori! Mutta kun menee vähän yli puolenvölin niin siinä on se Short Course Truck 1/10 4WD RTR - Nyt uudella 2,4g radiolla
   169,00 €. niin se auto
Traxxas e-revo

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: villetauriainen - 15.05.12 - klo: 11.26
Sori! Mutta kun menee vähän yli puolenvölin niin siinä on se Short Course Truck 1/10 4WD RTR - Nyt uudella 2,4g radiolla
   169,00 €. niin se auto

Tuo linkki meni suoraan etusivulle mutta lisätiedolla löytyi. Tuo moottori mitä siihen suunnittelet on liian pieni koska autossa on 540 kokoinen moottori (halkaisija 36mm ja pituus 50-60mm riippuen valmistajasta... Ja jos se on harjallisella koneella niin menee myös nopeudensäädin uusiksi harjattomaan moottoriin siirtyessä.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

pijokela

Sensori on moottorista lakannut toimimasta, muuten toimii kyllä. Onko HobbyWing Xerun 8.5T moottoriin realistista vaihtaa uutta sensoria? Olisiko kenelläkään kokemusta tuollaisen korjaamisesta...

Kiitoksia.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

piispa

tervehdys tuli pieni ongelma noparin (traxxas velineon vxl3m ) eli pikku revo vaihdoin akun kun edellinen meni tyhjäksi  2s täysi akku 3s ni kytkentä vaiheessa räpsähti ja noparista pääsi taika savu pihalle mikähän vois aihettaa moisen reaktion ?? :shocked:
2 x traxxas 1/16 e-revo , AXIAL SCX 10 × 4

villetauriainen

Oliko oikeinpäin noparin ja akun johot? ettei vaan mennyt punanen mustaan ja musta punaseen.
Traxxas e-revo

piispa

ei koska noita revoja on 2 kpl ja toisella on ajettu kyseisellä 3s aika paljon ja akuissa on omat traxxas liittimet äsken raotin noparin kuoria ja totesin että  toinen konkka on savuttanut mutta syytä tähän hieman ihmettelen auto on kuitenki  puoli vuotta vanha vasta vai onko noi pikku noparit noin arkoja ?
2 x traxxas 1/16 e-revo , AXIAL SCX 10 × 4

goos

Lainaus käyttäjältä: piispa - 17.05.12 - klo: 10.10
ei koska noita revoja on 2 kpl ja toisella on ajettu kyseisellä 3s aika paljon ja akuissa on omat traxxas liittimet äsken raotin noparin kuoria ja totesin että  toinen konkka on savuttanut mutta syytä tähän hieman ihmettelen auto on kuitenki  puoli vuotta vanha vasta vai onko noi pikku noparit noin arkoja ?

Hyvää tahtii noi VXL noparit näyttäis menevän rikki, et ole ensimmäinen.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

piispa

Lainaus käyttäjältä: goos - 17.05.12 - klo: 10.27
Lainaus käyttäjältä: piispa - 17.05.12 - klo: 10.10
ei koska noita revoja on 2 kpl ja toisella on ajettu kyseisellä 3s aika paljon ja akuissa on omat traxxas liittimet äsken raotin noparin kuoria ja totesin että  toinen konkka on savuttanut mutta syytä tähän hieman ihmettelen auto on kuitenki  puoli vuotta vanha vasta vai onko noi pikku noparit noin arkoja ?

Hyvää tahtii noi VXL noparit näyttäis menevän rikki, et ole ensimmäinen.

mikäs olis vahva vaihtoehto mikä olis roiskeveden kestävä ja muutenki saman tapainen kun orkkis  ?
2 x traxxas 1/16 e-revo , AXIAL SCX 10 × 4

Joo

Näin varmuuden varalle kysyn,että kun olen nyt hankkinut uuden rc-auton HPI E-Firestorm Flux:in.
Pitääkö minun hankkia vielä Castle link:ki,että pystyn säätämään noparin LiPo cut-off:in päälle.
Ohje kirjassa oli kyllä tuo Auto-LiPo setting 2 ja 3 kennoisille LiPoille,mutta onko tuo LiPo cut-offi sitte sielä 3.0 voltissa. Ohjeiden mukaan nopari tunnistaa käytettävän LiPo:n ja asettaa Cut-off voltin sen mukaisesti.
Kiitos!

kukkalapio

Ongelmana on että Turnigy 150A säädin ei osaa tunnistaa lipon kennomäärää. Käytän Revossa sekä 5- että 6-kennoisia akkuja ja joudun joka kerta nypläämään vastarista noparin piuhan irti ja säätämään kortilla kennomäärän kun vaihdan eri kokoiseen akkuun. Jos laitan asetuksen automaattinen tunnistus niin se luulee että koko ajan on 6s pakka kiinni, eikä anna 5s pakalla kuin pari hönkäystä ja lyö cut offin päälle. En kuitenkaan viitsisi ajaa 5s asetuksella koko ajan ettei mene akut pilalle. Oisko kellään vinkkejä/neuvoja mistä voisi johtua? Säätimessä lukee Turnigy car 150a brusless control, mutta paketissa lukee sisällöksi SL-4074-2000KV-BLACK ja EZRUN-150A-V1-N. Tiedä sitte mikä firma ton on valmistanu..?

Co-driver

Käviskö tämmöset 2wd Slashiin? Ei tartte supertehokas olla, mutta harjallisen tilalle jos sais vähän lisää ruutia.

Moottori
http://www.hobbypartz.com/96m202-3650-10-5t-sensored.html

ESC
http://www.hobbypartz.com/ezrun-60a-brushless-esc-for-1-10-car.html
tai
http://www.hobbypartz.com/07e-c-xerun-60a-sd.html

Kortti
http://www.hobbypartz.com/07e-hobbywing-led-programcard.html

Nopareista eka on sensorittomalle ja toinen sensorilliselle, onkohan niissä muuta eroa?

Leopardin comboja olen myös katsellut, muitakin saa ehdottaa (ei sikahintasia kun tulee pihakäyttöön).

4wdkanootti

Traxxas 2wd slash on takamoottorinen auto. Itsellä sellaisessa jo monta kertaa suljetunkin moottorin sisältä on löytynyt hiekkaa, ja kahdesti ne liat pyöriessään on poikkasseet käämejä.
Siksi kattelen kauhulla ehdotustasi laittaa molemmista pöäistään avoin kone sellaiseen takamoottorirunkoon.
Ehkä matolla sisällä?  Tai sitten kattelet suljetun koneen.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Co-driver

Lainaus käyttäjältä: 4wdkanootti - 25.05.12 - klo: 14.14
Traxxas 2wd slash on takamoottorinen auto. Itsellä sellaisessa jo monta kertaa suljetunkin moottorin sisältä on löytynyt hiekkaa, ja kahdesti ne liat pyöriessään on poikkasseet käämejä.
Siksi kattelen kauhulla ehdotustasi laittaa molemmista pöäistään avoin kone sellaiseen takamoottorirunkoon.
Ehkä matolla sisällä?  Tai sitten kattelet suljetun koneen.

Kuten sanottu, ehdotuksia otetaan vastaan.

4wdkanootti

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__6672__KD36_60_06L_4000kv_Brushless_Inrunner.html

Spec.
Kv: 4000rpm/V
Idle Current: 5.9A
Resistance: .0044
Max Amp: 100A
Shaft A (mm)    5
   $23.44
Jos pinioneja on 5mm reijällä.
Jos ei ole:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8838__17T_5mm_32_Pitch_Steel_Pinion_Gear.html
17T/5mm 32 Pitch Steel Pinion Gear
   $2.50
(olis ollu 19 kokonenkin, renkaittesi halkasijaa en tiedä, ni nappasin tän. Pysyy amppeerit alhaalla.)
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2