Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

Mikko_

Lainaus käyttäjältä: Soo - 31.08.13 - klo: 23.15
Lainaus käyttäjältä: shark-18_ - 30.08.13 - klo: 18.55
Reventon proon kannsa ongelma! Kun olen laittanut kaikki johdot kiinni ja oikeisiin paikkoihin ja akku on täys . Servo toimii mutta moottori ei liikahdakkaan eikä tee mitään ääntä ja kun kalibroin noparin nii se "sanoo" että se kalibrointi onnistui mutta ei moottori liikahdakkaan . Sensorijohto vaihdettu ja juotokset on kunnossa yms. ? Neuvoa ?

Ohjaimesta -> Throttle Reverse. Niin lähtee luultavasti pelaamaan.

Mulla oli sama ongelma. Homma ratkesi kalibroimalla nopariin kaasu uusiksi.
Tekno SCT410

risla

Tuli purettua speed passion 3.0 moottori niin mihkä asentoon tuon ennakon säätää?
Oikee\vasen reuna vai keskelle?

Ja akselin asennolla ei oo väliä mihin kellonsuuntaan se rauta kohta näyttää?


Soo


Mölli

Lainaus käyttäjältä: Mikko_ - 22.08.13 - klo: 12.06
Tekno SCT410 kitin kasaaminen alkaa olemaan loppusuoralla, mutta eihän tässä sitten ollutkaan pinjonia mukana. Manuaalin mukaan pitäisi laittaa tällainen: http://www.teknorc.com/shop/tkr4171-m5-pinion-gear-11t-mod1-5mm-bore-m5-set-screw/

Mun koneen akseli on kuitenkin 3mm, joten jos olen ymmärtänyt oikein niin tarvitsen 11t, MOD1, 3mm bore, M5 set screw pinjonin. Tällaisia en kuitenkaan tietämistäni Suomen verkkokaupoista löytänyt. Vinkkejä?

Edit: Tällaisen löysin: http://fi.eurorc.com/product/2198/teamc-3mm-motor-shaft-adaptor + http://fi.eurorc.com/product/4220/dynamite-18th-bl-pinion-mod1----5mm-bore---11t

Noilla varmaan pääsisin eteenpäin, jos ei suoraan moisia löydy.

Teknoon kannattaa kyllä miettiä hieman järeämpää myllyä, jolloin 5 mm akseli on ns. vakiona.

Esim. http://fi.eurorc.com/product/2138/hobbywing-xerun-sct-pro-c2-110-4000kv-combo
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

emppu99

Morjens,

Ei riittänyt ymmärrys tällä kertaa..ajoin eilen scorpionillani ja  yhtäkkiä auto vaan ei kiihtynyt yhtä rivakasti/ei sutinut asvaltilla yhtään.

Ihan yhtä lujaa varmasti kulki kuin ennenkin,mutta ei kiihtynyt.

Itse epäilin noparin säädöissä vikaa,mutta miten ne itsekseeen olisivat sekaisin menneet? Tai sitten moottorissa on jotain probleemaa,osaisitteko auttaa?
EXC125

emppu99

Lainaus käyttäjältä: emppu99 - 15.09.13 - klo: 07.22
Morjens,

Ei riittänyt ymmärrys tällä kertaa..ajoin eilen scorpionillani ja  yhtäkkiä auto vaan ei kiihtynyt yhtä rivakasti/ei sutinut asvaltilla yhtään.

Ihan yhtä lujaa varmasti kulki kuin ennenkin,mutta ei kiihtynyt.

Itse epäilin noparin säädöissä vikaa,mutta miten ne itsekseeen olisivat sekaisin menneet? Tai sitten moottorissa on jotain probleemaa,osaisitteko auttaa?

E:ongelma löytyi
EXC125

firestorm-hullu

Haluisin tietää et kuinka paljon tehoa lipo tuo lisää verrattuna nimhiin? Riippuuko se teholisä moottorista?  :huh:
Harjattomaksi muutettu e-firestorm

emppu99

Lainaus käyttäjältä: firestorm-hullu - 17.09.13 - klo: 20.30
Haluisin tietää et kuinka paljon tehoa lipo tuo lisää verrattuna nimhiin? Riippuuko se teholisä moottorista?  :huh:

Riippuu niin paljon moottorista ja akusta .

Jos sulla on 3300kv kiertävä harjaton ja saat valita 7,2v nimhi ja 11.1v lipo niin siinä tapauksessa teho-ero on suuri. Jos taas sulla on 2400 kiertävä hiilellinen ja 7,4v lipo ja 8.4v nimhi niin siinä  tapauksessa teho-eroa ei ole niin paljoa.
EXC125

pijokela

Lainaus käyttäjältä: firestorm-hullu - 17.09.13 - klo: 20.30
Haluisin tietää et kuinka paljon tehoa lipo tuo lisää verrattuna nimhiin? Riippuuko se teholisä moottorista?  :huh:

Vähän vielä lisäisin:

2S lipoilla (7,4V) saat koko akullisen verran enemmän tehoa kuin 6S NiMHeillä (7,2V) täydellä akulla. Itse sain siirtymässä ehkä 20% lisää huippunopeutta, mutta se on paljon kiinni moottorista ja autosta. 3S lipoja autosi ei todennäköisesti kestä.

Mitä tehokkaampi moottori sinulla on, sitä suurempi ero on lipojen hyväksi on. Jos haluat, että autosi menee kovempaa, on lipojen käyttö järkevin ensimmäinen askel. Tehokkaampi moottori NiMHien kanssa vain hajotttaa akut ja ei tuo kauheasti lisää vauhtia.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

vilijo

Eri akku tyyppien nimellisjännitettä ei kannata sekoittaa todelliseen. Täyden 2 kennoisen lipon jännite on 8,4 ja täyteen ladatun 6 kennoisen nimh akun jännite noin 8,7V riippuen hieman akun kunnosta.
Jos täydellä nimhillä kulkee huonommin kuin lipolla niin akun purku c ei riitä ja jännite kyykkää.

vihku

Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

rcpoju


risla


Hanski82

#5204
Kuuluuko asiaan et virtapiikit ovat sensorillisenä kovemmat kuin ilman?
Minulla vastari sammahtaa ja nopari vilkuttaa no signal kun lähtee täysillä paikaltaan. Ennakon muuttaminen ei vaikuta ongelmaan. Sensori piuhan kun irroittaa niin ongelma poistuu.
Moottori ja nopari tuntuu toimivan oikein, moottoria kokeiltu uusilla sensoreilla ja uudella piuhalla.
Nopari tekin rx8, motti novak 550 4.5t. Radio sanwa mx-v

Dirt Devil

morjens.

olis sellanne ongelma kun alan ajaa autolla nii lähtee paikaltaan niinkuin pitää, mut n.15-30 sekunnin jälkeen meno tyssää sellasseen etanamateluun.
noparin kun käynnistää uudelleen niin taas lähtee paikaltaan hyvin ja hyytyy taas 15-30 sekunnin ajon jälkeen.

combona on toi
http://www.speedpassion.net/en/productDetails.asp?p=SP000052&c=CMB

akkuna 8.2volt 3000mah nimh

mikähän voi olla vikana?

ari
Ei riemulla rajaa

m.e.

Ilmeisesti asetuksissa on valittuna LiPo-katkaisu, jolloin NiMH-akun jännite putoaa liian alas parilla kiihdytyksellä. Ota tuo katkaisu pois asetuksista, niin pitäisi säätimen toimia kunnolla.

Dirt Devil

Lainaus käyttäjältä: m.e. - 30.09.13 - klo: 19.50
Ilmeisesti asetuksissa on valittuna LiPo-katkaisu, jolloin NiMH-akun jännite putoaa liian alas parilla kiihdytyksellä. Ota tuo katkaisu pois asetuksista, niin pitäisi säätimen toimia kunnolla.

joutuuko tohon hommaamaan jonkun erillisen kapulan että saa säädettyä vai pystyykö sen jotenkin muuten ohjelmoimaan??
Ei riemulla rajaa


Dirt Devil

Lainaus käyttäjältä: m.e. - 30.09.13 - klo: 20.16
Saat ohjelmoitua sen ilman kapulaa. Tuossa manuaali ja sieltä sivu 14 (11. Program Stock Club Race ESC).

http://www.speedpassion.net/uploadfiles/downloads/201264144248SP_Reventon_PC_Manual_Jun01st2012.pdf
toimiiks toi ohje kans tos citrixin noparissa? toi on reventonin noparille ohje.
Ei riemulla rajaa

rambler

Lainaus käyttäjältä: Dirt Devil - 30.09.13 - klo: 20.21
Lainaus käyttäjältä: m.e. - 30.09.13 - klo: 20.16
Saat ohjelmoitua sen ilman kapulaa. Tuossa manuaali ja sieltä sivu 14 (11. Program Stock Club Race ESC).

http://www.speedpassion.net/uploadfiles/downloads/201264144248SP_Reventon_PC_Manual_Jun01st2012.pdf
toimiiks toi ohje kans tos citrixin noparissa? toi on reventonin noparille ohje.
ohjelmoidaanko toi nopari tosta napista mikä on tossa virta napin vieressä kun en muutakaa löydä?
lrp blast tx,traxxas ken block,big bear,atx touring,t1,t1r


Jema

Voisinpa kysellä täältä. Eli hommasin stampedeen (moster jam) harjattoman hobbywingin moottori nopari kombon. Nyt kiinni iskettyäni ja virratkytkettyäni huomasin, että tää noparin tuuletin pörrää aikamoisella tahdilla ja ääntä piisaa. Myöskin auto vilkuttaa punaista lediä. Eli kysymys lieneekin, että onkohan tää nyt normaalia vai olenko jotain tehnyt väärin :).

Auto kyllä reagoi ohjaimen käskyihin jne. Eli sinänsä kaikki kunnossa sillä puolella.

Losi TEN-SCTE

allu 6

Trx slash 2wd,stampede 2wd ja latrax sst

Jema

Kiitos vastauksesta. Kyselläähän vielä vähän lisää uudesta ongelmasta. Eli moottori lähtee kyllä pyörittämään renkaita eteenpäin ohjaimesta kovaa vauhtia mutta n.20 sekunnin jälkeen tehot katoavat ja auto ei ota enään ollenkaan käskyä kaasusta. Myöskään pakki ei toimi ollenkaan edes alussa. Jos sammutan auton ja käynnistän uudelleen homma taas toistuu. Voisiko tuo johtua jostain kaapeleiden kytkennöistäni vai pitäisikö koittaa ohjelmoida jotain?
Losi TEN-SCTE

mcly

Lainaus käyttäjältä: Jema - 02.10.13 - klo: 14.53
Kiitos vastauksesta. Kyselläähän vielä vähän lisää uudesta ongelmasta. Eli moottori lähtee kyllä pyörittämään renkaita eteenpäin ohjaimesta kovaa vauhtia mutta n.20 sekunnin jälkeen tehot katoavat ja auto ei ota enään ollenkaan käskyä kaasusta. Myöskään pakki ei toimi ollenkaan edes alussa. Jos sammutan auton ja käynnistän uudelleen homma taas toistuu. Voisiko tuo johtua jostain kaapeleiden kytkennöistäni vai pitäisikö koittaa ohjelmoida jotain?
Oliko toi sensorillinen combo ? Josko sensori olisi rikki tai moottori lämpee vaan liikaa ?
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

Jema

Kyseessä on tuollainen kombo http://www.rcm.fi/hobbywing-ezrun-combo-b8-9t-4300kv-60a-sl-waterproof.html . Vähän epäilyttää nuo mun moottorin piuhojenkin kytkennät :). Auto tuppaa tärräämään ja olemaan muutenkin aika levoton. Pitäisi varmaan jollain muulla kun pelkällä kutistesukalla nuo piuhatkin kiinnittää mootorista noparille.. Toivotaan ettei olisi heti mikään sensori mennyt uunituoreesta setistä.
Losi TEN-SCTE

goos

Lainaus käyttäjältä: Jema - 02.10.13 - klo: 14.53
Kiitos vastauksesta. Kyselläähän vielä vähän lisää uudesta ongelmasta. Eli moottori lähtee kyllä pyörittämään renkaita eteenpäin ohjaimesta kovaa vauhtia mutta n.20 sekunnin jälkeen tehot katoavat ja auto ei ota enään ollenkaan käskyä kaasusta. Myöskään pakki ei toimi ollenkaan edes alussa. Jos sammutan auton ja käynnistän uudelleen homma taas toistuu. Voisiko tuo johtua jostain kaapeleiden kytkennöistäni vai pitäisikö koittaa ohjelmoida jotain?

Tarkista lipo-cut off ja lämpö asetukset. Jos on peltikennot niin luultavasti lipocut off joka katkasee menon.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Jema

Lipo cutoffi näyttäisi olevan pois. Jostain syystä 10sekkaa per käynnistys jaksaa eteenpäin pelkästää mennä ja sitten matka loppuukin ja noparissa alkaa vilkkumaan punainen valo :O. Blääh
Losi TEN-SCTE

m.e.

Onko sinulla toista akkua, jolla voit testata asian? Eli onko akku / akut varmasti kunnossa..