Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

Zami

#5220
Lainaus käyttäjältä: Jema - 02.10.13 - klo: 15.31
Kyseessä on tuollainen kombo http://www.rcm.fi/hobbywing-ezrun-combo-b8-9t-4300kv-60a-sl-waterproof.html . Vähän epäilyttää nuo mun moottorin piuhojenkin kytkennät :). Auto tuppaa tärräämään ja olemaan muutenkin aika levoton. Pitäisi varmaan jollain muulla kun pelkällä kutistesukalla nuo piuhatkin kiinnittää mootorista noparille.. Toivotaan ettei olisi heti mikään sensori mennyt uunituoreesta setistä.

Muulla kuin kutiste sukalla? kysytään nyt että oothan nyt kuitenkin tinannu ne johdot ensin ja sitte vasta se kutistesukka?

edit, ja ezrunhan ei ole sensorillinen härpäke
liikkuva shikaani

Diese-listi

SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Jema

#5222
Kiitoksia avusta teille. Syyksi ilmeni tuo lipo cutoff. Sitä sai jokusenkerran vedellä läpi ennenkuin onnistuin :). Nyt pitääkin sitten alkaa rajoittamaan tuota keulimista jonka lisäteho toi :). Se onnistunee ilmeisesti tuolla punchin säädöllä pienempään leveliin?
Losi TEN-SCTE

A.Loiske

#5223
No nyt. Moottorista akseli poikki. suora siisti leikkauspinta, juuri tuosta kohdasta mistä akseli tulee ulkopuolelle näkyviin. Ensin luulin että pinjonin lukkoruuvi vain auennut, mutta mitä vielä.. Muille käynyt moista?

SkyRC ARES BL Motor 1:10 Sensor 6.5T. Onko tästä mihinkään? Tai suositelkaa jotain toista järkihintaista mottia. Orkkismosa on 8.5T 4300kv, enkä ainakaan tehottomampaa halua. Ohjekirja sanoo, että noparille suositus on 2s lipolla 6.5T ja siitä ylöspäin.

transewaves

TeamC tr2(monster),Losi MicroT,HbGTE8,DESC410v2
T-Maxx (brushless mod) --->Drunk Maxx

Kekkis

#5225
.

transewaves

tuli hommattua 7.2v tuuletin,minkä arvoinen etuvastus olisi hyvä että saisi tiputettua jänää noin 1v?
TeamC tr2(monster),Losi MicroT,HbGTE8,DESC410v2
T-Maxx (brushless mod) --->Drunk Maxx

unkka

Laita 2kpl diodeja sarjaan niin putoo n 1.4V (0.7V/kpl).

Master Calgar

Kyselisin ihan sellaista, että miten suuria eroja noilla 0-säätimillä on, eli kun tuohon touring-autoon TSS-10 luokkaan olen rakentamassa menopeliä, niin onko noissa sallituissa nopareissa sellaista "parasta" versiota?

Pistin hankintaan tuommoisen Speed Passionin Reventon Pron nyt "toistaiseksi", kun kuvittelisin sillä pärjäävän pitkälle :) Mutta toki sitä aina on haussa se "paras" mahdollinen :P
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

Soo

Tuo on juurikin stokkiluokkien ongelma. Ne ovat kaikkein kalliimpia luokkia kun kilpailijat yrittää saada eroa tehtyä mitättömillä asioilla ja etsivät parhaita koneita jne. Noiden nopareiden erot on sillä tasolla, että yksi ulkoa ajettu mutka kuittaa ne.  Stokissa saat tehtyä eniten eroa kunnollisilla akuilla, joten sieltä lähtisin itse "parantamaan" suoritustani.

Yksi firma itseasiassa jäänyt kiinni huijaamisesta muutama vuosi sitten.

http://www.roarracing.com/?p=1083



Master Calgar

Noh, eiköhän ensin minun täydy lähteä ajotaidoista parantamaan :P Itsekkin vähän epäilin tuota, ettei nopareissa sellaisia eroja ole, että tällainen sunnuntaikuski sitä huomaisi millään tavalla.

Akkuna toimivat nuo SC autossanikin virtaa antavat GensAce 7000mAh 50C palikat ja tuskin lähden niitä vaihtamaan, kun ovat kumminkin ihan hyviä, omasta mielestäni :)

Servoksi lykkäsin Savöxin 1258Tg:n, joten kun tuossa on vielä se LRP:n 17,5T kone, niin eiköhän tuossa nyt ole aloittelijalle ihan hyvä setti.

Pärjäilen siis tuolla SP:n noparilla  :laugh:
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

goos

Lainaus käyttäjältä: Master Calgar - 09.10.13 - klo: 23.38
Noh, eiköhän ensin minun täydy lähteä ajotaidoista parantamaan :P Itsekkin vähän epäilin tuota, ettei nopareissa sellaisia eroja ole, että tällainen sunnuntaikuski sitä huomaisi millään tavalla.

Akkuna toimivat nuo SC autossanikin virtaa antavat GensAce 7000mAh 50C palikat ja tuskin lähden niitä vaihtamaan, kun ovat kumminkin ihan hyviä, omasta mielestäni :)

Servoksi lykkäsin Savöxin 1258Tg:n, joten kun tuossa on vielä se LRP:n 17,5T kone, niin eiköhän tuossa nyt ole aloittelijalle ihan hyvä setti.

Pärjäilen siis tuolla SP:n noparilla  :laugh:
Hyvä setti tuo on, sinne top5 ku noilla ensiks ajelet ja sit pohdit asiaa uudestaan :)
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Master Calgar

Lainaus käyttäjältä: goos - 10.10.13 - klo: 08.57
Lainaus käyttäjältä: Master Calgar - 09.10.13 - klo: 23.38
Noh, eiköhän ensin minun täydy lähteä ajotaidoista parantamaan :P Itsekkin vähän epäilin tuota, ettei nopareissa sellaisia eroja ole, että tällainen sunnuntaikuski sitä huomaisi millään tavalla.

Akkuna toimivat nuo SC autossanikin virtaa antavat GensAce 7000mAh 50C palikat ja tuskin lähden niitä vaihtamaan, kun ovat kumminkin ihan hyviä, omasta mielestäni :)

Servoksi lykkäsin Savöxin 1258Tg:n, joten kun tuossa on vielä se LRP:n 17,5T kone, niin eiköhän tuossa nyt ole aloittelijalle ihan hyvä setti.

Pärjäilen siis tuolla SP:n noparilla  :laugh:
Hyvä setti tuo on, sinne top5 ku noilla ensiks ajelet ja sit pohdit asiaa uudestaan :)

Eiköhän tuossa top-viitoseen pääsemisessä ole jo riittävästi tekemistä minulla, niin ei siis tarvitse pitkiin aikoihin miettiä toisia sähköjä autoon :P Kiitoksia vastauksista.
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

emppu99

kun kahdesta 3s liposta voi tehdä 6s akun liittämällä akut sarjaan,voiko kolmesta 2s liposta tehdä 6s akkua? Jos voi,onko olemassa valmiita haaroittimia vai pitääkö tehdä itse?
EXC125

JHenrikS

Mikä on ku auto ei suostu ajamaan akkua  lähellekkään tyhjäksi vaan kun alkaa ajon jälkeen lataamaan akkua, näyttää akussa olevan vielä paljon virtaa jäljellä (8.4V laskee n. 7.5V) Autona traxxas rusty vxl ja akkuna GM lipo 2) Voiko johtua liittimien huonosta kunnosta (sulanut kerran hieman) vai osaako kukaan sanoa mistä kiikastaa? :/

Jema

#5235
Kysytäähän täältä taas kun sormi meni suuhun. Asentelin tuossa 4x4 slashin kasaan mutta väännössä /vedossa on jokin pahasti pielessä. Tuntuu luistavan todella pahati. Kun pyöritän renkaita käsin spurri ei välttämättä lähde ollenkaan pyörimään mukaan. Olen tuon sliparin kiristänyt täysin tappiin, tuskin siis ainakaan siitä voisi johtua?.

Edit. Lisätään että takarenkaiden kohdalla tuo spurrin löysyys. Etuvedossa ei näyttäisi ongelma olevan.
Losi TEN-SCTE

P.R

Lainaus käyttäjältä: Jema - 17.10.13 - klo: 14.35
Kysytäähän täältä taas kun sormi meni suuhun. Asentelin tuossa 4x4 slashin kasaan mutta väännössä /vedossa on jokin pahasti pielessä. Tuntuu luistavan todella pahati. Kun pyöritän renkaita käsin spurri ei välttämättä lähde ollenkaan pyörimään mukaan. Olen tuon sliparin kiristänyt täysin tappiin, tuskin siis ainakaan siitä voisi johtua?.

Edit. Lisätään että takarenkaiden kohdalla tuo spurrin löysyys. Etuvedossa ei näyttäisi ongelma olevan.

Takadiffille menevä kardaanin lukkoruuvi löysällä?
Oletko tarkastanut?
Team Näätäracing                 www.rcm.fi

Jema

#5237
Näyttäisi tuokin kireellä olevan. Kummasti tuntuu vaan pomppivan pinjoni ja spurssi "tyhjää" . Pinjonikin on uusi 32t jonka spurri vaatii. Pureekin toisiinsa hyvin ja jämäkästi koottuna. Sitten kun annan kaasua alkaa paikat rohista ja jos kunnolla esim seinää vasten kaasutan lopulta pinjoni luovuttaa aukeemalla.. Joku tuossa nyt harittaa vastaan ja saa lyömään tyhjää

Edit. Kaise nyt kulkee kun pinjonin säädin. Vähä pitänee outoo rutinaa ja rotinaa hitaasti ajattaessa mutta kylse siitä lähtee sitten normaalisti :)
Losi TEN-SCTE

Master Calgar

Noparista kyse tällä kertaa... Menin sitten virheiden ja epähuomion kautta käräyttämään edellisen noparin ja nyt on käsissä Orionin Vortex R10 Pro.

Mutta olen vähän ymmälläni tuosta, että miten saan siihen 0-ajoituksen kytkettyä päälle, eli siis kun pitäisi laittaa lailliseksi tuonne TSS-10 tourinkeihin :P

Vermeen tuotenumero on siis ORI65102, joten pitäisi olla ihan hyväksytty 0-nopari, mutta olen vain sitten niin puusilmä, etten löydä oikeaa ohjelmaa, jolla tuon saisi "pysyvästi" kytkettyä tuohon. Auttakee, kiitos :)
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: Master Calgar - 17.10.13 - klo: 23.15
Noparista kyse tällä kertaa... Menin sitten virheiden ja epähuomion kautta käräyttämään edellisen noparin ja nyt on käsissä Orionin Vortex R10 Pro.

Mutta olen vähän ymmälläni tuosta, että miten saan siihen 0-ajoituksen kytkettyä päälle, eli siis kun pitäisi laittaa lailliseksi tuonne TSS-10 tourinkeihin :P

Vermeen tuotenumero on siis ORI65102, joten pitäisi olla ihan hyväksytty 0-nopari, mutta olen vain sitten niin puusilmä, etten löydä oikeaa ohjelmaa, jolla tuon saisi "pysyvästi" kytkettyä tuohon. Auttakee, kiitos :)

Onhan käytössä se ohjelmointikortti minkä voi liittää tietokoneeseen?
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Master Calgar

Lainaus käyttäjältä: Diese-listi - 18.10.13 - klo: 11.48
Lainaus käyttäjältä: Master Calgar - 17.10.13 - klo: 23.15
Noparista kyse tällä kertaa... Menin sitten virheiden ja epähuomion kautta käräyttämään edellisen noparin ja nyt on käsissä Orionin Vortex R10 Pro.

Mutta olen vähän ymmälläni tuosta, että miten saan siihen 0-ajoituksen kytkettyä päälle, eli siis kun pitäisi laittaa lailliseksi tuonne TSS-10 tourinkeihin :P

Vermeen tuotenumero on siis ORI65102, joten pitäisi olla ihan hyväksytty 0-nopari, mutta olen vain sitten niin puusilmä, etten löydä oikeaa ohjelmaa, jolla tuon saisi "pysyvästi" kytkettyä tuohon. Auttakee, kiitos :)

Onhan käytössä se ohjelmointikortti minkä voi liittää tietokoneeseen?

On, hankin sellaisen samalla. Mutten oikein saanut selvää, mikä ohjelma sinne pitäisi ajaa päälle.

Sieltä ekasta valikosta, mistä valitaan pakitukset ja jarrut yms, löysin "eteen+jarru+0deg" osion, eli tarkoittaako tuo nyt sitten että ajoitus olisi sen kanssa nollassa? Ainakin alkoi punainen ledi vilkkumaan noparissa sen jälkeen (eli pitäisi olla nolla käytössä...?).

Mutta sitten siellä oli kumminkin isompia lukuja turbon ajoituksessa ja vähän muuallakin O.o

Eli vähän vielä pitäisi saada selkoa, millaiset asetukset olisi tuohon nopariin hyvät tuonne TSS-10 luokan turisteihin kun lähtee.
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

Maxxi

Lainaus käyttäjältä: Master Calgar - 18.10.13 - klo: 14.23
Lainaus käyttäjältä: Diese-listi - 18.10.13 - klo: 11.48
Lainaus käyttäjältä: Master Calgar - 17.10.13 - klo: 23.15
Noparista kyse tällä kertaa... Menin sitten virheiden ja epähuomion kautta käräyttämään edellisen noparin ja nyt on käsissä Orionin Vortex R10 Pro.

Mutta olen vähän ymmälläni tuosta, että miten saan siihen 0-ajoituksen kytkettyä päälle, eli siis kun pitäisi laittaa lailliseksi tuonne TSS-10 tourinkeihin :P

Vermeen tuotenumero on siis ORI65102, joten pitäisi olla ihan hyväksytty 0-nopari, mutta olen vain sitten niin puusilmä, etten löydä oikeaa ohjelmaa, jolla tuon saisi "pysyvästi" kytkettyä tuohon. Auttakee, kiitos :)

Onhan käytössä se ohjelmointikortti minkä voi liittää tietokoneeseen?

On, hankin sellaisen samalla. Mutten oikein saanut selvää, mikä ohjelma sinne pitäisi ajaa päälle.

Sieltä ekasta valikosta, mistä valitaan pakitukset ja jarrut yms, löysin "eteen+jarru+0deg" osion, eli tarkoittaako tuo nyt sitten että ajoitus olisi sen kanssa nollassa? Ainakin alkoi punainen ledi vilkkumaan noparissa sen jälkeen (eli pitäisi olla nolla käytössä...?).

Mutta sitten siellä oli kumminkin isompia lukuja turbon ajoituksessa ja vähän muuallakin O.o

Eli vähän vielä pitäisi saada selkoa, millaiset asetukset olisi tuohon nopariin hyvät tuonne TSS-10 luokan turisteihin kun lähtee.
Olet oikeassa, eli valitset ton 0 ennakon sieltä ekasta missä valitaan pakitukset ja jarrut jne. Turbo säädöillä ja muilla ennakkosäädöillä ei ole vaikutusta jos sulla on toi 0 ennakko käytössä
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Master Calgar

Ok, kiitoksia vastauksesta :) Ilmeisesti siis enää muutama säätö noista on toiminnassa nollaa käyteltäessä, esim drrs ja tietty jarrutukset sun muut?

Kävin tuossa testaamassa nyt noin nelosen välityksillä ja tuolla nolla-säädöllä, niin oli ihan miellyttävä ajella tuota T4:sta eikä ollut mitenkään turhan ärhäkkä, eli pysyi jotakuinkin vielä lapasessakin touhu (asfaltti oli alustana). Ei muuta kuin radoille sitten vaan  :azn:
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

junnu_85

Osaisiko joku neuvoa jonkun hyvän tavan irroittaa tuo iskarin alapää(eyelet)?
Yritin ihan perus pihdeillä ja laitoin pahvia väliin,ettei naarmuta iskarin vartta,mutta iskarin varsi vain pyöri tyhjää.

Olisi vain pitänyt hieman sitä aukaista säätömielessä.

firestorm-hullu

Mulla kävi sitte e-firen (harjallinen vakio) kanssa tälläne juttu: Kesken ajon ei enää liikkunu eteenpäin ku paino kaasua (myöhemmin koitin myös toisella akulla), asfaltilla ajoin. Renkaat kyllä käänty. Koitin sitte bindata lähettimen ja vastarin uudestaa toisiinsa ja ongelma ei poistunut, oma veikkaus että kytkennässä vika.  Voisko joku viisas auttaa? Kiitos jo etukäteen.
Harjattomaksi muutettu e-firestorm

Master Calgar

Lainaus käyttäjältä: junnu_85 - 19.10.13 - klo: 17.57
Osaisiko joku neuvoa jonkun hyvän tavan irroittaa tuo iskarin alapää(eyelet)?
Yritin ihan perus pihdeillä ja laitoin pahvia väliin,ettei naarmuta iskarin vartta,mutta iskarin varsi vain pyöri tyhjää.

Olisi vain pitänyt hieman sitä aukaista säätömielessä.

Ite oon laittanut pari palaa hopeateippiä (tai alumiiniteippiä) kunnon tonkeihin, sellaisiin missä ei kumminkaan olisi ihan mahdottoman karhea kuvio ja rajua puristusta vaan :P Tai sitten toinen, mikä on myös toiminut, on, jos siinä varren ja muovipään välissä on edes hieman tilaa (eli jäänyt kierteestä pikkasen näkyviin) niin pienillä sivareilla ottanut tiukasti kiinni.

Itse tuommosiin sivareihin painoin pyöreän "uran" tuommoisella ihan perus parsinneulalla, kun on kumminkin tuohon käyttöön tarkotetut sivarit sen verran pehmeät, etteivät pystyneet neulaan, vaan lommoutuivat sopivasti. Niillä saa aika tiukan otteen ja lähti slässistäkin irtoamaan nupit iskarintappien päistä :)
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

pijokela

Lainaus käyttäjältä: firestorm-hullu - 19.10.13 - klo: 21.34
Mulla kävi sitte e-firen (harjallinen vakio) kanssa tälläne juttu: Kesken ajon ei enää liikkunu eteenpäin ku paino kaasua (myöhemmin koitin myös toisella akulla), asfaltilla ajoin. Renkaat kyllä käänty. Koitin sitte bindata lähettimen ja vastarin uudestaa toisiinsa ja ongelma ei poistunut, oma veikkaus että kytkennässä vika.  Voisko joku viisas auttaa? Kiitos jo etukäteen.

Onko sinulla lipo ja nimh akut? Onko siinä nopeudensäätimessä lipo cutoff päällä?

Mitä sitten tapahtui kun auto ei enää liikkunut? Latasit akun ja sitten auto toimi? Auto on pysyvästi rikki?
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

junnu_85

Lainaus käyttäjältä: Master Calgar - 19.10.13 - klo: 21.55
Lainaus käyttäjältä: junnu_85 - 19.10.13 - klo: 17.57
Osaisiko joku neuvoa jonkun hyvän tavan irroittaa tuo iskarin alapää(eyelet)?
Yritin ihan perus pihdeillä ja laitoin pahvia väliin,ettei naarmuta iskarin vartta,mutta iskarin varsi vain pyöri tyhjää.

Olisi vain pitänyt hieman sitä aukaista säätömielessä.

Ite oon laittanut pari palaa hopeateippiä (tai alumiiniteippiä) kunnon tonkeihin, sellaisiin missä ei kumminkaan olisi ihan mahdottoman karhea kuvio ja rajua puristusta vaan :P Tai sitten toinen, mikä on myös toiminut, on, jos siinä varren ja muovipään välissä on edes hieman tilaa (eli jäänyt kierteestä pikkasen näkyviin) niin pienillä sivareilla ottanut tiukasti kiinni.

Itse tuommosiin sivareihin painoin pyöreän "uran" tuommoisella ihan perus parsinneulalla, kun on kumminkin tuohon käyttöön tarkotetut sivarit sen verran pehmeät, etteivät pystyneet neulaan, vaan lommoutuivat sopivasti. Niillä saa aika tiukan otteen ja lähti slässistäkin irtoamaan nupit iskarintappien päistä :)
Selvä juttu. Pitää yrittää tuota seuraavaksi.

Master Calgar

On ne silti ainakin omassa autossa niin tiukassa, et saa ihan tosissaan puristaa, ettei lähe pyörimään. Mut riittävän paksu teippi on auttanut mulla, ettei iskarinvarsi naarmutu.

Yksi mikä voisi vielä enempi auttaa lisäämään pitoa, on tuommonen millin paksunen kaks puolinen teippi. Pehmustaa ja takertuu hyvin kiinni :) Ei kumminkaan jätä mitään jämiä iskarinvarteen ja ne vähät teipit mitä ehkä jää, saa näppärästi irti kyllä.
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

firestorm-hullu

Lainaus käyttäjältä: pijokela - 19.10.13 - klo: 22.00
Lainaus käyttäjältä: firestorm-hullu - 19.10.13 - klo: 21.34
Mulla kävi sitte e-firen (harjallinen vakio) kanssa tälläne juttu: Kesken ajon ei enää liikkunu eteenpäin ku paino kaasua (myöhemmin koitin myös toisella akulla), asfaltilla ajoin. Renkaat kyllä käänty. Koitin sitte bindata lähettimen ja vastarin uudestaa toisiinsa ja ongelma ei poistunut, oma veikkaus että kytkennässä vika.  Voisko joku viisas auttaa? Kiitos jo etukäteen.

Onko sinulla lipo ja nimh akut? Onko siinä nopeudensäätimessä lipo cutoff päällä?

Mitä sitten tapahtui kun auto ei enää liikkunut? Latasit akun ja sitten auto toimi? Auto on pysyvästi rikki?
NiMh akkuja molemmat, ongelma pysy sen jälkeen kun vaihdoin akun vasta ladattuun (painoin kaasua eikä mitään tapahdu) eikä cutoffia päällä
Harjattomaksi muutettu e-firestorm