Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: firestorm-hullu - 19.10.13 - klo: 23.01
Lainaus käyttäjältä: pijokela - 19.10.13 - klo: 22.00
Lainaus käyttäjältä: firestorm-hullu - 19.10.13 - klo: 21.34
Mulla kävi sitte e-firen (harjallinen vakio) kanssa tälläne juttu: Kesken ajon ei enää liikkunu eteenpäin ku paino kaasua (myöhemmin koitin myös toisella akulla), asfaltilla ajoin. Renkaat kyllä käänty. Koitin sitte bindata lähettimen ja vastarin uudestaa toisiinsa ja ongelma ei poistunut, oma veikkaus että kytkennässä vika.  Voisko joku viisas auttaa? Kiitos jo etukäteen.

Onko sinulla lipo ja nimh akut? Onko siinä nopeudensäätimessä lipo cutoff päällä?

Mitä sitten tapahtui kun auto ei enää liikkunut? Latasit akun ja sitten auto toimi? Auto on pysyvästi rikki?
NiMh akkuja molemmat, ongelma pysy sen jälkeen kun vaihdoin akun vasta ladattuun (painoin kaasua eikä mitään tapahdu) eikä cutoffia päällä

En tiedä mikä nopari kyseessä mutta onko mahdollista että olisi kaasun failsafe päällä? Eli kaasutrimmi väärässä asennossa?
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

firestorm-hullu

Lainaus käyttäjältä: Diese-listi - 20.10.13 - klo: 11.00
Lainaus käyttäjältä: firestorm-hullu - 19.10.13 - klo: 23.01
Lainaus käyttäjältä: pijokela - 19.10.13 - klo: 22.00kokeilin sitäkin säätää mutta ei auttanu
Lainaus käyttäjältä: firestorm-hullu - 19.10.13 - klo: 21.34
Mulla kävi sitte e-firen (harjallinen vakio) kanssa tälläne juttu: Kesken ajon ei enää liikkunu eteenpäin ku paino kaasua (myöhemmin koitin myös toisella akulla), asfaltilla ajoin. Renkaat kyllä käänty. Koitin sitte bindata lähettimen ja vastarin uudestaa toisiinsa ja ongelma ei poistunut, oma veikkaus että kytkennässä vika.  Voisko joku viisas auttaa? Kiitos jo etukäteen.

Onko sinulla lipo ja nimh akut? Onko siinä nopeudensäätimessä lipo cutoff päällä?

Mitä sitten tapahtui kun auto ei enää liikkunut? Latasit akun ja sitten auto toimi? Auto on pysyvästi rikki?
NiMh akkuja molemmat, ongelma pysy sen jälkeen kun vaihdoin akun vasta ladattuun (painoin kaasua eikä mitään tapahdu) eikä cutoffia päällä

En tiedä mikä nopari kyseessä mutta onko mahdollista että olisi kaasun failsafe päällä? Eli kaasutrimmi väärässä asennossa?
Harjattomaksi muutettu e-firestorm

firestorm-hullu

#5252
Lainaus käyttäjältä: Diese-listi - 20.10.13 - klo: 11.00
Lainaus käyttäjältä: firestorm-hullu - 19.10.13 - klo: 23.01
Lainaus käyttäjältä: pijokela - 19.10.13 - klo: 22.00Koitin kaasutrimmiäki säätää, ei mitään apua.  :huh:
Lainaus käyttäjältä: firestorm-hullu - 19.10.13 - klo: 21.34
Mulla kävi sitte e-firen (harjallinen vakio) kanssa tälläne juttu: Kesken ajon ei enää liikkunu eteenpäin ku paino kaasua (myöhemmin koitin myös toisella akulla), asfaltilla ajoin. Renkaat kyllä käänty. Koitin sitte bindata lähettimen ja vastarin uudestaa toisiinsa ja ongelma ei poistunut, oma veikkaus että kytkennässä vika.  Voisko joku viisas auttaa? Kiitos jo etukäteen.

Onko sinulla lipo ja nimh akut? Onko siinä nopeudensäätimessä lipo cutoff päällä?

Mitä sitten tapahtui kun auto ei enää liikkunut? Latasit akun ja sitten auto toimi? Auto on pysyvästi rikki?
NiMh akkuja molemmat, ongelma pysy sen jälkeen kun vaihdoin akun vasta ladattuun (painoin kaasua eikä mitään tapahdu) eikä cutoffia päällä

En tiedä mikä nopari kyseessä mutta onko mahdollista että olisi kaasun failsafe päällä? Eli kaasutrimmi väärässä asennossa?
Yritin tota kaasutrimmiäkin eikä eikä mitään tapahtunu
Harjattomaksi muutettu e-firestorm

eSATA

Kytke johdot suoraan akulta moottorille niin pyöriikö?
Jos ei niin moottori rikki.
Cannondale Scalpel Team Replica

firestorm-hullu

#5254
Toimi motti kun tota eSATAn juttua kokekeilin, varmaan sitte johdoissa vika?

EDIT:Nopari ei myöskään piippaa mitenkään (ennen ongelmaa piippas iha iloisesti), kun pistän virrat päälle, joten oisko noparissa sittenkin vika
Harjattomaksi muutettu e-firestorm

kksaffy

#5255
Purin jonkin aikaa sitten HW XERUN 8.5t sensorillisen moottorin...

Nyt en muista kumpaan päätyyn se kuminen "tiivistejuttu" tulee..??
Tietäiskö joku..?

Edit..
Lisäsin kuvan.. Eli onko oikea järjestys.. Se kumijuttu on toi mitä nuoli osottaa...
HOBBYFACTORY ASSOCIATED

firestorm-hullu

Lainaus käyttäjältä: firestorm-hullu - 20.10.13 - klo: 12.30
Toimi motti kun tota eSATAn juttua kokekeilin, varmaan sitte johdoissa vika?

EDIT:Nopari ei myöskään piippaa mitenkään (ennen ongelmaa piippas iha iloisesti), kun pistän virrat päälle, joten oisko noparissa sittenkin vika
ja jos se on noparissa vika ni voisko joku linkittää mulle hobbylinnasta halvimman noparin joka käy e-firen ( harjallisen) vakio moottoriin joka on firebolt 15t
Linkki moottoriin:
http://www.hpiracing.com/en/part/1146
Harjattomaksi muutettu e-firestorm

Miksu L

Lainaus käyttäjältä: kksaffy - 20.10.13 - klo: 17.17
Purin jonkin aikaa sitten HW XERUN 8.5t sensorillisen moottorin...

Nyt en muista kumpaan päätyyn se kuminen "tiivistejuttu" tulee..??
Tietäiskö joku..?

Edit..
Lisäsin kuvan.. Eli onko oikea järjestys.. Se kumijuttu on toi mitä nuoli osottaa...

Oikein on, eli se kumitiiviste tulee taakse.


rcpoju



mangusti

Missä vika/mitä teen väärin?
Asensin slashiin speed passion inspire rtr combon (käsittääkseni desc210:n vakio sähköt), mutta en saa jarrua/pakkia toimimaan. Tein tuon kaasun asennon calibroinnin useaan kertaan, kuten tuo manuska pyytää, mutta saan vain moottorin pyörimään toiseen suuntaan ilman jarrua/pakkia. Ja ohjaus tietty toimii ihan normaalisti.

markku

A.Loiske

Kaksi moottoria, sama käämiluku. Kuitenkin eri teho Watteina. Mitäs käytännön eroa? Vääntö? Lämmönsieto?

risla

Lainaus käyttäjältä: mangusti - 24.10.13 - klo: 23.19
Missä vika/mitä teen väärin?
Asensin slashiin speed passion inspire rtr combon (käsittääkseni desc210:n vakio sähköt), mutta en saa jarrua/pakkia toimimaan. Tein tuon kaasun asennon calibroinnin useaan kertaan, kuten tuo manuska pyytää, mutta saan vain moottorin pyörimään toiseen suuntaan ilman jarrua/pakkia. Ja ohjaus tietty toimii ihan normaalisti.

markku

noparista vaihtaa ohjelman että saa pakin päälle. onko inspire 2.0?

ohjeet: http://www.speedpassion.net/uploadfiles/downloads/201052894542Cirtix_ESC_User_Manual_May27th2010.pdf

risla

Mip kuuladiffi niin mitenkä tuo kiristetään ja mikä oikea kireys?

Englanti heikko mutta ohjees luki loppuun asti ja vartti takas?
Menee aika piukaks jos ton kiristän niin paljon kun menee...

Vähän rasvaa vai kunnolla rasvaa kuuliin?

Soo


Jema

#5266
Osaisko joku vääntää rautalangasta/paketoida pähkinän kuoreen mulle moottorin arvot? Olen koittanut noita lukea ja ymmärtää mutta aina tuntuu jossai mättävän :) mitä siis t-arvo konkreettisesti tarkoittaa jne. Ilmeisesti kisa-autoissa käytetään noita pienen käämilukeman(4t jne) pelejä? Onko näissä parempi kiihtyvyys kun taas vaikka 9t motissa parempi huippunopeus jota ei kisaamisessa tarvitse, vai olenko ihan pihalla?

Edit. Ääh vielä kerran selasin tätä ketjua ja taisin tajuta.. Mitä tiukempi käämilukema sitä enempi tehoa, mutta toisaalta taas sitten liponkin s lukema samaa tahtiin laskeutunee alaspäin ettei kuumene. Eiks je? :) sitten heräsinkin kysymys miksei kaikki valmistajat kerro käämilukemia :laugh: se mihin tässä pyritään on että saisin 9t hobbywingin ezrum combon tilalle uutta ja väkevämpää kohtuuhintaista settiä. Kenties joskus ihan kisakäyttöönkin sc 4wd 1/10 luokassa.
Losi TEN-SCTE

risla


goos

Lainaus käyttäjältä: Jema - 01.11.13 - klo: 21.04
Edit. Ääh vielä kerran selasin tätä ketjua ja taisin tajuta.. Mitä tiukempi käämilukema sitä enempi tehoa, mutta toisaalta taas sitten liponkin s lukema samaa tahtiin laskeutunee alaspäin ettei kuumene. Eiks je? :) sitten heräsinkin kysymys miksei kaikki valmistajat kerro käämilukemia :laugh: se mihin tässä pyritään on että saisin 9t hobbywingin ezrum combon tilalle uutta ja väkevämpää kohtuuhintaista settiä. Kenties joskus ihan kisakäyttöönkin sc 4wd 1/10 luokassa.
4 pole moottori on kohtuu varma valinta jos haluu jerkkuu pihalle. esim 4000kv tai jos haluu reilusti tehoa niin 4700kv. 3400kv moottori on myös hyvä radalla. Jos pienempi kannuisia 540 moottoreita haluaa niin suosittuja taitaa olla 6.5t ja 7.5t riippuen paljonko menoa haluaa.

4 pole combot tulee yleensä reilumman säätimen kanssa jotka kestävät enempi rääkkiä eikä tarvii pohtii kestääkö säädin hiekkakuopalla. Kun taas 540 moottoreita yleensä ajetaan 1/10 säätimillä jolloin kannattaa varmistaa että ovat säädetty oikein ja seurata lämpöjä jos ajetan rankoissa olosuhteissa kuten laparenkailla hiekkakuopalla.

HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Jema

#5269
Ok kiitoksia sulle. Tuommoinen combo lävähti eteeni http://www.rcm.fi/ezrun-combo-sc-c2-4000kv-sc8-waterproof.html olisiko tuosta moottorista kisaamaan?

Allaoleva combo löytynee nyt, voisiko tuon noparin hyödyntää jotta hankkisi vain tuon moottorin jos erikseen saa?
http://www.rcm.fi/hobbywing-ezrun-combo-b8-9t-4300kv-60a-sl-waterproof.html

Saa myös linkkailla muita varteenotettavia comboja

Edit: ilmeisesti sensorillinen moottori tuossa 4polessa, mutta sehän ei välttämättä este ainakaan olisi?
Losi TEN-SCTE

Master Calgar

Nyt kun nuo crawlerit on alkanut kiinnostamaan, kyselisin noista harjallisista moottoreista hieman, kun ilmeisesti niitä käyttelevät.

Mitä harjallisen kanssa pitää tietää vs harjattomat? Ihan noin siis käytännöntasolla, huolto ja sen sellainen.
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

jon.lindgren


Master Calgar

Juu tiedän tuon saitin, mutta kyselinkin nyt ihan puhtaasti moottorista, että miten sellaista kuuluu huoltaa :) Kun tosiaan nuo harjalliset ovat tämän oman vielä lyhyehkön harrastusajan puitteissa jääneet totaalisesti paitsioon, niin en tiedä mitä kaikkea sellaisen kanssa pitää ottaa huomioon, jotta olisi mahdollisimman pitkäikäinen :P
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

sakke76

Lainaus käyttäjältä: Master Calgar - 05.11.13 - klo: 15.19
Juu tiedän tuon saitin, mutta kyselinkin nyt ihan puhtaasti moottorista, että miten sellaista kuuluu huoltaa :) Kun tosiaan nuo harjalliset ovat tämän oman vielä lyhyehkön harrastusajan puitteissa jääneet totaalisesti paitsioon, niin en tiedä mitä kaikkea sellaisen kanssa pitää ottaa huomioon, jotta olisi mahdollisimman pitkäikäinen :P

Tuossapa sitä tietoa: http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/sahkomoottori/sahkomoottori.html#huolto

Master Calgar

Lainaus käyttäjältä: sakke76 - 05.11.13 - klo: 15.35
Lainaus käyttäjältä: Master Calgar - 05.11.13 - klo: 15.19
Juu tiedän tuon saitin, mutta kyselinkin nyt ihan puhtaasti moottorista, että miten sellaista kuuluu huoltaa :) Kun tosiaan nuo harjalliset ovat tämän oman vielä lyhyehkön harrastusajan puitteissa jääneet totaalisesti paitsioon, niin en tiedä mitä kaikkea sellaisen kanssa pitää ottaa huomioon, jotta olisi mahdollisimman pitkäikäinen :P

Tuossapa sitä tietoa: http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/sahkomoottori/sahkomoottori.html#huolto

Kappas, kiitoksia :P
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

Deippa

Aloitteluun tarttis nopeutta rajoittaa, niin voiko mitä tahansa moottoria/nopeudensäädintä rajoittaa ohjelmallisesti (jollain kapulalla?) vai onnistuuko säätäminen/rajoittaminen vain joillakin tietyillä säätimillä?

topcat

Helpointa nopeutta on rajoittaa ohjaimesta, mikäli ohjaimesta löytyy kaasulle epa -säätö (Throttle End poin adjustment). Sama toiminto voi olla erimerkkisissä ohjaimissa toisella nimellä, (esim. spektrumissa Travel).

Joissakin nopeudensäätimissä on ns. training mode, jossa on käytössä esim. 50 % kaasusta.

Arska77

Moro. Aloittelija tarvitsee apua. Ensimmäinen auto kyseessä.
Mikähän voisi olla ongelma?
Liikkeelle lähtiessä moottori ottaa kunnolla kierroksia vain 1-2 sekunnin ajan ja sen jälkeen toimii "oletettavasti" vain noin puolella teholla ja sen jälkeen noin 10 sekunnin päästä lopettaa toiminnan kokonaan, noparissa rupeaa Vilkkumaan punainen valo. Virrat kun ottaa pois ja laittaa takaisin niin toimii taas samanlailla kuin edellä kerroin.
Moottorista en ole varma mutta päällä on pieni tarra jossa lukee kv1845 "hi model:in sivuilla samanlainen"
Radio: hk 300
Vastari: hkr 3000
Nopari: hobbywing xerun 150a
Akku: zippy 3s 5000mah 40c 11.1v

Ja vielä sen verran lisäystä että akku on vain kaksi kertaa ladattu.
Nopari on ihan uusi, tänään ensimmäistä kertaa käytössä.
Ja auto siis 1:8 truggy.

kaistapää

Lainaus käyttäjältä: Arska77 - 07.11.13 - klo: 22.47
Moro. Aloittelija tarvitsee apua. Ensimmäinen auto kyseessä.
Mikähän voisi olla ongelma?
Liikkeelle lähtiessä moottori ottaa kunnolla kierroksia vain 1-2 sekunnin ajan ja sen jälkeen toimii "oletettavasti" vain noin puolella teholla ja sen jälkeen noin 10 sekunnin päästä lopettaa toiminnan kokonaan, noparissa rupeaa Vilkkumaan punainen valo. Virrat kun ottaa pois ja laittaa takaisin niin toimii taas samanlailla kuin edellä kerroin.
Moottorista en ole varma mutta päällä on pieni tarra jossa lukee kv1845 "hi model:in sivuilla samanlainen"
Radio: hk 300
Vastari: hkr 3000
Nopari: hobbywing xerun 150a
Akku: zippy 3s 5000mah 40c 11.1v

Ja vielä sen verran lisäystä että akku on vain kaksi kertaa ladattu.
Nopari on ihan uusi, tänään ensimmäistä kertaa käytössä.
Ja auto siis 1:8 truggy.

En tunne kyseisten kamppeitten toimintaa sen tarkemmin mut veikkaan lipocutoffia.Toi punainen vilkkuva valo kielisi sitä.
Kesämies!

jon.lindgren

+1 lipocutille ja NiMh-akulle. Tämäkin on vain valistunut arvaus.