Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)

Aloittaja jtnevala, 09.08.05 - klo: 11.46

topcat

Ei mitään jatkoja ja ylimääräisiä liittimiä. Jokainen liitin on aina mahdollinen häiriötekijä. Kolvaat noparilta suoraan johdot moottorille ilman ainuttakaan liitintä. Paksummillakin johdoilla homma hoituu 60-100w kolvilla joita saa alle kympillä. Kunnollinen lämpötilasäädettävä juotosasema on toki parempi, mutta kyllä noilla halvoillakin pärjää. Niitä vaan ei kannata pitää kovin kauaa päällä yhtäjaksoisesti, muuten lämpötila karkaa turhan korkeaksi ja laite lakkaa toimimasta.

Mölli

Lainaus käyttäjältä: topcat - 16.08.15 - klo: 20.38
Ei mitään jatkoja ja ylimääräisiä liittimiä. Jokainen liitin on aina mahdollinen häiriötekijä. Kolvaat noparilta suoraan johdot moottorille ilman ainuttakaan liitintä. Paksummillakin johdoilla homma hoituu 60-100w kolvilla joita saa alle kympillä. Kunnollinen lämpötilasäädettävä juotosasema on toki parempi, mutta kyllä noilla halvoillakin pärjää. Niitä vaan ei kannata pitää kovin kauaa päällä yhtäjaksoisesti, muuten lämpötila karkaa turhan korkeaksi ja laite lakkaa toimimasta.

Tuon noparin joutuu purkamaan palasiksi jos kolvihommia meinaa tehdä. Virtajohdoissa on jo valmiina liittimet noparin päässä. On ilmeisesti suunniteltu käytettäväksi liittimien kanssa mikä ei ole hyvä asia.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

MIKKELSONNI

Lainaus käyttäjältä: topcat - 16.08.15 - klo: 20.38
Ei mitään jatkoja ja ylimääräisiä liittimiä. Jokainen liitin on aina mahdollinen häiriötekijä. Kolvaat noparilta suoraan johdot moottorille ilman ainuttakaan liitintä. Paksummillakin johdoilla homma hoituu 60-100w kolvilla joita saa alle kympillä. Kunnollinen lämpötilasäädettävä juotosasema on toki parempi, mutta kyllä noilla halvoillakin pärjää. Niitä vaan ei kannata pitää kovin kauaa päällä yhtäjaksoisesti, muuten lämpötila karkaa turhan korkeaksi ja laite lakkaa toimimasta.

Mie nyt kyl sanoisin ettei oikean kokoisista ja kunnolla juotetuista liittimistä ole kuin hyötyä. Helpottaa melkoisesti jos vaikka tykkää kokeilla eri kokoisia moottoreita. Koptereissa käytetään bullet liitimiä noparin ja mosan välillä ja ikinä en ole kuullut aiheuttaneen ongelmia.
BAJA 5B SS, ASSO B44.3, ASSO B5M

Zufee

Lainaus käyttäjältä: topcat - 16.08.15 - klo: 20.38
Ei mitään jatkoja ja ylimääräisiä liittimiä. Jokainen liitin on aina mahdollinen häiriötekijä. Kolvaat noparilta suoraan johdot moottorille ilman ainuttakaan liitintä. Paksummillakin johdoilla homma hoituu 60-100w kolvilla joita saa alle kympillä. Kunnollinen lämpötilasäädettävä juotosasema on toki parempi, mutta kyllä noilla halvoillakin pärjää. Niitä vaan ei kannata pitää kovin kauaa päällä yhtäjaksoisesti, muuten lämpötila karkaa turhan korkeaksi ja laite lakkaa toimimasta.

On se ihmeellistä jos kunnolla juotettu bulletti aiheuttaa häiriöitä autoissa, mutta koptereissa ei.  :grin: :grin: :grin: :grin:

Sallikaa mun nyt vain naurahdella vielä hetkinen, hitsatkaa akutkin suoraan autoihin kiinni, niin välttyy häiriöiltä. Käytä mielellään mahdollisimman halba golvi siihen työhön, jotta varmasti on epävarmaa työtä :grin: :grin: :grin: :grin: :grin:



Mutta asiaan, laita vain bulletit, mutta juota ne kaasulla. Ei voi mennä pieleen mitenkään, jos teet sen kunnolla. Yksikään ylimääräinen liitin/ jatkettu johto EI aiheuta mitään oireita, jos ne tekee kunnolla.

Metsäläinen

Lainaus käyttäjältä: Zufee - 17.08.15 - klo: 07.23
Lainaus käyttäjältä: topcat - 16.08.15 - klo: 20.38
Ei mitään jatkoja ja ylimääräisiä liittimiä. Jokainen liitin on aina mahdollinen häiriötekijä. Kolvaat noparilta suoraan johdot moottorille ilman ainuttakaan liitintä. Paksummillakin johdoilla homma hoituu 60-100w kolvilla joita saa alle kympillä. Kunnollinen lämpötilasäädettävä juotosasema on toki parempi, mutta kyllä noilla halvoillakin pärjää. Niitä vaan ei kannata pitää kovin kauaa päällä yhtäjaksoisesti, muuten lämpötila karkaa turhan korkeaksi ja laite lakkaa toimimasta.

On se ihmeellistä jos kunnolla juotettu bulletti aiheuttaa häiriöitä autoissa, mutta koptereissa ei.  :grin: :grin: :grin: :grin:



Liittimet ei aiheuta häiriötä vaan on häiriötekijä! :wink: Kesken kisan irronnut liitin v#tuttaa, jos sen takia joutuu keskeyttämään.

p-man

Itse en ainakaan yhtäkään ylimääräistä liitintä autooni laittais. Suoraan kolvaamalla ehdottomasti jos on mahdollista. Helikoptereissa ne liittimet voi pysyä kiinni, mutta autoissa välttämättä ei.
Kyosho - Team Orion - Tekin - AKA - Graupner - Sanwa

Zufee

Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 17.08.15 - klo: 07.36
Lainaus käyttäjältä: Zufee - 17.08.15 - klo: 07.23
Lainaus käyttäjältä: topcat - 16.08.15 - klo: 20.38
Ei mitään jatkoja ja ylimääräisiä liittimiä. Jokainen liitin on aina mahdollinen häiriötekijä. Kolvaat noparilta suoraan johdot moottorille ilman ainuttakaan liitintä. Paksummillakin johdoilla homma hoituu 60-100w kolvilla joita saa alle kympillä. Kunnollinen lämpötilasäädettävä juotosasema on toki parempi, mutta kyllä noilla halvoillakin pärjää. Niitä vaan ei kannata pitää kovin kauaa päällä yhtäjaksoisesti, muuten lämpötila karkaa turhan korkeaksi ja laite lakkaa toimimasta.

On se ihmeellistä jos kunnolla juotettu bulletti aiheuttaa häiriöitä autoissa, mutta koptereissa ei.  :grin: :grin: :grin: :grin:



Liittimet ei aiheuta häiriötä vaan on häiriötekijä! :wink: Kesken kisan irronnut liitin v#tuttaa, jos sen takia joutuu keskeyttämään.

No silloin ne on tehty huonosti  :wink:

jon.lindgren

Olosuhteet heli vs. auto ovat täysin erilaiset. Heli saa samanlaisia iskuja kuin auto, ja jos saa sille riittää yksi.

Loomis



Lainaus käyttäjältä: Zufee - 17.08.15 - klo: 07.56
No silloin ne on tehty huonosti  :wink:
Ymmärrätkö nyt ihan tahallaan väärin? Ihan turha yrittää vängätä sitä vastaan että autoissa kaikki liittimet ensin löystyvät ja lopulta irtoavat.

transewaves

Sanoisin että proot ei käytä ylimääräisiä liittimiä,pihasuttaajalle  liittimistä ei ole mitään haittaa.
Ihan kuin lohi hommissakin,moni ei käytä lukkoa uistimissa koska on heikko lenkki mikä voi pettää.
TeamC tr2(monster),Losi MicroT,HbGTE8,DESC410v2
T-Maxx (brushless mod) --->Drunk Maxx

Zufee

Lainaus käyttäjältä: Loomis - 17.08.15 - klo: 08.27


Lainaus käyttäjältä: Zufee - 17.08.15 - klo: 07.56
No silloin ne on tehty huonosti  :wink:
Ymmärrätkö nyt ihan tahallaan väärin? Ihan turha yrittää vängätä sitä vastaan että autoissa kaikki liittimet ensin löystyvät ja lopulta irtoavat.


Älkää ny niin tosissanne olko.  :wink: Mutta hei, kauanko kestää ennenkuin 4mm bulletti löystyy..?

JUkka-san

Moottorin johdoissa huonolla tuurilla muutamassa ajopäivässä.

jon.lindgren

Löysä liitin kuumenee koska liitospinta on pieni ja  lämpö sulattaa juotoksen. Nähty ja koettu, ei tarvitse kokeilla enää. Teoriakin tukee tätä mutta siitä ei näissä keskusteluissa ole ennenkään välitetty  :evil:

MIKKELSONNI

Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 17.08.15 - klo: 09.53
Löysä liitin kuumenee koska liitospinta on pieni ja  lämpö sulattaa juotoksen. Nähty ja koettu, ei tarvitse kokeilla enää. Teoriakin tukee tätä mutta siitä ei näissä keskusteluissa ole ennenkään välitetty  :evil:

Aivan oikein teorissa jokainen liitin on myös häiriö tekija MUTTA koska käytäntö tuppaa olemaan eri asia kuin teoria. Näistä hommista ei kannata tehdä mitään avaruustiedettä. En ole esimerkiksi koskaan tavannut kuskia joka, juottaisi johdot kiinni akkuun. Eli jos on tarvetta käyttää esimerkiksi useampaa moottoria on minun mielestäni järkevämpää käyttää liittimiä koska ei jatkuva juottelukaan täysin riskitöntä ole. Eli tarpeeksi suuret liittimet ja kunnon juotos ja tuohon vielä esimerkiksi nippusiteillä toteutettu vedonpoisto on aivan varmasti tarpeeksi luotettava systeemi suurimmalle osalle kuskeista.
BAJA 5B SS, ASSO B44.3, ASSO B5M

JUkka-san

Tästä ei ole montaakaan vuotta taaksepäin kun sähkötouringissa akun johdot tinattiin suoraan akkuun kiinni. Se tosin kiellettiin säännöissä joitain vuosia sitten.

MIKKELSONNI

Aivan ja meno tuosta kiellosta lähtien on ollut tosi epäluotettavaa?
BAJA 5B SS, ASSO B44.3, ASSO B5M

JUkka-san

Esimerkiksi Vantaan M8e-PM -kisoissa olisi tullut muutama keskeytys vähemmän ilman liittimiä moottorin ja noparin välissä. Deans-liittimet ovat aiheuttaneet todella monta keskeytystä tämän kesän sähkökasikrosseissa.

MIKKELSONNI

Lainaus käyttäjältä: JUkka-san - 17.08.15 - klo: 19.48
Esimerkiksi Vantaan M8e-PM -kisoissa olisi tullut muutama keskeytys vähemmän ilman liittimiä moottorin ja noparin välissä. Deans-liittimet ovat aiheuttaneet todella monta keskeytystä tämän kesän sähkökasikrosseissa.

No sitten ei muuta kuin harjoittelemaan juottamista ja katsomaan kaupasta isompia ja pitempiä liittimiä niin eiköhän ne autot maaliin saada :grin:
BAJA 5B SS, ASSO B44.3, ASSO B5M

vilijo

Lainaus käyttäjältä: JUkka-san - 17.08.15 - klo: 19.48
Esimerkiksi Vantaan M8e-PM -kisoissa olisi tullut muutama keskeytys vähemmän ilman liittimiä moottorin ja noparin välissä. Deans-liittimet ovat aiheuttaneet todella monta keskeytystä tämän kesän sähkökasikrosseissa.

Keskeytyksiä siinä on taidettu kerjätäkin jos laitetaan sähkökasiin 60A liitin. Vielä kiinan malli kun kerrankin saa hyvää halvalla.

JoniH

Ei ollut kolvia 50km yhteen suuntaan lähempänä, niin juotin kuumailmapuhaltimella, nyt toimii, 2h radalla tänään ilman onkelmia,
Mutta seuraava kysymys, jos ostan m8 autoon tavallisia ei hard case akkuja, kestääkö ne? jos pehmustaa alustan esim, puolen sentin vaahtomuovilla, tai teippaan koko akun?

topcat


[/quote]
Snip
Sallikaa mun nyt vain naurahdella vielä hetkinen, hitsatkaa akutkin suoraan autoihin kiinni, niin välttyy häiriöiltä. Käytä mielellään mahdollisimman halba golvi siihen työhön, jotta varmasti on epävarmaa työtä :grin: :grin: :grin: :grin: :grin:
Snip
[/quote]
Naurahtele rauhassa. Laita samalla mielellään liittimet korviin vaikka kaasulla.

Antti86

TeamDurango DESC210R autoon pitäisi miettiä sähköt?
Useamman vuoden olen ollut harrastuksesta pois ja edellinen auto oli polttomoottorilla niin lievästi sanottuna olen hukassa.

Eli tarvisin:

Moottorin:
Nopeudensäätimen:
Ohjausservon:
Radion:

Akkuja 2kpl:
Laturin:

Jos edellä mainittuihin olisi budjettina n.400€ niin mitä suosittelette?

rc autoilija

Kumpi kone ois parempi slash 4x4 autoon 2s lipolle kisaan käytettäväksi? Hobbywing 4000kv vai 4700kv?

goos

Lainaus käyttäjältä: rc autoilija - 16.09.15 - klo: 18.33
Kumpi kone ois parempi slash 4x4 autoon 2s lipolle kisaan käytettäväksi? Hobbywing 4000kv vai 4700kv?

3400kv tai 4000kv riippuen ajotaidosta.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

rc autoilija


goos

HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

snakepoison

Lainaus käyttäjältä: Antti86 - 26.08.15 - klo: 16.21
TeamDurango DESC210R autoon pitäisi miettiä sähköt?
Useamman vuoden olen ollut harrastuksesta pois ja edellinen auto oli polttomoottorilla niin lievästi sanottuna olen hukassa.

Eli tarvisin:

Moottorin:
Nopeudensäätimen:
Ohjausservon:
Radion:

Akkuja 2kpl:
Laturin:

Jos edellä mainittuihin olisi budjettina n.400€ niin mitä suosittelette?

Itelleni tuli kanssa SC-auto vaihdossa. Mulla ei ole käsitystä näistä autoista mutta aloin rakentamaan settiä seuraavasti

- Säädin + Kone. Speed Passion Reventon Stock Club + 17.5 Combo
- Servo Savöx Lowprofile
- Akkuina toimii Kaksi Reedyn 7000 mAH pötköä

Ajattelin että 17.5 Riittää varmaan alkuunsa aivan hyvin, koska epäilen että SC autot ei juurikaan mitään kummoisia ole ajettavuudeltaan , saatika hyppäämään . Tuon Combon saa n 100e ja toimii kyllä ihan ok . Savöx on taas ollut itselle aina luotto servo hinta / laatusuhde on hyvä

Radiona itselläni on Futaban 4PLS , mutta toki halvemalla perusradiolla pärjää myös
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

iceracer

Mä laittasin joko 10.5 tai 13.5 koneen tuuppi corriin.
VD12

snakepoison

Lainaus käyttäjältä: iceracer - 17.09.15 - klo: 16.15
Mä laittasin joko 10.5 tai 13.5 koneen tuuppi corriin.

Kyllä joudun allekirjoittamaan saman. Nyt Vloppuna testasin tuota omaa muovipulkkaa ja 17.5 on aivan liian mieto. Kyllä sillä ajelee, mutta aivan liian nahkea on 10.5 menee itsellä kiinni
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

iceracer

VD12