Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

radan tekemiseen vinkkejä

Aloittaja drillmaster, 15.08.05 - klo: 21.45

drillmaster

Saimme Hämeenlinnaan luvan polttiscrossi radan rakentamiselle kaupungilta, ja haluaisimme kerätä tämän topicin alle neuvoja / vinkkejä ihmisiltä jotka ovat joskus olleet mukana vastaavanlaisessa projektissa, tai muuten vaan tietävät asiasta.

Meidän ratamme tulee sijoittautumaan vanhaan hiekkakuoppaan, missä on tasainen hiekka pohja, ja mietimmekin pitäisikö pohja silti sala-ojittaa, onko siitä hyötyä esim.kuivumiseen sateen jälkeen?
Samoin olemme pähkäilleet aitaa, pitäisikö sen olla verkko vai lauta?
Haluan vielä mainita että rakennamme virallisen kokoisen radan paikallisen autourheiluseuran nimissä, joten millään piikkilanka-aita viritys vinkeillä on turha tätä topiccia pilata!

Asiallista keskustelua odottaen -mika-

MarkusH

Salaojitusta ei kannata tehdä jos ei ole ojaa minne putket vetää. ¨

Aidan kannattaa tehdä kanaverkosta, n. 2m korkea. :wink:

-Markus

Sami L

Alustakaa se rata huolella, se voi maksaa enemmän, mutta maksaa kyllä itsensä takaisin. Se alustus on vaikea tehdä jälkeenpäin, profiilia voi kyllä muuttaa tulevaisuudessakin. Suomen olosuhteissa radan käyttöä rajoittaa huomattavasti hidas kuivuminen. Mikäli itselleni rataa tekisin, niin:

1.suodatinkangas
2.soraa (+salaojat)
3.suodatinkangas
4.savi / rata

Budjetti sitten sanelee sen mitä tosiasiassa tekisi.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Juuzmo

Sen minäkin tiedän että savi on hyvää ainesta radalla ;)
RB,the power of champions.

rs tuning

Jep jos saatte jostain muutaman kuorma-autollisen savea niin
päällystäkää sillä, se on paras materiaali krossiradalle.

Hiekkatomu kuluttaa autoja todella äkkiä, hiekka/sora pölyää kuivana
kauheesti ja kuluu tosi äkkiä huonoksi vaatii päivittäistä korjailua.
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Rph

Soita vaikka minulle, on hieman kokemusta k.o projektista.

T:Rami 0400-790859
mydään lennokipiruustuksia .)

juska

hienoo, onnittelut hämeenlinnan porukoille kun saitte luvat radalle :mrgreen:

kalenterissa näyttäis olevan m8 yksi avoin kisa vielä
Racers Group Finland Team

Mika R

Kato, heebeli vaihtoi Carsonista GS:ään ?! :D
Joko on tyypit ajettu?

No hyvä että saadaan rata Hämeenlinnaankin!

ossi v

Lainaus käyttäjältä: "MarkusH"Salaojitusta ei kannata tehdä jos ei ole ojaa minne putket vetää. ¨

Aidan kannattaa tehdä kanaverkosta, n. 2m korkea. :wink:

-Markus

Jaa oliko Ulvilan aidat liian matalat kun tuli savge yli...    :mrgreen:

Joo rata kannattaa reunustaa (sisältä) jollain salaojaputkella missä on hiekkaa.

juska

Lainaus käyttäjältä: "Mika"Kato, heebeli vaihtoi Carsonista GS:ään ?! :D
Joko on tyypit ajettu?

No hyvä että saadaan rata Hämeenlinnaankin!

eipä oo tyypitelty vielä
Racers Group Finland Team

Matias V

Salaojaputket rokkaa!


Kannattaa tehdä se radan pohja oikeasti kunnolla.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Juuzmo

Lainaus käyttäjältä: "ossi v"
Lainaus käyttäjältä: "MarkusH"Salaojitusta ei kannata tehdä jos ei ole ojaa minne putket vetää. ¨

Aidan kannattaa tehdä kanaverkosta, n. 2m korkea. :wink:

-Markus

Jaa oliko Ulvilan aidat liian matalat kun tuli savge yli...    :mrgreen:

Joo rata kannattaa reunustaa (sisältä) jollain salaojaputkella missä on hiekkaa.
Kerros miten siitä savagen saa yli  :shock:  vaatii taitoa ja tyhmyyttä  :lol:
RB,the power of champions.

ossi v

Radan reunassa mutkan kohdalla oli semmonen 10 cm`n nousu ja meni vähän mutka suoraks niin se hyppäsi puoli metriä korkean aidan yli.
Ei niitten ulommaisten aitojen :mrgreen:

Markus saa täsmentää...

Sami L

Kyllä te "Hopakin jäbät" jaksatte täällä keskenään selittää, jokainen topikki täynnä noita "Joo kyl se Markus sun savage meni hienosti" "Joo, ostitko muuten sitä maitoa mitä äitis pyys viemää?" Liittyy jonkun Savagen lentäminen aidan yli hienosti tännekkin...

Olisko mitenkään mahdollista hoitaa kyseistä viestintää mese, yv / joillain muilla metodeilla sotkematta muita topicceja?
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

MarkusH

Nyt puhuttiin kylläkin radan reunoilla olevista aidoista, jotka estävät vandaalien tulemisen radalle :lol:

JuusoP

Radalla pitää/ täytyy mielestäni olla isoja hyppyreitä joista saa hypättyä näyttäviä hyppyjä 8)
Jo on kerpele jos tuosta ei pääse!
Kotisivut valmistuu...

Hotti

Lainaus käyttäjältä: "Sami L"Kyllä te "Hopakin jäbät" jaksatte täällä keskenään selittää, jokainen topikki täynnä noita "Joo kyl se Markus sun savage meni hienosti" "Joo, ostitko muuten sitä maitoa mitä äitis pyys viemää?" Liittyy jonkun Savagen lentäminen aidan yli hienosti tännekkin...

Olisko mitenkään mahdollista hoitaa kyseistä viestintää mese, yv / joillain muilla metodeilla sotkematta muita topicceja?

yhdyn tähän..
-Team lapsena liian vähän leluja-

Dustbin

Lainaus käyttäjältä: "JuusoP"Radalla pitää/ täytyy mielestäni olla isoja hyppyreitä joista saa hypättyä näyttäviä hyppyjä 8)
.. Ja joissa rikkoo autonsa :roll:
XRAY T1FK'05 + SS8.5 PRO, HoBao Hyper 7 + V-spec

rs tuning

Lainaus käyttäjältä: "Dustbin"
Lainaus käyttäjältä: "JuusoP"Radalla pitää/ täytyy mielestäni olla isoja hyppyreitä joista saa hypättyä näyttäviä hyppyjä 8)
.. Ja joissa rikkoo autonsa :roll:
...Jotta suomenkin varaosamyyjät saisivat leivän suuhun :mrgreen:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

drillmaster

Radan pintamateriaaliksi tulee savi, se on varmaa.
Luultavasti rata salaojitetaan, vaikka alusta onkin kuiva hiekka, suodatin kankaista emme ole niin varmoja (lähtee kustannukset helposti näpistä).
Ja aidan teemme näillä näkymin perinteisesti laudasta.
Työ koneina on pari traktoria, ja tärylätkät täytyy yrittää neuvotella paikallisista vuokraamoista.
Minkäslaisia ajaja korokkeita on noin muuten suomen radoilla, itse pelastin duunista käytöstä poistettuja trukkihyllyjä 8kpl, tiedä saisko niistä rakennettua siistiä koroketta?

-mika-

rs tuning

Savea tarvii sitte todella paljon, me korjailtiin ja lisättiin vähä tavaraa
Vaasan radalle viime syksynä ja 30kuutiota ei riittäny :shock: Nyt on tuotu
noin 8-10kuution kuorma lisää jolla saadaan suorallekin uus pinta vielä
tänä syksynä (ja yks hyppyri nieli osan)!

Eli jos on esim suurinpiirtein samankokoinen rata niin tarvii noin
40-50kuutiota savea riippuen kerrospaksuudesta, mutta kun ottaa
huomioon että tulee polttiskäyttöön niin voi olla että tarvii vielä paljo
enemmän :shock:

Mitä puhtaampaa savi on niin sen helpompi, kuivuessaan murenee ja
helpottaa levittämistä ja vedenalta ruopattu savi on ainakin osittain
niin löysää että se luulis olevan helppo levittää.

PS. Ei kannata sit turhia traktorilla ajella, ettei kaikki savi oo lokareissa :mrgreen:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

T-mo

Hieman aihetta sivuten...

Mistä saa ostaa punaisia muovikartioita, joita käytetään esim. tietyömailla. Niistä saisi tehtyä parkkipaikalle helposti siirreltävän radan.

waltt

Kysele niitä kartioita vaikka jostain urheiluliikkeestä.
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho

Timo

Trukkihyllyistä saa tehtyä ajajakorokkeen. Sääntökirjasta löytyy sääntö, minkä kokoinen ajajakorokkeen tulee minimissään olla.
Lisäksi kannattaa rakentaa koroke riittävän kauas radasta, että vieressä oleva kuski ei peitä näkökenttää, jos hän vähän kumartaa.

JuusoP

Lainaus käyttäjältä: "Timo"Lisäksi kannattaa rakentaa koroke riittävän kauas radasta, että vieressä oleva kuski ei peitä näkökenttää, jos hän vähän kumartaa.

Juu tarpeeksi kauas, yhdellä ''nimeltä mainitsemattoman radan'' koroke on liian lähellä rataa, ajaessa on aina jonkun selkä tai pää tiellä...
Jo on kerpele jos tuosta ei pääse!
Kotisivut valmistuu...

Rph

Juu tiedämme, se on liian lähellä rataa, mutta nämä ovat niitä kantapään kautta opittuja asioita, samoin kuin se että meillä on myös liian lyhyt ajajakoroke.
mydään lennokipiruustuksia .)

rs tuning

Lainaus käyttäjältä: "Rph"Juu tiedämme, se on liian lähellä rataa, mutta nämä ovat niitä kantapään kautta opittuja asioita, samoin kuin se että meillä on myös liian lyhyt ajajakoroke.
Meinasin jo ennemmin sanoa (mutta en tienny kannattaako mainita kun
ei monesta korokeesta oo kokemusta), että vaasassa on aika hyvä
(verrattuna ulvilaan) siinämielessä että pitkä suora on radan perällä
(eikä ajokorokkeen edessä) ja korokkeen edessä rata koukkaa vähä poispäin, sillon ei tarvi "nojailla".

Toisaalta vaasassa ei paljo pottiksilla ajella ja jos ajeltais niin sit pitäs
kuitenki varikolle ajaessa kumarrella :roll:

ps. on se ulvilan rata silti aivan huippu, ei mua viimekskään se koroke
vaivannu, muuta ku sen verran että huomasin sen vaativan "hiukan
liikuntaa" :wink:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

the_man

Koskas aloitatte rataa tekemään?? Pari kymmenen vuotta sitten harrastuksen lopettanutta paikkakuntalaista vois tulla ilomielin jelppimään ja tutustumaan nykykalustoon. Jos tänne kunnon rata saadaan niin mä kyllä palaan harrastajaksi...  :mrgreen:  Ja miten mahtaa saada yhteyksiä kun se AAU:n kerharikin on ihan ihmeellisesti auki ja sivuilla ei edes mainita pienoisautoilusta sanaakaan...??

drillmaster

Hommat alkaa kyllä lähiaikoina, tännekin tulee varmasti infoa aloittamisesta.
Talkoisiin saa todellakin tulla, porukkaa ei ole koskaan liikaa...
Aau:n nettisivuja ei ole vielä päivitetty, tämä pienoisautoilu puoli on vielä sen verran tuore jaos että asiaa ei olla ehditty hoitamaan.
Mikäli tulee jotain asiaa/ kysymyksiä niin minuun tai kollegani olbeen saa ottaa yhteyttä!

-mika toropainen-
-0400796911-

Tomsson

Pitää mainita, että ei meidän koroke ole liian lähellä rataa eikä se ole liian pieni, vaan täysin sääntöjenmukainen. Se että isompi voisi olla ja kauampana, on totta. Mutta sitten olisi rata pienempi.  :roll:
Jos valita saan, niin ennemmin näin =)
allekiroitus