Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

kokemuksia harjattomista moottoreista!

Aloittaja jtnevala, 22.08.05 - klo: 09.02

Samppu

#1290
Elikkäs nyt kysymys koskien sensorillisia motteja. Eli mulla on noparina http://hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=NO90700 tuo. Ja nyt on mottina nosram storm 3-star(eli taitaa olla 9T) ja tämä on kiinni 1/10 sähkökrossissa, ja hyvin liikkuu. Mutta jos pitäisi löytää sensorillinen kone, joka jaksaisi liikuttaa 1/8 autoa, krossia tai monsua, kumman saa havemmalla rullaavana  :grin:. Eli minkä KV/lankamäärä arvon omaava motti pitäisi olla.
ps. ja sensorillinen siksi, että kävisi tuon noparin kanssa(ja sitten vielä pitää löytyä sensorikaapelikin jos joku muu kuin lrp/nosram kone).
ps2. lisättäköön vielä, että nyt käytössä nimh-akku, mutta jos tuon 1/8 auton hommaisin niin sitten ostaisin jonkun tehokkaan 7.4v lipoakun.
Ttech predator XRS & XK98 , kyosho stadium baja beetle, T-maxx Picco .26. Sanwa MX3 2.4ghz

Jessev

Lainaus käyttäjältä: Samppu - 20.11.08 - klo: 22.00
Elikkäs nyt kysymys koskien sensorillisia motteja. Eli mulla on noparina http://hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=NO90700 tuo. Ja nyt on mottina nosram storm 3-star(eli taitaa olla 9T) ja tämä on kiinni 1/10 sähkökrossissa, ja hyvin liikkuu. Mutta jos pitäisi löytää sensorillinen kone, joka jaksaisi liikuttaa 1/8 autoa, krossia tai monsua, kumman saa havemmalla rullaavana  :grin:. Eli minkä KV/lankamäärä arvon omaava motti pitäisi olla.
ps. ja sensorillinen siksi, että kävisi tuon noparin kanssa(ja sitten vielä pitää löytyä sensorikaapelikin jos joku muu kuin lrp/nosram kone).
ps2. lisättäköön vielä, että nyt käytössä nimh-akku, mutta jos tuon 1/8 auton hommaisin niin sitten ostaisin jonkun tehokkaan 7.4v lipoakun.
Sanoisin että aika mahdotonta yhtälöö koitat ratkaista. :)

1/8 autoon tarvii vähintään tuplasti tuon 7,4V, jotta siinä olisi mitään järkeä. Nimittäin isoja moottoreita ei kovin suurella kv-luvulla ole ja pienemmät kuumenee liikaa painavassa autossa. Joku 2500-1800kv on passeli, kuhan on tarpeeks suuri ja vääntävä moottori. Mutta että sen saa kulkeen, tarvii jännitettä.

Ja pienempi tai suurempi kv-lukuinen moottori taas alkaa viemään hitosti virtaa, joten toi nopari ei tykkää (ja akutkin saattaa tulla vastaan). Tosin ei toi tykkää isosta jännitteestäkään, sen takia mahdoton yhtälö.

Samppu

Jaahas, jää tuo 1/8 auto sitten haaveeksi. Ainakin toistaiseksi.
Ttech predator XRS & XK98 , kyosho stadium baja beetle, T-maxx Picco .26. Sanwa MX3 2.4ghz

Jabe

Onkos tietoa, että miten nuo Medusa Afterburner V2 koneet kestää autokäytössä, meinaan vaan, kun molemmissa päädyissä on tuuletusreijät, että kuinka paljon se syö pieniä kiviä.
Meneeköhän pahasti överiks jos laittais 80mm 2200kv Medusan 4S lipoilla Hyper ST:hen...
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Jessev

Lainaus käyttäjältä: Jabe - 21.11.08 - klo: 18.28
Onkos tietoa, että miten nuo Medusa Afterburner V2 koneet kestää autokäytössä, meinaan vaan, kun molemmissa päädyissä on tuuletusreijät, että kuinka paljon se syö pieniä kiviä.
Meneeköhän pahasti överiks jos laittais 80mm 2200kv Medusan 4S lipoilla Hyper ST:hen...

Heleeposti. Onhan noita 60 millisiäkin käytetty 1/8 autoissa aika paljon niin luulis 70 ja 80mm riittävän.

4wdkanootti

Nylonsukkaa tai paperia kivienreikiin, että ilma jotenkin liikkuu - ja kivet huonommin  :police:
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

suzuki1

Kestääkö Speed Passion Super Sportsman 13.5r moottori 7 tai 8 kennoisen nimh akun?Vaihdoin sp exige 1.1v setin  motin tilalle tuon.Jostain luin että se vastaa 17t harjallista ja tuo nykyinen motti vaan 27t harjallista.Onko tuo 13.5r muka laiskempi kuin 17? :roll:

Jabe

Osaiskos joku neuvoa, miten LRP Vector X11 5.5t koneesta pystyy säätämään ennakkoa? Vai onko tuo kannussa kiinni olevan tarran ennakko asteikko vain näön vuoksi?
Otin päädyn auki ja koitin kääntää, mutta ei se mihinkään liikkunut.
Ongelma on sillanen, että Mamba Max ei saa konetta lähtemään liikkeelle nätisti, vaan kun painaa hiukan kaasua, niin kone epäröi ennenkuin lähtee liikkeelle, välillä enemmän ja välillä vähemmän.
Laitoin noparista ennakon 0, niin toimii paremmin, kuin aikasemmin, kun oli ennakkoa.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Janezki

Kyllä se harjattoman ennakko säädetään sieltä noparin puolelta. Mambassa kannattaa kokeilla myös "Start Powerin" eri asetuksia (Low/Med/High).
Kokonaan tuota nykimistä ei välttämättä saakkaan pois kun ei ole sensorillinen systeemi.

4wdkanootti

Ja varmistetaan vielä kerran, ettei se voi johtua sähkön saantivaikeuksista
- kylmä lipo/ jäinen muu akku
- vajaa akku
- kontakti hapettunut
- akku ei nykykunnossaan anna tarpeeksi
--- joskus on vaan laitettava konkka päävirransaantiin...

, tai käskynsaannin vaikeuksista
- kostunut vastari
- kostunut nopari/johdotus
- hapettumat LÄHETTIMEN virransaannissa
- antenninjohto yhä rulllalla spurrin hampaissa tms
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

ma-de

#1300
Lainaus käyttäjältä: Janezki - 23.11.08 - klo: 20.46
Kyllä se harjattoman ennakko säädetään sieltä noparin puolelta. Mambassa kannattaa kokeilla myös "Start Powerin" eri asetuksia (Low/Med/High).
Kokonaan tuota nykimistä ei välttämättä saakkaan pois kun ei ole sensorillinen systeemi.

Lainaus käyttäjältä: Jabe - 23.11.08 - klo: 20.31
Osaiskos joku neuvoa, miten LRP Vector X11 5.5t koneesta pystyy säätämään ennakkoa? Vai onko tuo kannussa kiinni olevan tarran ennakko asteikko vain näön vuoksi?
Otin päädyn auki ja koitin kääntää, mutta ei se mihinkään liikkunut.
Ongelma on sillanen, että Mamba Max ei saa konetta lähtemään liikkeelle nätisti, vaan kun painaa hiukan kaasua, niin kone epäröi ennenkuin lähtee liikkeelle, välillä enemmän ja välillä vähemmän.
Laitoin noparista ennakon 0, niin toimii paremmin, kuin aikasemmin, kun oli ennakkoa.

Kyllä harjottomissa säädetään ennakkoa päätylevyä kääntämällä, jossa sensorit ovat kiinni. Ennakkoa ei tarvitse olla kovin paljoa 1-4 astetta. LRP:eessä ja muissa käännät päätylevyä, taitaa olla mustan värinen. Mutta toimiiko moottori ilman sensori piuhaa?

Jabe

#1301
Akku on kunnossa ja lämmin, sisällä ajoin ja tehoja löytyy, mutta alussa takkuillee. Eikä muistakaan sähköosista kiinni, kun toimii toisella koneella paremmin, Graupnerin sensorittomalla.
Eli pitäiskös sen osan kääntyä mikä on kannun ja sen levyn välissä missä on syöttöjohdot kiinni?
Noh pitää vielä kokeilla, jos rupeis paremmin toimimaan.
Alko toimimaankin, oli vaan vissiin se säätöosa hiukan jumissa. Muutenkin se asteikko oli väärässä kohtaa, nyt on 0 niin silti asteikko näyttää ~1-astetta.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

janitor

Harjattomaan koneeseen voi säätää ennakkoa, jos sensorijohto on kiinni sensorillisessa noparissa.
Mutta jos ajatte sensorittomalla noparilla sensorillista konetta, niin vääntäkää ennakko nollaan/tehdasasetukseen. Riippuu koneesta miten se nollakohta luetaan, kannattaa tsekata manuaalista. Sitten kun moottorin ennakko on nollassa, säädetään noparista ennakko sopivaksi: 0-30 astetta, niin ettei kone nyi. Jos nykimisongelmaa ei ole, niin ennakolla voi vaikuttaa tehoon ja virrankulutukseen. Hyvällä noparilla saa sensorillisen koneen starttaamaan nykimättä ilman sensoripiuhaa.

Janezki

Ohoo! Kaikkea sitä oppii kun vanhaksi elää.
Onneksi joissain edistyneemmissä harjattomissa systeemeissä tuon ennakon säädön voi jättää noparin huoleksi.  :grin:

janitor

GM:n säätimellä kun ajaa sensorillista, sensorijohdon kanssa, ei voi ennakkoa säätää muuta kuin kannua kääntämällä, joka on nopea ja helppo tapa. Ilman sensorijohtoa voi ennakon säätää vain noparista. Ehkäpä niissä edistyneemmissä säätimissä tämän voi tehdä toisin.

Jessev

#1305
Laitoinmpa tuon Medusan 2300kV 70mm moottorin ennakkotilaukseen, 127,5e EMS:llä + mahdolliset verot / tullit.

Mietin kyllä tota 80mm 2200kv:ta myös. Näyttäs olevan samat virrankulutukset Medusan taulukoiden mukaan, mutta enemmän tehoo. Maksaa tietty enemmän ja kiertää vähän vähemmän. 4s akulla kuitenkin ajattelin ajaa.

Fillarimies

Onko tässä setissä johdot kiinnitettyinä nopariin ja moottoriin?:
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXUTA2&P=ML

Jotenki sain hoonolla enklanninkiellelläni semmosen käsityksen että johdot pitäs juottaa ite kiinni?

No eikö tuo 4700kv ole kierroksiltaan pienempi, mutta väännöiltään parempi?

Tai jos vertaa stampeden velinionin settiin, tuota 4700kv niin onko se ihan mopo?

Ja siis nyt puhutaan sidewinderin composta.
Nparts
| Mini M-03 | Beam E4 advanced | E-starter | Walkera V120D03 | Meri-Lapin pienoisautolijat PJ |

RCl

Lainaus käyttäjältä: Fillarimies - 25.11.08 - klo: 13.41
Onko tässä setissä johdot kiinnitettyinä nopariin ja moottoriin?:
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXUTA2&P=ML

Jotenki sain hoonolla enklanninkiellelläni semmosen käsityksen että johdot pitäs juottaa ite kiinni?

No eikö tuo 4700kv ole kierroksiltaan pienempi, mutta väännöiltään parempi?

Tai jos vertaa stampeden velinionin settiin, tuota 4700kv niin onko se ihan mopo?

Ja siis nyt puhutaan sidewinderin composta.


tosta sidewinderistä en tiedä mutta, stampeden harjaton velinon 3500kv combo kuljettaa autoa n.100 km/H 3s lipolla, 11,1v..joka on jo liian paljon. (omasta mielestä)
tuskin tuo 4700kv on ihan mopo, 2s lipon luulisi riittävän mainiosti. viisaammaat saa jatkaa!
traxxas stampede|X-ray T2 `007

Qazu

Lainaus käyttäjältä: RCl - 25.11.08 - klo: 14.19
tosta sidewinderistä en tiedä mutta, stampeden harjaton velinon 3500kv combo kuljettaa autoa n.100 km/H 3s lipolla, 11,1v..joka on jo liian paljon. (omasta mielestä)
tuskin tuo 4700kv on ihan mopo, 2s lipon luulisi riittävän mainiosti. viisaammaat saa jatkaa!
Villi arvaus että toi VXL:n motti vois olla parempi ku Sidewinderin motti. 100 km/h on tosiaankin vähän "liikaa", mutta se tarkoittaa piiiiiiiiitkiä välityksiä. Ainahan sitä vauhtia saa karsittua pienemmällä pinionilla. :) Sitä en oikein ymmärrä miksi juuri laitetaan tuollaisia 5000 Kv moottoreita ja 11.1V jännitteitä kun ei sitä autoa pysty hallitsemaan. :) Väärällä alustalla ja väärillä renkailla Slashinikin on hallitsematon vaikka siinä motti ei kiertäisikään kuin "vain" 36600 / rpm 3S:llä.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Fillarimies

...Jos nyt oikein ymmärsin niin tuo 5700kv (sidewinder) on jo melkein liikaa, vaikka ois 2s lipo.. Jos tuolla 4700kv ja 7.2v akulla saan auton kulkemaan edes vähän päälle 50km/h niin oon tyytyväinen :smiley:
Nparts
| Mini M-03 | Beam E4 advanced | E-starter | Walkera V120D03 | Meri-Lapin pienoisautolijat PJ |

RCl

kyllä se kulkee sillä 4700kv motilla ja 7.2 akulla sen yli 50km/h
itelle nyt joulun alla on tulossa 3300kv tai 4300kv motti ja 3s lipo, näillä näkymillä tuo 3300kv että ei mene aivan holtittomaksi ajelu. (minkälaista välitystä kannattais hankkia, edes jotain suunaa antavaa?)
traxxas stampede|X-ray T2 `007

Fillarimies

18/88 on mulla.. Ehkä spurria vois ottaa paripykälää pienemmällä hammastuksella, mutta muuten on vääntö/vauhti sulassa sopusoinnussa :grin:
Nparts
| Mini M-03 | Beam E4 advanced | E-starter | Walkera V120D03 | Meri-Lapin pienoisautolijat PJ |

ma-de

Millähän jännitteellä teholukemat on annettu Novakin HV koneissa. 7,2 V tai 7,4 V?

Watts: 890 (#3524), 800 (#3525), 730 (#3526), 620 (#3527)

http://www.teamnovak.com/products/brushless/hv_motors_5mm/index.html

_micro_

Mitä eroo on noilla harjattoman moottorin l ja s malleilla? Esim. medasecin DY 20L harjaton moottori 1/18-autoihin ja DY 20S harjaton moottori 1/18-autoihin kanssa. Ku tuohon s malliin saa enemmän kilovatteja kuin tuohon l malliin. Onko väännössä jotain eroo?
http://www.medasec.com/do?action=group&id=66

suzuki1

#1314
Lainaus käyttäjältä: _micro_ - 26.11.08 - klo: 17.39
Mitä eroo on noilla harjattoman moottorin l ja s malleilla? Esim. medasecin DY 20L harjaton moottori 1/18-autoihin ja DY 20S harjaton moottori 1/18-autoihin kanssa. Ku tuohon s malliin saa enemmän kilovatteja kuin tuohon l malliin. Onko väännössä jotain eroo?
http://www.medasec.com/do?action=group&id=66

Ne on eri kokoisia.Eli s pienempi(lyhyempi vaan?) ja l isompi.Kv ei tarkoita kilovatteja vaan kierroksia per voltti.S mallin koneissa on kierroksia enemmän ja L vääntöä.Noista tuo 4800kv L on ainoa mikä kannattaa ostaa.Nuo pienemmät nykii hiljaa ajaessa.

_micro_

Kittos tiedosta. Mahtaako tuo harjallinen moottori toimia harjattoman moottorin noparilla :huh:

_valtsu_

Ei, ellei nopeuden nopeudensäädin tue harjallisia moottoreita. Harjattomista nopeudensäätimistä suurin osa ei tue harjallisia.

_micro_

#1317
Kiitos tiedosta. Oisko tommonen setti hyvä mini infernoon: http://www.medasec.com/prod_pics/dy_004.jpg.popup.jpg¨
Eli tuo on medasecin paketti: DY 20L -moottori (+heatsink) + nopeudensäädin 30A
Ei ois kallis mut miten toimii ja miten jaksaa viedä mini infernoo :huh:
Paljon kannattais olla kierroksia kun saa valita?

meitsi


suzuki1

Lainaus käyttäjältä: _micro_ - 27.11.08 - klo: 07.46
Kiitos tiedosta. Oisko tommonen setti hyvä mini infernoon: http://www.medasec.com/prod_pics/dy_004.jpg.popup.jpg¨
Eli tuo on medasecin paketti: DY 20L -moottori (+heatsink) + nopeudensäädin 30A
Ei ois kallis mut miten toimii ja miten jaksaa viedä mini infernoo :huh:

Säädin on huono.