Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

kokemuksia harjattomista moottoreista!

Aloittaja jtnevala, 22.08.05 - klo: 09.02

cjakyto

No niin.
Tällainen tuli ostettua. Nyt olis ongelma että pitäis kolvata vanhasta mamban motista liittimet tähän kun ei noin pieniä banaaneja ittellä oo.
Mutta mikä johto on mikä? Kaikki kun ovat mustia.
Edit: Kyseessä siis Lehner basic 5300
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

Janezki

Lehnereissä oli 3,5mm liittimet muistaakseni, eikähän noilla piuhojen väreillä mitään merkitystä ole. Väärinpäin jos pyörii moottori, niin vaihdat vain kahden johdon paikkaa keskenään.

cjakyto

Eli keskelle tulee toi valkoinen piuha mambasta ilmeisesti?
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

Duster1

Janezki jo ties sanoa, että ihan sama.
Ei ole merkitystä harjattomissa.
Ei ole erikseen + ja - johtoja.

Joten laita miten tykkäät ja jos väärin päin kone pyörii niin kahden paikkaa vaan vaihdat niin koneen pyörimis suunta muuttuu.
Axial SCX 10 TR

cjakyto

Ahaa.. Luulin että sillä valkoisella on merkitystä.. Noi ei sit mitään ongelmaa. Kiittää kovasti neuvoista.
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

cjakyto

| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

4wdkanootti

Voimaa millä volteilla? Verraten Mambamaxiin XX00 ?
--Kero lisää  :lol:
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

partajeesus

sigusta päättelisin että 2s lipoilla ajelee.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

cjakyto

Juu 2s körötellään. Riitää näillä keleillä. 3S ei vielä ees kokemusta  :roll:
edit: oli siis aiemmin 5700Kv
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

foursquare

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 04.03.09 - klo: 16.56
Lainaus käyttäjältä: nicke89 - 03.02.09 - klo: 15.15
Kokeile pitääkö sitä ääntä kun on ihan kokonaan irroitettu autosta?

Hokella samaa vikaa gm:n 8 lankaisessa..

Jeps...
Moottori piti heti paketista otettuuna melkosta pärinää.
Ääni oli kuin olisi ratasvälyksessä vikaa.
Ongelma paikallistu moottorin kasassa pitäviin ruuveihin.... tai tarkemmin niiden kireyteen.
Vaikka oli kireellä niin ääni kuului.
Mutta kun veti kyseiset ruuvit asenteella kiinni niin johan loppui pärinä.
Jos ruuvit eivät ole tarpeeksi kireellä niin moottorin sisuskalut pääsevät karvanverran hölskymään.
Kovat magneetit saavat sisuskalut värisemään tai jotain.

Eli kiristäkää moottorin akselin päädyssä näkyvät 3 ruuvia kunnolla kiinni niin ääni loppuu.

Se tuuletin aiheuttaa vain hieman kovemman äänen kuin ilman tuuletinta olevassa moottorissa.
Mutta ero ei ole mitenkään häiritsevän selvä.
Se aivan selkeä pärinä surina mikälie ei johdu tuulettimesta.
No nyt se paljastui itelläkin se syy kauheaan pärinään (GM evo3 7.5t)
Eli nuo kannun kaikki ruuvit kun kiristi kunnolla niin johan alkoi olemaan asiallisempi ääni..  :azn:
| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Traxxas  |

Koheltaja

Pientä pärinää myös omassa GM 7.5 koneessa, pääsee polttis fiiliksiin kun kuuluu vähän ääntäkin :grin:

Eipä se pärinä ainakaan mua haittaa, päinvastoin, pääsee paremmin ajamaan treeneissä "kuulolla" :wink:

Varmaan tulee toiseenkin krossariin sama kone, hyvä ajaa eikä lämpeneminen ole ongelmana. Eilen ekat ajot GM:llä ja koneen lämmöt 15 minuutin jälkeen 42 astetta. 9.5 Nosram paukutti vastaavalla ajolla jatkuvasti yli 50 asteen lämpöjä.

Kylätason RC-kuski.

camshaft6

Kiristin juuri omasta koneesta (gm7.5) ne ruuvit ja jo sormilla pyöritettäessä ääni on selvästi hiljempi.
[corally rdx][speedpassion gt2.0 lpf]
[gm10,5][eurgle 2,4ghz] [zippy lipo]

_valtsu_

Lainaus käyttäjältä: Duster1 - 05.03.09 - klo: 18.42
Janezki jo ties sanoa, että ihan sama.
Ei ole merkitystä harjattomissa.
Ei ole erikseen + ja - johtoja.

Joten laita miten tykkäät ja jos väärin päin kone pyörii niin kahden paikkaa vaan vaihdat niin koneen pyörimis suunta muuttuu.



Ottakaa huomioon, että sensorillisella moottorilla piuhojen järjestyksellä ON väliä. Sensorittomalla ei ole. Tässä tapauksessa kuitenkin puhutaan sensorittomasta moottorista.

oilburner

Morjensporjens. Piti oikein kirjautua ja kysästä viisammilta. Elikkäs olen suditellu takapihalla 2wd crossilla missä on speed passion exige 1.1 combo sillä jr moottorilla. Hyvin on pärjänny. No nyt kumminkin se rupesi rykimään ja kakistelemaan niin ostinpa uuden kun halvalla sain. Eli nosramin evil/dragon 9.5:sen. Kysymys kuitenkin kuuluu että ovatko nämä tosiaankin saman tehoisia kun kummastakin sanotaan että vastaavat 17 lankaista hiilellistä vaikka kv luvut ja wattimäärät ei täsmää? Nosram 4700kv/200w ja speed jr 3000kv/135w. Ihmetyttää vaan näin amatööriä kun luulin saavani hieman tehokkaamman paketin...

Sysi

Ihan maalaisjarjella sanoisin etta tuo totuudenmukaisin kv-arvo ratkaisee. Vaittaisin etta tuo nosram on huomattavasti tehokkaampi, voidaanhan niitten luvata vastata mita vaan.
Jere M

Nicke

Täh.

Mitä tekemistä kierrosluvulla on tehon kanssa? Teho mitataan wateissa, kv arvo kertoo vain kuinka paljon kone kiertää/voltti. Joillain valmistajilla kv lukemat nousee mitä enemmän tehoa on, mutta ei läheskään kaikilla eikä se käytännössä vaikuta kun välityksiin. Pienempi kv suhtessa tehoon tosin yleensä vääntää enemmän ja toisinpäin, mutta ei taas välttämättä kun verrataan eri valmistajia.

Niin ja vastaus kysymykseen, nosrami on huomattavasti tehokkaampi. Huomaat varmasti käytännössä eron.

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: nicke89 - 09.03.09 - klo: 21.18
Mitä tekemistä kierrosluvulla on tehon kanssa? Teho mitataan wateissa, kv arvo kertoo vain kuinka paljon kone kiertää/voltti. Joillain valmistajilla kv lukemat nousee mitä enemmän tehoa on, mutta ei läheskään kaikilla eikä se käytännössä vaikuta kun välityksiin. Pienempi kv suhtessa tehoon tosin yleensä vääntää enemmän ja toisinpäin, mutta ei taas välttämättä kun verrataan eri valmistajia.

Teho on kierrosluvun ja vääntövoiman tulo, ei tosin ihan suoraan, väliin tarvitaan joitain muuntokertoimia, mutta ovat kuitenkin suoraan verrannollisia keskenään. Kaksi kertaa kiertävämpi kone (olettaen, että vääntömomentti on vakio kaikilla kierrosalueilla) antaa kaksinkertaisen maksimitehon.

(Kilo)watti, kuten hevosvoimakin ovat aikasuureellisia yksiköitä. (Vääntö)momentti, eli voima sen sijaan on vektorisuure.
Flying Calacucco

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: camshaft6 - 06.03.09 - klo: 12.06
Kiristin juuri omasta koneesta (gm7.5) ne ruuvit ja jo sormilla pyöritettäessä ääni on selvästi hiljempi.

Sama homma tuli tehtyä auton huollon yhteydessä, aika kireälle sai/joutui ruuvit kiristämään että pärinä väheni. Osaakohan sitä enään ajaa kun ei kuule omaa autoa? :wink:
Kylätason RC-kuski.

Nicke

#1548
Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 09.03.09 - klo: 21.41Teho on kierrosluvun ja vääntövoiman tulo, ei tosin ihan suoraan, väliin tarvitaan joitain muuntokertoimia, mutta ovat kuitenkin suoraan verrannollisia keskenään. Kaksi kertaa kiertävämpi kone (olettaen, että vääntömomentti on vakio kaikilla kierrosalueilla) antaa kaksinkertaisen maksimitehon.

Nimenomaan. Siksihän väännöstä saa jonkinlaisen kuvan vertailemalla kv lukua tehoon.

Se mitä siis yritin epäselvästi sanoa oli, että koneiden tehoa ei voi millään tasolla vertailla pelkän kv luvun perusteella, ellei ole kyse saman valmistajan koneista, mistä on tiedossa että vääntö on suunnilleen sama. Koneiden tehovertailua pelkän kv luvun perusteella kun kuulee vähän turhakin usein, tässäkin topicissa.

Ja sitten pitää tottakai vielä ottaa huomioon koneen muut ominaisuudet, minkä takia esimerkiksi 200W kiinalainen 4000kv kone ei välttämättä väännä sen enempää kuin samantehoinen 4500kv laatukone. Ainakin lämpeemisessä (menee siis tehoa hukkaan lämmöksi) tuntus olevan suuriakin eroja, ja mitenköhän roottorin materiaali vaikuttaa tähän?

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 09.03.09 - klo: 21.41
Teho on kierrosluvun ja vääntövoiman tulo, ei tosin ihan suoraan, väliin tarvitaan joitain muuntokertoimia, mutta ovat kuitenkin suoraan verrannollisia keskenään. Kaksi kertaa kiertävämpi kone (olettaen, että vääntömomentti on vakio kaikilla kierrosalueilla) antaa kaksinkertaisen maksimitehon.

(Kilo)watti, kuten hevosvoimakin ovat aikasuureellisia yksiköitä. (Vääntö)momentti, eli voima sen sijaan on vektorisuure.

No yli puolen sataa harjatonta omistaneena voin sanoa että sillä kv arvolla ei todellakaan ole tehon kanssa tekemistä muuten kuin yhden valmistajan saman sarjan moottoreita verrattaessa.
Ainoa asia millä tehoa voi verrata on maximi ampeerit kertaa moottorin hyötysuhde (ja kertaa voltit niin saadaan todelliset watit).
Niissä on liian paljon muuttujia, käämityksen tyyppi (kolmio vai tähti), onko kannu käämitty "kieteisesti", kuinka vahvalla langalla, magneetin laatu (Mitä N sarjaa) ym....
Vähän sama jos mitattaisiin 2 litraisten autojen tehoja pelkällä maksimi kierroksilla, eihän se koko totuutta kerro lähellekkään.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

SH.

Moe!

Tarvis saada apuja koska omistan tämmöisen setin.http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=2898&SessionCheck=4711&language=en

http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=97214&SessionCheck=4711&language=en

Ajattelin siirtyä lipoihin.
Kysymys kuuluu,että minkähänlaisen lipon/lipot tuo moottori tarvitsee ettei kyykkää heti lähdössä?

Niin ja ehdotelkaa jotain kohtuullisen hintaisesta kalliiseen (riippuu tietenkin lompakon tilavuudesta) :grin:

Saapi sitten vertailla niitä keskenään.
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

snakepoison

Mä heitän kanssa pienen kysymyksen. Olette varmasti ajaneet krossia hiilettömillä vermeillä. Kysyisinkin, että miten helposti hiilettömään moottoriin sitä likaa pääseekään ? Hiilikoneissahan lika kulkeutuu helposti hiilikanavia pitkin moottoriin. Ja muutenkin kuinka hiilettömät koneet ovat toimineet krossiajossa
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: SH. - 09.03.09 - klo: 22.42
Moe!

Tarvis saada apuja koska omistan tämmöisen setin.http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=2898&SessionCheck=4711&language=en

http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=97214&SessionCheck=4711&language=en

Ajattelin siirtyä lipoihin.
Kysymys kuuluu,että minkähänlaisen lipon/lipot tuo moottori tarvitsee ettei kyykkää heti lähdössä?

No tuohan on helppo nakki, moottori ottaa jatkuvaa 48A eli jos lipo on 4000mAh ja 15c jatkuvaa (=60A) kestää se kepoisasti tuon koneen....
3200mAh 15c on juuri rajoilla (pieni turvamarginaali kannatta aina pitää), eli 48A saadaan 3200mAh 15c akusta ulos.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: Hermanni - 09.03.09 - klo: 22.20
Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 09.03.09 - klo: 21.41
Teho on kierrosluvun ja vääntövoiman tulo, ei tosin ihan suoraan, väliin tarvitaan joitain muuntokertoimia, mutta ovat kuitenkin suoraan verrannollisia keskenään. Kaksi kertaa kiertävämpi kone (olettaen, että vääntömomentti on vakio kaikilla kierrosalueilla) antaa kaksinkertaisen maksimitehon.

(Kilo)watti, kuten hevosvoimakin ovat aikasuureellisia yksiköitä. (Vääntö)momentti, eli voima sen sijaan on vektorisuure.

No yli puolen sataa harjatonta omistaneena voin sanoa että sillä kv arvolla ei todellakaan ole tehon kanssa tekemistä muuten kuin yhden valmistajan saman sarjan moottoreita verrattaessa.

Enhän minä niin väittänytkään. Vastasin kysymykseen: Mitä tekemistä kierrosluvulla on tehon kanssa. Vastaukseni on toki teoreettinen, mutta ei varmasti väärinkään.
Flying Calacucco

Sysi

Isompi kv yleensa tarkoittaa vähemmän käämikierroksia jolloin suurempi teho on fakta.
Eikö tuohon koneitten wattitehoon vaikuta millä jännitteellä mitattu, jolloin siihen ei voi oikeastaan luotttaa? Kv arvo ei muutu, mutta vaihteleehan se varmasti miten "optimistisesti" se on mitattu.
Lainaus käyttäjältä: Hermanni - 09.03.09 - klo: 22.20
Vähän sama jos mitattaisiin 2 litraisten autojen tehoja pelkällä maksimi kierroksilla, eihän se koko totuutta kerro lähellekkään.
Voihan tehoa olla enemmän, mutta sen käytettävyys ratkaisee. Eli vaikka tehoa oikestaan olisi enemmän, mutta jos se on vain huippukierroksilla, niin onko voimaa sillon yhtään vähemmän?
Jere M

Nicke

Lainaus käyttäjältä: Sysi - 10.03.09 - klo: 10.14
Isompi kv yleensa tarkoittaa vähemmän käämikierroksia jolloin suurempi teho on fakta.
Eikö tuohon koneitten wattitehoon vaikuta millä jännitteellä mitattu, jolloin siihen ei voi oikeastaan luotttaa? Kv arvo ei muutu, mutta vaihteleehan se varmasti miten "optimistisesti" se on mitattu.

Sitähän mä juuri yritin sanoa, että koneita ei pysty vertailemaan pelkän kv arvon avulla. Onhan noita reilu 1000kv monen kW koneita, ja lennokkipuolelle lähemmäs 10kW alle 200kv koneita.. Ja eroja on myös ihan 540 kokosissa 1/10 autojen koneissa.

Eli toi kv luku ei voi liittyä suoranaisesti käämeihin, tai ainakaan niiden määrään. Teho kertoo sentään suoraan koneen tehosta :wink:

Niin ja toi tehohan on ainakin 540 koneissa yleensä aina mitattu 7.4v jännitteellä, jolloin koneita tosiaan voi verrata.

Jabe

Lainaus käyttäjältä: snakepoison - 09.03.09 - klo: 23.04
Mä heitän kanssa pienen kysymyksen. Olette varmasti ajaneet krossia hiilettömillä vermeillä. Kysyisinkin, että miten helposti hiilettömään moottoriin sitä likaa pääseekään ? Hiilikoneissahan lika kulkeutuu helposti hiilikanavia pitkin moottoriin. Ja muutenkin kuinka hiilettömät koneet ovat toimineet krossiajossa
Tuo moottorin likaantuminen on niin auto ja moottori kohtaista, ensimmäinen tekiä, on että mihin moottori on sijoitettu, että kuinkapaljon renkaat heittää likaa moottoriin.
Toinen tekiä, on että millanen se moottori itsessään on, onko se "tuuletettu" vai suljettu, suljettuun moottoriinkin pääsee pölyä johtoja pitkin, eli jos sen tiivistää, niin ei pitäisi mitään mennä koneen sisään.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

4wdkanootti

Heitän esimerkiksi FeigaoXL07 koneen sottasuojauksen.
Takalaakerin rasvauksen jlk päällä on vielä nökäre vaseliinia. Kun senkin yli pistin läpinäkyvän teipin, näen rasvankulutuksen ja laakeri ei saa takapyörältä terveisiä.
(kun vaseliini/teippi on mustat, pesuun)

Sikaflex/sinitarrra/kumiliiman puolikuiva limppi,tukkii loputkin johtojen vierien reijät.

Etulaakeriin (voideltuun) tuli pinionin ja seinän väliin peltiteippi, johon on reikäpihdeillä  naksautettu karvan tiukka reikä ennen asennusta.
Reikää piti venyttää vähän, mutta ei vielä revennyt! Tuli "huuli" blokkaamaan roiskeet.
Peltiteippi kuljettaa koneesta lämpöä kivasti, eikä sula velliksi. Ainakin mulla ruuvit on pysyneet säädöissään.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: Sysi - 10.03.09 - klo: 10.14
Isompi kv yleensa tarkoittaa vähemmän käämikierroksia jolloin suurempi teho on fakta.
Eikö tuohon koneitten wattitehoon vaikuta millä jännitteellä mitattu, jolloin siihen ei voi oikeastaan luotttaa? Kv arvo ei muutu, mutta vaihteleehan se varmasti miten "optimistisesti" se on mitattu.
Jo neljä viisi vuotta sitten lennokit.net:issä oli paljonkin keskustelua harjattomien käämikierroksista, ko foorumilta löytyy montakin kaveria jotka itse olivat alan pioneereja.
Niitä tehtiin CD asemien moottoreista (joista otettiin vain kello ja staattori, neodyymimagneetit ja käämit hankittiin erikseen) ja jotkut jopa 100% valmistivat kaiken itse (Minä tyydyin modifioimaan vain CD asemien moottoreista).
Jo tuolloin huomattiin että parasta tehoa ei todellakaan saatu vain vähentämällä käämikeirroksia, niitä useasti jopa lisättiin, tärkeintä yleensä oli ns täyttöaste (Paljonko käämilankaa saatiin staattorille sopimaan).
Hiiliharjallisissa tuota kv ja lankamäärää pystyikin hyvin vertaamaan tehon kannalta, säännöt kun olivat rajanneet moottorit vuosikymmeniksi liki identtisiksi keskenään.
Periaatteessa nämä RC autokäyttöön tehdyt harjattmat kestää vaikka 24v, liiat ampeerit ne tappaa koneen (Ja myös liian isot kierrokset räjäyttää magneetin).
Eli wattiehoon vaikutta suoraan maximi jännite (jota harvoin edes ilmoitetaan), se mille jännitteelle käämitys on optimoitu onkin eri asia, siksi olenkin aina muistuttanut niistä ilmoitetuista maximi ampeereista.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

SH.

LainaaNo tuohan on helppo nakki, moottori ottaa jatkuvaa 48A eli jos lipo on 4000mAh ja 15c jatkuvaa (=60A) kestää se kepoisasti tuon koneen....
3200mAh 15c on juuri rajoilla (pieni turvamarginaali kannatta aina pitää), eli 48A saadaan 3200mAh 15c akusta ulos.

Kiitos Hermanni avusta hieman olen pihalla näistä sähkiksistä,mutta koko ajan opitaan uutta :grin:
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.