Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

kokemuksia harjattomista moottoreista!

Aloittaja jtnevala, 22.08.05 - klo: 09.02

Laakkanen

Eilen asentelin medusan motin(4800kv) slashiin paikalleen ja tänään sitten tulikin jo enemmän ajeltua. Ihan hyvän oloinen kampe, ei lämpiä läheskään niin paljoa kuin tuo Castlen 4600kv. Voisin kuvitella että tästä syystä myös voisi kestää paremmin.

Slash | Stampede.

Hedgehog

Ekat tyypit LPR 10.5 eraser halpa harjattomasta takana ja ihan eri tapaa voimaan kuin mun 17x2 hiili koneessa. Vaikka tämän sitä vastaa vain 19 lankaista hiili konetta. Hauska yllätys oli se että kone oli sensorillinen.
Kiristä ne perk,,, pyörän mutterit ajon jälkeen.

nitrott

LRP Shark 18 + quark ProCar 33, Multiplex permax 400/4D

nitrott

LRP Shark 18 + quark ProCar 33, Multiplex permax 400/4D

HuoH

Mikä kone olisi hyvä 1/10 truckiin?Hinta katto nyt vaikka 50e posteineen.(saa olla kiina pyttykin)
O.S. Engines|Spektrum|Savöx|Sanwa|LRP|JQ-Products

rrike

Mistä muualta voisi ostaa kuin medasecista ton stanu koneen (lipo)??
| Team Associated | LRP | Sanwa |



rrike

| Team Associated | LRP | Sanwa |

JiiPee

Mikähän koneeseen oikein tuli? Kyseessä siis Ezrun nopari ja samanmerkkinen 8,5T/4000 kone.
Auto oli senverran kaukana että en kuullut mitään ääniä, se vain pysähtyi. No pinjonihan sieltä oli löystynyt ja ei ottanut kontaktia spurriin. Kiinnitin sen ja kone nyt pitää pientä ruksutusta(sellasta tttrrrrr) sekä eteenpäin että pakilla(ei pyöri). Kun vähän auttaa työntämällä alkaa kone sätkimään heikosti edestakaisin.
Voiko tuo että kone pääsee hetken tyhjänä pyörimään särkeä sen, vai onko tuossa joku suoja mennyt päälle? Akut on täynnä, lipo cutoff on nyt pois päältä, on jäähdytelty jo tunti,
harmittaa..
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

_valtsu_

Saattaa olla että moottori on käynyt liian kuumana ja roottorista on magneetit hävinneet. Kun pyörität moottorinakselia tuntuuko siinä ns. pykälät.

JiiPee

Motti on nyt irti ja pykälät kyllä tuntuu ja pyörii käsin ihan normaalin tuntuisesti. Ei tarvitse kokeilla kuin muutama sekunti niin alkaa kuumenemaan ja pyörii tyhjänä kaasulla tosi vaivalloisesti.
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

_valtsu_

Onko mahdollisuutta kokeilla noparia toisella moottorilla ja noparia toisella moottorilla.

JiiPee

Eipä löydy toista harjatonta, harjakoneita kyllä mutta eivät taida toimia tuolla säätimellä, en tiedä. Eikä ole toista harjattoman säädintäkään. Olisihan tuohon kiva saada varmistus että kumpi porsi ja onko takuuvika vai mitä.
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

HessuH

Lainaus käyttäjältä: jp-74 - 05.07.09 - klo: 11.20
kysyn: mitan saa Nosram Dragonin auki? pääty kopan saan pois, sen alla olevaa "piirilevyä" enoo uskaltanu vääntää pois, miten se lähtee särkymättä vai lähteekö mitenkään?

pitäs laakerit vaihtaa ja tiskata pölyt moottorin sisältä
http://www.redrc.net/2007/03/nosram-dragon-brushless-motor/

Kiitos

Vanhaa asiaa mutta jos joku muukin tähän törmää niin vinkiksi miten tästä selvittiin. Eli tuo kyseinen moottori siirtyi tässä välissä meille ja näinhän se oli että etulaakeri oli aivan valmis. LRP / Nosram halpiskoneet eivät aukea etupäästä vaan kannu on niin kuin hiilikoneissa eli vain takalevy ja takalaakeri lähtee ruuvien avaamisen myötä pois. Tämän jälkeen tulee vastaan piirilevy jossa ei sitten olekaan mitään ruuvia ym millä voisi availla lisää. Piirilevy on juotettu käämilankoihin ja lähtee irti kun lämmittelee kolvilla tinat kolmesta kohtaa pois. Kuvassa näkyvät kolme pyöreää pistettä. Tämän jälkeen koneen saa purettua ja vielä jopa takaisin kokoonkin.

Voyager

Ajan T2R Pro rungolla driftiä/VTR/turistiajoa seuraavalla nopari/kone compolla:

Nopari: Speed Passion Exige 2.0
Kone: Speed Passion Sport Tuned Pro, lankoja äröynd 10, Kw 3600

Ja toi on sensoriton systeemi.

Oletteko fellow kuskit huomanneet selvää etua sensorillisessa tzydeemissä
verrattuna sensorittomaan ratkaisuun vastaavassa käytössä???

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

TomiKoo

Lainaus käyttäjältä: Voyager - 22.08.09 - klo: 22.47Oletteko fellow kuskit huomanneet selvää etua sensorillisessa tzydeemissä
verrattuna sensorittomaan ratkaisuun vastaavassa käytössä???

En osaa verrata, kun ei ole kokemusta kuin sensorillisista. Mutta satutetaan joskus ajot kimppaan, esim Gallerian katolle, niin voit vapaasti koittaa molempia!

Esim noit VTR-skabat viikon päästä...?  :wink:

Voyager

Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

OV

#1818
Auttakees vähän. Slahsia päivittämässä. Halvalla luonnollisesti pitäs päästä...

Halvin setti minkä olen onnistuntu löytämään olis:

Ez-run 6000kv motti: http://www.swanghobby.com/hobbywing-ezrun-55t-sensorless-brushless-motor-1-10-c-269-p-1-pr-817.html Säästää 6$ jos tilaa tuolta eikä ebaysta :).

Sitten nopariksi hobbywinggiä joko 60 tai 80A. 80A maksais 15$ enemmän niin kannattasi varmaan sellanen ottaa vai riittäiskö 60A hyvin?

http://cgi.ebay.com/1-8-RC-Car-Ez-Run-80A-SD-ESC-Brushless-Hobbywing-p032_W0QQitemZ160347975410QQcmdZViewItemQQptZRadio_Control_Parts_Accessories?hash=item25557beef2&_trksid=p3286.c0.m14

tai

http://cgi.ebay.com/EZRUN-60A-Sensorless-Brushless-ESC-RC-1-10-Car-auto_W0QQitemZ160357021199QQcmdZViewItemQQptZRadio_Control_Parts_Accessories?hash=item255605f60f&_trksid=p3286.c0.m14

Nuo nyt tulis maksamaan 75e-83e riippuen siitä kumman noparin otan.

Toinen vaihtoehto olis sidewinderi. Se nyt ei ole merkittävästi halvempi ulkomailta tilattaessa (koska tuohon comboon lätkästään kuitenkin verot päälle) ja suomessa siitä pitäisi köyhtyä 2x enemmän kuin ez runista. http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39213&grpid=4306

Toki jos joku vinkkaa mistä tuon sidewinderin saisin sillä satasella kun budjetti pitkälti on siinä. Tai voihan sitä aina arvalle lähteä josko ei jäiskään tulliin... tähän mennessä ei ole jäänyt kuin yksi paketti tosin enpä juurikaan tilannut yli tullirajan tavaraa (eikös se 45e ole).

OV

#1819
Itse itselleni vastaten taidan päätyä sittenkin sidewinderiin. Towerista saa 30$ pois yli 150$ ostoksista niin se olisi juuri passeli.

Vähän menee OT, mutta samaan syssyyn ajattelin tilata tämän: http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXEX34&P=M kai nuo käy slashiin :)? vähän aloittelija näissä... pinioneita ei ole kuin yks vaan atm ja olisi hyvä päästä säätämään kun ajttelin sen 5700kv:n side:n ottaa.

Entä tuo castle linkki? onko se tarpeellinen? Radiolla vissiin tuo konffataan muuten? Tosin sen voi kyllä tilata jälkeen päin liquidista... löytyy kyllä mamban micro pro combokin, että sen puolesta ois toinenkin käyttökohde.

No enivei pinioneiden kanssa loppusummaksi tulee 150$ posteineen. Eli jos ei nasahda tulliin niin tulee vain 20e kalliimaksi kuin ezrunni (toki tässä nyt vielä läjä pinioneita mukana). Castlella on kuitenkin sellanen homma noissa moteissa mihin ez ei taivu kuin takuu. Ja vaikka menis takuun jälkeenkin tai takuun ulkopuolinen (joku jäätävä 23/86 kokeilu 3s lipolla) niin nuo korjaa noita kohtuu hintaan. Ez runni on vähänkertakäyttö kamaa jos sattuu hajoamaan. Tai kai niissä joku takuu on, mutta se omakustanteisesti kiinaan lähettäminen maksaa jo 20-30e vs. jenkkilään muutaman eruon. Niin toki tähän jää vielä se tulli kerroin... saa nähä kun se ainut paketti mikä on jäänyt tulliin on ollut juuri towerin paketti :D

mop

Lainaus käyttäjältä: OV - 23.08.09 - klo: 15.54
Itse itselleni vastaten taidan päätyä sittenkin sidewinderiin. Towerista saa 30$ pois yli 150$ ostoksista niin se olisi juuri passeli.

Vähän menee OT, mutta samaan syssyyn ajattelin tilata tämän: http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXEX34&P=M kai nuo käy slashiin :)? vähän aloittelija näissä... pinioneita ei ole kuin yks vaan atm ja olisi hyvä päästä säätämään kun ajttelin sen 5700kv:n side:n ottaa.

Entä tuo castle linkki? onko se tarpeellinen? Radiolla vissiin tuo konffataan muuten? Tosin sen voi kyllä tilata jälkeen päin liquidista... löytyy kyllä mamban micro pro combokin, että sen puolesta ois toinenkin käyttökohde.


Tossa hintaluokassa saa myös Losin sensorillisen combon EU:n sisältä alveitta. Paketissa on toi USB-säätöpiuhakin mukana. En sitten tiedä, miten laadullisesti sijoittuu Sidewinderiin verrattuna.

Pinjonit sopinee, mutta noissa on sitten tuumakokoa toi kuusiokolo.

OV

Tuo losi taitaa kyllä olla verojenkin jälkeen kalliimpi tai siis jos sideen tulisi verot. Onko tuo samassa kastissa kuin sidewinder vai astetta parempi eli sitten mamba max?

Eiköhän sellanen tuumakoon kuusiokolo löydy huomannut ainakin, että assyt ja torxit avaa joitain kuusiokoloja eirttäin hyvin liekö olltu sitten juuri tuumasia.

mop

Lainaus käyttäjältä: OV - 23.08.09 - klo: 16.41
Tuo losi taitaa kyllä olla verojenkin jälkeen kalliimpi tai siis jos sideen tulisi verot. Onko tuo samassa kastissa kuin sidewinder vai astetta parempi eli sitten mamba max?

Kaippa se speksien perusteella rinnastuu enempi maxiin. Kestää vielä 3,5T koneen. Ja on siis sensorilla ja säätöpiuha & pikatuunauskortti mukana. Mulla on toiminut hyvin, niin ajattelin tuoda vaihtoehtona esiin.

Mutta taitaa tuo Sidewinder olla aika perusvarma ostos. Pienempi riski pettyä...  :cool:

mof

Miten GM:n Delta wound koneet eroaa käytännössä esim GM:n Evo koneista? Jos otetaan esimerkiksi Delta wound 9T (joka vastaa mainostekstien perusteella 6T:tä) ja Evo 5.5T, niin missä on käytännössä se suurin ero noiden välillä?

snakepoison

Näyttää siltä että minulla on pamahtanut laakeri Novak Velocity 6.5 ja SP exigen koneesta. Käyköhän tämä laakeri http://www.racingfactory.fi/tuotteet/JAAD-RACING/JAAD-Racing-316-x-38-Ceramic-Nitride-Bearings-for-LRP-X9X11-Brushless-Motor-102631 myös Novakiin ja SP:hen
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

m.e.

Delta-käämityksistä ja "tavallisista" tässä muutama sananen CS:n tehtaalta:

The benefits of this Delta Windings are the characteristic of the
acceleration and a little bit more high speed compare to the current
consumption. And sometime you can find a motor between two Star-Winding
Motors which runs much better and save current.

Here are the Ranking of both Modified Motors:

2,5T/Star
3,0T/Star
6T / Delta 3,4T
3,5T/Star
4,0T/Star
7T / Delta 4,0T
4,5T/Star
8T / Delta 4,6T
5,5T/Star
6,5T/Star
7,5T/Star

-@rnold-

Tulipas viimein hankittua Castlen Sidewinder 4600kv combo stampedeen :smiley: . Nyt askarruttaa pitäneekö tuo kone jotenkin "ajaa sisään" ja kuinka tämä käytännössä toteutetaan? :shock:

Jabe

Tavallaan, eli on parempi ensin ajaa lyhyitä pätkiä (~5min) "normaali ajoa" (eli ajat sillä tavalla kuin aina ennenkin) ja tarkastaa lämpötila ettei moottori pala väärien välitysten takia. Jos lämmöt pysyy kurissa, niin ei muuta kuin baanalle.
Ei siellä ole muita kuluvia osia kuin laakerit, ne on ainoat mitkä tarvitsisi sisäänajoa.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Jagemon

Lainaus käyttäjältä: JiiPee - 20.08.09 - klo: 18.19
Olisihan tuohon kiva saada varmistus että kumpi porsi ja onko takuuvika vai mitä.

Kone on p*skana, hommaa uusi. Itselleni käynyt vastaava, ilman vastusta pyörii jollain tapaa mutta pienikin vastus saa moottorin "säksättämään" ja kuumenemaan erittäin nopeasti. Kone on vain käynyt liian kuumana jossain välissä ja laitos on ottanut itseensä.

JiiPee

Lainaus käyttäjältä: JiiPee - 20.08.09 - klo: 17.34
Mikähän koneeseen oikein tuli? Kyseessä siis Ezrun nopari ja samanmerkkinen 8,5T/4000 kone.
kone nyt pitää pientä ruksutusta(sellasta tttrrrrr) sekä eteenpäin että pakilla(ei pyöri). Kun vähän auttaa työntämällä alkaa kone sätkimään heikosti edestakaisin.


Tais käydä alottelijan moka tuon kanssa. Olin juottanut moottorin ja noparin johdot mukana tulleilla putkiliittimillä ja kun vedin piuhat poikki ja kokeilin konetta suoraan akkuun(en tiedä olisiko näin saanut tehdä) niin hurahti sekunnin terveenoloisesti. Juotin sitten piuhat huolellisesti yhteen ja taas pelittää..eli vissiin kylmäjuotos aiheutti nuo temppuilut.
Revo ja pari pienempää nelipyörästä