Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

kokemuksia harjattomista moottoreista!

Aloittaja jtnevala, 22.08.05 - klo: 09.02

Jankka

shaft:lla tarkoitetaan yleensä akselia eli tässä tapauksessa sillä todennäköisesti tarkoitetaan moottorin akselia ja sen halkaisijaa. En viitsinyt alkaa sivuja sen enempää tutkiin et missä yhteydessä siihen törmäsit, mut uskoisin asian olevan näin kun kerran harjattomista moottoreista on kyse.

Divi


l150040

Koska olin taas eilen illalla ajelemassa. LAitetaan vielä lisää kokemuksia Mtroniks Genesis Pro paketista. Viimeksihän suurimpana ongelmana oli se, että paikoiltaan lähdettäessä oli pieni viive. Tällä kertaa ohjelmoin kiihtyvyyden jälleen maksimiin, ja tuota miettimisaikaa ei enää ollut. Tämä asia olikin oikeastaan tiedossa, mutta en ehtinyt sitä vielä viimekerralla testata.

Toinen ahaaelämys tuli kokeiltuani yhden kerhokaverin autoa. Se tuntui todella hitaalta, vaikka olinkin ennen harjattomaan siirtymistä ajanutkin vastaavalla. Tässä oli taas yksi syy siihen, että paketti vaati totuttelua. Ajotaitoni ei vain ollut vielä adaptoitunut lujempaa kulkevaan autoon. Tietenkään asiaa ei yhtään auta se, että kerhomme matot ovat melkoisen likaiset ja liukkaat sekä rata melkoisen tekninen. Tämän kaverin auton kokeilun jälkeen pudotin tehoja entisestään, lisäsin automaattijarrua ja muutin kaasun exponentiaalia. Tämän jälkeen ajo alkoikin jälleen maistua ja auto kulkea suurinpiirtein rataa pitkin.

Suurensin eilen myös välitystä, joka osaltaan auttoi parantamaan auton käyttäytymistä. Vielä pitäisi laittaa hieman pienempi pinjoni, mutta sellaista pakistani ei löytynyt tähän hätään.

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "l150040"Toinen ahaaelämys tuli kokeiltuani yhden kerhokaverin autoa. Se tuntui todella hitaalta, vaikka olinkin ennen harjattomaan siirtymistä ajanutkin vastaavalla. Tässä oli taas yksi syy siihen, että paketti vaati totuttelua. Ajotaitoni ei vain ollut vielä adaptoitunut lujempaa kulkevaan autoon. Tietenkään asiaa ei yhtään auta se, että kerhomme matot ovat melkoisen likaiset ja liukkaat sekä rata melkoisen tekninen. Tämän kaverin auton kokeilun jälkeen pudotin tehoja entisestään, lisäsin automaattijarrua ja muutin kaasun exponentiaalia. Tämän jälkeen ajo alkoikin jälleen maistua ja auto kulkea suurinpiirtein rataa pitkin.

Olikos se nyt Timo Salonen vai Ari Vatanen (En nyt muista....) joka sanoi B ryhmän super autojen tullessa ralliin että ensimmäistä kertaa ei tarvinnut insinööreiltä "pyytää" lisää tehoja (Tervetuloa mattoautojen "B rymmä  :wink: ).
Nopeasti nuo säätimien softat kehittyvät kun ajatellaan että vasta vuoden verran ovat olleet markkinoilla (No on niitä muutamia merkkejä kauemminkin ollut) ja kehitys tahti tulee varmaankin kiihtymään kun ensi vuonna niillä ajetaan virallisesti kilpaa (Joten on plussaa jos säätimessä on ohjelmointi / softapäivitys mahdollisuus).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

tumppi91

Terve

tällästä kyselisin kun tolla harjaton on alkanu kiinnostaa niin onko tämä mistään kotoisin? ainakin hinta on kohdallaan ja näyttäis tulevan nopari mukana :D

tapsa92

- Tapsa

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "tumppi91"Terve

tällästä kyselisin kun tolla harjaton on alkanu kiinnostaa niin onko tämä mistään kotoisin? ainakin hinta on kohdallaan ja näyttäis tulevan nopari mukana :D
No aika vähän siinä on "potkua", saman verran kuin parhaissa harjallisissa.......
Toisekseen siinä EI tule noparia mukaan, tekstissä sanotaan vain yhdessä Matrix nopeudensäätimen kanssa saat parhaan tehon ulos.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

tumppi91

oho! :oops: mutta motti on siis hyvä vai? :|

tapsa92

- Tapsa

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "tumppi91"oho! :oops: mutta motti on siis hyvä vai? :|
Kyllä se hyvä on, pienitehoinen vain, toisekseen tuolla Nosram - LRP -Novak (Ovat ilmeisemmin samoja) on "naimisissa" vain "yhden" valmistajan moottoreiden ja säätimien kanssa (Ei voi käyttää minkään muun valmistajan koneiden / säätimien kanssa).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

tumppi91

:shock: Höh! taidampa sit unohtaa ton no saako 100€ tollasta harjatonta pakettia?

Futaba

Tolla saat harjallisen paketin...harjattomaan joudut laittaan vähintään tuplasti jos 540 kokosen haluut.
| Academy | Axial |

Hermanni

Taitanee tämän hetken halvin setti olla M-troniks Genesis Sport Plus Combo, hintaa tulee euroissa noin 165€ http://www.goldstarstockists.com/tamiyaparts/tpx/electronic-speed-controllers.htm
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

tumppi91

Lainaus käyttäjältä: "Futaba"Tolla saat harjallisen paketin...harjattomaan joudut laittaan vähintään tuplasti jos 540 kokosen haluut.
no jos mä tollasen harjallisen paketin ostaisin oisko siinä mitään järkee?? :?:

tapsa92

Onko toi M-troniks hyvä :?: . Siis onko toi tehokas, ja onko toi kyseinen paketti järkevä hankinta :?:  :? . Itekkin joskus vois hankkii harjattoman järjestelmän, kun saan kerättyä tarpeeksi tuohta :roll:
- Tapsa

Futaba

Lainaus käyttäjältä: "tumppi91"
Lainaus käyttäjältä: "Futaba"Tolla saat harjallisen paketin...harjattomaan joudut laittaan vähintään tuplasti jos 540 kokosen haluut.
no jos mä tollasen harjallisen paketin ostaisin oisko siinä mitään järkee?? :?:
Mulla on robitronik speedstar ja reedy flash point 13x2 moottori, oon ollu tyytyväinen. Auto kulkee hyvin, hinta oli jotain 115€.
| Academy | Axial |

tumppi91

mistä ostit? ja mihin autoon oot noi laittanu. :|

Catiska

Jos minun pitäisi valita 50,- erolla, ottaisinko harjallisen vai harjattoman, niin en miettisi hetkeäkään... Kokemusta on molemmista, ja jo noilla 13-lankaisilla harjallisilla alkaa olla sitä huoltohommaa aivan liikaa minun mielestäni. Hiiliäm kuluu aika nopeasti, ankkuria saat olla sorvaamassa vähän väliä ja kuitenkaan sitä tehoa ei ole liikaa, joskin aika varmasti riittävästi radalle. Harjaton tuntuu olevan luotettava ja huoleton voimanlähde. Mieluummin ottaisin polttomoottorin ennenkuin harjallisen, siinäkin on vähemmän huollettavaa.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Futaba

Mistä saa harjattomia 50€?  :shock:
| Academy | Axial |

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: "brutales"Kokemusta on molemmista, ja jo noilla 13-lankaisilla harjallisilla alkaa olla sitä huoltohommaa aivan liikaa minun mielestäni.

Tää on taas tää selkee kokemus mikä puhuu. En kiellä etteikö noi hiilettömät olisi tulossa, mutta minkä teet jos ajettavuutta ei ole tai vauhti ei riitä 8-lankaisten vauhtiin.. Ja esimerkiksi noi 8-lankaset saa kulkemaan liian kovaa jo pienellä ennakolla ja pitkäkestoisilla hiilillä. Tällöin huollon tarve putoaa rankasti.

Mutta pihasuditteluun ehdottomasti hiiletön ratkaisu. Kunhan kattoo, että kaasu ei pätki kiihdytettäessä.  :lol:
---

tumppi91

onko noissa harjattomissa hiiliä? :| jos on niin kuuluuko harjallisien hiiliä nopeemmin? :?:

Pinkki

Lainaus käyttäjältä: "tumppi91"onko noissa harjattomissa hiiliä? :| jos on niin kuuluuko harjallisien hiiliä nopeemmin? :?:

Ei oo hiiliä.

Harja=hiili
Diipa daapa

tumppi91

no mitäs noissa harjattomissa kuluu? :| laakerit?

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"Mutta minkä teet jos ajettavuutta ei ole tai vauhti ei riitä 8-lankaisten vauhtiin..
Silloin olet ostanut huonon harjattoman moottorin ja varsinkin säätimen, tai et ole osannut / confannut säädintäsi........
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"Mutta pihasuditteluun ehdottomasti hiiletön ratkaisu. Kunhan kattoo, että kaasu ei pätki kiihdytettäessä.  :lol:
Se yleensä korjaantuu kunnon akulla, tehokkaimmissa harjattomissa on jo pakko käyttää LiPo akkuja (Jottei pätki).
Yleensä "jengi" ostaa järjettömän tehokkaita harjattomia ja sitten ihmetellään ettei "halpispötköakulla" moottori / säädin toimi niinkuin pitäisi.
Harjattomien säätimet ovat teknisesti jo tietokoneita, toisin kuin harjallisten säätimet ja kun jännite laskee tarpeeksi alas tapahtuu "bootti", aivan sama kun painaisit tietokoneelta reset nappulaa kesken nettisurfailun...
Lainaus käyttäjältä: "Pinkki"
Lainaus käyttäjältä: "tumppi91"onko noissa harjattomissa hiiliä? :| jos on niin kuuluuko harjallisien hiiliä nopeemmin? :?:

Ei oo hiiliä.

Harja=hiili
Aivan, oikeastihan pitäisi puhua hiiliharjoista ja hiili on vain yksi osa hiiliharjoista, mutta jostain syystä käytetään vain sanaa hiili (Hiilihän "harjaa" kollektoria moottorin pyöriessä, eikä milestäni voi sanoa esim että "hinkkaa")......
Jos katsotte "tusinamoottoreita" Mabuchi ym, on niissä harjakset joiden päässä on hiilet (Vastaavia moottoreita on liki kaikissa RTR sähköautoissa).

Lainaus käyttäjältä: "tumppi91"no mitäs noissa harjattomissa kuluu? :| laakerit?
Aivan, vain laakerit on kuluva osa.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Catiska

Lainaus käyttäjältä: "Futaba"Mistä saa harjattomia 50€?  :shock:

Jos lukutaidossasi on vikaa, niin opetusta on saatavilla Suomessa ilmaiseksi...

"Jos minun pitäisi valita 50,- erolla"...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Futaba

Ei tarvi heti mollata pienestä lukuvirheestä.
| Academy | Axial |

petka

LainaaTää on taas tää selkee kokemus mikä puhuu. En kiellä etteikö noi hiilettömät olisi tulossa, mutta minkä teet jos ajettavuutta ei ole tai vauhti ei riitä 8-lankaisten vauhtiin.. Ja esimerkiksi noi 8-lankaset saa kulkemaan liian kovaa jo pienellä ennakolla ja pitkäkestoisilla hiilillä. Tällöin huollon tarve putoaa rankasti.

Asiaa voi vatvoa miten vaan, mutta aina päädytään siihen, että ajotaito ratkaisee.

Tänään torpassa ajoimme TS-10 luokassa kilpaa Novakin SS4300 harjattomalla(teho 175W), jota Novakin sivulla luonnehditaan suurin piirtein stanua vastaavaksi. Kiihtyvyys ja vauhti pääsuoralla oli kutakuinkin sama kuin 12 lankaisilla. Nopeimman ajetun kierroksen ero oli -0.4s ja keskiarvo- kierros (paras alkuerä) samoin -0.4s hitaampi kuin voittajalla (moottorista ei tietoa).

Ajettavuus tuolla mootorilla ja Novakin GTB säätimellä oli erittäin hyvä. Nopeuseroa moottoreiden välillä kaventaa vielä sekin, että tiimimme kuljettaja on kyllä hitaampi kuin voittaja tänään torpassa(Jose tai Nappe). Kunhan ajotaito vielä hieman kehittyy voimme ottaa käyttöön Novakin Velociti 5.5:n tarjoaman 100W lisätehon, jolloin saamme lisää dataa vertailua varten.

Summa summarum: Kyllä harjattomalla pärjää ihan siinä missä hiilelliselläkin kun puhutaan tehoista ja ajettavuudesta. Eli harjattomat/hiilettömät ovat jo tulleet vaikka eivät vielä yleistyneet.

Catiska

Lainaus käyttäjältä: "Futaba"Ei tarvi heti mollata pienestä lukuvirheestä.

Olet aivan oikeassa, pyydän anteeksi!
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

artov

Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"Mutta minkä teet jos ajettavuutta ei ole tai vauhti ei riitä 8-lankaisten vauhtiin..
Silloin olet ostanut huonon harjattoman moottorin ja varsinkin säätimen, tai et ole osannut / confannut säädintäsi........
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"Mutta pihasuditteluun ehdottomasti hiiletön ratkaisu. Kunhan kattoo, että kaasu ei pätki kiihdytettäessä.  :lol:
Se yleensä korjaantuu kunnon akulla, tehokkaimmissa harjattomissa on jo pakko käyttää LiPo akkuja (Jottei pätki).
Yleensä "jengi" ostaa järjettömän tehokkaita harjattomia ja sitten ihmetellään ettei "halpispötköakulla" moottori / säädin toimi niinkuin pitäisi.
Harjattomien säätimet ovat teknisesti jo tietokoneita, toisin kuin harjallisten säätimet ja kun jännite laskee tarpeeksi alas tapahtuu "bootti", aivan sama kun painaisit tietokoneelta reset nappulaa kesken nettisurfailun...
Joo, jarkko varmaan tarkoitti, ettei tarvi vielä kisahommissa harjattomia vielä käyttää(saa nähdä), eikä siellä käytetä Lipo-akkuja... :wink:

Kerholla on kyllä jo näkynyt sitä tämän hetken novakin tehokkainta pakettia vastaa 8t?. , eikä se kyllä huonolta näyttänyt, itse en kyllä ole ajanut...

jarkkom

Joo-o, en nyt ymmärrä tätä vertailua taaskaan... Kyllähän noi hiilellisetkin koneet menee aivan törkeesti jos kennoja lisätään samaa tahtia kuin lelu-hiilettömiin säätimiin tarvii, että ne toimii. Joku järki nyt käteen
:?:

Ja joo, talvi näyttää mihin noi LRP/Novak riittää, Novakia en ole vielä nähnyt livenä, mutta LRP:llä näyttäisi ehtivän 12 lankaisten vauhtiin. Toisaalta meidän pidoilla ja renkailla noi tehot ei välttämättä niin paljon ratkaise.


Lainaa
Joo, jarkko varmaan tarkoitti, ettei tarvi vielä kisahommissa harjattomia vielä käyttää(saa nähdä), eikä siellä käytetä Lipo-akkuja... :wink:

Kerholla on kyllä jo näkynyt sitä tämän hetken novakin tehokkainta pakettia vastaa 8t?. , eikä se kyllä huonolta näyttänyt, itse en kyllä ole ajanut...
---