Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

kokemuksia harjattomista moottoreista!

Aloittaja jtnevala, 22.08.05 - klo: 09.02

mece

saattaa olla että 8000kv moottorissa on vähän liian vähän vääntöa mikäli tarkoitat mamba yhdistelmää, half8 kun on aika raskas pikkuautoksi. Itsellä on GH air power 4700 moottori ja mamba. toimii ihan ookoo 2 kennoisella lipolla. kolmella olisi jo aika tykki, mutta käy aika kuumana.

repulsori

Lainaus käyttäjältä: "ylikar-h"Jossain on varmaan käsitelty BK Warrior 9920 / BK Wanderer 20L06 pakettia...onko jollain omakohtaisia kokemuksia ??
Hankkimisen arvoinen yhdistelmä "pihasuditteluun" ( 1/10 auto) ???
Parempia vaihtoehtoja??

Hankin alkukesästä vanhaan 2WD-krossariini (Losi XX-CR) BK:n 9920 + 20L08 -paketin (~2700 k/V). 06:sta ei ollut hyllyssä, joten "jouduin" ottamaan 8-kieppisen. Vaihdoin vaan härveliin vähän pienemmän spur-gearin (88 => 84) ja isomman pinionin (21 => 30). Lopputuloksena vehje kulkee nyt tarpeeksi kovaa, ainakin niin kauan kun opin ajamaan.

En usko että 6-kieppisellä koneella saisi vetävistä pyöristä mitattuna yhtään enempää maksimitehoa. Maksiminopeutta on tietysti vähän helpompi järjestää, kun ei tarvitse sovitella jättimäisiä pinioneita.

Arvioimme kaverin 3-star LRP-Vector (B4:ssa):in nopeudeksi "käsikopelolla" noin 60km/h 6-kennoisella. Vieläkin mutumman fiiliksen perusteella oma vehkeeni menee nyt ehkä hitusen kovempaa. Spekulaatioiden lopettamiseksi hankimme nopeusmittarin (ks. alla oleva linkki). Raportoin tänne sitten kun tarkkoja tuloksia on saatavilla.

http://www.atalarc.fi/kauppa/view_product.php?product=6/618&searchlink=yes&search=NOPEUSMITTARI&page=1

Lisäksi kokeilemisen arvoista olisi BK:n 9920:n testaaminen erilaisten ns. "kisalaillisten" moottorien kanssa. Tämä on meillä myös työn alla, panen siitäkin raporttia kunhan kerkiän.

Pihasuditteluun 9920 + Wanderer on siis ihan jees. Jos jotain huonoa nyt haluan tähän keksiä, niin se on paino. Wanderer (varsinkin tuo L) on aika painava motti, joten ehkä S-sarjan kone tai Lehnerin Basic (130 g kevyempi kuin Wanderer L, vain 10 EUR kalliimpi) voisi olla parempi.

Paino tuskin kiihdytykseen tai jarrutukseen juuri vaikuttaa, mutta härveli ei ehkä keulisi niin helposti jos motti olisi kevyempi. Ongelma ilmenee varsinkin jos satunnainen pihasudittelija eksyy asfaltin puolelle.

Jrx

Lainaus käyttäjältä: "repulsori"
Hankin alkukesästä vanhaan 2WD-krossariini (Losi XX-CR) BK:n 9920 + 20L08 -paketin (~2700 k/V). 06:sta ei ollut hyllyssä, joten "jouduin" ottamaan 8-kieppisen. Vaihdoin vaan härveliin vähän pienemmän spur-gearin (88 => 84) ja isomman pinionin (21 => 30). Lopputuloksena vehje kulkee nyt tarpeeksi kovaa, ainakin niin kauan kun opin ajamaan.
Joo hyvähän se on pienentää spurria ja isontaa pinionia, mutta täällä on ongelmana ollu se että kun autoon (xx-4) ei saa sopimaan isompaa spurria (84) ja pienempää pinjonia (15), näillä kokonaisvälitys on 12.88 . Säädin on se 70 Amp. Warriori sekä koneena 20S06 Wandereri. Katotaan saako tähän käymään varaosalistan ulkopuolella oleva isomman spurrin ja siihen sitten pienempi pinjoni.

repulsori

Lainaus käyttäjältä: "Jrx"Joo hyvähän se on pienentää spurria ja isontaa pinionia, mutta täällä on ongelmana ollu se että kun autoon (xx-4) ei saa sopimaan isompaa spurria (84) ja pienempää pinjonia (15), näillä kokonaisvälitys on 12.88 . Säädin on se 70 Amp. Warriori sekä koneena 20S06 Wandereri. Katotaan saako tähän käymään varaosalistan ulkopuolella oleva isomman spurrin ja siihen sitten pienempi pinjoni.

Pari laskelmaa, korjaa jos laskin väärin:

XX-CR:ni laatikon välitykset 1:2,19
XX-CR:ni kokonaisvälitys (84 spur, 30 pinion) = 6,132
20S06 pyörii 5325k/V
20L08 pyörii 2765k/V

"Motti-indeksillä korjattu" ilmoittamaasi lukemaan
verrattavissa oleva kokonaisvälitys XX-CR:ssäni
on siis:

(5325 / 2765) * 6,132 = 11,8

Elikkä härvelini laskennallinen maksiminopeus pitäisi olla
melkein sama, ehkä hieman suurempi kuin sinulla, olettaen
että käytämme samankokoisia renkaita.

Miksi haluat pienentää maksiminopeutta? Itse en ole havainnut
ongelmaa väännön kanssa, eikä akut, nopari tai motti ole
lämmennyt mitenkään merkittävästi.

Jrx

Käsittääkseni laitteiston hyötysuhde kärsii jos joutuu ajamaan hyvin pienillä kierroksilla, ajon jälkeen huomaa jokaisen paikan lämmenneen. Omalla radalla kun joutuu ajamaan melkein "pintakaasulla" jos ei halua tehoa käyttää pelkästään hiekan nostatukseen. Asvaltilla jos päästelee täysillä menemään niin lämpiäminen on pientä verrattuna rata-ajoon.

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: "repulsori"
Arvioimme kaverin 3-star LRP-Vector (B4:ssa):in nopeudeksi "käsikopelolla" noin 60km/h 6-kennoisella. Vieläkin mutumman fiiliksen perusteella oma vehkeeni menee nyt ehkä hitusen kovempaa. Spekulaatioiden lopettamiseksi hankimme nopeusmittarin (ks. alla oleva linkki). Raportoin tänne sitten kun tarkkoja tuloksia on saatavilla.

http://www.atalarc.fi/kauppa/view_product.php?product=6/618&searchlink=yes&search=NOPEUSMITTARI&page=1

Kun tuo laite ei ole tutka, niin kuinkas se mittaa TODELLISEN nopeuden huomioiden sutimiset ja renkaan halkaisijan muutokset keskipakovoiman aiheuttamana?
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

repulsori

Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"
Kun tuo laite ei ole tutka, niin kuinkas se mittaa TODELLISEN nopeuden huomioiden sutimiset ja renkaan halkaisijan muutokset keskipakovoiman aiheuttamana?

Ei mitenkään.

Sutimista voi tosin yrittää eliminoida virittämällä laitteen etuakselistoon tai eturenkaisiin (kun on kyseessä takatuuppari). Myös halkaisijan muutos on ainakin meikäläisen rassissa eturenkaissa vähäisempi kuin takarenkaissa.

Mistähän sitä saisi tutkaa lainaan... Poliisikoulusta vois käydä kyseleen ;-)

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: "repulsori"
Sutimista voi tosin yrittää eliminoida virittämällä laitteen etuakselistoon tai eturenkaisiin (kun on kyseessä takatuuppari). Myös halkaisijan muutos on ainakin meikäläisen rassissa eturenkaissa vähäisempi kuin takarenkaissa.

Mistähän sitä saisi tutkaa lainaan... Poliisikoulusta vois käydä kyseleen ;-)

OK !  Sitten on vaan ajettava eturenkaat kokoajan kiinni maassa ( ettei ns. ryntää etupyörät ), ja oltava tasainen paikka....  :wink:
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

repulsori

Lainaus käyttäjältä: "Jrx"Käsittääkseni laitteiston hyötysuhde kärsii jos joutuu ajamaan hyvin pienillä kierroksilla, ajon jälkeen huomaa jokaisen paikan lämmenneen. Omalla radalla kun joutuu ajamaan melkein "pintakaasulla" jos ei halua tehoa käyttää pelkästään hiekan nostatukseen. Asvaltilla jos päästelee täysillä menemään niin lämpiäminen on pientä verrattuna rata-ajoon.

Onpa ikävää. Noh, ainakin tästä keskustelusta jäi käteen tieto siitä, että jos haluaa tulevaisuudessa varustaa xx-4:n Wandererilla niin kannattaa valita joku hieman vääntävämpi kuin 20S06, esim. 8-kieppinen versio.

jesi

/ Jere Siirilä

Tukez

Tarviiko harjaton motti ajaa sisään?? :oops:

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: "Tukez"Tarviiko harjaton motti ajaa sisään?? :oops:

Ei tarvi. Kovaa ajoa vaan. Ainoa huoltokohde on koneen laakerit, vaan taitaa loppua ekana joku muu.  :mrgreen:
---

tapsa92

Plää, nyt tää LRP:n setti sekoilee, luulin että nopari on entinen kun kytkin väärään kanavaan 3 kertaa, mutta eipäs ollutkaan, nopari toimii kun käyttää kaasun sijaan jarrua, nyt mietityttää toimiiko noparissa ainoastaan tuo pakki, vai onko noparissa vai radiossa säädöt pielessä. Vastari oli kuitenkin vielä jonkin aikaa sitten revossa, ja siinä vaihdoin radiosta servon suuntaa, voiko toi asia vaikuttaa mitenkään nopari ongelmaan :|  :?:
- Tapsa

Divi

Lainaus käyttäjältä: "tapsa92"Vastari oli kuitenkin vielä jonkin aikaa sitten revossa, ja siinä vaihdoin radiosta servon suuntaa, voiko toi asia vaikuttaa mitenkään nopari ongelmaan :|  :?:
Eikä sitten oo tullu mieleen viahtaa takasin ja koittaa ite? :roll:

tapsa92

Lainaus käyttäjältä: "Divi"
Lainaus käyttäjältä: "tapsa92"Vastari oli kuitenkin vielä jonkin aikaa sitten revossa, ja siinä vaihdoin radiosta servon suuntaa, voiko toi asia vaikuttaa mitenkään nopari ongelmaan :|  :?:
Eikä sitten oo tullu mieleen viahtaa takasin ja koittaa ite? :roll:
Se tässä onkin ongelma, oon koittanu jo eikä toimi :lol: Uudelleen ohjelmointiakin on kokeiltu, mutta ei mitään tulosta, vaikka painais 3-10sec niin se yksi ledi ei vaan yksinkertaisesti rupea vilkkumaan...
- Tapsa

jesi

/ Jere Siirilä

CluBBaH

Jesi , juuri tuollainen on käynyt mielessä kuhan saan ton gps palikan hommattua  :wink:
XRAY 808 2009 Spec |

dennis

onko kellään kokemusta x-speed moottorista mini infernoon? eipä oo kauheesti kokemusta sähkö laitteiden kanssa  :oops:

-SS-

Mulla on tossa nyt BK 7020 / 12L12 harjaton setti ja sellasta
tiedustelisin, että kun säätimestä lähtee moottoriin 3 sinistä
johtoa ja motissa taas on punainen, vihreä ja keltainen johto,
niin onko sillä väliä, että mihin laitan minkäkin sinisen johdon
vai voiko laittaa miten vain haluaa?

Onko muilla kokemuksia ko. paketista tai säätimestä?
Kannattaako siihen hankkia lipo akut, vai pärjääkö normeilla?

Muita kokemuksia?

SlidSlide

Luulis ettei niillä ole väliä. Nehän toimii "vaihda johtojen paikkaa - vaihda kaasu/pakki suunta" periaatteella.

ripa_k

Vastaan tässä välissä ennenkö laitteita hajoaa että on niillä väliä. Katso manuaalista mikä on oikea järjestys kyseisillä laitteilla. Siellä säätimessäkin pitäisi olla merkinnät mitkä vaiheet ne piuhat on.
Suotavaa olisi että vastailtaisi tiedon eikä luulon perusteella.
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

-SS-

Manuaaleissa EI lue missä järjestyksessä ne laitetaan ja itseasiassa
laitoin ne kiinni jo loogisessa järjestyksessä ja toimivat hyvin.

Onko tietoa mistä saisi päälle 160A harjattoman setin?
Löytyykö jostain päälle 200A settiä rc- autoon?

tapsa92

Lainaus käyttäjältä: "-SS-"Manuaaleissa EI lue missä järjestyksessä ne laitetaan ja itseasiassa
laitoin ne kiinni jo loogisessa järjestyksessä ja toimivat hyvin.

Onko tietoa mistä saisi päälle 160A harjattoman setin?
Löytyykö jostain päälle 200A settiä rc- autoon?
Kyllähän noita löytyy, sulla kuitenkin pitää olla hyvä rahatilanne jos tollasta kaipaat.
- Tapsa

ripa_k

Korjaanpa itse lausuntoani..

"Cables to the motor (3 x blue) can be mounted as requires. "
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

-SS-

Olisko sivua mistä voi kattoa tollasia päälle 160A settejä?

SlidSlide

Siis nehän on ainakin tossa kyseisessä säätimessä aivan sama mitenpäin ne pistää. Itse omistan sellasen. Google on aika kiva kaveri kun pitää ettiä jotain.

-SS-

Voisiko joku kertoa Novakin GTB paketin moottorin max Amppeerit
ja myös säätimen Max amppeerit? Onko hyvä paketti?


Tuli tässä tänään ajeltua BK Warrior 7020 / 12L12 -paketilla Twinissä
tuolla sorakuopalla tuli lähinnä makeä testattua.

Oli oikein ilo ajaa, kun mukana oli juuri itse tehty 14.4v akku ja autoon
sarjaankytkettynä ja mahtavasti irtos tehoja! Ei voinut painaa kaasua
kuin 2/4 kun alko jo keulia tasaisella ( 2sekuntia ) ja lähti keulimaan.

Sitten kun lähdin koittamaan rinteeseen, jossa lopussa oli 1,5 metrin
pystysuora ja lähes negatiivinen pystysuora, niin 3 metrin vauhdinoton
seurauksena auto hyppäsi pystysuorasta 1 metrin korkeuteen, heitti
voltin ja tuli pystyssä mäen päälle!!!

Aivan uskomatonta, ja samalla reissulla heitti toisessakin pystysuorassa
voltin, sekä muutaman erittäin ns. "Savetuksen".

Kaikki ajot tulivat vielä ikimuistosesti videolle!

Kyllä nyt on myönnettävä että Harjattomat on Tulevaisuutta!!

Kaikenlisäksi, twinis on nyt jo tarpeeks tehoja, joten en edes välttämättä
tarttis lipoja, mut kuinkas paljon lipot parantas ajo-ominaisuuksia vielä?

4wdkanootti

mulla on täällä bk 12020 ja warrior 20l07 paketti.
Erona 7.2 volttiin3,3 Ah nimh akuilla ja lipoilla 7.4v/6 amp täällä ,tuli
se, että vajaakasu esim. mäkeä vedätettäessä varoen sutimista
helpottui. Kun on takana amppeereja, ja jännite ei notku. Isommat jännitteet joutuu odottamaan isojen lipojen saapumista.
Konkka (panin 2* 4700/33volt) auttoi ylämäkilähtöön myös, molemmilla akustoilla, eli vieläkään ei nopari saa täyttä amppeerimäärää puhtaana.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

SlidSlide

Nyt kysyn ihan varmuuden vuoksi, että kasvaako A määrä rinnankytkennässä, eli onko purkuvirran määrä suurempi? Kokeiltiin rinnan ja sarjaankytkentää, rinnankytkennässä auto pätki, mutta sarjassa se pätkiminen oli huomattavasti vähemmällä. Mistä tämä voi johtua?