Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

kokemuksia harjattomista moottoreista!

Aloittaja jtnevala, 22.08.05 - klo: 09.02

tulijyrä

Lainaus käyttäjältä: Lassi - 21.05.14 - klo: 11.29
Juuh sivuilta löytyvä tieto tiedossa, mutta moottorissa ei mitään lue. Siksi tässä mietityttää mikä mahtaa olla T/kv lukema tossa kyseisessä koneessa.
moottori auki, roottoriin voi olla merkitty halkaisija.
Roottoria mittaamalla se ehkä selviää.
8.2E-Tron. *ajossa taas*

SepiMies

Kun en viitsi omaa ketjua tehdä yhdelle ainoalle moottorille, niin kysytäänpäs täällä. Eli harmaita hiuksia aiheutta HW:n 3656SD ja tarkemmin sen laakerit. Moottori alkoi pitämään kitinää ja "pätkimään" ilman kuormaa irrallaan pyöritellessä. Sisällä oli p**kaa yhden hiekkalaatikon tarpeisiin :grin:. No laakerithan tuossa on aivan jumissa ja uudet pitäisi saada. Akselin puoleisen laakerin saakin lyömällä irti, mutta mites sensorin puoleisen?

Vinkkinä olen saanut uunittaa moottorin päätyä 200-asteessa ja napauttaa laakerin irti. Oli 200-asteessa vartin --> ei lähtenyt. Nostin lämpötilan 250-asteeseen ja oli vartin --> ei lähtenyt, mutta laakerin kehät paistui kivan kullanruskeiksi :grin:.

Jos sitten hankkisi ulosvetäjän, niin millaisen? Niistä kun itsellä ei ole yhtään kokemusta. Tuskin ainakaan mitään millä 1/1 autojen laakereita irroitellaan.

Ja tietenkin yksi vaihtoehto olisi porata moottorin päätyyn 6mm reikä, jotta laakerin saisi lyötyä pois. Tuo "dust-proof" kun on näemmä vähän niin ja näin jo tehtaalta tulleessa moottorissa :laugh:.

Ei kiinnostaisi 90€ moottoria vaihtaa ~6€ laakereiden takia...
Tekno RC Team Driver
SCT410.3, EB48.3, NB48 2.0, Losi 22SCT 3.0

tulijyrä

Vaihdoin äskettäin eri merkkiseen moottoriin laakerit, siinä sensori on kolmella ruuvilla sisäpuolelta kiinni ja ja näkyy olevan tuossa sinisessä xerunissakin mitä en ole avannut.

Löytyykö siitä ruuveja sisäpuolelta kun otat päädyn irti?

Helpoin tapa irrottaa ja asentaa laakerit on ulosvetäjä.
Ostin eurorc:ltä vetimen, piti käyttää mutteria apuna kun ei varat riittänyt.




8.2E-Tron. *ajossa taas*

Lassi

Lainaus käyttäjältä: tulijyrä - 21.05.14 - klo: 12.05
Lainaus käyttäjältä: Lassi - 21.05.14 - klo: 11.29
Juuh sivuilta löytyvä tieto tiedossa, mutta moottorissa ei mitään lue. Siksi tässä mietityttää mikä mahtaa olla T/kv lukema tossa kyseisessä koneessa.
moottori auki, roottoriin voi olla merkitty halkaisija.
Roottoria mittaamalla se ehkä selviää.

Nyt olis tuo kone auottu ja kuvailtu. Osaakos joku viisaampi kertoa mistä tai mitenkä ton selvittää että onko 8.5t vai 13.5t?

Roottirista löytyy myös kuvista mitat, jos joku tietää niiden perusteella mikä kone on kyseessä.

Kuvat:
https://www.dropbox.com/sh/h3wzs5qm0lhvi83/AABANed5lgV5XnV9F-Uc5ElYa?dl=0

MLA

Ensimmäisessä kuvassa näkyvät hieman käämitykset siitä moottorin oikeasta päädystä (oranssinpunaista lankaa...). Siitä lasket, montako kierrosta sitä on.

Lassi

Juuh sama tuli mieleen, mut on niin pirullisen pieni väliä ja lankaa on melko paljon päälleikkäin että sisäsii kerroksii melko mahdoton laskee ja arviointikin menee aika hatusta vetelyksi. Onkos näissä harjattomissa vielä niitä että on 2-3x käämilangat. Eli voiko siellä olla ohuempaa lankaa esim 3x 8.5t ja silti on 8.5lankanen kone siis? Vai oliko nuo hiilipuolen hommia vaan?

4wdkanootti

Mullakin on kinkkinen kyssäri.
4-pole koneen ankkuri näyttää tehdyn 4 kpl magneetista muoto-rauta-palan päällä hiilikuitupinnalla kiinni.
Onnistuin saamaan sen hiilikuidun silpuksi! *)

Osaisko kukaan suomessa tehdä uutta "kanvastia" ko ankkuriin?
Kuluilla?

*)
Kävi ilmi, ettei ko kone olekaan mainoksen mukaisesti "1845KV Brushless Inrunner Motor (Waterproof)"
vaan viimenen suluissa oleva sana perustuisi omatoimisuuteen. Pitäisi kannun 6:sta kiinnitysruuvin reijästä näkyviin jääviin kahteen ruuvata ruuvit, ettei vesi mene niistä sisään. Tuli koiteltua tunnin verran eestaas vesiliirtoa, vaihtelevalla menestyksellä, ja lopulta vesi teki tekosensa. Kone käy ja kukkuu pienillä kierroksilla perus sähkömiehen teipin varassa kiltisti ja kuumenematta, muttei siedä kiljuttaa 6s.....
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

zebi2

#2377
Multa katkesi HW Ezrun 3656 3400kv moottorista akseli,onko muita vaihtoehtoja kuin ostaa kokonaan uusi moottori? Ilmeisesti valmistajalta ei saa akselia varaosana, mutta käyköhän mahdollisesti jonkun muun akseli? Uusi moottori on kuitenkin päälle 50€ (ja moottori muuten täysin kunnossa), joten ois kiva tietää mahdollisesti joku vaihtoehtoinen halvempi ratkaisu...

Edit: Uusi kone ostettu, mutta saako noihin tosiaan akseleita jostain?
Stampede 4x4

S157431

Mikähän mahtaa olla vikana harjattomassa trackstarissa kun aluksi akseli lähti roottorista irti ja ruuvilukitekiinnityksen jälkeen toimi jonkin aikaa kunnes alkoi vain nykimään paikallaan edestakaisin pientä liikettä, samoin moottorin akselissa/roottorissa tuntui pykälää. Roottorin irroituksen ja takaisinlaiton jälkeen hetken toimi kunnes taas sama nykiminen. Mitään ei olisi pitänyt muuttua kuin että roottorin päädystä raaputin irtonaista pintaa osittain irti. Voisiko olla tuosta pinnoitteesta kiinni vai mikä vikana/neuvoksi?

4wdkanootti

1 todennäköisin: vaihe ei kytke kuormalla, värinä irrotellut käämien juotoksia johtoihin.

2 Samat oireet tosin voi olla, jos noppa-kone välin vaihejohdon liitin ei pelaa tai ei tinaus johtoon kunnollinen

3 tai 1 magneetti vioittunut akselissa. Erittäin harvoin, mutta voi tulla yhdestä vaiheesta startaten nykivä, ja toisesta lähteä pyörimään. Mulla ko magneetissa oli halkeama.

4 jopa jos nopan fetti on kärähtänyt....
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2


MonsTTer

Max.kierros tarkoittaa mitä moottori kestää ennen kuin hajoaa.
Kv tarkoittaa kierrosta per.voltti. Eli 9T kiertää n.2000 kierrosta enemmän volttia kohden kuin 17T.
http://www.rcm.fi/rc-elektroniikka/harjattomat-moottorit.html
(o\_!_/o)

Juha-Matti

Kestäisikä tämä leopardin 4092 malli 6S akun?
23V on tässä 1480KV moottorissa tuo max volttiluku.
http://www.leopardhobby.com/html/en/pro/Car/LBP40xilie/20150917/55.html
LBP4092/3.5D    115A 23V 4200W 1480kv 0.0097 3.8A 7mm 20mm    Φ5.0 492g
Himottais tuollanen melkein 4-tuumanan pata ostaa :laugh:

pijokela

#2383
Lainaus käyttäjältä: S157431 - 15.12.15 - klo: 22.09
Varmaan simppeli kysymys, mutta mitä käytännön eroa näillä moottoreilla on ominaisuuksissa:

Moottoreilla on erilaiset kv luvut, eli ne pyörivät samalla jännitteellä eri nopeutta. Hitaimmin pyörivä moottori pyörii 2400 RPM / voltti jännitettä ja nopein pyörii 4370 RPM.

Lainaus käyttäjältä: S157431 - 15.12.15 - klo: 22.09
Max kierrosnopeus sama, joten missä erot?

Tosiaan moottoreille on kaikille ilmoitettu maksimipyörimisnopeudeksi 50000 RPM, mutta niiden maksimijännitteet ovat ihan erilaiset. Nopeimman moottorin maksimijännite on vain 12V ja hitaimman 21V. Eli moottorit saavuttavat niiden rakenteen mahdollistaman maksiminopeuden ihan eri jännitteillä. Eli hitaammilla moottoreilla voi käyttää isommalla jännitteellä toimivaa akkua - jos nopari sen kestää.

Kannattaa huomioida, että nuo kaikki numerot ovat suuntaa-antavia ja tyhjäkäynnillä, joten niistä ei voi suoraan laskea esim. auton nopeutta. Lisäksi esim. ennakon määrä vaikuttaa siihen, kuinka paljon kierroksia kone ottaa.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Mölli

Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti - 22.12.15 - klo: 11.49
Kestäisikä tämä leopardin 4092 malli 6S akun?
23V on tässä 1480KV moottorissa tuo max volttiluku.
http://www.leopardhobby.com/html/en/pro/Car/LBP40xilie/20150917/55.html
LBP4092/3.5D    115A 23V 4200W 1480kv 0.0097 3.8A 7mm 20mm    Φ5.0 492g
Himottais tuollanen melkein 4-tuumanan pata ostaa :laugh:

Äkkiseltään laskettuna 6 x 3,7 V = 22,2 V.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Juha-Matti

Niinhän tuota taitaisi mennä jos nimellis voltilla laskisi, kiitoksia möllille :azn:

S157431

Kiitos, tämä oli kattava vastaus, kiitos myös monstterille  :azn:

Lainaus käyttäjältä: pijokela - 23.12.15 - klo: 10.36
Lainaus käyttäjältä: S157431 - 15.12.15 - klo: 22.09
Varmaan simppeli kysymys, mutta mitä käytännön eroa näillä moottoreilla on ominaisuuksissa:

Moottoreilla on erilaiset kv luvut, eli ne pyörivät samalla jännitteellä eri nopeutta. Hitaimmin pyörivä moottori pyörii 2400 RPM / voltti jännitettä ja nopein pyörii 4370 RPM.

Lainaus käyttäjältä: S157431 - 15.12.15 - klo: 22.09
Max kierrosnopeus sama, joten missä erot?

Tosiaan moottoreille on kaikille ilmoitettu maksimipyörimisnopeudeksi 50000 RPM, mutta niiden maksimijännitteet ovat ihan erilaiset. Nopeimman moottorin maksimijännite on vain 12V ja hitaimman 21V. Eli moottorit saavuttavat niiden rakenteen mahdollistaman maksiminopeuden ihan eri jännitteillä. Eli hitaammilla moottoreilla voi käyttää isommalla jännitteellä toimivaa akkua - jos nopari sen kestää.

Kannattaa huomioida, että nuo kaikki numerot ovat suuntaa-antavia ja tyhjäkäynnillä, joten niistä ei voi suoraan laskea esim. auton nopeutta. Lisäksi esim. ennakon määrä vaikuttaa siihen, kuinka paljon kierroksia kone ottaa.