Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

starttiboxi akku ongelma

Aloittaja moukari, 14.09.05 - klo: 15.26

moukari

Eli millasia akkuja ootte käyttänyt bokseissa? ku pitäs saada enemmän ku 12V. Ei viitsisi kuitenkaan ostaa mitään 50€ kpl hintasia sähköautojen ajoakkuja! Millanen kapasiteetti pitäs olla et ei hyytyis ajopäivän aikan? tossa katsoin lyijy akkuja, eli voinko laittaa 12V ja 6V akut yhteen saisin 18V onko mahdollista? Meni tasasähkö koulussa vähä ohi :shock:  pitääkö ampeeri tunnit olla samat lyijy akuissa?
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Dustbin

Normaalin lyijyhyytelöakun kapasiteetti ei vastaa tuossa käytössä vastaavaa sähköauton akkua. SLA nimittäin antaa täyden kapasiteetin vasta joskus alle 1C purkuvirralla. Eli starttiboksissa saat vaan jotain 60-70% kapasiteetista käyttöön. Kyllä voit laittaa 18V, mutta kato ettet vahingossa polta moottoria. Eli ei pitkää yhtäjaksoista käyttöä ja vielä mielellään ekstarjäähdytystä moottorille. Tuolla jännitteellä moottori nimittäin lämpenee 2x enemmän kuin 12V jännitteellä.

Riippuen siitä paljon joutuu ajopäivänä starttaileen, niin 4Ah lyijyakut varmaan piisaa. Sitä isompia ei pahemmin saa tungettua sinne sisään varsinkaan 18V jännitteisenä ilman radikaalimpia toimenpiteitä dremeliä hyväksikäyttäen :)

Muista, että sarjaankytkennässä kaikkissa kennoissa tulee olla sama nimelliskapasiteetti.

Miksi muuten pitää saada enemmän kuin 12V? Moottori on suunniteltu starttaamaan 12V jännitteellä sille tarkoitetun moottorin. Jos näin ei ole, niin kumi on joko liian kulunut ja/tai ottaa johonkin kiinni. Kannattaa myös tarkistaa, ettei starttiboksin sisälle ole eksynyt mitään ylimääräistä.
XRAY T1FK'05 + SS8.5 PRO, HoBao Hyper 7 + V-spec

Speeder

Miksi pitäisi saada yli 12v? Moottori boxissa saattaa palaa.
Ihan keposesti mun boxi ainakin jaksaa pyöritellä bilteman 12v lyijyakulla
todella mainiosti!  :wink:

Kuva vielä varmuudeksi.

moukari

Sitä on kokeiltu monilla 12v akuilla mut ei onistu. Suunniteltu kahdelle ajoakulle! Nyt oon käyttäny 18v porakoneen akkua mut olis kiva saada kunnon akut.
Boksi on Team Magic. oon kattonu kaikki sisältä ja mikään ei hinkkaa ja kumi on ihan uus laitettu kiinni eilen!  :?
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

rs tuning

Lainaus käyttäjältä: "moukari"Sitä on kokeiltu monilla 12v akuilla mut ei onistu. Suunniteltu kahdelle ajoakulle!
Mulla on asson boxi ja sielä on paikat kahelle pötköakulle,mut
oon käyttäny 12V autonakusta, eikä mitään ongelmaa! :shock:

Kuinka uus/kiree kone sulla on???
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Jartsa

Team Magicin boksi tarvitsee toimiakseen yli 14volttia. Mieluiten esim se 18V
Koska boksissa on pienet moottori, toisaalta itse olen saanut koneita sillä 12Voltilla käyntiin, mutta oikeastaan siinäkin ratkaisi vauhtipyörän koko  :)

J-P

Lainaus käyttäjältä: "moukari"Eli millasia akkuja ootte käyttänyt bokseissa? ku pitäs saada enemmän ku 12V. Ei viitsisi kuitenkaan ostaa mitään 50€ kpl hintasia sähköautojen ajoakkuja!

Omassa TT:ssä on kaksi 6-kennon pötköakkua jotka on itse juoteltu halpahallista löydetystä akkuporakoneen 14,4V NiCd-akun kennoista(9,90€). Liittimet on Graupnerin G4 ilman eristettä(3x1,40€), ja akut on kasattu muovipäätyihin(1,50€) ja läpinäkyvään kutisteletkuun(2,25€/m).



Lainaus käyttäjältä: "moukari"Millanen kapasiteetti pitäs olla et ei hyytyis ajopäivän aikan?

Noissa kennoissa lukee päällä 1400mAh, mutta 1200-1300 mAh taitaa olla lähempänä. Hyvin tuolla on pärjännyt kun on käynyt ajelemassa(~1l/kerta), tosin tuota autoa ei pahemmin ole tarttenu uudelleen käynnistellä. Ja käyntii lähtee pienellä päräytyksellä.
Xray XB8-TQ|TT EB-4 S2 "Pro" goes rallygame|Team Infinity Samurai 521|Graupner/JR XS-6 Race syntikka|JR SB6  40S syntikka

molkaski

Mulla sama boxi jossa sisällä biltemasta ostettu 12V 7A:n lyijyakku. hyvin tuo on ainakin toistaiseksi autoa käynnistellyt...
TT EB4 S2 Pro / kuski ei ole pro..

miksu69

Samoin meikäläisellä on biltemasta ostettu 12v ja 10 amp akku.Pientä väkivaltaa käyttäen meni hienosti boxiin ja kun akku tyhjenee niin laturilla täyteen.(kaksi kertaa jotunut lataan ja ajettu noin 20l)
MCD Race Runner EVO III, Sanwa 2,4 GHz

moukari

No kävin tänään hakemassa kaksi ajoakkua 1800mA katotaa miten käy millä virralla noit pitäis lataa? ni-cd ku akussa lukee 180mA ja 16 tuntia nii vissii ikä ja terveys siin menee!!! katotaan kuinka käy jos huomenna pääsis ajaa taas! :lol:
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

J-P

Lainaus käyttäjältä: "moukari"No kävin tänään hakemassa kaksi ajoakkua 1800mA katotaa miten käy millä virralla noit pitäis lataa? ni-cd ku akussa lukee 180mA ja 16 tuntia nii vissii ikä ja terveys siin menee!!! katotaan kuinka käy jos huomenna pääsis ajaa taas! :lol:

Jos omaat piikkaavan laturin(delta-piikkiä haistelevan "äly"-laturin) niin kyllä luulis uskaltavan 1C latausvirralla latailevan, l. tässä tapauksessa 1,8A virralla. Kyseessä kun on sentään ajoakut. Eka lataus kannattaa tehdä tuolla hitaalla latauksella mutta jatkossa latalisin 1,8A.
Xray XB8-TQ|TT EB-4 S2 "Pro" goes rallygame|Team Infinity Samurai 521|Graupner/JR XS-6 Race syntikka|JR SB6  40S syntikka

Loikkaa

minkälaisia latureita te käytätte esim. auton akkua ladatessa, ei oo yhtään kokemusta akuista eikä latureista :oops:

Divi

eiköhän auton akkua kannata ladata ihan auton akkulaturilla  :wink:

J-P

Lainaus käyttäjältä: "Loikkaa"minkälaisia latureita te käytätte esim. auton akkua ladatessa, ei oo yhtään kokemusta akuista eikä latureista :oops:

Oletan että tarkoitat näitten pienien autojen akkuja. Itse hoidan akkujen lataamisen Simprop Intellicontrol V3-laturilla. Ihan pätevä yleislaturi, ei niin hirveen tehokas: purku 3A, lataus 5A. Maksimissaan voi latailla 25-kennosen NiCd/NiMh akun kiinni. Lataa myös LiPo/Li-ion akut sekä lyijyhyytelö-akut. 10 eri akun muistipaikkaa(saa lataus-asetukset muistiin:kennojen määrään, laadun sekä purku-/latausvirran määrän). Koska harrastan enemmän lennokkeja niin tuo laturi on aivan riittävä(muistipaikkoja voisi olla enemmän).

Henkilöautoakku latautuu helpoiten sellasella halpahalli-laturilla ja lyijyhyytelöille on ihan omat laturit, ne kun ei kovista latausvirroista. Niitä taasen löytyy biltemasta tai jokaisesta hyvin varustetusta RC-liikkeestä.
Xray XB8-TQ|TT EB-4 S2 "Pro" goes rallygame|Team Infinity Samurai 521|Graupner/JR XS-6 Race syntikka|JR SB6  40S syntikka

Loikkaa

Lainaus käyttäjältä: "J-P"
Lainaus käyttäjältä: "Loikkaa"minkälaisia latureita te käytätte esim. auton akkua ladatessa, ei oo yhtään kokemusta akuista eikä latureista :oops:

Oletan että tarkoitat näitten pienien autojen akkuja. Itse hoidan akkujen lataamisen Simprop Intellicontrol V3-laturilla. Ihan pätevä yleislaturi, ei niin hirveen tehokas: purku 3A, lataus 5A. Maksimissaan voi latailla 25-kennosen NiCd/NiMh akun kiinni. Lataa myös LiPo/Li-ion akut sekä lyijyhyytelö-akut. 10 eri akun muistipaikkaa(saa lataus-asetukset muistiin:kennojen määrään, laadun sekä purku-/latausvirran määrän). Koska harrastan enemmän lennokkeja niin tuo laturi on aivan riittävä(muistipaikkoja voisi olla enemmän).

Henkilöautoakku latautuu helpoiten sellasella halpahalli-laturilla ja lyijyhyytelöille on ihan omat laturit, ne kun ei kovista latausvirroista. Niitä taasen löytyy biltemasta tai jokaisesta hyvin varustetusta RC-liikkeestä.

tarkotan kaikkien näitten akkujen mitkä sopivat starttiboxiin :wink:  muotoilin kyllä huonosti tuon ekan viestin :?