Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

FTT 2006 renkaat...

Aloittaja Mr Cale, 26.09.05 - klo: 17.32

Mr Cale

...valitaan n. viikon kuluttua.

Testit ovat nyt siinä vaiheessa, että jäljellä on kaksi hyvää vaihtoehtoa ensikauden kisarenkaaksi. Nyt ollaan periaatteellisen linjavedon edessä ja tähän kaivataan kilpailijoiden mielipidettä.

Haluatteko:  

A) Nopeamman renkaan, mikä myös kuluu nopeammin?

vai

B) Hieman hitaamman renkaan, mikä kestää pidempään?



Nopeusero n. 0,1 - 0,2 s. nopeimmassa kierrosajassa 13 s mattoradalla.

- molemmat renkaat kestävät nopeilla inserteillä 7 akullista viriluokan vauhtia puhkeamatta sekä asfaltilla, että matolla.

- rengas A on elinkaarensa aikaiselta pitokehitykseltään nykyisen renkaan tyyppinen, mutta suorituskyky säilyy hieman paremmin.

- rengas B säilyttää suorituskykynsä pidempään

- rengas A:n ajotuntuma hieman agressiivisempi kuin renkaalla B

- rengas B hieman helpompi ajettava (= tasaisemmat kierrosajat testikuskeilla)

- molemmat renkaat ovat saman hintaisia.

- molemmat nopeampia kuin CS-27


HUOM !
Jätin tarkoituksella mainitsematta renkaiden merkit ja mallit, jotta mielipiteet merkeistä tai kauppiaista tai omat sponsorisopimukset eivät "värittäisi" kommentteja tähän asiaan. Toivon myös, että testatuista merkeistä mahdollisesti tietävät henkilöt pitävät merkkitiedot toistaiseksi omana tietonaan.

* * *

Edit: Vertaus CS-27.

nikoprkl

B-vaihtoehdon kannalla ollaan täällä.
EuroRC / TEK

sillu

---
OULU RC RACING | C-12 | Corally | V-Dezign

RaDon

Vaihtoehto B:tä kannatan.

jjmm

B. Kuulostaa paremmalta.
Team Xray X12 2023

mza2

b:n kannalla oon
TAMIYA TRF416X Racing Factory

OttoL

B kuulostaa paremmalta :)

Matias V

Vedämpä mielipiteeni takaisin...


Muutama kysymys nyt näin ensin.

-Montako eri sarjaa renkaita testasitte?
-Oliko renkaitten laatu tasalaatuista?
-Onko renkailla (A ja B) eri laatueriä? (Kuten CS-27 oli montaa eri muottia, seosta, yms)
-Millä radoilla/matoilla testasitte? (Kuusankoski, Rajatorppa, Mäntsälä?)
-Testikuljettajien kommentteja renkaiden laadusta/ominaisuuksista eri radoilla.

Miten rengas toimii lähes uunituoreella matolla missä ei ole pitoa? Miten rengas toimii matolla jossa on samaa profiilia tahkottu 5v?

Näin alkuun ;)
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

VesaK

Entäs pito? Sehän oli CS-27 renkaan kohdalla suurimman kritiikin kohteena. Nopeusero 0,1-0,2 sek/kierros/13 sek kertoo juuri pito-ominaisuuksista? Minkälaisella radalla?

CS-27 renkaan pitohan on hyvä vain muutamalla harvalla mattoradalla, Rajatorppa, Kuusankoski, Riihimäki? Onko arviota, minkälainen renkaiden A ja B ero on hyvällä mattopidolla vs. huonolla mattopidolla? Oliko mainittu testirata hyväpitoinen?

Nopeasti funtsittuna vertailulle huonopitoisella radalla pitäisi antaa melko korkea painoarvo.

OttoL

Lainaus käyttäjältä: "VesaK"Entäs pito? Sehän oli CS-27 renkaan kohdalla suurimman kritiikin kohteena. Nopeusero 0,1-0,2 sek/kierros/13 sek kertoo juuri pito-ominaisuuksista? Minkälaisella radalla?

CS-27 renkaan pitohan on hyvä vain muutamalla harvalla mattoradalla, Rajatorppa, Kuusankoski, Riihimäki? Onko arviota, minkälainen renkaiden A ja B ero on hyvällä mattopidolla vs. huonolla mattopidolla? Oliko mainittu testirata hyväpitoinen?

Nopeasti funtsittuna vertailulle huonopitoisella radalla pitäisi antaa melko korkea painoarvo.
Eiköhän sitä ole testattu useammalla radalla!?!

Cruisaaja

Noilla ominaisuuksilla tuo vaihtoehto B on omasta mielestäni luonnollisempi jo senkin takia että luokkaa jota tulen ajamaan ensikaudella on sen yhden rengas sarjan varassa jonka tulee kestää vähintään 7 akullista, ajettavuuden säilyessä toivonmukaan suhteellisen hyvänä koko päivän.
Sponsored by own wallet

Jani Lindqvist


Vesa

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

ALi

Periaatteessa B:n kannalla mutta kiinnostaisi tietää renkaan pito/toiminta verrattuna nykyiseen CS-27 renkaaseen. Jos vaihtoehto B:n pito-ominaisuudet on huonommat kuin CS27:lla niin sitten ehdottomasti A..
..Captain, we have some problems..
" we have nothing right on the left side and nothing left on the right side"

reittila

Jep, eli B, mutta vain siinä tapauksessa, että pito on ainakin CS-27:n tasoa.
Jos ei ole niin sitten A.
-Pekka

Vesa

Toisille huono pito on hyvä pito, miksi siis valita se liukkaampi ja ottaa riski:)
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

OttoL

Sehän johtuu kanssa auton merkistä ja säädöistä miten menee tietyillä renkailla. Jotkut tykkää enemmän toisista jne.

Mr Cale

Pahoittelen jo etukäteen sitä, että varmaankaan kaikkiin kysymyksiin ei vastausta nopeasti tule. Tämä johtuu pelkästään siitä, että minulla ei ole nettiyhteyttä käytössä kuin koulussa.

Taustoista sen verran, että rengas vaihdetaan, koska CS-27 valmistus (joidenkin tietojen mukaan) on lopetettu / ollaan lopettamassa. Lajiryhmällä eikä minulla ole budjettia ostaa testirenkaita, joten rengasehdokkaat tulivat maahantuojilta. Alkujaan ehdokkaita on ollut kaikkaan 5, joista kolme on karsittu testien edetessä eri syistä pois.



Uusi rengas vs. CS-27

Koska CS-27 ei ole vaihtoehtona ensi kaudeksi, ei suorituskykyä ole siihen suoraa verrattu. Kuusankosken mattoradalla näillä kahdella jäljelle jääneellä testirenkailla ajettiin kuitenkin paremmat tulokset, mitä CS-27 renkailla on aikaisemmin ajettu. Ja tuntuma muiltakin radoilta on ollut se, että pitoa on molemmissa renkaissa enemmän kuin CS-27.


A vs. B nopeusero

Tuo mainittu 0,1 - 0,2 s/kierros on siis Kuusankosken mattoradalta missä nopeimmat kierrosajat n. 13,3 s. Tämä siis suuruusluokkana renkaiden välisestä nopeuserosta.


A ja B laadusta

Laatuasiat ovat tärkeitä ja näistä on keskusteltu maahantuojien kanssa. Testirenkaita on niin vähän, että niiden perusteella me emme voi todeta hirveän vakuuttavasti laatueroista mitään. Nyt jäljellä olevilla vaihtoehdoilla ei laatuongelmia miedän testeissä esiintynyt.  A:n ja B:n valmistajat ovat kuitenkin tunnettuja ja hyväksi monissa paikoissa todettuja, että renkaiden latuun pitäisi pystyä luottamaan.


Testiratojen pito-olosuhteet

Renkaita on testattu ulkoradoilla ilman pidotusta ja pidotuksen kanssa sekä matolla hyväpitoisilla matoilla. Koska kyseessä on kisarenkaat on mielestäni tärkeintä, että renkaat toimivat hyvin nimenomaan kisaolosuhteissa. Usein huonopitoisella radalla hyvin toimiva rengas ei välttämättä toimi hyvin kovapitoisella radalla. Siksi mielestäni tärkeintä on toimivuus kilpailutilanteessa. Testirenkaiden ja ajan vähäisyyden vuoksi sen suurempaa testaamista liukkailla matoilla ei ole suoritettu. Tuntuma on kuitenkin se, että nämä renkaat toimivat myös liukkaalla radalla paremmin kuin CS-27. Pidon kasvaessa ero testirenkaiden ja CS-27 välillä pienenee.

VesaK

Hyvä, kiitos Mr Cale. Asiallista tietoa, asiallisesti esitettynä. Eikä häivääkään perinteisesta lajiryhmän ylimielisyydestä.

Esitetyn perusteella ei taida olla epäilystäkään, etteikö "B" olisi suuren yleisön suosikki.

Pexi

Hieno homma että testaamiseen on perehdytty ja ilmeisesti mukana on ollut monta kuskia.

Huonon pidon rengastestit voi tulla ensi sunnuntaina pitämään tänne Tampereelle:) Mielestäni renkaan olisi hyvä toimia myös liukkaalla.

Itse en ole vastaan parempaa pitoa, joten A rengas tuntuisi hyvältä, mutta jos renkaan käyttöikä voi olla edes yhdellä radalla liian lyhyt (yleensä vain 1 rengas kierroksen luokissa) ei rengasta voida valita.

Nähdään renkaan testaajat Tampereella:)
Team XRay

TTKoo

´
B

Vaikka rengas on sama kaikille, niin kulutuskestävyys on joillekin "kynnyskysymys"!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Matias V

Ei ole enää epäselvyyttä omalla kohdallani -> B.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"´
B

Vaikka rengas on sama kaikille, niin kulutuskestävyys on joillekin "kynnyskysymys"!

Mistäpä tiedät, jos tällä B-vaihtoehdolla ajaa pari akkua pidempään, mutta rengassetin hinta on kyNpin enemmän kuin toisella?
---

jarkko

Testitulosten perusteella meidän tiimi kannattaa vaihtoehtoa B

Hienoa, että testaamiseen on paneuduttu perusteellisesti.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Vesa

siitä että molempien hinnat on samat. ;)

- molemmat renkaat ovat saman hintaisia.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Sinervo

Minun mielipide on A

pete||

Jos käytettävänä on yksi sarja renkaita, on B varmastikkin se parempi vaihtoehto. Mutta jos sarjoja on käytössä kaksi niin silloin merkistys kasvaa A renkaiden hyödyksi. Eiköhän A finaali ja moni muukin kuski käytä edelleen sen kaksi sarjaa renkaita. Onhan nytkin ajettu yksillä renkailla TSP ja TSS luokat ja säilyyhän A renkaidenkin pito parempana kuin CS-27:ssa.

Ehkä se B olisi kuitenkin se tasapuolisin vaihtoehto kaikille. Ainakaan huonompaan suuntaan ei voida mennä  :)

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"´
B

Vaikka rengas on sama kaikille, niin kulutuskestävyys on joillekin "kynnyskysymys"!

Mistäpä tiedät, jos tällä B-vaihtoehdolla ajaa pari akkua pidempään, mutta rengassetin hinta on kyNpin enemmän kuin toisella?

- Luottamalla luettuun tekstiin, siihen joka on jo viestiketjun alussa mainittu!
- Luottamalla lajiyhteyshenkilön kirjoitukseen! (vrt. edellinen kohta)

Tokihan kaiken edellämainitun edellytyksenä on ollut jo koulussa hankittu lukutaito!  :mrgreen:


EDIT:
Ja PS. Kun koulussa tuli myös opittua alkeellinen kirjoitustaito, niin tuon pitäisi olla.......mielestäni...... 8)
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"mutta rengassetin hinta on kyNpin enemmän kuin toisella?

.............kympin.............
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

jarkkom

Tekstiä oli varmaan editoitu sen jälkeen kun sen luin tai sitten on koittanut (asson)sininen hetki.

Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"´
B

Vaikka rengas on sama kaikille, niin kulutuskestävyys on joillekin "kynnyskysymys"!

Mistäpä tiedät, jos tällä B-vaihtoehdolla ajaa pari akkua pidempään, mutta rengassetin hinta on kyNpin enemmän kuin toisella?

- Luottamalla luettuun tekstiin, siihen joka on jo viestiketjun alussa mainittu!
- Luottamalla lajiyhteyshenkilön kirjoitukseen! (vrt. edellinen kohta)

Tokihan kaiken edellämainitun edellytyksenä on ollut jo koulussa hankittu lukutaito!  :mrgreen:
---

evok

Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"

A) Nopeamman renkaan, mikä myös kuluu nopeammin?

vai

B) Hieman hitaamman renkaan, mikä kestää pidempään?


Onko antaa viitettä minkälainen tuo ero noin käytännössä on?