Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Mitä vikaa moottorissa??

Aloittaja usa-1, 27.09.05 - klo: 22.33

usa-1

Ostin tuossa toissapäivänä uuden moottorin(10x2).Kun ajoin sisäänajoa (tai miksikä sitä sanotaan)moottori kuumeni niin että pääty suli!!Ratas ei ollut liian tiukalla välitykset oikeet ja ajoin TODELLA HILJAA!Eli mikä mättää?Meinataan lähettää moottori takas eihän tämä oo normaalia!No oli se moottori kyllä aikas halpa...
Overpowered Savage/RB Concept TM728, Overpowered Revo/RbTm323, Mad Force Crawler x2/Nosram Rs28, Xray XB8 Pro,Xray T1, Homemade Tuber

Catiska

Olisiko ollut ennakot reilusti myöhäisellä? Se ainakin kuumentaa moottoria kovasti.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Jukka

Sisäänajoa ei sitten tehdä ajamalla vaan niin että moottori pyörii vapaana. En kyllä usko, että siitä olisi sulaminen johtunut vaan jostain muusta. Millä tavalla pääty suli irti? Yleensä päädyt on ruuveilla kiinni kannussa.
Saatko otettua kuvia moottorista?
Tiim Lahti | S-grafix

topemu

Itsellänikin on käynyt joskus noin eli moottorin muovinen pääty suli hiilikanavien alta, mutta silloin mulla oli aivan liian pitkät välitykset sekä kaksi 3ah:n akkua rinnan.

Jos kerran sun välitykset on / oli OK, niin jää vain muutama syy. Joko ajoitukset oli aivan päin mäntyä, hiilet huonosti (tämän olisit todennäköisesti huomannut ja eliminoitunut oikeassa sisäänajossa eli ilman kuormaa 3 -4 kennolla) tai valmistevirhe.

Tuo vajaalla kaasulla kuormittaminen, hiilien huono sopivuus kollektoriin ( sisäänajon tehtävä hioa hiilet sopiviksi kollektoriin) sekä vähäinen ilmavirta jäähdytyksessä ovat varmaankin edes auttaneet moottorin ylikuumenemiseen.
>--> Chaos is order understood only a few <--<

usa-1

Kun moottorissa on ne kaksi rautaa,joiden sisällä hiilet ovat,pääty on sulanut niin että toinen niistä raudoista on siirtynyt niin paljon pois että hiilet eivät enää ota kollektoriin...Jos tosta sai selvää... :mrgreen:
Overpowered Savage/RB Concept TM728, Overpowered Revo/RbTm323, Mad Force Crawler x2/Nosram Rs28, Xray XB8 Pro,Xray T1, Homemade Tuber

HelpDesk

Lainaus käyttäjältä: "Jukka"Sisäänajoa ei sitten tehdä ajamalla vaan niin että moottori pyörii vapaana. En kyllä usko, että siitä olisi sulaminen johtunut vaan jostain muusta. Millä tavalla pääty suli irti? Yleensä päädyt on ruuveilla kiinni kannussa.
Saatko otettua kuvia moottorista?

Hä? OHO ajetaankö lelu autotkin sisään?? (siis sähköautot)  :mrgreen:
Team Kyosho Sweden
www.kyosho.se Omat kotisivut: www.tha-dark.com

ely

mikä vika on moottorissa. Vaihdoin toisenlaisen kannun ja nyt säädin vain piipittää eikä moottori lähde pyörimään?
ankkuri on matrix 12*3 ja kannu reedy fury
lähtee niinkö mummo metrin hangesta!

ely

No nyt sain moottorin pyöriin toinen hiili oli rikki!
mutta nyt on semmoinen ongelma eli moottori ottaa niin pirusti häiriöitä kun ajaa auton noin kymmenen metrin päähän eikä kulje enää mihinkään ja ohjauskin rupee tökkiin!.
Kanto matka on vastarilla ja ohjaimella vähintäänkin riittävä ( ainakin edellisessä autossa oli) kun autoa pitää kädessä niin siinä toimii tosi hyvin!
lähtee niinkö mummo metrin hangesta!

Sinervo

Lainaus käyttäjältä: "ely"No nyt sain moottorin pyöriin toinen hiili oli rikki!
mutta nyt on semmoinen ongelma eli moottori ottaa niin pirusti häiriöitä kun ajaa auton noin kymmenen metrin päähän eikä kulje enää mihinkään ja ohjauskin rupee tökkiin!.
Kanto matka on vastarilla ja ohjaimella vähintäänkin riittävä ( ainakin edellisessä autossa oli) kun autoa pitää kädessä niin siinä toimii tosi hyvin!

oletko juottanut kolme häiriön poistajaa koneeseen?

ely

kaksi kappaletta sellaisia jossa on numero 104 ja ovat peessin värisiä. plus napaan ja siitä kannun ruuvin alle toinen pää ja miinus napaan samallalailla. mites se kolmas tulisi?
lähtee niinkö mummo metrin hangesta!

Dustbin

Lainaus käyttäjältä: "ely"kaksi kappaletta sellaisia jossa on numero 104 ja ovat peessin värisiä. plus napaan ja siitä kannun ruuvin alle toinen pää ja miinus napaan samallalailla. mites se kolmas tulisi?
Napojen väliin.
XRAY T1FK'05 + SS8.5 PRO, HoBao Hyper 7 + V-spec

ely

siis ei ollenkaan kaannuun kiinni vaan pelkkää + ja - napaan.
lähtee niinkö mummo metrin hangesta!

RaDon

Jep.
Siis ne kaksi muuta kuitenkin noin, miten kerroit ne laittaneesi.
Yksi sitten vielä napojen väliin.

ely

no nyt laitoin ne noin mutta ei se kyllä auttanut! missähän ihmeessä se vika on.  :(  :(  :(  :(  :(
lähtee niinkö mummo metrin hangesta!

TTKoo

Kun käytät moottoria esim. kädessä, kipinöivätkö hiilet kovinkin?

Jos kipinöivät, niin yksi "HYVÄ" häiriölähde.

Onko kollektori muuten kovinkin tummunut?

LainaaNo nyt sain moottorin pyöriin toinen hiili oli rikki!
mutta nyt on semmoinen ongelma eli moottori ottaa niin pirusti häiriöitä kun ajaa auton noin kymmenen metrin päähän eikä kulje enää mihinkään ja ohjauskin rupee tökkiin!.
Kanto matka on vastarilla ja ohjaimella vähintäänkin riittävä ( ainakin edellisessä autossa oli) kun autoa pitää kädessä niin siinä toimii tosi hyvin!

Hieman ihmetyttää tuo, että kymmenen metrin päässä lakkaa kulkemasta kokonaan. ( ohjaimessa täydet "patterit"? )

Antennijohto ehjä? (vastari on siis siirretty toisesta autosta?
Ettei vaan rikkoontunut antennijohto silloin....? ( venytetty? )

Mitä tarkoittaa: "Moottori ottaa häiriöitä?"
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

ely

kollektori on uusi ja hiilet samoin.
ohjaimessa on uudet patterit, eli auto rupee nykiin niin pirusti.
lähtee niinkö mummo metrin hangesta!

tuukka.m

Itselläni oli aikoinaan samankaltaisia ongelmia että häiriöt alkoivat n.10-15m päässä lähettimestä.
Silloin syynä oli Mtroniks 'epätempo' tempo nopeudensäädin.
...

ely

nopari toimi hyvin edellisessä autossa se on corallyn vanha mms säädin.
lähtee niinkö mummo metrin hangesta!

Juke-

joo o

GolluB

Lainaus käyttäjältä: "juge2"http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXJNG4&P=7 Onko konkat mukana?
FEATURES:
...
Three hard wired surface mount capacitors
...

eli on kiinteät, ei tarvitse juottaa erikseen niitä.

ely

vika olikin vastarissa!!!!!! jippiiiiiii!!!!! onnex oli vaihto vastari!
lähtee niinkö mummo metrin hangesta!

ely

No nyt olis tälläinen vika. Eli moottori ei lähde pyöriin vinkuu vain???
onko vika siis noparissa vai vastarissa. Sen verran moottori pyörii kun painaa kaasun pohjaan ja kädellä auttaa niin lähtee hiljaa pyöriin.

Kiitos vastauksesta.
lähtee niinkö mummo metrin hangesta!

Sinervo

Joko sulla on tyhjä akku, tai noparissa jotain häikkää... Kantaako hiilet? Missä kunnossa kollektori?

Vege5

Lainaus käyttäjältä: "ely"No nyt olis tälläinen vika. Eli moottori ei lähde pyöriin vinkuu vain???
onko vika siis noparissa vai vastarissa. Sen verran moottori pyörii kun painaa kaasun pohjaan ja kädellä auttaa niin lähtee hiljaa pyöriin.

Kiitos vastauksesta.
Kannattaa tosissaan katsoa että hiilet ottaa kiinni kollektoriin ja onko kollektori hyvässä kunnossa. Kannattaa kokeilla myös ohjelmoida nopari uudelleen (jos on sellainen nopari jonka pystyy ohjelmoimaan).
Autoton

ely

Kollektori on uusi  ja kokeilin toisella kannullakin tuon voisi vielä tarkistaa että hiilet otaa kunolla kiinni. Noparia ei pysty ohjelmoimaan, mutta siinä on yksi säätö ruuvi mitähän siitä tapahtuu? ( vanha corallyn mms säädin)
lähtee niinkö mummo metrin hangesta!

Futaba

Noh...nyt minulla on tuommonen ongelma, että vähän matkan päässä auto alkaa nykimään. Vastari on uusi, eli siitä ei ainakaan ole kiinni. Vika on moottorissa tai noparissa, sillä auto(t) käyttäytyy samalla tavalla, kun kokeilin eri autossa eri vastarilla. Miten tuon moottorin kipinöinnin saa loppumaan? Ku täyden kaasun pistän, ni valot syttyy kannun sisälle.
| Academy | Axial |

ely

onko moottorissa kolme häiriön poistajaa. Se ainakin vaikutaa kipinöintiin ja se kans onko hiilet kulunut tasaisesti.
lähtee niinkö mummo metrin hangesta!

Sinervo

Lainaus käyttäjältä: "Futaba"Noh...nyt minulla on tuommonen ongelma, että vähän matkan päässä auto alkaa nykimään. Vastari on uusi, eli siitä ei ainakaan ole kiinni. Vika on moottorissa tai noparissa, sillä auto(t) käyttäytyy samalla tavalla, kun kokeilin eri autossa eri vastarilla. Miten tuon moottorin kipinöinnin saa loppumaan? Ku täyden kaasun pistän, ni valot syttyy kannun sisälle.

Moottori pitää aina sorvauksen (myös uusi kone) jälkeen sisäänajaa.

Lainaus Ari-Pekan nettisivuilta

LainaaJos kollektori on huollon aikana sorvattu tai hiilet on vaihdettu, niin moottori on aina ajettava sisään. Uutena hiilten pinta ei ole aivan tasainen ja hiilten ja kollektorin välinen kosketus ei ole aivan täydellinen. Eli käytännössä vain hyvin pieni osa hiilestä on kontaktissa kollektoriin. Jos nyt lähdettäisiin moottorilla ajamaan täysillä, niin kaikki virta kulkisi näiden pienien alueiden kautta aiheuttaen suurta kipinöintiä ja kollektorin palamista. Näiden syiden takia sisäänajo on siis hyvä suorittaa. Tämän suorittamiseen on melkoisen monta hyväksi havaittua tapaa. Pääsääntönä on kuitenkin käyttää moottoria jonkun aikaa alhaisella jännitteellä ilman kuormaa. Jotkut suosivat myös vaiheittaista sisäänajoa, jossa jännitettä nostetaan pikkuhiljaa. Eli sisäänajon voi suorittaa esim. aluksi kahdella kennolla kolmen minutin ajan ja sitten kolmella kennolla kahden minutin ajan. Käytännössä tämä onnistuu ottamalla akkupaketti käteen ja pitämällä minutti kerrallaan akkupaketin vierekkäisiä kennoja kytkettynä moottoriin. Kolmen kennon sisäänajoa varten tarvitaan ainakin yksi johto, jotta virtaa saadaan otettua molemmista kolmen kennon sarjasta yhden minutin ajan. Kun kaikki kolme paria ja molemmat kolmen kennon sarjat on käyty läpi, niin sisäänajo on suoritettu. Näin akkuakin on purettu tasaisesti, joten sekään ei kärsi sisäänajosta. Hiilten sovittumista voi kiihdyttää tätä varten myytävillä aineilla, jotka pehmentävät hiiliä sisäänajoa varten

Futaba

Moottori on jo pari kuukautta ollu ajossa...ei ennen ollu tätä vikaa. Voiko hiilet olla mahdollisesti jo niin kuluneet, ettei ota tarpeeksi kiinni kollektoriin?
| Academy | Axial |

Vege5

Sun täytyy vaan kattoo että ottaako hiilet kiinni kollektoriin. Muuten se ei selviä.
Oletko tehnyt moottorille jotain vai alkoiko kipinöinti yht`äkkiä?
Autoton