Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Akun kasaus

Aloittaja Upikka, 29.09.05 - klo: 22.13

RaDon

100W on ihan hyvä. Kunhan kolvin kärki on tarkoitukseen sopiva...

Juke-

Minkälainen on sitten sopiva? Oisko kuvaa?
joo o

tumppi91

No mites tää kolvi toimii?? paljon maksaa? onko ne tarkotettu ihan tälläsiin rc autoihin?? mist niitä saa?? onko ne ainoastaan akkiuhin ja moottorien "virittelyyn"? :oops:  :|  :?  :?:

Futaba

Kolvilla juotetaan sähköosia, ei mitenkään erityisesti rc-työkalu. Kolvi kuumenee, lämmitetään kohtaa joka halutaan juottaa, tökätään kolviin tinaa ja annetaan jäähtyä. Kolvit ei oo hirveen kalliita.
| Academy | Axial |

TeemuR

Siinä on 2 erilaista kolvia. Kolvia voi käyttää akkujen kasaamiseen, moottorijohtojen kiinnitykseen, ja elektroniikka komponenttien juottamiseen piirilevyille kiinni. Akkujen kasaamiseen sopiva kolvinkärki on mahdollisiman leveä kärki. Ylemmän kuvan kolvi on huomattavasti kalliimpi kuin alempi.
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

tumppi91

Kiitos nyt selkeni :D

waltt

ylemmässä kuvassa on myös kolvaus-asema...
halvimmat kolvit maksaa parikymppiä...
Katsoppa vaikka www.kouluelektroniikka.fi
ja hakuun vaikka "kolvi" tai "juotoskolvi"...
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho

tumppi91

täytyykö kaikissa virimoteissa juottaa tolla kolvilla ne johdot?? :?

RaDon

Juottamalla johdot kiinni saavutetaan parempi sähkönjohtokyky, mutta ihan yhtä hyvin voit käyttää liittimiä (esim. corally tai deans), koska ero on hyvin pieni.

Juke-

Mitä tinaa kannatta käyttää? Kuinka vahvaa ja pitääkö olla lyijyä tai hopeaa mukana? Niin ja onko se parempaa tinaa jossa on joutosaine mukana?
joo o

Upikka

Onko ite kasatussa akussa pakko käyttää niitä ''putkilomaisia'' liittimiä?

Eli saako selvää teho eroa, jos käyttää niitä?

Divi

miksi olis?? voihan siihen tinata minkälaiset lystää. vaikka lattaliittimet...

Upikka

itse juotin sen johdon suoraan siihen akun napaan kiini.Haittaako?

Divi

ei. kunhan on vain sellaset liittimet ettei mee oikosulkuun (esim. deans tai tamiya)

Juke-

Onko tossa
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXKX34&P=ML
juotosaine mukana?

http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXJXJ2&P=ML
Entä onko tossa? Onko noissa kuinka paljo tinaa mukana? Niin ja käykö normaali tina juotoksiin?
joo o

artov

Itse tinaan ainakin milä tinalla sattuu.. Eikä oo ollu ongelmia.

Ihan tavallinen tina kyllä käy.

Divi

tuo deanssi on ainakin ihan hyvää tinaa. siinä on 2% hopeaa eli johtaa tosi hyvin sähköä...

tapsa92

Oikeestaan akkujen juotto sujuu hyvin, jos on hyvä kolvi, ja noita kennojen päitä kannattaa karhentaa esim. vesihiomapaperilla :wink:
- Tapsa

Juke-

Tartteeko tuota juotosainetta jos tinassa on sitä? Niin ja kumpi on parempaa lyijytön vai lyijyllinen tina?
joo o

Juke-

Niin ja moniko millinen tina on parasta?
joo o

RaDon

Tinan paksuudella ei periaatteessa ole mitään merkitystä akun kasauksessa. Kunhan vaan ei ole niin paksua, ettei kolvilla saisi sulamaan.

Juke-

Lainaus käyttäjältä: "juge2"Tartteeko tuota juotosainetta jos tinassa on sitä? Niin ja kumpi on parempaa lyijytön vai lyijyllinen tina?
Entä tuo? On vähä kiire kun kohta tehdään tilaus joten vastatkaa nopeasti.
joo o

RaDon

Tässä esimerkki ihan OK tinasta akkujen juottamiseen.
Itse olen ko. tinaa käyttänyt pitkään.

Juke-

Entä käytätkö akuissa enää erillistä juotosainetta?
http://www.vekoy.com/product_info.php?cPath=91_419&products_id=5530
Olisiko tuo hyvää?
joo o

RaDon

Ei se niin tarkkaa ole :wink:

Tuo tina vaikuttaa hyvältä.

Juke-

Entäs se fluxsin käyttö?
joo o

Divi

Ota juge vaan kolvi käteen, toiseen käseen tinaa, ja kolvaat... ei se niin tarkkaa oo. jos juotat normaalilla tinalla ja vastaavasti jollain kalliilla erikoistinalla niin eroa et kyllä auton tehoissa/ajo-ajassa huomaa!

Juke-

Kato ku ensimmäiset akut pitäs juottaa niin vähä pelottaa. :mrgreen:
joo o

Divi

noh, kyllä se siitä lähtee sujumaan...

Koita vaikka kolvata jotain muuta ensin niin tiedät miten lämmittää jne. ei se vaikeaa ole...

matöör

Kuin tärkeää toi akkujen purkaminen on? Riittääkö, että lataa välillä pienillä virroilla? Kun itse olen tekemässä gb 3700 kennoista akkua ja haluaisin laittaa kutistesukan päälle, koska auto on stampede ja ajelen vähän märemmissäkin paikoissa  :wink: Vai pitääkö unohtaa kutistesukka ja keksiä joku patentti?
Edit: Niin ja tosta purkulaitteesta tuleeko tommonen masiina kaikkien kennojen ympärille? En oikein tajunnut... :wink: Olen vähän pihalla kun ei tässä 13 vuoden iässä paljoa ole elektroniikkaa räplätty...
Stampede LMT Basic 4200