Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

7,2V --> 8,4/9,6V kasvaako nopeus?

Aloittaja Vecculi96, 07.11.05 - klo: 21.30

Vecculi96

Eli autossa on 7,2V akku, kasvaako nopeus/teho jos laitan siihen 8,4V tai jopa 9,6V akun? Vai käykö niin että lähtee savut? Moottorin ainakin pitäisi kestää tuo kennojen lisäys, mutta nopeudensäätimestä en tiedä. Jos osat kestää niin onko näin että 7,2 --> 9,6 = 30% enemmän tehoa. Jos teho lisääntyy samaan tahtiin V määrän kasvaessa niin pakko on kyllä testata yhdellä "romu" autolla lisäämällä yksi kenno kerrallaan miten kovaa kulkee.  :oops:

rs tuning

Kyllähän se nopeus melko hyvin kasvaa, kuin myös kiihtyvyys, mutta
riippuu nopeudensäätimestä mikä sen kestävyysraja on ja tietysti kone
+säädin lämpenee enemmän ym.

Ittellä oli edelliseen autoon yks 8.4v 1700mah akku ja ajoaikaa oli
suurinpiirtein saman verran 7.2 3000mah, mutta tehoa enemmän!

8.4volttia kestää varmaan kaikki hyvin, kun ei 10akullista putkeen aja, eli
jäähdyttää välillä riittävästi :wink:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Clod+T2

Ajoaika tuskin kasvaa jännitettä nostamalla, mutta tehoa tulee aika helvatisti lisää 7.2V -> 9.6V, sillä jännite nousee 30% ja virta 30%, teho siis nousee 1.3^2 kertaseks, eli noin 1.7 kertaseks. Jos kapasiteetti akussa pysyy samana, ajoaika voi lyhentyä, mutta jos ajelee soralla ni se lyö jo niin paljon raikkaasti tyhjää että kaikkia tehoja ei saa ulos ja täten akut voi hyvinkin kestää kauemmin. Sellanen teoreettinen tapaus että molemmat akut olisivat samalla kapasiteetilla olevia, ja moottoria kuormitettaisiin koko ajan 100% kuormalla, ajoajan pitäisi lyhentyä(noin 23%, jälleen laskennallisesti). Eli kapasiteetti käytännössä määrää ajoajan, jännite tehon. Ei ihan 100% mutta hyvin lähelle.
Muok: kestävyyteen en ota kantaa, kiinni tasan tarkkaan moottorista ja säätimestä. Ja tietysti voimansiirrosta :wink:
T2 harjattomana, Clodi myyty :(

m@sse

Itselle on tulosa nopari joka kestää 12v ja 10 kennolla olisi tarkoitus kokeilla talvella, lumiketjujen/nastojen kanssa  8)
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

Catiska

Lainaus käyttäjältä: "Clod+T2"Ajoaika tuskin kasvaa jännitettä nostamalla, mutta tehoa tulee aika helvatisti lisää 7.2V -> 9.6V, sillä jännite nousee 30% ja virta 30%, teho siis nousee 1.3^2 kertaseks, eli noin 1.7 kertaseks. Jos kapasiteetti akussa pysyy samana, ajoaika voi lyhentyä, mutta jos ajelee soralla ni se lyö jo niin paljon raikkaasti tyhjää että kaikkia tehoja ei saa ulos ja täten akut voi hyvinkin kestää kauemmin. Sellanen teoreettinen tapaus että molemmat akut olisivat samalla kapasiteetilla olevia, ja moottoria kuormitettaisiin koko ajan 100% kuormalla, ajoajan pitäisi lyhentyä(noin 23%, jälleen laskennallisesti). Eli kapasiteetti käytännössä määrää ajoajan, jännite tehon. Ei ihan 100% mutta hyvin lähelle.
Muok: kestävyyteen en ota kantaa, kiinni tasan tarkkaan moottorista ja säätimestä. Ja tietysti voimansiirrosta :wink:

Noh, ei se nyt potenssissa kasva tuo teho, tehon kaavahan on: teho= virta x jännite, eli kyllä se ihan suorassa suhteessa kasvaa tuo teho, eli tässä tapauksessa se 1,3 kert. Virta kun ei kasva, jos akut, säädin ja moottori pysyy samanlaisina ja vain jännitettä nostetaan.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

HVoltage

Lainaus käyttäjältä: "brutales"Virta kun ei kasva, jos akut, säädin ja moottori pysyy samanlaisina ja vain jännitettä nostetaan.

Meniköhän nyt ihan oikein?

Jos tutkit ohmin lakia niin kyllä se virta kasvaa jännitteen kasvaessa jos kuorma pysyy samana, eli siis moottorin yms. vehkeitten resitanssi.

Tuolla on vielä hyvä "kakku" josta voi nopeasti katsoa kaavan kuin kaavan peruselektroniikan laskentaan...

http://www.the12volt.com/ohm/ohmslaw.asp
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Catiska

Noh, niinpä näkyy, myönnän pois. Eli, tuosta päätellen kannattaa olla aika varovainen kennomäärän lisäämisessä, ellei sitä sallita erikseen esim. säätimen valmistajan ohjeissa, tuo varmasti vaikuttaa myös säätimen lankarajoitukseen. Noh, omassa säätimessäni ei ihan heti moiset rajoitukset tule vastaan.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Anzka

Lainaus käyttäjältä: "Vecculi96"Eli autossa on 7,2V akku, kasvaako nopeus/teho jos laitan siihen 8,4V tai jopa 9,6V akun? Vai käykö niin että lähtee savut? Moottorin ainakin pitäisi kestää tuo kennojen lisäys, mutta nopeudensäätimestä en tiedä. Jos osat kestää niin onko näin että 7,2 --> 9,6 = 30% enemmän tehoa. Jos teho lisääntyy samaan tahtiin V määrän kasvaessa niin pakko on kyllä testata yhdellä "romu" autolla lisäämällä yksi kenno kerrallaan miten kovaa kulkee.  :oops:

niin moottorihan kestää melkeen mitä vaan.
Löin auton akkuun moottorin niin nii lujaa ku lähtis moottori puöriin tavallisella akulla niin ois hyvä :wink:
Associated rc18Bft + mamba25 + 5800kv

Clod+T2

Lainaus käyttäjältä: "brutales"Noh, niinpä näkyy, myönnän pois. Eli, tuosta päätellen kannattaa olla aika varovainen kennomäärän lisäämisessä, ellei sitä sallita erikseen esim. säätimen valmistajan ohjeissa, tuo varmasti vaikuttaa myös säätimen lankarajoitukseen. Noh, omassa säätimessäni ei ihan heti moiset rajoitukset tule vastaan.
Jooh, harjallisiin koneisiinhan tuo ohmin laki pitäs päteä, jonkun tehomittauksen mukaan pätikin aika tarkkaan. Mutta sitä minä en tajua, että miten hemmetissä ne harjallisissa koneissa ilmottaa sille vakiovirran vaikka jännite muuttus, onko ne perskeleet alkanu rikkomaan ohmin lakeja vai mistä siinä on kysymys :?: . Mina ei jummarta.
PS: joko se kaapeli tuli?
T2 harjattomana, Clodi myyty :(

Hermanni

Lennokkipuolella tiedetään hyvin että voltit ei "tapa" moottoria vaan ampeerit, siellähän on yleistä liki 100% volttien nosto (ajetaan 3 X LiPo 6v moottoreita) moottorin suositukseen nähden (Silloin pienennetään potkuria).
Ko asianhan Anzka huomasi myös koittaessaan auton akkuun moottoria....
Samanhan voi tehdä autopuolella, laitetaan "riittävästi" pienempää pinjonia?
Lenkokkipuolella säätimissä volttien noston kohdalla aiheuttaa ongelman säätimien BEC, volttien noustessa sen max ampeerianto laskee (Joutuu servoja vähentämään).
Tuo ongelma "korjataan" yleensä laittamalla servoille oma BEC ja poistamalla säätimen BEC käytöstä vain irroittamalla sen virtajohto vastarilta.
Harjallisten autosäätimien rakennetta sen enempää tuntematta en takaa että tuo konsti toimisi niissäkin, joku "tietävämpi" voisi antaa vastauksen?
Sori osittainen Off Topic.............
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

reittila

Kyllähän sitä aikoinaan ajettiin rallikrossia nelivedolla, jolloin kennojen ja käämin määrä olivat vapaat. Yleensä ajettiin 7-8 kennolla (8,4V-9,6V)ja käämeinä siihen aikaan kireimpiä olivat 9- ja 10-kiekkaset.
Erien pituudet vaihtelivat 1,5 minuutin molemmin puolin ja kahdeksalla kennolla ei ollut ollenkaan epätavallista, että kone lämpeni erän aikana niin, että koneen virtapiuhojen juotokset sulivat :)
Hiilten piuhat irtoilivat ihan säännönmukaisesti.
Mutta kyllä kulki  :mrgreen:  (jos voimansiirto vaan kesti).
Oli ihan B-ryhmäläisten meininkiä.
-Pekka

rs tuning

Lainaus käyttäjältä: "reittila"Kyllähän sitä aikoinaan ajettiin rallikrossia nelivedolla, jolloin kennojen ja käämin määrä olivat vapaat. Yleensä ajettiin 7-8 kennolla (8,4V-9,6V)ja käämeinä siihen aikaan kireimpiä olivat 9- ja 10-kiekkaset.
Erien pituudet vaihtelivat 1,5 minuutin molemmin puolin ja kahdeksalla kennolla ei ollut ollenkaan epätavallista, että kone lämpeni erän aikana niin, että koneen virtapiuhojen juotokset sulivat :)
Hiilten piuhat irtoilivat ihan säännönmukaisesti.
Mutta kyllä kulki  :mrgreen:  (jos voimansiirto vaan kesti).
Oli ihan B-ryhmäläisten meininkiä.
OT: Harmi kun ei enää ajeta, mulla on krossariin Ford RS200 rallikroskori... :cry:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

reittila

Lainaus käyttäjältä: "rs tuning"
Lainaus käyttäjältä: "reittila"Kyllähän sitä aikoinaan ajettiin rallikrossia nelivedolla, jolloin kennojen ja käämin määrä olivat vapaat. Yleensä ajettiin 7-8 kennolla (8,4V-9,6V)ja käämeinä siihen aikaan kireimpiä olivat 9- ja 10-kiekkaset.
Erien pituudet vaihtelivat 1,5 minuutin molemmin puolin ja kahdeksalla kennolla ei ollut ollenkaan epätavallista, että kone lämpeni erän aikana niin, että koneen virtapiuhojen juotokset sulivat :)
Hiilten piuhat irtoilivat ihan säännönmukaisesti.
Mutta kyllä kulki  :mrgreen:  (jos voimansiirto vaan kesti).
Oli ihan B-ryhmäläisten meininkiä.
OT: Harmi kun ei enää ajeta, mulla on krossariin Ford RS200 rallikroskori... :cry:

Jepjep.
Sen verran korjaan omia puheitani, että kennojen määrä oli rajattu sentään kahdeksaan, mutta muuten noilla säädöillä mentiin.
Luokka loppui, kun kuskeja ei enää riittänyt loppuaikoina.
Viimeinen kisa taidettiian ajaa kolmella kuskilla.
-Pekka

Futaba

Lainaus käyttäjältä: "m@sse"Itselle on tulosa nopari joka kestää 12v ja 10 kennolla olisi tarkoitus kokeilla talvella, lumiketjujen/nastojen kanssa  8)
Paljon makso?
| Academy | Axial |

m@sse

HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing