Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Kertokaa kokemuksia/kommentteja CEN-Racing Genesis 46:sta

Aloittaja ToK, 11.01.06 - klo: 20.15

ToK

Jeps. Olen aloittelemassa harrastusta nyt kun on koulut käyty ja töissä ollaan. Kolmea settiä olen miettinyt ja kokemuksia näistä kaipaisin:

1) Savage 25 RTR + tehokkaampi Nitro Star K4.6 / Nosram 0.28 moottorilisätty (hinta noin 600€)

2) Savage SS KIT + Nitro Star 0.28 / Nosram 0.28 moottori, Futaban radiot ja futaban/hitec 50€servot, yms romppeet (hinta noin 770€)

3) CEN Racing Genesis 46 RTR, iso 7.7cc moottori, 5HP, painoa hieman liikaa 7kg, pakki, failsaver, radiot, starttisetti, yms. (hinta noin 680€)

Savagesta olen lukenut foorumeilta paljonkin ja se vaikuttaa hyvältä autolta. Mutta miten on kyseisen CEN Genesiksen laita, onko se liian raskas hyppimään, keulimaan verrattuna Savageen? Mikä on raskaan auton polttoaineenkulutus, että pääseekö tankilla kuin pari minuuttia. Miten on, kun CEN mainoksissa lukee, että teräs rattaita jokapaikassa, kuten vaihelaatikkossa, kestävät vetoakselit, yms. Voiko näihin mainoksiin luottaa? CEN genesiksen kohtuullinen hinta verrattuna Savageen kiinnostaa ottaen huomioon, että Genesiksessä tulee paljon ominaisuuksia mukana.

HelpDesk

Team Kyosho Sweden
www.kyosho.se Omat kotisivut: www.tha-dark.com

JupeR

Entä miksi ei SS 4,6? Valmiina 28 motti ja muutenki vähäsen paranneltu..
Mahotonta meininkiä..!
M:NANO DRAGON,Kysy YV!

MarkusH

Niin... hpi Savage 4,6 on varmaankin paras vaihtoehto... Tai Traxxas Revo...

moukari

jos meinaat hyppiä ni sit varmaan kannattaisi miettiä Cen Nemesis 7.7 mikä on niitten rata auto :) ja Tolla isolla koneellaa ajaa noin 15min tankilla.. Vääntöä on paljon.. Mutta ei kierrä niin ylös kuin noi pikkukoneet.
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Divi

savage 4.6:sta suosittelisin... itellä on SS ja on jo melkeen viritettu SS4.6 tasolle, ohjauksen servosaver, hopeet diffikupit ja isompi kone puuttuu... ja jos nyt saisin palata taakseppäin niin ehdottomasti ostaisin 4.6 mallin koska siinä säästäis monet sataset...

Tumphu

Ehdottomasti Savage ennemmin ku Gensu. Itellä ehti tuo gensu olee kuukaudenpäivät ennen ku savagen ostin. Voimaa siinä riitti, mutta myös hajoavia osia. Hyppimiseen ei oikeen sovellu (ylätukivarret paukkuu, ne voi uusia alumiinisiks, mutta mitä seuraavaks repee?) eikä ns. rajuun maastoon (etugardaani muovista ja vetonivelien tapit paukkuu poikki helpolla). Montaakaan kertaa ei tankista aine loppunut, vaan jokin osa autosta hajosi (tukivarsi, servon sulakeratas, diffin ulostulo, vetarin tappi, etugardaanin tappi, ohjauksen keskipala, raidetangon pää...) alle 15min ajon aikana. Osatkin kalliimpia kun savagessa. Bling osien saatavuus jokseenkin huonompi (jos se kiinnostaa). Savagella olen kyllä pistellyt menemää reilusti ja ei mitään merkittävää hajonnut vielä (spurri menny ja kakkosen ratas. diffit oon päivittäny 4 rattaisiks, renkaat vaihtanu bonzeihin ja spurrin on nykyään teräksinen). Alk.per. kytkinpalat ja koko kytkimen olen uusinut 2-palasesta -> 3-palaseen. Mutta uusimmassa Savage RTR paketissa toi 3-palane pitäs olla jo vakiona kuin myöskin toi diffien päivityssetti. En tosiaan anna pisteitä Gensulle ku koosta ja tehosta. Savagelle hallittavuudesta, kestävyydestä, pieniruokasuudesta, halvoista osista nyt alkuus, lisää tulis kyl reilusti ku vaa mietteis vähä pidempään.
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

JK Nitro

Pakko mollata savageakin, ettei luulla omanautonylistäjäksi :D .
Mulla on katkennu rata-ajossa 2 kardaania ja 3 vetaria, kaikki HD-mallia, ne ei ainakaan tunnu kestävän, luulen vakiotten mustien kestävän paremmin. Diffit joutuu kyllä prikottamaan, muuten ei kauaa ilo kestä. Kytkimestä se pronssiprikka myös vaihtoon. Muovispurri kestää kyllä, mutta kellon/spurrin välys täytyy osata säätää todella hyvin, slipperi lukkoon ja jarrut tai muukaan ei saa kanittaa auton menoa, muuten sulaa spurri.
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

Divi

Noista päivityksistä eli 3 palanen kytkin on 25RTR, SS ja SS4.6 paketeissa ainaki, Diffien päivitys-setit on 25RTR ja SS4.6 malleissa, ja ryypytön tankki 25RTR, SS ja SS4.6 malleissa. lisää tietoa löytyy www.hpieurope.com  :wink:

Tumphu

Joo siis faktat on että ei toi Savagekaan viaton ole... Eli aivan sama minkä auton ostat, varaa siihen sit viel pari hunttii ylimäärästä että saat tarvittaessa varaosia. Ja Savagessa tosiaan kannattaa tarkistaa et seuraavat päivitykset on jo, jos ei oo ni ostaa samaan pakettiin:
 - diffien päivitys + shimmaus
 - teräksinen spurri + kytkinkello
 - tehoputki
 - paremmat renkaat (dirt bonz aika kehutut ja yleiset)
 - servot kannattaa tiivistää. Ite maalasin spraylakalla todella monta kerrosta niin ei pääse kosteus sisään
 - yksisuuntalaakeri varalle (itellä ei vielä oo menny mut lukenu että monilla hajonnu)
 - paremmat iskariöljyt (SS mallin iskariöljyt muuttuu pakkasessa iha puuroks)
 - luonnollisesti pari tulppaa
 - polttoaineen suodatin
 - vastarin akku (se patterikotelo on huono, ja akku tulee halvemmaksi)

Tossa kaikki mitä mieleen tulee mieleen. Suuri lista, mut kun alkaa kattoo hintaa mitä tulee ni ei oo kovin suuri summa, ja tollanen paketti ku on ni sillä ajelee pitkään vaivattomasti (ainaka itel ei tosiaan oo paljooka hajoillu)

Jos taas ostat gensun ni kannattaa heti korvata ylätukivarret + ohjauksen keskipala alumiinisilla, tai ainaki heti kun alk.per. on hajonnu.

moukari

Lainaus käyttäjältä: "Tumphu"Voimaa siinä riitti, mutta myös hajoavia osia. Hyppimiseen ei oikeen sovellu (ylätukivarret paukkuu, ne voi uusia alumiinisiks, mutta mitä seuraavaks repee?) eikä ns. rajuun maastoon (etugardaani muovista ja vetonivelien tapit paukkuu poikki helpolla). Montaakaan kertaa ei tankista aine loppunut, vaan jokin osa autosta hajosi (tukivarsi, servon sulakeratas, diffin ulostulo, vetarin tappi, etugardaanin tappi, ohjauksen keskipala, raidetangon pää...) alle 15min ajon aikana.
Eli juuri noitahan on vahvistettu Nemesiksessä että kestäisi radalla ajon ja tottakai saahan auton kun auton rikki :) Mutta itse voisin sanoa nemesiksen ajettuani että auto on hyvä ajaa! käyttäytyminen on johdonmukaista ja rauhallista. Genesiksen ja Nemesiksen ero on aika suuri. Mutta toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä en lähde sanomaan mikä on juuri paras kaikissa on varmasti puolensa. Itellä toi nemesis on ni voin vaan siitä kertoa enkä lähde vertailu linjalle!!!
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

ToK

Kiitkokset kommenteista.

Miten paljon yleensä käytette rahaa vuodessa ja esimerkiksi 5V aikana RC-autoiluun? Jos ostaa 600-700eur auton ja lisäksi 100-200eur uusia osia, onko tämä normaali summa harrastuksen aloitukseen?

Boltsi

Lainaus käyttäjältä: "ToK"Kiitkokset kommenteista.

Miten paljon yleensä käytette rahaa vuodessa ja esimerkiksi 5V aikana RC-autoiluun? Jos ostaa 600-700eur auton ja lisäksi 100-200eur uusia osia, onko tämä normaali summa harrastuksen aloitukseen?

Eipä tätä harrastusta oo nuin pitkään tullut harrastettua, mutta lopetin laskemisen 1500€ kohdalla  , tämä siis minun koko harrastuksen aikana (vajaa vuosi). Ja itsellä meni noin 700€ autoon ja radiolaitteisiin... Muista että nälkä kasvaa syödessä  :lol:
LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz

Tumphu

Mä alotin syksyllä. Ostin gensun, pirin kuukauden (ja korjailin sitä) sit myin sen, ostin savagen ja pistäny siihe päivitysosii ja blingii ja ajanu + ostin ohjaimen. Ni tällä hetkel menny rahaa jotai yli 1000e, en jaksa laskee enää...

Divi

Mä oon harrastanu pari vuotta... Aluks oli Ultima ST, siihen meni rahaa paljon! elikkä 1,5 vuotta se oli, siinä ajassa sain kulumaan 1,5 gallonaa ja varaosiin 200e  :lol: ei siis järin kestävä auto... Sitten tuli savage tuossa viimekesänä ja nyt menny ehkä savageen ja kaikkiin härpäkkeisiin reilu 800e ja ajettu kolmisen gallonaa... Enkä laske kovin tarkasti... Yleensä niin että sillon ku on ylimäärästä rahaa niin ostetaan blingiä jos ei oo varaosille tarvetta, ja savagen kans on sitä blingiä tullu ostettua jonkin verran, ultimaan meni pelkkiä varaosia :mrgreen:

Hotti

Lainaus käyttäjältä: "JK Nitro"slipperi lukkoon .

Tuohan se niitä vetareita/gardaaneita särkee.
-Team lapsena liian vähän leluja-

JK Nitro

Jos ei laita lukkoon, niin spurri sulaa.....voima puhuu. Sekun kerran luistaa se spurri, niin sitten se rupee luistamaan koko ajan.
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

Juuzmo

Lainaus käyttäjältä: "JK Nitro"voima puhuu.
Ja huonosti toteutettu slipperi...  :)
RB,the power of champions.

Boltsi

Lainaus käyttäjältä: "JK Nitro"Jos ei laita lukkoon, niin spurri sulaa.....voima puhuu. Sekun kerran luistaa se spurri, niin sitten se rupee luistamaan koko ajan.

OT:
Eipä oo omani mihinkään sulanut vaikka on sliperi "löysällä". Ja tosiaan samainen auto kuin teikäläisellä...

ToK

Mikä on "SPUR" tai "Spurri"? Lisäksi, että mitä tarkoittaa esimerkiki Savage SS4.6:ssa: Spur Gear 47T, eli mikä tuo 47T on? Lisäksi voisin kysyä selvennystä Savegeen liittyen, että mitä tarkoittaa Diffirattaissa 4ratasta/diffi, onko tämä hyvä vai huono asia? Entä mitä mainaa savagessa säädettävä servolinkki?

En vielä hallitse kaikkia RC-autoilu termejä, joten sen vuoksi kyselen, toivottavasti en liikaa  :)

Boltsi

Lainaus käyttäjältä: "ToK"Mikä on "SPUR" tai "Spurri"? Lisäksi, että mitä tarkoittaa esimerkiki Savage SS4.6:ssa: Spur Gear 47T, eli mikä tuo 47T on? Lisäksi voisin kysyä selvennystä Savegeen liittyen, että mitä tarkoittaa Diffirattaissa 4ratasta/diffi, onko tämä hyvä vai huono asia? Entä mitä mainaa savagessa säädettävä servolinkki?

En vielä hallitse kaikkia RC-autoilu termejä, joten sen vuoksi kyselen, toivottavasti en liikaa  :)

http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/sanasto/abc.html Tuolta löytyy hyvin sanastoa. 47T tarkoittaa 47 hammasta ( T= Tooth)

tumppi91

Lainaus käyttäjältä: "ToK"Mikä on "SPUR" tai "Spurri"? Lisäksi, että mitä tarkoittaa esimerkiki Savage SS4.6:ssa: Spur Gear 47T, eli mikä tuo 47T on? Lisäksi voisin kysyä selvennystä Savegeen liittyen, että mitä tarkoittaa Diffirattaissa 4ratasta/diffi, onko tämä hyvä vai huono asia? Entä mitä mainaa savagessa säädettävä servolinkki?

47t spur gear tarkoittaa 47 hampaista pääratasta.
Spurri on pääratas.