Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Ongelmia rex-x monster auton kanssa

Aloittaja rappe, 15.01.06 - klo: 16.18

rappe

Morjesta, on käynnistyvyys ja käyntiongelmia kyseisessä autossa.

Moottorina on x-race 25sz. Nähtävästi kaasuttimen säädöt on pielessä. Hehku on kunnossa.

Vinkkejä kaivattaisiin.

Divi


Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "rappe"Morjesta, on käynnistyvyys ja käyntiongelmia kyseisessä autossa.

Moottorina on x-race 25sz. Nähtävästi kaasuttimen säädöt on pielessä. Hehku on kunnossa.

Vinkkejä kaivattaisiin.

No vaikea antaa neuvoja jos et kerro mitenkä ne käyntiongelmat ilmenee.....
Tarkista nyt ensin kumminkin ettei tankki, polttoaineputkisto ja pilliltä tuleva paineletku ei vuoda tippaakaan.
Onhan kaasari kunnolla kiinni, eikä vuoda ilmaa esim juuresta ohi kaasarin, eihän kaasari ole väljä (Luisti tai akseli, riippuu kumman tyyppisestä kaasuttimesta on kyse).
Nuo edellämainitut aiheuttaa esim moottorin satunnaista sammahtelua, moottorin lämpöjen heittelyä sekä käynnistysongelmia (Koska seos muuttuu sen mukaan paljoko ilmavuotoa on).
Jos nuo asiat on kunnossa, on vika joko löpössä, hehkussa tai kaasarin säädöissä, mutta niihin kannattaa palata vasta kun olet tarkistanut nuo edelliset asiat.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

rappe

Kaipasin lähinnä apua kaasarin säätöjen kanssa. Jonkinnäköiset perussäädöt millä koneen saisi käyntiin. Näillä säädöillä on muutaman kerran paukauttanut imusarjassa. Kaasarissa on juurikin kolme ruuvia ja tyhjäkäynti ruuvi, kuten tässä kuvassa.

http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/moottori/kaasari.gif

Saisi edes käymään, jotta pääsisi säätämään.

Divi


rappe

Lainaus käyttäjältä: "Divi"Ja tulpan vois tarkistaa...

Tulpan tarkistin, hehkui oranssin punaisena.

rappe

Äsken sain hetken aikaa käymään (n. 1s). Lämmitin konetta kuumailmapuhaltimella. Jonkinnäköistä vikaa on kaasarin säädöissä.

Hermanni

No okei, laitetään tännnekin vaikka tämä on pisempi säätöjuttu.
Toimii vain sähköstartilla, vetostartilla liian työläs.....



Katso että kaauttimen kurkku on tyhjäkäyntiasennossa noin 0.6-0.8mm auki (Kuvan kurkussa oleva katkoviiva, luisti on vaalensininen).
Älä säädä sitä radion trimmillä vaan kaasuttimen tyhjäkäyntiruuvista, näet kyllä mistä ruuvista luisti liikkuu (Ei näy kuvassa, mutta työntää vaalean sinistä luistia aukipäin).

Älä koske keskineulaan, sen kuuluu yleensä olla kaasuttajan rungon tasalla (Niinkuin kuvassa), jos ei toisin mainita (Kuvassa vaalenpunainen ruuvi).

Avaa yläneulaa runsaasti, vaikka 5 kierrosta (Se violetti ruuvi joka on pystyssä polttoaine nippaan nähden poikittain).

Ruuvaa alaneulaa max kaksi kierrosta auki (Voi aloittaa vaikka nollasta), se ruuvi mikä on luistin sisällä (Kuvassa vihreä).

Katso että hehku toimii ja polttoainetta on kaasuttimessa asti (Siis löpöletku ei ole tuhjä).

Laita hehku kiinni, starttaa konetta ja käännä samaan aikaan hiljalleen alaneulaa auki (Mutta ei irti asti) kunnes kone lähtee käyntiin.
Ja jos ei vieläkään lähde, toista kaksi edellistä kohtaa.......

Säädä tyhjäkäynnin kierrokset jos huutaa tai käy liian hiljaa.

Jos et noilla "eväillä" saa konetta käymään tyhjäkäyntiä on vika jossain muualla (Kytkin ei irrota tai ilmavuoto ym).

Ja jos käy tyhjäkäyntiä voi siirtyä yläneulan säätöön, yläneulan säädön jälkeen sinut tarvii säätää alaneula uudelleen....
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

rappe

Kiitokset ohjeesta. Sain koneen käymään.

Tosin ei kauaa ehtiny käydä ennenkun hajosi.  Entinen omistaja oli nähtävästi purkanu koneen jossain vaiheessa. Oli jäänyt kannen kiristys puolitiehen ja nyt on kiertokangesta alapää risa.