Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Nestelukko???

Aloittaja tks, 25.01.06 - klo: 21.07

tks

Nyt tarvittais apuja. Koneessa on ilmeisesti nestelukko tmv. koska kun yrittää vetää starttinarusta, koneesta kuuluu vaan ns. "pulputusta" eikä naru kelaudu sisään. Kun avaan tulppaa, niin naru kelautuu sisään. Samalla koneesta kuuluu pieni suhahdus, eli aivan kuin ilmat tulisi ulos.

Kone on aivan uusi ja olen saanut sen jo ajettu sisään, yksi tankki tyhjäkäyntiä. Ongelmana oli äsken se, että kun koski kaasuun niin kone stumppasi välittömästi. Sitten aloitettiin säädöt alusta, jonka jälkeen kone saatiin käymään nätisti ja melkein jo pysyi käynnissä kun antoi kaasua. Mutta nyt sitä ei saa ollenkaan käyntii.

Tumphu

Siis kun tulppa paikassa ja vetää narusta niin kone siltikin pyörii, ei vain kelaa narua takaisin sisään?

Yksi tankki ei todellakaan riitä sisäänajoa, toivottavasti et sille koneelle vielä ole suuria kierroksia antanut...
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

tks

Kone pyörii, eli ei ole täysin jumissa. Mutta ongelmana on vaan ettei naru mene sisään. Kone kokeilee varovasti ilman tulppaa niin naru kelautuu juuri niinkuin pitääkin.

En ole antanut kierroksia oikeastaan yhtään, koska kone ei ole pysynyt käynnissä kaasulla. No siitä asiasta on enemmän toisessa viestissä.

Divi

Lainaus käyttäjältä: "tks"olen saanut sen jo ajettu sisään, yksi tankki tyhjäkäyntiä.
Tuo ei todellakaan oo vielä sisäänajettu... Suositus on 2 tankkia pukilla röpeltäen, sitte pari kolme tankkia ajetaan ympyrää tasasella maalla, ja edelleen todella rikkaalla. sitten voi pikkuhiljaa ruveta kiristelemään. ite taisin ajaa sisälle noin puoli gallonaa :wink:

Tumphu

Narun sisään kelautuminen ei pitäisi johtua koneensta. Siellä saattaa olla joko yksisuuntalaakerissa jotain vikaa (erittäin hassua kun ihan uusi kone) tai sitten siinä vetostartissa jotain hämärää. Kun naru kelautuu sisään pyöriikö kone samalla?
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

Divi

mutta ei mee jakeluun miten tulpan avaaminen vois siihen auttaa :roll:

tks

Kone pyörii aivan niinkuin pitääkin, kun ottaa tulpan irti ja kurkkaa sisään samalla kun kiskoo hitaasti narua.

Mikä tämän voi aiheuttaa ja miten sen saisi siihen tilaan, että pääsisi säätämään??

Tumphu

No (kaukaa haettua) mut jos ykssuuntalaakeri o jumittanu kiinni, niin tulpan ollessa paikalla se narun palautusjousi ei jaksa pyörittää konetta, mutta kun on irti se voi jaksaa pyörittää sitä koko konetta väärään suuntaan jolloin narukin kelautuu sisään. Tämä tosiaankin todella kaukaa haettua, mutta itse tarkastaisin laakerin
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

tks

Ok, mistä tuo laakeri löytyy?

Tumphu

kun ottaa koneen irti, ja siinä takalevyssä on se mihin se vetonaru kelautuu se muovinen kotelo. Se kotelo on 3 kuusiokoloruuvilla kiinni. Sen kun otat pois tulee akseli näkyviin jossa se laakeri on. Voit testata laakerin myös ottamalla tulpan pois ja pyörittelemällä vauhtipyörästä. Jos pyörii ongelmitta vastapäivään niin ei ole laakerissa vika. Eli siis ensin vedä narusta ja katso mihin suuntaan vauhtipyörä pyörii, tämän jälkeen pyöritä vauhtipyörästä erisuuntaan. Jos pyörii useita kierroksia ilman suurempaa vastusta, ei laakerissa pitäisi olla vikaa
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

Jose.92

Vetari pois niin se on siinnä kampiakselin vetarin puoleisessa päässä. Vetarin kun otat koneesta irti niin se on siinnä vetrin sisällä.
Ei kiroilulla rajaa, kun savagella ajaa! Ihminen syö ja kakkii!

Tumphu

Ton laakerin oikeintoimivuuden tarkastukseks ei tartte ottaa irti. Riittää kun pyörittelet tollee kun neuvoin.
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

Sakkeri91

Tai sitten, liikkuuko mäntä silloin kun avaat tulpan ja naru kelautuu sisään?

JK Nitro

Riippuu muuten hyvin pitkälti koneesta, näkyykö se laakeri siinä heti vetokäynnistimen takana. Esim Savagen 4.6 moottorissa se 1-suuntalaakeri on vielä sen moottorin takalevyn takana.
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

tks

Mäntä liikkuu tosiaan aivan normaalisti kun tulppa on irti ja vetää narusta.

Pitäisikö tyhjentää letku nitrosta?

Tumphu

Mut mites se mäntä liikkuu sillon kun se naru kelautuu sisälle?
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

tks

Mäntä liikkuu siis edestakaisin samalla tavalla kun ulospäin vedettäessäkin.

waltt

Lainaus käyttäjältä: "Tumphu"Mut mites se mäntä liikkuu sillon kun se naru kelautuu sisälle?
Ei ainakaan kuuluisi liikkua mihinkään suuntaan...
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho

JupeR

Senhän takia siellä on se yks'suunta laakeri...
Mahotonta meininkiä..!
M:NANO DRAGON,Kysy YV!

Tumphu

Mutta jos se laakerin on jumissa, se ei toimi niinku pitäis, eli narun kelautuessa saattaa konekkin pyöriä. Sitä mä tässä ajan takaa
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

Sakkeri91

Näin pikaisella arvauksella uusi ykstielaakeri, ellei sitten takuu korvaa, kannattaa kysellä myyjältä.

tks

No nyt on kone irroitettu ja tuo ykssuuntalaakeri pyörii aivan nätisti vastapäivään.
Yllärinä oli kylläkin tuon vetostartin levähtäminen käsille! Kun ruuvit otti auki, niin jousi pomppasi aika vauhdilla sieltä sisältä! Mielenkiintoinen viritys. Miten ihmeessä sen saa takaisin?!

Mites sen starttiboxin kanssa olisi? Voisiko tuon vetokäynnistin boxin jättää kokonaan pois ja starttais sitten pelkästään starttiboxilla?

Mistä niitä saisi edullisesti?

Sami L

Kyllähän sen boksilla käyntiin saa, kunhan kumi vain yltää vauhtipyörään. Kaupastahan niitä saa, tai sitten vilkaisemalla foorumin myyntipalstaa. Silmääsi saattaa osua tämä mahtava tarjous, josta on vaikea kieltäytyä:

http://www.rc10.fi/viewtopic.php?t=14944

Saat tulla vaikka kokeilemaan sopiiko starttiboksi autoon ennen ostopäätöksen tekemistä. Mikäli enemmän kiinnostaa, niin laita yksityisviestiä tai mailia.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

tks

Lainaus käyttäjältä: "Tumphu"kun ottaa koneen irti, ja siinä takalevyssä on se mihin se vetonaru kelautuu se muovinen kotelo. Se kotelo on 3 kuusiokoloruuvilla kiinni. Sen kun otat pois tulee akseli näkyviin jossa se laakeri on. Voit testata laakerin myös ottamalla tulpan pois ja pyörittelemällä vauhtipyörästä. Jos pyörii ongelmitta vastapäivään niin ei ole laakerissa vika. Eli siis ensin vedä narusta ja katso mihin suuntaan vauhtipyörä pyörii, tämän jälkeen pyöritä vauhtipyörästä erisuuntaan. Jos pyörii useita kierroksia ilman suurempaa vastusta, ei laakerissa pitäisi olla vikaa

Nyt on siis vetonarukotelo ja naru irti.
Kun yritän pyörittää ilman tulppaa vauhtipyörästä, niin se liikkuu vain tiettyyn pisteeseen ja siihen jumahtaa. Ei lähde kumpaankaan suuntaan. Siinä kohti tuntuu sellainen pieni "pykälä". Eli jotain on nyt tiltissä.

ropsan

Jartsalla on nykyään myynnissä vaihtosieluja noihin yks´suunta muttereihin.
Luotettu R/C-laakeri- ja ilmansuodatinkauppa.
JP-NitroRacing

tks

Eli johtuuko tuo koneen "jumahtaminen" tietyssä pisteessä nimenomaan yks'suuntalaakerista? Tarkoitus olisi korvata naru starttiboxilla, mutta tuo laakeri pitää ilmeisesti ainakin vaihtaa, koska nythän boxi ei pysty pyörittämään konetta käyntiin? Vai voiko koko laakerin ottaa pois?

*HOKE*

Se koneen jumiutuminen johtuu vain ja ainoastaan siitä että konetta ei ole vielä sisäänajettu joten se on niin tiukka että jumittaa yläkuolokohtaan.

Lämmitä moottori kuumailmapuhaltimella lämpimäksi ja kokeile uudelleen käynnistää tulpan ollessa kierroksen verran auki. Eli siis laitat tulpan kiinni, käännät kierroksen verran sitä auki, kuumennat koneen, ryypytät sen verran että löpö menee juuri kaasarille asti ja kokeilet startata. Mikäli kone käynnistyy niin käännä tulppa kiinni.

Tumphu

Jos sä ajattelit siihe ostaa starttiboksin, niin sillon ei ykssuuntalaakeria tarvita. Starttiboksi toimii niin, että siinä oleva kumikiekko painetaan auton vauhtipyörää vasten ja se pyöräyttää koneen siitä käyntiin.

Ei siinä laakerissa silloin vika ole jos toiseen suuntaan pyörii vaivatta ja toiseen suuntaan pyörittäessä se "ottaa kiinni" eli kone lähtee pyörimään mukana.

Kertomasi mukaan (ja mun ymmärryksen) se laakeri on ehjä.

Selvennetään vielä mikä tuo nestelukko on. Eli konetta ryypyttäessä jos menee liikaa nestettä koneeseen, koneen vetäminen käyntiin ensin raskastuu ja aika pian sen jälkeen se jumittaa (tällöin kone on nestelukossa). Eli ei liiku kone mihinkään. Kun tulpan avaa, pistää siihen reilusti paperia päälle ja pyörittelee konetta niin siitä tulpanreiästä tulee polttoainetta pois koneesta. Tämän jälkeen tulppa takaisin ja taas pitäisi koneen pyöriä normaalisti.
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

tks

Eli näköjään ei tässä alunperinkään ollut kyse nestelukosta tai rikkinäisestä yks'suuntalaakerista. Vika tuntui olevan siinä vetokäynnistimessä.

Kiitoksia kaikille loistavista ja selventävistä viesteistä! :D

Ilmoittelen miten tuo projekti etenee. Josko tässä vaikka kohta pääsisi vähän jo kokeilemaan mites Stormi kulkee.