Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Voiko sähkö autolla ajaa talvella ulkona?

Aloittaja jippii, 18.12.02 - klo: 18.16

jippii

siis voiko sähkiksellä ajaa talvella ulkona kun en oo asiasta varma nii kysyn viisammilta :?:  etten pilaa hyvää autoa :!:

l150040

Luultavasti pilaat hyvän auton. Sähköosat eivät kestä juurikaan kosteutta/vettä, jolloin yhdenkin ajokerran seurauksena sinulla voi olla esim. käyttökelvoton servo, nopeudensäädin ja vastari. Ainakin sähkölaitteet täytyy suojata erittäin hyvin tai valita vedenkestävät mallit. Itse autollekkaan vesi ei välttämättä ole ihan hyväksi.

TeemuR

nii ja jos sun autossa on hiilikuitu osia niin eikös hiilikuitu mee heti polvileen pakkasessa. en ole ihan varma, mutta kuiteski :roll:
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

jippii

kiitti vaan neuvoista :twisted:  en aja talvella ulkona :cry:

jarva

pöh pöh!! mää ainakin oon ajanu koko talven sähkikselläni ulkona, eikä viä oo levinny. tosin jos sitä miältä ootte että talvella ei kannata ajaa niin en taida kyllä pilata autoani :|

Teemu L

Niin, voiha sillä ajaa, muttei hirveellä pakkasella!

Tepsu

Voihan sillä...  Jos jaksaa aina ajon jälkeen purkaa ja puhdistaa. :|
Mielummin nopea ja köyhä, kuin rikas ja hidas..

Juho.nordgren

Huitasee kompresorilla niin lähtee kaikki lumet pois ilman mitään purkaamisia.

johnok

Itse käytin joskus hiustenkuivaajaa veden haihduttamiseen autosta. Toimi ihan hyvin, kaikki vedessä olleet roskat vaan jäi autoon. :?

juhaj

mitään muuta veden kestävää ei oo ku kello jos sinne menee vesi niin sitä ei saa sieltä millä pois
team academy gv2 pro/Losi mini lst2/fs racing king kong 30cc  http://rc10.fi/index.php?topic=49283.0

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: juhaj - 17.10.09 - klo: 23.10
mitään muuta veden kestävää ei oo ku kello jos sinne menee vesi niin sitä ei saa sieltä millä pois

Oletkos kaljassa :lol:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

jiksu

-tauolla-

OV

Kai se nyt kestää jos varmistanut, että kestää :). Mitään vakio noparia kannata mennä uittelemaan, mutta jos on luokiteltu WP niin eiköhän se aika kylmästi uskalla uittaa. Tosin itse vielä lakkaisin sellasenkin.

Servoja on WP:nä ja normaalejakin taitaa saada aika helpolla suojattua vedeltä.

Vastarin saa 10e arvoseen WP koteloon.

Motti käy sen verta kuumana, että varmaan haihtuu kaikki vesipois.

Eli suurin vaiva varmaan tarttee useimmilla nähdä noparin lakkaamisessa. Siihen varmaan käy mikä tahansa lakka, mutta sellasta elektroniikka lakkaa myydään ainakin partcossa ja varmaan muuallakin. Siitä sitten sumuttelee sen verran kerroksia, että saa mielen rauhan. Tuossa elektroniikka lakassa on se hyvä puoli, että sen 'läpi' pystyy kolvaamaan.

http://www.youtube.com/watch?v=QILepWGLKMs

Tuossa on meikäläisen uitto. Tota ennen ajoin 5m lammikon läpi (kaikki elektroniikka veden alla) ja tuon jälkeen ajoin takasin sinne mistä tulinkin. Löytyy kyllä tuolta meikäläisen videoista tuo pitempi pätkä jos kiinnostaa. Mamba max 6900kv combo ja servo traxxaksen WP, wastari wp kotelossa. Ei minigrip pusseja yms. virityksiä...


Niin ja kun kyse on lumesta niin ainoat erot veteen verrattuna on, että ei meni niin helpolla joka väliin kun pysyy kiinteänä, mutta kun alkaa elektroniikka lämmetä niin varmana menee. Tärkein varmaan olisi muistaa, että kun on pitänty pitemmän tauon niin ei lähde sillä sulaneella ja jäätyneellä autolla enää ajamaan kun sitten sieltä menee oikeesti jotain rikki. Putsaus tietenkin on helpointa jos on tehnyt autosta vedenkestävän niin suihkuun vaan.

Penguin

Vaikka olisi kuinka vedenkestävä, niin laakerit olisi syytä kuivata hyvin ajon ja pesun jälkeen. Mielellään myös suojata sopivassa rasvalla ennen ajoa. Muuten on aika varma, että ruostuvat ellei sitten käytä täyskeraamisia laakereita.  :wink:
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

koivistonkylä

Olisi kyllä kiva nähdä kuvia miten ihmiset suojaa sähköt lumelta.
Hpi Savage XL-E & Vorza, Trx erevo 1/16, Kyosho XXL

cjakyto

Itte oon laittanu vastarin pussiin nippusiteellä kiinni. Lipot pussiin jesaria ympärille, pussin pää kiinni nippusiteellä ja silikonia pussin suulle. Nopariin oon laittanu vahvan kerroksen elektoniikkasuojalakkaa. Liittimet sinitarralla. Kaiken lisäksi hain biltemasta kumikangasta josta tein suojan auton etuosaan. Pitää pahimmat lumet pois mutta ilmavirta pääsee vielä jäähdyttämään. Servolle en oo koskaan mitään tehny ja hyvin on pelittäny. Eipä mulla mitään kallista oo käytössä joten eipä sen väliä. Vähän jos siihen vaikka elmukelmua saa pyöräytettyä ympäri niin hyvä.
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

Bonzer

Lainaus käyttäjältä: Penguin - 18.10.09 - klo: 13.41
Vaikka olisi kuinka vedenkestävä, niin laakerit olisi syytä kuivata hyvin ajon ja pesun jälkeen. Mielellään myös suojata sopivassa rasvalla ennen ajoa. Muuten on aika varma, että ruostuvat ellei sitten käytä täyskeraamisia laakereita.  :wink:

On pakko sanoa, että on niitä ruostumattomiakin laakereita.  :wink:

jonde_sorone

Lainaus käyttäjältä: jippii - 19.12.02 - klo: 17.16
kiitti vaan neuvoista :twisted:  en aja talvella ulkona :cry:

Jos suojaat kaikki herkät osat (elektroniikka, laakerit tms.) ja voitelet nivelet, tms ajon jälkeen ja pyyki lumet pois ettei ruostu niin miksei? Mutta silloinhan sen pitää olla 100% vesitiivis....
Kone: 1090T BE, CH IV Formula, 8gt 1600 CL7, HD5970, NH-D14
RC: 42" Arrowshark Flying Dragon kopio 26cc Zenoah viri, faluga 140 stock, VS1 mod CMB, TS3 mod OS, FG MT 29cc CY

Duster1

Lainaus käyttäjältä: koivistonkylä - 18.10.09 - klo: 14.49
Olisi kyllä kiva nähdä kuvia miten ihmiset suojaa sähköt lumelta.

Tällein oli Crt.5


Talvihan on mitä mainioin aika ajella. Ainakin laparenkailla ja hankiaisella.
Axial SCX 10 TR

Koheltaja

Kylätason RC-kuski.

Duster1

No kyllä sen hyvällä tuurilla sai parikyt asteiseksi, vaikka miten yritti kaahata :lol:
Axial SCX 10 TR

speedo

Vois tilata tommosen lumijäähyn :grin: Saiskohan ebaysta?? :shocked:

cjakyto

Juu talvi on parasta aikaa lumi pöllyten ajella  :azn:
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

-HL-

näin se käy http://www.youtube.com/watch?v=nkfmFns5mig&feature=related ei tos nyt hirveesti lunta eikä kovin kylmä ole mutta kummiski :smiley:
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Penguin

Lainaus käyttäjältä: Bonzer - 18.10.09 - klo: 16.53
On pakko sanoa, että on niitä ruostumattomiakin laakereita.  :wink:

En väittänytkään ettei olisi, mutta harva pihasuttaaja viitsii investoida autonsa laakereihin niin paljon. Tavalliset ruostumattomasta teräksestä tehdyt laakerit ovat nimittäin teräksistä huomattavasti heikompia ja nimestään huolimatta ruostuvat. Muut materiaalit alkavat sitten olla ihan eri hintaluokassa.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Janezki

Lainaus käyttäjältä: speedo - 18.10.09 - klo: 18.04
Vois tilata tommosen lumijäähyn :grin: Saiskohan ebaysta?? :shocked:
On niitä aina joskus ollut tarjolla...  :grin:




Vesa-Ratti

Oli sitten mikä vuodenaika tahansa, AINA olen ajellu. Revo 2,5 oli paras talvi auto, ilman suojia ajelin koko talven ja aina wd 40 autolle ennen ja jälkeen ajelun.
Ei tuu mittään, vaikka polovillaan kirroilis.

Futaba

Mut revo ei oo sähköauto :roll: Vastari siin on kuitenki laatikon sisällä, ja servojen sisälle ei lumi mene, eikä täten voi sulaa sinne ajojen päätteeksi kun auto tuodaan sisälle. Ajossakaan ne ei tuota lämpöä niin, että lumi sulaisi.
| Academy | Axial |

Vesa-Ratti

Joo mutta polttiaisissa on yksi servo enemmän ku sähkiäisissä eli ongelmien määrä miltei sama ellei suurempi.
Ei tuu mittään, vaikka polovillaan kirroilis.

Futaba

Eiköhän nopari ja sähkömoottori kuitenkin ne suurimmat ongelmat ole, ei yksi ylimääräinen servo. Tai sähkömoottorihan ei oikeastaan vedestä välitä (ainakaan harjallinen), ellei nyt piuhojen välille satu muodostumaan sähkönmentävää siltaa. Yhtään servoa en ole koskaan lumelta suojannut, enkä kosteudella rikki saanut.
| Academy | Axial |