Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Voiko sähkö autolla ajaa talvella ulkona?

Aloittaja jippii, 18.12.02 - klo: 18.16

JL-

Kai sitä vois tänä vuonna unohtaa minigrip pussit ja käyttää pelkästään tota suojalakkaa noparissa ja vastarissa. Elektrolinnakin 3km kotoa.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Veskuvaan

mulla on turisteissa pakkaantunut lumi ohjaus varsiin niin tiukkaan että pyörät ei oo enään kääntyneet, sisälokasuojat auttoi kummasti. Minissä ei ollut samaa ongelmaa
Tarpeeks ku purkaa nii 16 autoa menee yllättävän pienee tilaa...

Stampede

Ostin elektroniikkalakkaa paikallisesta sähköliikkeestä ja nyt mietin että miten sitä pitäisi suihkutella. Suihkutetaanko koko nopari ja vastari ja montako kerrosta? Noparin päällähän on sellainen jäähdytyssiili ja tietysti virtakytkin, voiko nekin kaikki suihkuttaa lakalla ja toimivatkin vielä?

TfeK

^avaat noparin kuoria sen verta että saat piirilevyn päälle suihkittua. kerroksista en osaa sanoa mutta varmaan joku 3-4 kunnolla täyttävää
Kyosho InfernoGT_LRP ZX.30X | Kyosho tf-5_Nosram brushless 4200kv | Xray T2'008_Team losi xcelorin 7500kv | FG CompetitionMonsterTruck_Formulaoffroad | Traxxas Slash_Flux 5700kv

cjakyto

Ei siilen päälle. Sen tarkoitus on jäähdyttää ja jos siihen laitat kerrosta niin jäähdytystehot tippuu ja nopari voi kuumentua.
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

OV



Sori iso kuva, mut tol viissiin. Tuossa MMM lakattuna. Kerroksia on monta ja lakkaa paksulti, mutta eipä tuosta haittaa ole.

Stampede

Kiitos vastauksista ja selventävästä kuvasta, nyt osaan tehdä sen oikein  :smiley:

OV

Lainaus käyttäjältä: Penguin - 18.10.09 - klo: 13.41
Vaikka olisi kuinka vedenkestävä, niin laakerit olisi syytä kuivata hyvin ajon ja pesun jälkeen. Mielellään myös suojata sopivassa rasvalla ennen ajoa. Muuten on aika varma, että ruostuvat ellei sitten käytä täyskeraamisia laakereita.  :wink:

Jep jep. Eipä sitä sitten tullut ajateltua vaikka sanottiinkin... Viimeksi ajoin tollon reilu 2vk sitten nuo uitot ja sen jälkeen odotellut spurreja ja aluboxia towerista. No tänään ne tuli ja perä auki niin ah armias kun on kaikki laakerit jumissa :). Pyörien laakerit on kyllä ok, mutta lootan sisällä ei yksikään pyöri. Vesi varmaan seissyt siellä kun on rattaatkin pintaruosteessa.

No seuraavaksi ainakin pitää muistaa tiivistää tuokin loota kunnolla talven varalle. Mahtaakohan paikkallisesta kone ja laakeri puljusta löytyä noita 5x11x4 laakereita? (tai no kysymällä se selviää...) Vai pitääkö tässä pistää tilausta taas menemään.

Kantapään kautta ne on kyllä yleensä opittava ainakin meikäläisellä  :roll:  :roll:

snakepoison

Itse en aja lumella taikka sateessa. Tämä vain siksi,koska lumi / vesi ja sähkö ei ole hyvä yhdistelmä. Varmimmin säilyy tuholta kun ei aja talvella lumessa. Toki aina voi suojata sähkökamat, mutta en luottaisi siihen. Jokainen saa tehdä autolla mitä haluaa, mutta itse en aja lumella
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

horna

Niin tuli tuossa mieleen että jos on ostanut jonkun esim tt01:sen niin märällä tai talvella niitä alkuperäisiä liukulaakereita voisi käyttää niin ei mene kunnon laakerit p*****i. Jotain hyötötyä niistäkin...
MFR,Robin 25, 3xJConsepts bj4, Tamiya tt01E, 2x Thunder Tiger MTA4+LRP, Corally RDX PHI+novak brushless, LRP S8TXe, Losi LST, SV27, GWS Beaver, Losi 1:10 comp crawler+losi brushless, Atlas 1:16 hydro.

JL-

Lainaus käyttäjältä: snakepoison - 30.10.09 - klo: 00.55
Itse en aja lumella taikka sateessa. Tämä vain siksi,koska lumi / vesi ja sähkö ei ole hyvä yhdistelmä. Varmimmin säilyy tuholta kun ei aja talvella lumessa. Toki aina voi suojata sähkökamat, mutta en luottaisi siihen. Jokainen saa tehdä autolla mitä haluaa, mutta itse en aja lumella

Talvella laparenkailla ajaminen on kaikista hauskinta, joten ite oon valmis sen pienen riskin ottamaan. Mutta jos nuo hyvin suojaa niin se riski on todella pieni.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Duster1

Mulla ei ole talvella yksikään nopari/kone/vastari lumen takia mennyt.

En minäkään luottaisi muiden kuin omaan suojaukseen :wink:
Axial SCX 10 TR

4wdkanootti

Lainaus käyttäjältä: horna - 30.10.09 - klo: 03.00
Niin tuli tuossa mieleen että jos on ostanut jonkun esim tt01:sen niin märällä tai talvella niitä alkuperäisiä liukulaakereita voisi käyttää niin ei mene kunnon laakerit p*****i. Jotain hyötötyä niistäkin...
Liukuaakerit sen sietääkin, mutta huomaat pian laakerien kuluttavan laihemmaksi akseleitakin kohdiltansa.
Sen jälkeen joudut ruuvilukitteella täyttämään, saadaksesi kuulalaakerin sisäpesästä keskittävän taas. Toki uusittavissa akselitkin, mutta putsaus/rasvaaminen on halvempaa harrastepalkoin.
Jos aikoo purkaa ja rasvata, voi edelliset liat rasvoineen pestä halvalla mäntysuovalla, kunhan kuivaa kunnolla. jos ei, niin ennen ja jälkeen ajoa crc tms pintaan hylkimään.
Peltikylkiset, hyvin ohuella vaseliinilla rasvatut kuulalaakerit suosittelen myös syksyn/talven ajoihin.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

horna

Joo taitaa tulla noin halvemmaksi, kun alkaa vaihtaanoita vetareita...
MFR,Robin 25, 3xJConsepts bj4, Tamiya tt01E, 2x Thunder Tiger MTA4+LRP, Corally RDX PHI+novak brushless, LRP S8TXe, Losi LST, SV27, GWS Beaver, Losi 1:10 comp crawler+losi brushless, Atlas 1:16 hydro.

hpi racing

| HPI RACING | FUTABA | PRO-LINE | SCHUMACHER | TURNIGY | ULTIMATE RACING | SPEED PASSION | MUCHMORE | TEAM ASSOCIATED
   | HUDY | NOSRAM | ZiPPY |

JL-

Varmaan mistä tahansa sekatavaraliikkeestä, ja todennäkösesti ruokakaupoistakin.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

jonde_sorone

Lainaus käyttäjältä: hpi racing - 05.11.09 - klo: 21.09
mistä saa espoosta minicrip pusseja.

Valintatalo:sta tai Siwa:sta olen ite ostellut
Kone: 1090T BE, CH IV Formula, 8gt 1600 CL7, HD5970, NH-D14
RC: 42" Arrowshark Flying Dragon kopio 26cc Zenoah viri, faluga 140 stock, VS1 mod CMB, TS3 mod OS, FG MT 29cc CY

Rusakka

#77
Lainaus käyttäjältä: Duster1 - 19.10.09 - klo: 10.44
Servot kestää ihan lakkaamalla saumakohdat + O-rengas varteen ja jos vielä suojattu servo niin sitä paremmin. Itse olen lakannut kaikki servoni riippumatta missä ajan.

Eli tuotanoin siis mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin kun lakkaa saumakohdat servo kasassa jollakin lakalla(eli siis lakalla ei ole väliä?)ja se on siinä? Mutta mihin varteen tuo o-rengas oikein tulee?

E: Eikös kynsilakka olisi tähän hommaan passelia?
Traxxas Slash
Losi CC

ToBy1

Kynsilakka on yksi oikein hyvä tiivistämiskeino. O-rengas sen sijaan laitetaan servonvarteen. Servonvarsi on siinä missä ohjauksen varsi/vipu/sarvi tulee servoon kiinni. Otat vivun irti ja pujotat O-renkaan varteen niin pitkälle kun se sormilla menee. Sitten  vipu taas kiinni varteen. Eli sillä O-renkaalla on tarkoitus siinä, kun se puristuu servonkuorta ja ohjaussarvea vasten.

Itse juuri tänään tiivistin oman servon talvea ajatellen!

OV

http://www.youtube.com/watch?v=duqVkmaadeY

Harjallinen 380 motti sano sopparinsa irti. Onko niin että tollaset ei kestä vettä? Ajattelin, että lämpeää ainakin sen verran että ei tule vahinko vaan haihtuu pois kriittisistä paikoista. Ei näköjään.

Kiitos avuliaan foorumilaisen lisää harjallisia on tulossa. Mietin vaan, että saako niistä mitenkään talvikuntosia? Aiheuttaako niiden tuuletus reikien tukkiminen järjetöntä kuumenemista? Tai no ei talvella varmaan?

horna

Ihmettelin tuossa oman Tamyian mottia kun se toinen tuuletusakko on teippattu umpeen(tehtaan puolesta). eikö jäähdytys kärsi?
MFR,Robin 25, 3xJConsepts bj4, Tamiya tt01E, 2x Thunder Tiger MTA4+LRP, Corally RDX PHI+novak brushless, LRP S8TXe, Losi LST, SV27, GWS Beaver, Losi 1:10 comp crawler+losi brushless, Atlas 1:16 hydro.

Funk

Lainaus käyttäjältä: OV - 08.11.09 - klo: 02.12
http://www.youtube.com/watch?v=duqVkmaadeY

Harjallinen 380 motti sano sopparinsa irti. Onko niin että tollaset ei kestä vettä? Ajattelin, että lämpeää ainakin sen verran että ei tule vahinko vaan haihtuu pois kriittisistä paikoista. Ei näköjään.

Kiitos avuliaan foorumilaisen lisää harjallisia on tulossa. Mietin vaan, että saako niistä mitenkään talvikuntosia? Aiheuttaako niiden tuuletus reikien tukkiminen järjetöntä kuumenemista? Tai no ei talvella varmaan?

Minulla toimi Novakin 6.5R ainakin viime talven B4:ssä hienosti. Ja se kyllä oli kokonaan lumipallon sisällä välillä, kun normaalisti takatuupissahan tuo moottori on todella näkyvillä. Pari kertaa oli sensori vähän kosteudesta ihmeissään, mutta parani kuivuessaan. Kone toimii tietysti vieläkin.

muokkaus: äh lukihäiriö. Sulle siis lisää HARJALLISIA tulossa.
Team Associated B44
JConcepts BJ4 WE

OV

Juu ei harjattomissa mitään... Castlen konetta tuli syssyllä uitettua veden alla useemman minuutin putkeen ja hyvin pelittää. Tiedä sitten oliko tuo kiinakoneen laatu muutenkin vaan sieltä jostain vai onko harjalliset kovinkin vesiarkoja.

Rusakka

Testit otettu märällä jäällä, jossa loskaa n. 2cm. Nastat piti ihan hyvin, mutta puskee pirusti  :sad: Ainakin vielä kaikki toimii, kynsilakalla ja sillä O-renkaalla tiivistetty servo toimi mainiosti. Pirskatti, kun hajoo varmaan noi renkaat kohta käsiin, ja auki en aijo enään ottaa.... No mutta juuri hoksasin, että eturenkaat on vielä ilman nastoja, joten täytyypä ne keittää auki, ja sitten tehdä niihin kestävämpi nastaviritys, ja laitaa taakse! Minähän olen viksu :mrgreen:
Traxxas Slash
Losi CC

SLap

Pitäisi kait harjallisten mottien pelata vaikka lammessa, jos kerta niitä sisäänajetaan vesilasissa/kupissa  :shock:, ja mulla on taas semmonen käsitys, että se sensori paukkuu kun sitte vettä pääsee, ja en lähde ainakaan tuolla uudella koneellani urheilemaan lumelle. -Sami
Jeps

Funk

Ainiin muuten tehdäänkin. Tämä harrastuksen uusi aloitus lähti harjattomilla liikkeelle, niin enhän tuollaistakaan muistanut.

Mulla tosiaan varmaan kolme-neljä kertaa sai novakin sensori vettä hajoamatta. Sen hetken, kun se oli märkänä auto ei lähtenyt ilman alkutuuppausta liikkeelle ja välillä moottori vähän "ryki" ja piti kummallisia ääniä. Ehkä mulla oli vaan hyvää tuuria sitten.
Team Associated B44
JConcepts BJ4 WE

OV

Kaipa se oli sitten vaan siitä kun oli kiinalainen pska. No 3 pikkukonetta tulossa hajotettavaksi eiku testattavaksi.

Rusakka

Nyt kysyttävää: Mitenkäs ku kävin tuossa ajamassa ulkona, maassa iha vähän lunta ja keli nollassa. noin 15min ajon jälkeen auto pysähtyi täysin, kun pyöriä käänsi, ne käätyivät vain vähän, aivan kuin servo olisi ''hyytynyt''. Ja kun pyöristä käänsi vähän niinkuin väkisin, servo toimi hetken, ja ''hyytyi'' taas :huh: Kun otti virrat pois ja laittoi takas, niin toimi taas? Missä vika?
Traxxas Slash
Losi CC

Duster1

No varmaan kosteutta servossa.

Itse olen ajanut tehdas suojaamattomalla Futaban S3305 voimaservolla veden allakin vain kynsilakka kotelon saumoissa ja O-rengas varressa ja hyvin toimii. Myös johtojen kohta pitää muistaa lakata.
Axial SCX 10 TR

SLap

Voiko tuota kynsilakkaa laittaa myös piirilevyyn ? Siis jos on jotain läpinäkyvää, tai ihan samahan se on minkä väristä. Ajaako se saman asian kun elektroniikkalakka ? -Sami
Jeps