Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Voiko sähkö autolla ajaa talvella ulkona?

Aloittaja jippii, 18.12.02 - klo: 18.16

cjakyto

Lainaus käyttäjältä: IgNIs - 15.02.10 - klo: 17.02
Hmm...

Aika erikoinen, toisaalta taas suositellaan Hiilellisten moottoreiden sisän ajoon käytettäväksi puhdasta vettä.

Moottori siis laitetaan pyörimään ja upotetaan veteen, hiilet vesihioutuvat ja moottirista tulee erittäin timmi.

Tässä linkkiä:

Water "Break-In" Brushed
RC Electric Motor - No
need to "Waterproof"


Näin juuri kuuluu tehdä harjallisille moteille uusina. Tuskinpa siis pistävät pahitteeksi lumesta.
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

OV

Lainaus käyttäjältä: trax.xas - 15.02.10 - klo: 16.06
Harjalliset moottorit kannattaa suojata erityisen hyvin. Joskus 2-3 vuotta sitten ostin jonkun matrix nimisen moottorin stampedeen. Tyhmyyksissäni en suojannut sitä ja neitsyt ajo pihalla lumella niin 5 minuuttia auto hyyty ja hiilistä ei mitään jäljellä. Eli ei tykkää hiilet vedestä.

Kuitenkin sulla mennyt joku roska lumen seassa sisään ja napannut hiilen pois. Itellä kävi ainakin niin tai tiedä mikä sen irrotti, mutta hetken ajelun jälkeen lumessa motista lähti hiili irti.

IgNIs

Pakko, hieman täsmentää tota edellistä viestiäni.

Nimittäin vesi ei ole se joka pilaa moottorin, muodostamalla oikosulun. Oikosulun muodostaa vedessä oleva lika. Puhdas vesi ei johda sähköä juuri ollenkaan.

Tottakai vesi aiheuttaa korroosiota ja tätä kautta voi tuhota moottorin.

Lumi on kuitenkin niin puhdasta ettei sen pitäisi tuhota moottoria 5 minuutin ajon aikana. Kunhan ajon jälkeen muistaa kuivata auton hyvin ja ehkä suihkauttaa hieman öljyä laakereihin.

Harjallisissa moottoreissa on melko suuret reijät kannun kyljesä ja tätä kautta on voinut päästä joku yksitäinen kivi tai hiekanjyvä joka on tuhonnut trax.xas:n moottorin.

Peku



Hobbywingin combo on ainakin tähän asti kestänyt näillä eväillä...

apophis

Operaatio Sidewinder epoksiin upota:



Muotti muovista ja muovailuvahasta, sopiva määrä hidasta epoksia ja upotus. 24h kestää kovettua täysin, katotaan miten käy... Epoksihan on myös melko hyvä lämmönjohde, joten jos vähän siiliä peittyy, niin ei pitäisi haitata.

Slash & Rustler & Mini Desert Truck

SLap

Jes, nyt kun saat sen mahtumaan vielä kuoriinsa takasin( :cheesy:), niin päästään bashaamaan  :tongue:. -Sami
Jeps

4wdkanootti

Toi epoksi näyttää "tavalliselta" epoxilta, siis paksuhkon öljyn viskositeettia.
Minkähän verran sitä mahtaa ehtiä mennä ennen kovettunkista sinne pääfettien ja siilin väliin.
Ja onko just on lämpölaajenema suht sopiva, ettei se väännä siiliä irti niistä feteistä.
Entäs, koititko, ettei trankkujen  ja konkkien nykyset kuoret sula ton liuottimiin?
Toki piänellä riskillä kokeilee  saatua tulosta...

Näitten kyssärien takia otin sen elektroniikan kotelointiin tarkotetun liman. Se oli liki veden viskositeetissa vastasekotettuna. Se tunkeutui niin hyvin rakoihin, että sai alle puolen tunnin vähän lisätä pintaan (siis yhä ohutta sillon).
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

apophis

Ihan tavallista epoksia, jolla pitkä avoin aika. On melko jäykkää ja ei kovin helposti valunu siilin väliin. Ja kun ei ole pikaepoksia, niin ei kuumene kovettuessaan, eikä kutistu tms.

Tuohon pitäisi tehdä parempi muotti, jossa nopari pysyy juuri oikealla korkeudella, niin ei ole ongelmaa päälypuolen kanssa. Ensin muottiin epoksi, nopari perään ja vaikka pensselillä sivelee päälypuolelle sopivasti.

Tuosta tuli oikein hyvä, epoksissa ei ole semmoisia liuottimia, jotka vaikuttaisi piirilevyyn mitenkään. Ensimmäinen testi ajettu ja pelittää! Ledit hehkuu hienosti epoksin keskeltä :smiley:

Tuohon ei mitään johtoja enää liitellä, jos miinuksia hakee...
Slash & Rustler & Mini Desert Truck

Maxximo

MMM ja W3 vastari sai suojalakkakerrokset ylleen(ja alleen). :grin: MMM sai ensin myös perusteellisen putsauksen ja kaupanpäälle vedenpoistoreiät pohjamuoviin.

"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

maironi

mulla pikkukirpulla ei oo mitään hätää vedestä tai lumesta. toissapäivänä onnistuin ajaa sen 3cm syvyiseen lammikkoon ja motti meni veden alle ja nopari mutta ei se mitään tehny sille. ja auton korkeus oli 8 senttiä
Mopo on kiva. Auto on kiva. Mutta ärseessä on vaan sitä jotain :)

SLap

Jeps

-HL-

#311
Lainaus käyttäjältä: maironi - 20.04.10 - klo: 07.32
mulla pikkukirpulla ei oo mitään hätää vedestä tai lumesta. toissapäivänä onnistuin ajaa sen 3cm syvyiseen lammikkoon ja motti meni veden alle ja nopari mutta ei se mitään tehny sille. ja auton korkeus oli 8 senttiä
.
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Traxxas_Topi

Oisko ihan tuhoon tuomittu idea jos tiivistäisin Mamba micro pro noparin silikoonilla ? Antaisin kuorien olla paikallaan ja tilkitsisin johtojen , ledien sekä siilin ja kuoren välisen raon silikoonilla ? Ja sitten vielä pikaliimaa kuoren saumoihin . :cheesy: Ja vastariin vain sinitarraklimppi johtojen kohdalle. Sinitarraa myös akun liittimiin ja deansseihin. Servo näyttää kohtuu tiiviiltä valmiiksi. Auto on Rc18b2 jonko kuomu kyllä pitää tosi hyvin jo p*skat poissa. Eikä missään umpihangessa olisi tarkoitus ajaa  :shocked: Oisko mitään järkeä ?
Traxxas E-revo ,Lrp SPX8 , DEX410V3, Tekin RS pro , Futaba 4PL, LiPo

Viltsu

Turha ruveta kikkailemaan. Helpommalla pääset, kun lakkaat sen piirilevyn rohkeesti vaan.
Crt.5e pro. Team Magic M8e-projekti, Inferno MP 7,5e, E-Revo, E-Firestorm, Tamiya TRF 415 MRE, Stampede, Nitro 4-Tec "e"-tekele, Losi MRC, NanoDragon ja Minirave.

Traxxas_Topi

Niinhän se varmaan on  :tongue: Omassa micro pro:ssa ei ole mitään nappuloita , jos en ihan väärin muista. Vastarihan on helppo laittaa ilmapalloon tai kortsuu. Mutta jos haluaisi siististi tehdä niin pitäisihän se vastarikin lakata , mutta mitenkäs ne vastarin nappulat ?? Jos niihin laittaa lakkaa niin jää varmaan jumiin :embarrassed: Ja kannattaako piirilevy lakata molemmilta puolilta ?
Traxxas E-revo ,Lrp SPX8 , DEX410V3, Tekin RS pro , Futaba 4PL, LiPo

Peikko69

Lainaus käyttäjältä: Traxxas_Topi - 05.03.11 - klo: 11.23
Niinhän se varmaan on  :tongue: Omassa micro pro:ssa ei ole mitään nappuloita , jos en ihan väärin muista. Vastarihan on helppo laittaa ilmapalloon tai kortsuu. Mutta jos haluaisi siististi tehdä niin pitäisihän se vastarikin lakata , mutta mitenkäs ne vastarin nappulat ?? Jos niihin laittaa lakkaa niin jää varmaan jumiin :embarrassed: Ja kannattaako piirilevy lakata molemmilta puolilta ?

Omassa Futaba R603FG vastarissa on yksi nappula, jota en suojannu millään tavoin kun lakkasin sen. Ainoastaan teippi ympäri niistä liittimen "piikeistä", ettei kontakti huonone ja sit lakkaa molemminpuolin 3-4 kerrosta ja avot.  :grin:  Vastari on toiminnu aivan moiteetta vaikkakin kylpee täysin lumen peitossa välillä.  :laugh:
[Madforce Kruiser VE "Brushless" -Pahasti muunneltu versio :)]  [Lazer-Zx5 -Modified][MCD Evo3 -CY 27cc, 2,4GHz yms.][MCD Evo3 -Cy 26cc, 2,4Ghz yms.]

Chili

Nyt kun päästiin taas asiaan, kysyisin;
Toimiiko mikä tahansa lakka, pienoismalleista olisi jäänyt kirkasta lakkaa, voiko tällä suojata vastarin?
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

ghhgtd

Itseäkin mietityttää tämä sama asia. olis vielä vähäsen tota liquid tapea tossa noin nii sillähän varmaa voi "teipata" ilman että vastari tykkäisi kyttyrää?
Ansmann X2 evo | Losi ten-scte | Ar C.O.R.E
"Ei rc-auto tervettä päivää nää"

jekku

Miten suojalakkaukset muuten vaikuttavat komponenttien lämpenemiseen/jäähtymiseen? Talvella varmasti menee mutta kärsiikö jäähdytys sitten kesäkeleillä ?
Kyosho Inferno 777 World Champion Team Edition Orion Wasp CRF .21 | Kyosho Inferno 777 Special 1 edition "e"  MMM V3 | Futaba 2PL 2.4Ghz | Futaba 3PM MX 2.4Ghz | Hitec |

Traxxas_Topi

Oletko Peikko69 suojannut vastarin liittimiä jotenkin ? Jos niiden "piikkien" väliin pääsee vettää niin eikös siinä käy huonosti ?  :shocked: Ja eikö se ollut sitä elektroniikan suoja lakkaa mitä piti laittaa. Ehkäpä rautakaupasta löytyisi :cheesy:
Traxxas E-revo ,Lrp SPX8 , DEX410V3, Tekin RS pro , Futaba 4PL, LiPo

Peikko69

Lainaus käyttäjältä: Traxxas_Topi - 05.03.11 - klo: 21.04
Oletko Peikko69 suojannut vastarin liittimiä jotenkin ? Jos niiden "piikkien" väliin pääsee vettää niin eikös siinä käy huonosti ?  :shocked: Ja eikö se ollut sitä elektroniikan suoja lakkaa mitä piti laittaa. Ehkäpä rautakaupasta löytyisi :cheesy:

En ole suojannut mitenkään. Ainakin tähän asti toiminut moitteettomasti. :smiley:  Itse olen käyttänyt tätä http://www.hobbylinna.com/plastic-spray-suojalakka-p-21383.html
[Madforce Kruiser VE "Brushless" -Pahasti muunneltu versio :)]  [Lazer-Zx5 -Modified][MCD Evo3 -CY 27cc, 2,4GHz yms.][MCD Evo3 -Cy 26cc, 2,4Ghz yms.]

Chili

Tuota voi lienee käyttää myös nopareihin?
Vai kestääkö kuumenemista?
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

Traxxas_Topi

Pitääkö noparista irrottaa jäähdytys-siili kun tota lakkaa laittaa ?? Fetteihin ei vissiin sais mennä ?
Traxxas E-revo ,Lrp SPX8 , DEX410V3, Tekin RS pro , Futaba 4PL, LiPo

Viltsu

Lainaus käyttäjältä: jekku - 05.03.11 - klo: 19.20
Miten suojalakkaukset muuten vaikuttavat komponenttien lämpenemiseen/jäähtymiseen? Talvella varmasti menee mutta kärsiikö jäähdytys sitten kesäkeleillä ?

Hyvä kysymys, mä käristin yhen lakatun Mamba Maxin viime kesänä, kun noparin erillinen jäähdytyspuhallin teki tenän..

Eli mutua vaan, mutta voipi lakkaus vähän heikentää tuota lämmön siirtymistä. Mutta kyse lienee aika marginaalisesta seikasta kuitennii..
Crt.5e pro. Team Magic M8e-projekti, Inferno MP 7,5e, E-Revo, E-Firestorm, Tamiya TRF 415 MRE, Stampede, Nitro 4-Tec "e"-tekele, Losi MRC, NanoDragon ja Minirave.

Traxxas_Topi

Viltsu kun lakkasit sitä mambaa niin irrotitko jäähdytys-siilin tai yrititkö sen alle lakkaa suihkia ?   Ja minkähänlaiset virrat noissa vastarin "piikeissä" kulkee ? Jos ovat vain pieniä virtoja niin ei varmaan toi makea vesi joha niiden välillä... :tongue:
Traxxas E-revo ,Lrp SPX8 , DEX410V3, Tekin RS pro , Futaba 4PL, LiPo

Chili

Eikös niissä kulje 6v ja ehkä alle amppeerin luokkaa.
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

sakke33

Osaako täältä kukaan sanoa miksi kun ajan minun mad truckilla niin sen akku kestää maksimisaan 10 minuuttia yleensä vaan 5 minuuttia????

Chili

Eli akkusi kestää normia vähemmän?
Tämä voi johtua joko kylmyydestä tai siitä että akkusi alkaa olla jo elämänsä lopussa, taikka et lataa sitä oikein.
Tämä voi myös johtua elektroniikan vaihdosta, jolloin esim. uusi moottori vie enemmän akkua.
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

Viltsu

Lainaus käyttäjältä: Traxxas_Topi - 06.03.11 - klo: 14.19
Viltsu kun lakkasit sitä mambaa niin irrotitko jäähdytys-siilin tai yrititkö sen alle lakkaa suihkia ?   Ja minkähänlaiset virrat noissa vastarin "piikeissä" kulkee ? Jos ovat vain pieniä virtoja niin ei varmaan toi makea vesi joha niiden välillä... :tongue:

En irrottanut siiltä, teippasin sen vaan ettei siihen mene lakkaa. Makea vesihän ei joo ole niin paha, mutta just suola ja epäpuhtaudet sekoittaa pakkaa pahasti.
Crt.5e pro. Team Magic M8e-projekti, Inferno MP 7,5e, E-Revo, E-Firestorm, Tamiya TRF 415 MRE, Stampede, Nitro 4-Tec "e"-tekele, Losi MRC, NanoDragon ja Minirave.

stadium

mun lässi on ainakin kestäny vaikka laitan sen vaa sulaa eikä mitää vikaa oo koko talven aikana ilmennyt
Tamiya TA-04 "Drifteri" Tamiya M05 "Pikatsu"