Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

3300 mAh 1,2v NiMh Sanyo Schumacher akku kennot

Aloittaja mesi, 27.12.02 - klo: 23.19

mesi

mulla on kuusi mainittua kennoa joista haluaisin tehdä pötkö akun!
Ostin netistä racing-cars sivulta osia schumacher cougar 2 works autoon osia, ja samalla tuli huolimattomasti ostettua nuo kennot ja vähän muutakin!Kun ostin akun luulin ostavani pötkö akun mutta voinko enää saada niistä pötkö akun!
-voiko niin tehdä?
-jos voi niin voisitko antaa ohjeen?
-jos ei niin voiko ne vaikka pistää myyntiin? :oops:

RChullu

irtokennoista ajoakut nimenomaan tehdään. sun täytyy nyt ostaa siihen juotos sillat ja liittimet. ja juottaa vaan yhteen. ja sarjaan siis juotetaan.

tolleen kun teet akun siitä tulee tuhat kertaa parempi ku pötköakku. että siitä vaan purkaamaan pötköakkujas ja tamiyan liittimet hemmettiin :wink:
osta corallyt.

eli akuista tulee tällaisia:






http://www.rc-racing.info - Rc-racing 2.0

pete||

Sä käytät nyt varmaankin niitä pötköakkuja eli tälläisia:


Ja rc hullu tarkoittaa tällaisia akkuja:


Mäkin käytin pötköakkuja harrastuksen alussa ja niissä on se hyvä puoli että ne on yleensä paketoitu jonkinlaiseen muovikalvoon joka estä niitä likaantumasta/kastumastä ja ennenkaikkea menemästä oikosulkuun.

Ja sitten taas irtokennoista kasatut akut jotka yleensä vähän pidemmälle harrastuksessa edetessä alkaa tulla aiheellisiksi. Irtokennot ovat joksenkin paremmin virtaa johtavia ja parempia mutta maksavat enemmän ja jos laitat nopeuden säätimen johdot ladattuihin akkuihin väärimpäin, niin on melko varmaa että nopeudensäädin hajoaa. Ja irtokennoja pystyy myös tasauspurkamaan, kun taas pötköakkuja ei..

Pystyt tekemään niistä pötköakut, laitat kennot vaan samanlaiseen järjestykseen kun muissakin pötköakuissa. Kannattaa varmaan laittaa jonkinlainen  välikappale kennojen väliin koska niitä on vaikea/melkeen mahdoton tinata toisiinsa noin kiinni. Ja muista että kennot menevät +-+-+-+-+- ettet vaan laita niitä oikosulkuun. Kun olet kennot tinannut pötköön niin ostat jostain sellaiset tamia liittimet kuin muissakin akuissa ja tinaat  ne akkuihin kiinni (muista katsoa että - ja + menevät liittimeen samalla tavalla kuin muissakin akuissa, ettei tule taaskaan oikosulkua). Ja lopuksi voit laittaa vaikka kutistemuovia kennojen päälle suojaamaan niitä.


mesi

miks tos irtokennuakku kuvassa on kaks johtoa jotka yhdistää noi puoliskot :?:

l150040

Lainaus käyttäjältä: "mesi"miks tos irtokennuakku kuvassa on kaks johtoa jotka yhdistää noi puoliskot :?:

Esim. monissa touring- ja mattoautoissa akku ei ole kokonaisuudessan yhdessä paikkaa. Se voi olla esim. sijoitettu painopisteen optimoimiseksi kolmen kennon sarjaoissa eri puolille autoa. Tämän vapaamman sijoittelun mahdollistamiseksi tarvitaan tuo hyppylanka. Kahdella johtoa on haettu vain pienempää johdon vastusta.

Katso seuraavia linkkejä, niin ymmärrät helpommin.

http://www.rc10.com/shusting/CatalogHub/kitspecs_12l3/kit12l3.htm
http://www.corallyusa.com/istar.asp?a=6&id=COR00152!COR&csurl=%2FiStar%2Easp%3Fa%3D29
http://www.corallyusa.com/istar.asp?a=6&id=COR00050!COR&csurl=%2FiStar%2Easp%3Fa%3D29

Tuossa viimeisessä on vain neljä kennoa, mutta idea on sama.

RChullu

ja ne on helppo laittaa pakkiin säilytettäväksi...
http://www.rc-racing.info - Rc-racing 2.0

Mre

LainaaMäkin käytin pötköakkuja harrastuksen alussa ja niissä on se hyvä puoli että ne on yleensä paketoitu jonkinlaiseen muovikalvoon joka estä niitä likaantumasta/kastumastä ja ennenkaikkea menemästä oikosulkuun.

Tämän olen lukenut jostain muualtakin. Mikä estää laittamasta itse tehtyä akkupakettia vielä kutistemuovin sisään? Tuskin niitä irtokennoja nyt päivittäin irrotellaan ja tinaillaan uudelleen  :?
What! Me Worry? - Alfred E. Neumann

Yippo

Lainaus käyttäjältä: "mesi"miks tos irtokennuakku kuvassa on kaks johtoa jotka yhdistää noi puoliskot :?:

Tossa kuvassa on kyllä vaan yks johto. Se "toinen" on varjo. Kahta johtoa voi toki käyttää -> muutama gramma enemmän painoa, mutta pienempi vastus...

Mr Cale

Lainaus käyttäjältä: "Mre"
LainaaMäkin käytin pötköakkuja harrastuksen alussa ja niissä on se hyvä puoli että ne on yleensä paketoitu jonkinlaiseen muovikalvoon joka estä niitä likaantumasta/kastumastä ja ennenkaikkea menemästä oikosulkuun.

Tämän olen lukenut jostain muualtakin. Mikä estää laittamasta itse tehtyä akkupakettia vielä kutistemuovin sisään? Tuskin niitä irtokennoja nyt päivittäin irrotellaan ja tinaillaan uudelleen  :?

Kukaan itseään kunnioittava RC-autoilija ei niitä kutistemuoveja käytä, koska ne painaa ja akut lämpiää enemmän.

Mre

Ööö... tota  :roll:

OK, akut lämpenee ehkä hieman enemmän, mutta VARMASTI kutistemuovi ei lisää auton painoa niin paljon että sen vaikutus suorituskykyyn on mitattavissa. Jos painon säästö on noin tarkkaa, niin pitää jättää kori maalaamatta, ottaa sähköjohdoista eristeet pois, tms. On noin 1000 muuta paikkaa jossa painoa voi säästää enemmän kuin kutistemuovissa. Enemmän tuntuu että syy jättää akut paketoimatta on siinä, että se näyttää coolimmalta  :mrgreen:

Mutta ei tästä aiheesta sotaa kannata aloittaa. Voihan liittimet peittää vaikka teipillä, tms.
What! Me Worry? - Alfred E. Neumann

Mr Cale

Lainaus käyttäjältä: "Mre"Ööö... tota  :roll:

OK, akut lämpenee ehkä hieman enemmän, mutta VARMASTI kutistemuovi ei lisää auton painoa niin paljon että sen vaikutus suorituskykyyn on mitattavissa. Jos painon säästö on noin tarkkaa, niin pitää jättää kori maalaamatta, ottaa sähköjohdoista eristeet pois, tms. On noin 1000 muuta paikkaa jossa painoa voi säästää enemmän kuin kutistemuovissa. Enemmän tuntuu että syy jättää akut paketoimatta on siinä, että se näyttää coolimmalta  :mrgreen:

Mutta ei tästä aiheesta sotaa kannata aloittaa. Voihan liittimet peittää vaikka teipillä, tms.

Eristeitä johdoista ei voi poistaa, koska se olisi kaluston kannalta aivan liian vaarallista. Ajoaika voitaisiin mitata sekunneissa. Korit maalataan vain sen tähden, koska säännöt sen määrää. Tottakai nekin mahdollisimman ohuesti ja kevyesti. Kaikkialta muualta on kilpa-autoista paino onkin otettu käytännölliseen minimiin.

Kennojen lämpiämiseen tuolla kutistemuovilla on kuitenkin dramaattisia vaikutuksia, jotka heijastuvat välittömästi suorituskyvyssä ja ajan myötä akun käyttöiässä. Se että niistä tulee vielä lisää painoakin on vain "piste i:n päällä". Eli kutistemuoveja ei jätetä laittamatta siksi että akut näyttäisivät "viileemmiltä" vaan siksi että akut olisivat oikeasti viileempiä!

Mre

LainaaKennojen lämpiämiseen tuolla kutistemuovilla on kuitenkin dramaattisia vaikutuksia

Right. Häikäistyin niin tuosta painonsäästöstä, että aloin puhumaan läpiä päähäni.  :oops:

Kuitenkin väitän edelleen, ettei kutistemuovi lisää painoa niin että se olisi mitattavissa kierrosajoissa. Jo pelkästään akkupaketin kokoamisessa käytetty tina, johtimien pituus & valitut liittimet vaikuttavat kokonaispainoon enemmän. Toisaalta asia on juuri niinkuin sanoit: kutistemuovi ei tuo mitään hyötyä, joten se on turhaa painoa. Period.

Harrasteautoilussa tilanne onkin sitten vähän toinen: lasten kanssa takapihalla pulatessa kutistemuoviin pakatut akut kestävät pidempään.
What! Me Worry? - Alfred E. Neumann

pete||

tämä ei varsinaisesti liity tähän topicciin, mutta käytättekö vaan yhtä johtoa akkun keskellä, vaiko kahta ?

Saako kahdellä johdolla paljonkin paremmin virtaa ulos ?

transewaves

TeamC tr2(monster),Losi MicroT,HbGTE8,DESC410v2
T-Maxx (brushless mod) --->Drunk Maxx

pete||

Lainaus käyttäjältä: "transewaves"Käytä kolmea johtoa.
:shock:  en ole kovin monella nähnyt 3 johtoa akkujen keskellä.
Onko sulla itselläsi 3 johtoa ?
Perustele vähän.

matti

Pete, tais olla tällä transsiaallolla vaan tollanen heitto tuo kolmen piuhan juttu. Ite käytän edelleenkin yhtä johtoa, niinkuin kaikki kerholaisetkin täällä Oulussa. En ainakaan oo nähny yhtään akkua livenä toiminassa, jossa olis kaksi tai jopa kolme noita keskipiuhaa ollu.
Masami is back

pete||

Niimpä. Kyllä se 1 johto tarpeeksi virtaa kuljettaa, ja 3 johdostahan tulisi jo aika iso määrä ylipainoa  :mrgreen:

Otsomaani

Niin mutta niistä johdoista voisi ottaa kumit pois päältä :lol:

l150040

Lainaus käyttäjältä: "Otsomaani"Niin mutta niistä johdoista voisi ottaa kumit pois päältä :lol:

...jotta näkisi mitä tapahtuu, kun aiheutetaan kunnon oikosulku. Onko tuloksena tulipalo, sähköosien tuhoutuminen, muoviosien sulaminen vai joku muu mielenkiintoinen tapahtuma?  :shock:

Otsomaani

Se oli vitsi... Olenhan minä ''kaikkea pitää kokeilla'' mielellä yhen vanhan surkean akun kerran oikosulkuun pistäny :mrgreen: . Muoviin suli reikiä ja johtojen päällyste myös suli, savuakin nousi ihan hauskasti :lol: . Mutta kuinkas siitä oikosulku tulee jos välijohdosta puuttuu päällyste, kun miten se voi aiheuttaa sen että navat saavat yhteyden toisiinsa??? :?