Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Autohifi

Aloittaja nirppu988, 27.04.06 - klo: 16.33

tomppa82

Lainaus käyttäjältä: Maxximo - 21.02.10 - klo: 14.57
Laitetaan nyt pari kuvaa omasta subiasennuksesta. Ehkä joku saa siitä jotain ideantynkää..? Ainahan ei tarvi käyttää mdf:ää tai lasikuitua. :grin:

Ihan kuin olisin samat kuvat nähnyt jossain toisaallakin... Dvdplazalla?
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

eesava

Lainaus käyttäjältä: Pete_69 - 23.03.10 - klo: 09.57
minun mielestäni ei tosiaan kannata miettiä ja nähdä niin hirveästi vaivaa sen boksin suhteen tuon tasoisen subbarin kanssa,
Joo. Kunhan ei ihan toimimaton susi tule...


Lainaus käyttäjältä: Pete_69 - 23.03.10 - klo: 09.57
Edit: unohtui mainita, että tuo sointihan riippuu myös aika paljon siitä minkä malliseen autoon se on tulossa.
Mopoautoon takakonttiin on tulossa. (Älkää naurako sielä!)
HPI E-Savage, Thunder Tiger ZK2.
Nitrolla pestään pensselit, sähköllä tehdään voimaa!

hamietti

hittoako te otatte tollasia subeja ja mielettömän isoja koteloja  :huh: :huh: itellä on 2kpl 12tuumasia pinohiiren matalia subeja jotka mahtuu nätisti jaettuun 28litran koteloon. kamuna niille 1500 jbl mono vahvari pitäs hommata viel 1-2f konkka. tahtoo ajovalot välil olla kuin disco valot. :p
Teamc rakennettu Buggy 1:8 teamc truggy 1:8
jg buggy 1:8

Pete_69


[quote
Mopoautoon takakonttiin on tulossa. (Älkää naurako sielä!)
[/quote]
no sitten sillä boksilla on vielä pienempi merkitys, kyllä se niin pienessä autossa soi vaikka olis minkälainen boksi tahansa  :smiley: teet vaan sellasen mikä ylipäätään edes mahtuu sinne takaboksiin ja varmista myös, että siitä boksista tulee varmasti tiivis.
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

hamietti

eikös toi mopo auto oo sopivan kokonen subi koteloksi kun vaan laitat johonkin kohti sitä koppia sen elementin kii niin mopoauto hytti hoitaa lopun
Teamc rakennettu Buggy 1:8 teamc truggy 1:8
jg buggy 1:8

tomppa82

Lainaus käyttäjältä: hamietti - 23.03.10 - klo: 21.58
eikös toi mopo auto oo sopivan kokonen subi koteloksi kun vaan laitat johonkin kohti sitä koppia sen elementin kii niin mopoauto hytti hoitaa lopun

Ei se nyt noin helppoa ole. Subin "etu- ja takapuoli" pitäisi saada hönkiin erillisiin ilmatiloihin. Esmes. auton matkustamo/kotelo tai vallanki sedan-korisissa norm. autoissa matkustamo/takakontti... Sellaista subielementtiä ei ookkaan vielä keksitty, joka ei tuottaisi ääntä niin eteen-, kuin taaksekkinpäin. Jos subin taakseen tuottama ääni kiertää liian aikaisessa elementin etupuolelle, kumoaa se elementin eteenpäin säteilemää ääntä ja päinvastoin. Subin toistosta tulee todella vaisu. Mopoauton pienen ohjaamon aiheuttama korostuskaan ei siinä paljoa auta.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

CluBBaH

Lainaus käyttäjältä: tomppa82 - 24.03.10 - klo: 06.47
Lainaus käyttäjältä: hamietti - 23.03.10 - klo: 21.58
eikös toi mopo auto oo sopivan kokonen subi koteloksi kun vaan laitat johonkin kohti sitä koppia sen elementin kii niin mopoauto hytti hoitaa lopun

Ei se nyt noin helppoa ole. Subin "etu- ja takapuoli" pitäisi saada hönkiin erillisiin ilmatiloihin. Esmes. auton matkustamo/kotelo tai vallanki sedan-korisissa norm. autoissa matkustamo/takakontti... Sellaista subielementtiä ei ookkaan vielä keksitty, joka ei tuottaisi ääntä niin eteen-, kuin taaksekkinpäin. Jos subin taakseen tuottama ääni kiertää liian aikaisessa elementin etupuolelle, kumoaa se elementin eteenpäin säteilemää ääntä ja päinvastoin. Subin toistosta tulee todella vaisu. Mopoauton pienen ohjaamon aiheuttama korostuskaan ei siinä paljoa auta.

Eiköhän hamietti tarkottanu sen noin.

XRAY 808 2009 Spec |

hamietti

lähestulkoon noin  :p parhaat soundit saisit kyl mopoautoon kunnon erkkasarjalla (ei mitää halpahallikamoi)  :evil:
Teamc rakennettu Buggy 1:8 teamc truggy 1:8
jg buggy 1:8

tomppa82

Noh tuollainen nyt ei nykyään ole kovin suotavaa ainakaan oikeissa autoissa, mopoautoista en niin osaa sanoa. Ei tosin välttämättä kovin suotavaa ole mennä mitään kantavia tai tukirakenteita leikkeléen niin paljoa, että elementille saisi reiän. Esim. kolaritilanteessa voi riittää mahdollisten korvausten hylkäämiseen.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

nettijätkä

Mikä ois suotavaa?

hamietti

kuka tukirakenteiten leikkaamisesta puhu. :huh:
Teamc rakennettu Buggy 1:8 teamc truggy 1:8
jg buggy 1:8

tomppa82

Noh 10" elementin vaativaa asennusreikää on vaikea tehdä mihinkään järkevään paikkaan leikkaamatta samalla tukirakennetta. Kukaan nyt tuskin akaa ihan kyljestä läpi pistämään. Pohja... Noh tukirakennetta hyvin suurelta osin..
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

CluBBaH

Meinaatko että joku ihan tosissaan laittais subin noin. Valot päälle siellä :D
XRAY 808 2009 Spec |

hamietti

se on mopo poika.  :evil:
Teamc rakennettu Buggy 1:8 teamc truggy 1:8
jg buggy 1:8

Maxximo

Yllätys yllätys, itselläni on ollu JBL:n GTI 18" vanhan Ford Fiestan(vm. 76 mun eka auto) tavaratilassa pohjaan asennettuna ja pohjassa siis reikä ja elementti hengitti suoraan ulos, runko/magneetti sisällepäin. Mitään tukirakenteita ei tarvinnut leikata pois, ainoastaan pohjapeltiä. Toimintaperiaate oli vaimennettu freeair. Elementin edessä oli metalliverkko ja muutama kerros melko tiheäksi puristettua vanua. Oiken mahtavasti toimi, infrataajuuksille asti meni ja voimaakin tuli ulos tarpeeksi. 140dB mitattiin äänenpainekisoissa.

Powersetin Pasi Kalliojärven vanhassa voittoisassa sitikassakin tais joskus olla samantyylisesti pohjaan asennettu uloshengittävä subi.
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

tomppa82

Lainaus käyttäjältä: CluBBaH - 27.03.10 - klo: 23.24
Meinaatko että joku ihan tosissaan laittais subin noin. Valot päälle siellä :D

Noh kun ei sitä koskaan tiedä. Vallanki pohjasta läpi upotuksia tiedän ainakin olleen suunnitteluasteella..

Ja sen pohjanki voi laskea, ainakin uusissa autoissa, jo tukirakenteeksi hyvin suurelta osin.

Mopo? Mopoauto tai oikea auto, mitä merkitystä? Toisessa vaan on vähän enempi rajoituksia... Poika? :huh:
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

P.R

Nostellaas tätä iän vanhaa topikkia..
Ostettiin mammalle tommonen skodan farmari octavia,jonka äänentoistoa pitäs parannella.
Tarkoitus olis budjetin salliessa vaihtaa toi vakio 6tuuman erillissarja parempaan,ja laitella konttiin joku pienenpieni subbari piiloon.
Omasta autohifi harrastamisesta on sen verran aikaa että ei ole mitään hajua noista nykyisistä vermeistä...
Kontin sivuun saisi tehtyä max 10 litran kotelon ja nyt tarvis vinkkejä elementin suhteen.
Mikä olis semmonen elementti joka menee pieneen koteloon,mutta toistaa kuitenkin oikeasti alas?
Team Näätäracing                 www.rcm.fi


CluBBaH

Ja jos haluaa katsoa jotain kunnollisia merkkejä..

http://www.audiohellman.fi/focal/subwooferit-2/5---8/21-v2

http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.php?tuoteryhma=3&valmistaja=23&tuote=204

http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.php?tuoteryhma=3&valmistaja=118&tuote=1463 (näitä 2)?

JA lopuksi, ei sellasta olekkaan joka menis noin pieneen koteloon, on pieni ja menee OIKEASTI alas. vaadit mahdottomia :)
XRAY 808 2009 Spec |

Joginen

Nuo uudet 6.5tuumase subit on yllättävän pirteitä.

Kalliojärven Pasin ibizassa 6x6.5 dls ja hakkaa monen 12" mennen tullen. Veikkaan että 3setti noita pikkusia riittäisi vallan mainiosti.

Oma valinta menis laadukkaaseen 10" elementtiin. Yleisesti noista lähtee myös ääntä/painetta riittävästi vanhemmalle korvalle ja toistavat alas.

Jos lähtee vaihtamaan myös erillisarjaa kannattaa samalla vaivalla vaimentaa myös etuovet. Tuovat sen äänen esiin eritavalla eikä midbasso huku oviin. Entisen ibizan oviin meni vibroplastia ja spleniä. Jos muistan oikein meni 4½pakettia yhteensä vibroa ja spleniä vajaa paketti.

P.R

Tarvis vissiin poiketa kuuntelemassa powersetissä..
Nyt ei haeta mitään maanjäristysbassoja,omassakin autossa kymppi mätkii ihan omaks tarpeeks,ja vähän liikaakin.
Vielä kun jostain sais uuden 8 tuuman mtx black goldin nii aijai :smiley:
Ovien vaimennus tulee tottakai kyseeseen,kun pahvit irrotellaan.
Nuo JL-audiot kiinnosti kanssa,vaikka pari noita pieniä menee yli budjetin.
Meniskohän tolla kauhiasti metsään jos pikkasen yrittäis isommalla kotelolla:
http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.php?tuoteryhma=3&valmistaja=118&tuote=1459


Team Näätäracing                 www.rcm.fi

Joginen

Lainaus käyttäjältä: P.R - 06.11.10 - klo: 20.39
Tarvis vissiin poiketa kuuntelemassa powersetissä..
Nyt ei haeta mitään maanjäristysbassoja,omassakin autossa kymppi mätkii ihan omaks tarpeeks,ja vähän liikaakin.
Vielä kun jostain sais uuden 8 tuuman mtx black goldin nii aijai :smiley:
Ovien vaimennus tulee tottakai kyseeseen,kun pahvit irrotellaan.
Nuo JL-audiot kiinnosti kanssa,vaikka pari noita pieniä menee yli budjetin.
Meniskohän tolla kauhiasti metsään jos pikkasen yrittäis isommalla kotelolla:
http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.php?tuoteryhma=3&valmistaja=118&tuote=1459




Powerset on kyllä yksi parhaista, ellei paras autohifi pulju Suomessa. Sanot budjetin, niin saat varmasti parasta vastinetta rahoillesi.

Itse miettisin etupään ensi kuntoon, eli sinne mahdollisimman hyvät kamat+vaffi ja sen jälkeen ylijääneillä penneillä subipääty kuntoon. Ohjelmalähteeksi voisin suositella jo hieman iäkkäämpää mallia Alpinelta eli 9887. Toinen hyvä varmasti olisi uusi pikkuveli eli 117ri. Toki dsp soittimia saa halvemmalla ja asiansa osaavia, itse vain tykästynyt Alpinen toimintaan/ulkonäköön.

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: Joginen - 06.11.10 - klo: 12.13
Jos lähtee vaihtamaan myös erillisarjaa kannattaa samalla vaivalla vaimentaa myös etuovet. Tuovat sen äänen esiin eritavalla eikä midbasso huku oviin. Entisen ibizan oviin meni vibroplastia ja spleniä. Jos muistan oikein meni 4½pakettia yhteensä vibroa ja spleniä vajaa paketti.

Tää oli itseasiassa hyvä pointti. Itsellä tuntuu just toi midbassojen puute ja napakkuus. Itse en kyllä uskalla lähteä purkamaan ovia, varmasti purkaminen onnistuu, mutta kasaan saaminen voikin sitten olla eri juttu.

Onko tietoa, missä hinnoissa ovien vaimennus maksaa jossain lafkassa, amiksessa, amiksella, jollain muulla tekijällä?
---

Joginen

Helppoa ja mukavaa se on. Jos itse kumminkin innostut tekemään, kannattaa se aloittaa merkkikorjaamon koripuolelta. Sieltä jätkiltä hyvät ohjeet mitä pitää tehä ja miten. Vag konsernin vehkeissä ei ovista voi saada mitään rikki, ovat vaihdettavat kiinnikkeet. Jonka jälkeen biltsun/varaosaliikkeen kautta kotiin, irrotukseen sopivat työkalut mukaan. Yleensä muovisia, jotka ei naarmuta paneeleita.

Vaimennuksesta sen verta, että se on yhtä hyvä kuin sen heikoin lenkki. Moni vaimentaa vain välipeltejä ja sisemmän pellin tai ulkopellistä osan. Se kannattaa tehä kerralla niin että kelpaa kuunnella. Tuo 2xvibroplast+splen ulkopeltiin toimii erittäin hyvin, ja toki voi esim sikaflexiä laittaa liikkuviin osiin(välituet,aka suojavyöhyke;))

Onnistuneen asennuksen tärkeys on myös kaiuttimen kiinnitys. Se ei saa olla muovinen halpismalli, joka nitkuu ja natkuu. Joko metallista(alumiini) tai vanerista. Myös materiaaliin kannattaa tutustua. Se ei saisi imeä kosteutta(oven sisäosat+ulkopelti), pitäisi pysyä paikallaan myös kolarissa ja olla tiiviisti liimattu.

Omassa ibessä moni piti etukaiuttimien soundia melkeen parempana ilman subia, koska ne ulottuivat alas ja sointi oli todella napakkaa. Sarjana oli DLS Up6i, eli todella slim ja hyvä ääninen sarja. Sitä ohjasin 9887r:llä millä saa todella hyvän stereokuvan kiitos DSP:n.

Lainaus käyttäjältä: jarkkom - 07.11.10 - klo: 00.35
Lainaus käyttäjältä: Joginen - 06.11.10 - klo: 12.13
Jos lähtee vaihtamaan myös erillisarjaa kannattaa samalla vaivalla vaimentaa myös etuovet. Tuovat sen äänen esiin eritavalla eikä midbasso huku oviin. Entisen ibizan oviin meni vibroplastia ja spleniä. Jos muistan oikein meni 4½pakettia yhteensä vibroa ja spleniä vajaa paketti.

Tää oli itseasiassa hyvä pointti. Itsellä tuntuu just toi midbassojen puute ja napakkuus. Itse en kyllä uskalla lähteä purkamaan ovia, varmasti purkaminen onnistuu, mutta kasaan saaminen voikin sitten olla eri juttu.

Onko tietoa, missä hinnoissa ovien vaimennus maksaa jossain lafkassa, amiksessa, amiksella, jollain muulla tekijällä?

kenne

Mahtaakohan täällä kellään olla kokemusta raskaskaluston asennuksista?

Lähinnä tuo ongelma 24v systeemin kanssa.
Usein radio kytketty 12v järjestelmään.

24v päätteitähän on mutta....
-herääkö sellainen pääte jos herätepiuhasta tulee vain 12v?
-miten RCA linjat ?? niissähän jo normistikin kulkee matalampi jännite.

Onko muita ideoita miten kytkeä 12v päätteet kuin 24v->12v jännitteen alentajilla?

Omaan Volvon nuppiini laitoin vain kaksi suht pientä päätettä ja 4 jännitteen alentajaa (kun sopivasti sellaiset sain ja budjetti ei ylettänny kunnoliseen isoon. Lisäksi pistin jonkun yli 1f konkan tasaamaan.
Muuten toimii ok mutta kun soittaa vähän pitempään kovaa (parkissa työviihdykkeenä varikolla) niin loppuu sähköt päätteille (alentajat ei riitä ilmeisesti).

Kohta tulee käyttööni uusi (käytetty) Scania työkalu.
Siihen ajattelin että vois laitta pikku suppasen tukemaan muuten suht hyvin soivaa vakio systeemiä.
Paljoa siihen en aijo sijoittaa koska ne menee omasta lompakosta eikä koskaan tiedä kuinka kauan saa olla töissä tai riittää ajoja muutenkaan ko. autolle.


Jos jollain jotain vinkkejä aiheeseen niin otan kiitollisuudella vastaan.
Gambler Racing Rocken Roooooll

Nokka-akseli

Lainaus käyttäjältä: kenne - 07.11.10 - klo: 02.46
Mahtaakohan täällä kellään olla kokemusta raskaskaluston asennuksista?

Lähinnä tuo ongelma 24v systeemin kanssa.
Usein radio kytketty 12v järjestelmään.

24v päätteitähän on mutta....
-herääkö sellainen pääte jos herätepiuhasta tulee vain 12v?
-miten RCA linjat ?? niissähän jo normistikin kulkee matalampi jännite.

Onko muita ideoita miten kytkeä 12v päätteet kuin 24v->12v jännitteen alentajilla?

Omaan Volvon nuppiini laitoin vain kaksi suht pientä päätettä ja 4 jännitteen alentajaa (kun sopivasti sellaiset sain ja budjetti ei ylettänny kunnoliseen isoon. Lisäksi pistin jonkun yli 1f konkan tasaamaan.
Muuten toimii ok mutta kun soittaa vähän pitempään kovaa (parkissa työviihdykkeenä varikolla) niin loppuu sähköt päätteille (alentajat ei riitä ilmeisesti).

Kohta tulee käyttööni uusi (käytetty) Scania työkalu.
Siihen ajattelin että vois laitta pikku suppasen tukemaan muuten suht hyvin soivaa vakio systeemiä.
Paljoa siihen en aijo sijoittaa koska ne menee omasta lompakosta eikä koskaan tiedä kuinka kauan saa olla töissä tai riittää ajoja muutenkaan ko. autolle.


Jos jollain jotain vinkkejä aiheeseen niin otan kiitollisuudella vastaan.

Itse vedin omassa ajokissa "ekalta"akulta suoraan virran päätteelle eli kun on 2 X 12v akkua niin toisesta akusta tulee ulos 24v mut ekan akun navoista normaali 12 v nyt vaan yleismittarin kanssa testaamaan kumpi on ykkös akku...
TSP-10 Tamiya TRF 418, VTR Tamiya TRF 417, Formula Tamiya F104 verII.. 3X Tamiyan kuorma-auto, ei mul muuta olekkaan.... paitsi 4 venettä ja Tamiyan Hi-lift Voittaminen on varmaan kivaa...

kenne

Lainaus käyttäjältä: Nokka-akseli - 07.11.10 - klo: 10.18
Itse vedin omassa ajokissa "ekalta"akulta suoraan virran päätteelle eli kun on 2 X 12v akkua niin toisesta akusta tulee ulos 24v mut ekan akun navoista normaali 12 v nyt vaan yleismittarin kanssa testaamaan kumpi on ykkös akku...
Tota mietin mutta joku heitti mulle että se tappaa akut kun toisesta ottaa. Joten jätin ottamatta.
Tosin myös vaikutti se että kaapelia olis menny aika paljon ton kippaavan hytin takia.
Miten sulla on akut kestänny ??
Onko pelkkää sähkärien teoria höpötystä.
Eihän noissa perälauta nosturi/webasto autoissa muutenkaan akut kolmee vuotta pitempään kestä.
Gambler Racing Rocken Roooooll

mop

Lainaus käyttäjältä: Nokka-akseli - 07.11.10 - klo: 10.18
Itse vedin omassa ajokissa "ekalta"akulta suoraan virran päätteelle eli kun on 2 X 12v akkua niin toisesta akusta tulee ulos 24v mut ekan akun navoista normaali 12 v nyt vaan yleismittarin kanssa testaamaan kumpi on ykkös akku...

On sen toisenkin akun napojen jännite-ero se sama 12 v. Koko systeemin 24 v jännite mitataan akkuparin "päistä".  Analogiana rc-maailmaan kyseessä on ihan vastaava sarjaan kytkentä kuin 2s lipoissa. Voi testailla noita jännitteitä sitten vaikka tasuripiuhasta.

Sitä en osaa sanoa, vaikuttaako toisen akun jatkuva hieman reilumpi kuormitus akkuparin ikään. Voisi kuvitella, ettei se akkujen jatkuva "epäbalanssi" kovin hyvää tee. Itse oon ottanut joskus kovilla pakkasilla veturin toisesta akusta apuvirtaa kärryn kylmäkoneen 12 v systeemin ilman ongelmia. 

kenne

Sorry OT.

Juu eikai se niitä tapa niin nopeesti....ajattelimpa vaan jos jollain käytännön kokemusta miten Oikeasti käy noin kytkettynä ajan kanssa.

Tällä hetkellä Scaniassa toinen akku 'oikarissa' eli ei ota vastaan virtaa ladatessa.
Aina kun pitää käynnistää (kerran vuorokaudessa laivalta lähtiessä) niin starttiboosterilla 12v siihen 'kuolleeseen' niin hyvin lähtee käymään.
Hyvin valot himmenee kun käyttää perälautaa.  :shocked:
Gambler Racing Rocken Roooooll

foursquare

Onko jollain hifistelijällä täällä kokemusta kondensaattorin asennuksesta autoon? Itse asensin omaani odottaen että se valo disko loppuisi ajo sekä mittariston valoista, mutta ei. Ohjeissa käskettiin lataamaan kondensaattori täyteen mukana tulevalla (diodi tai mikä lie) pienellä osalla joka laitetaan + johdon väliin kun johdot laitetaan kiinni, mitään ei kuitenkaan tapahtunut joten kytkin vain kaikki johdot kiinni kondensaattoriin ja siitä edelleen vahvistimelle. Näyttää jännitteen niinkuin kuuluukin ja aina kun virtapiikki tulee niin vilauttaa sinistä lediä niinkuin kuuluukin, mutta valot senkuin välkkyvät, eikä tarvitse edes mitenkään super kovalle laittaa. 

Eli voiko olla että kondensaattori ei vain ole jotenkin latautunutkaan ja tuosta johtuu välkyntä?

Konkka siis tämä http://www.amazon.com/Boss-CAP2S-Farad-Capacitor-Silver/dp/B0014E2BQM

Ja vahvistin on teholtaan 400w RMS ja subbari 500w RMS/ 1000w piikki.
| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Traxxas  |