Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

TR-15 Rally:stä etu-/takaveto?

Aloittaja weli, 03.01.03 - klo: 15.23

weli

Meinasin ihan kokeilumielessä testata tuota autoa takavetoisena. Otan etukardaanin ja vetarit edestä pois. Luuletteko että tuosta olisi mitään haittaa autolle. Periaatteessahan tuo pitäisi olla aivan turvallista sillä autossa ei ole keskidiffiä.

Maajussi

No itse kun laitoin PureTen alphaan takavedon niin taka diffit kärsi jonkun verran, että lopulta vaihdoin ne. En tiiä onko siitä nyt mitää haittaa, mutta luultavasti takarenkaat saa kyytiä.... :roll:
| HoBao | STS |  JR | Futaba | Medial Pro

Teemu L

sama täällä, mullakin meni takadiffit *askaksi kun laitoin alphan takavedoksi, renkaatkin kului mielettömästi, eikä ajaminen ollu paljon sen kummempaa kun 4 vetona, kannattaa pitää vaan 4 vetona! :wink:

Rc-Poika

No mullakin sama juttu että takadiffi meni p*skaksi ja jouduin vaihtamaan rattaat ja ajo oli pelkkää typerää vemputtamista, eikä kunnon ajonautintoa ollut. Joten pidä vain 4-vetona niin säilyy ajonautinto!
// Niklas " jokipoika " Jokinen

Maajussi

Ja ei ainenkaa alphalla pystynyt ajamaan kunnolla, kun se vain pyöri ympyrää. :lol: Johtunee varmaan siitä että se on suunniteltu alun perin 4 vedoksi, eikä takavetoiseksi.
| HoBao | STS |  JR | Futaba | Medial Pro

Rc hemmo

Noh omasta autostani (inferno) niinkun kardaanista irtosi se ruuvi kuuskolo(en osaa kirjoittaaa sita sanaa) niin auto meni täsin liikumattomksi mikle ei oteta sitä lukeen että lun auto otti 24000 kierrosta ja meni 10 kmh.

Tjs

Lainaus käyttäjältä: "Rc hemmo"... ruuvi kuuskolo(en osaa kirjoittaaa sita sanaa)
...ja muutenkin tuntuu olevan vaikeuksia kirjoittamisen kanssa...

KimmoP

Lainaus käyttäjältä: "charz"Ainakin 1/8 autoissa saattaa onnistua se, että ottaa etukardaanin pois ja ruuvaa etujarrut lukkoon, jos ei ota kardaania pois etupää jarruttaa, eli voima välittyy näin pelkästään taakse. En ole kyllä varma toimiiko tämä, kokeilkaa omalla vastuulla.

Tuolla tavalla saa keskidiffin rikki alta aikayksikön. Jos haluaa kokeilla,niin siitä vaan, mutta ensin kannattaa laittaa keskidiffiin vain rasvaa tai jotain tosi löysää öljyä, ettei polta turhaan tehoa hukkaan tässä diffissä. Tuossa käy vielä niinkin, että periaatteessa auton huippunopeus kaksinkertaistuu, kun diffin taka-ulostulo pyörii kaksinkertaisella nopeudella diffinkoteloon nähden etu-ulostulon ollessa paikallaan. Joka tapauksessa keskidiffi menee p*skaksi tuolla tavalla tosi nopeasti.

Parempi ratkaisu on poistaa vain se etukardaani (ja etuvetarit) ja modifioida keskidiffi jäykäksi, siis kokonaan lukkoon. Tämä onnistuu laittamalla sinne sisään jotain sopivaa tavaraa niin ettei diffinrattaat pääse pyörimään ollenkaan. Siinä diffin jäykistämisessä kannattaa käyttää sitten sen verran järkeä, että ne rattaat säilyvät silti ehjinä, jotta diffin saa vielä toimimaan normaalistikin kokeilun jälkeen. Toteuttamalla tuon takavedon tällä tavalla välityssuhteetkaan ei muutu mihinkään alkuperäisestä.

weli

Siis eihän tuossa autossa ole keskidiffiä kuten ei myöskään erikseen etu- ja takajarruja vaan jarru lukitsee samalla sekä etu- että takakardaanin. Ihmetyttää vaan miksi tuo takaveto särkee diffin :?: onhan takavetoisissakin autoissa diffit. Onko ne sitten vahvempaa tekoa vai miten ne kestää? Pitää vielä harkita asiaa.

KimmoP

... pikkuisen ollaan eksytty aiheen sivuun, kun puhuttiin keskidiffillä varustettujen autojen muuttamisesta....

Tuossa sun autossahan se takavedon toteutus on tosiaan niin helppoa kuin ensimmäisessä viestissäsi kirjoitit. Takadiffin kärsiminen johtuu siitä, että sinne menee tehoa kaksinkertainen määrä verrattuna nelivedon tilanteeseen. No toisaalta pitoa/teho ei ole niin paljon kuin nelivedossa, jolloin diffin komponentteihin kohdistuvat vääntömomentit eivät kuitenkaan nouse kaksinkertaisiksi. Joka tapauksessa ne (momentit, rasitukset) lisääntyvät. Lisäksi tehon vieminen vain takarenkaiden kautta aiheuttaa paljon sutimista ja myös sellaista sutimista, jossa takarenkaat pyörivät eri nopeudella toisiinsa nähden, jolloin siis tasauspyörästö on toiminnassa (tästä seuraa luonnollisesti myös lisärasituksia diffille).

karpen

Olen ajanut tr-15 rallya sekä taka-, että etuvetoisena. Etuvetoisena pystyi ajamaan, mutta takavetoisena auto pyöräti todella helposti ympäri. Diffien kanssa ei ole ollut mitään  ongelmia... johtukohan vahvemmista diffesitä vai ajotavasta????

Mika R

Tossa on SuperTenin diffit jotka on suht kestävää kamaa.

feenovi

Helpoin tapa on ehdottomasti että otat nivarit veke (riippuu haluutko etu vai taka vedoksi) :!: Kokeiltiin just tänään Toban kanssa tosin sähköllä :wink:
täysii

Mika R

Lainaus käyttäjältä: "charz"Ja samasta syystä siihen saa erikoiskestäviä rattaita.
Joo. Erikoiskestäviä rattaita tuskin tarvii kuitenkaan jos kyseessä gs15r motti. Ainoa kerta ku mulla on menny diffin rattaat oli kuuladiffi edessä (samat rattaat laadultaan ku vakiodiffissä) ja jarru säädetty niin tiukalle että ratas edessä ei kestänyt rasitusta jarruttaessa. Moottorina oli muistaakseni FS-26S-C. Ku pikkasen sääti jarrua ottamaan vähemmän kiinni, rattaiden kanssa ei ollut enää ongelmia. Vakiodiffissä tät ongelmaa ei kuitenkaan ollut ollenkaan, eikä myös kuuladiffissä takana.

RC_osvaltt


RChullu

Lainaus käyttäjältä: "RC_osvaltt"mikä on diffi????????+
tasauspyörästö.
http://www.rc-racing.info - Rc-racing 2.0

Jessev

Takavedoilla on aika holtitonta ajaa hiekalla ainakin jos on vähänkään tehoo autossa, mutta nyt ihan bytheway et kuinkas paljon te yleensä kierrätätte sitä moottoria kun ajatte, et koko ajan kaasu pohjassa vai?! Leikkaako rc-polttismoottori helposti kiinni, kun ei oo viä polttiksista juuri kokemusta...?

Mika R

polttiksella (2-tahti) ei pitäs koskaan ajaa kaasupohjassa kuin muutamia kymmeniä sekunteja, muuten kärsii aivan liikaa. tietty jos ei ole säädöissä ja esim. liian rikkaalla (ja moottori saa nestejäähdytystä tota kautta runsaasti) niin ei kai sillä sitten niin väliä.

mutta oikein säädettyä mottia tulee käyttää vain hetkittäin maksimikaasulla, tosin sitähän voi tehdä suht usein sykleissä. varmin tapa rikkoa moottori on ajaa isolla kentällä hana pohjassa pitkään.

Jessev

Kiitos kiitos, hyvä tietää!

Tatti

Aika nolo ystäväni ei osannut kasata tr-15 siitä hajos taka akseli, oli kyl hyvä kaahata etu-vetosena. :D

Large_90

Lainaus käyttäjältä: "Mika"varmin tapa rikkoa moottori on ajaa isolla kentällä hana pohjassa pitkään.

Ai siks mulla on autot aina niin surkeessa kunnossa. :oops:
kotisivut
NITRO DRIFTER

Tatti

Ja toinen asia joka kuluttaa 2-tahtia on että ajaa tasaisella kaasulla pitkään.

RcRox

No, mutta ei sitä kaasua kannata rynkyttääkkään, jos ajaa tasaisella kaasulla normaalia vauhtia, niin empä usko koneen kärsineen...
Tamiya Terra Crusher

Tatti

Koeta ajaa tankillisen tasasella kaasulla niin tiedät pian että kone ei tykkää!

zzs

Miten kone kärsii tasaisella vauhdilla, siis aika hiljaisellakin?
EB-4 S2 x 2| EK-4 S2 | Landmax 1 | Micro-T | AX10 | Mini | Shogun | Rustler | Mini Rave 1.5 | Mini Rio |

Mika R

Niin, kyllä kaasun variointi (siis kierroslukujen vaihtelu) on paras tapa ajaa, siis ihan niinkuin radalla. Ei tankillista samalla nopeudella, ei etenkään maksimikaasulla. Tietty sportti motti voi ottaa paremmin ton vastaan (siis ei hajoa) kuin kisamotti, jonka maksimikierrokset on niin kovat. Itse en uskalla ajaa maksimikaasulla kuin pari kolme sekuntia kerrallaan, mutta sitten autokin on jo niin kaukana ettei sitä oikein enää näe ajaa ja aluekin loppuu kesken..

Eagle

Lainaus käyttäjältä: "Tjs"
Lainaus käyttäjältä: "Rc hemmo"... ruuvi kuuskolo(en osaa kirjoittaaa sita sanaa)
...ja muutenkin tuntuu olevan vaikeuksia kirjoittamisen kanssa...
aika hyvin sanottu....
käy täällä http://www.mmsite.cjb.com