Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Käynnistys ongelmia RTR Giga Crusherissa

Aloittaja Monstertruck76, 31.05.06 - klo: 20.45

Monstertruck76

Paljonko Neula pitää olla auki?Ei ollut ohjeita auton matkassa.Olen pyöritellyt 3.5kiekkaa auki mutta ei yritä.Ei meinaa lähtä käyntiin millään.Ei oo kunnolla edes ajettu sisään :evil:
Tamiya Hilux 4x4 Mountaineer. Tamiya TXT-1. Kyosho Mad Cruiser, 1/1 lumikone RC. RC Bruder kaivuriprojekri.

MarkusH

Lataa hehku kunnolla ja katso toimiiko tulppa varmasti kunnolla. Sen jälkeen tarkista että auto saa varmasti polttoainetta eikä polttoaineputkistossa ole mitään reikiä  :wink:

Monstertruck76

Tamiya Hilux 4x4 Mountaineer. Tamiya TXT-1. Kyosho Mad Cruiser, 1/1 lumikone RC. RC Bruder kaivuriprojekri.

MarkusH

Uskoisin että 3,5 tai 4  kierrosta olisi aika sopiva :wink:

Boltsi

LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz

Rc Hihhuli

Itse avasin neulaa 2 - 2,5 kierrosta ensimmäisillä kerroilla ja tuntuu toimivan paremmin kuin tuo 3 - 4 kierrosta... sitten kun auto on sisään ajettu niin kannattaa alkaa antaa koneelle lisää ruokaa

Sami L

Ja juurikin päinvastoin, sisäänajossa kone käy rikkaalla (saa enemmän fuilia) ja sitten kun sisäänajot on hoidettu, niin voi ruveta kääntämään piikimmälle.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

rs tuning

Lainaus käyttäjältä: "Rc Hihhuli"sitten kun auto on sisään ajettu niin kannattaa alkaa antaa koneelle lisää ruokaa
:shock: No huhhu!
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

*HOKE*

Herranjee mitä täällä taas tapahtuu...

Täysin polttomoottoreista tietämätön antamassa neuvoja toiselle täysin tietämättömälle...

Ja niiiiiiin metsään etten edes pysty kuvittelemaankaan että tällaista "tietoa" joku kehtaa jaella.

EI NÄIN...

Rc Hihhuli

Aijaa omalla kohdalla auto ei edes suostunut käynnistymään ku avasin neulan 4 kierrosta, muut säädöt on vakiot ohjeiden mukaan. Mutta kas kummaa ku sulki pääneulaa muutaman kierroksen niin auto alkoi jo lupaamaan. (viiden tunnin nykimisen jälkeen)... mutta anteeksi tietoviisaat jos jaan omakohtaisia kokemuksia ja niiden ratkaisuja... Ja tämän kyselyn kirjoittaja nimenomaan on avannut neulaa suurinpiirtein saman verran kuin itse.... jos kerran ootta niin viisaita niin neuvookaa miestä mäessä älkääkä alentuko heti ensimmäistä neuvojaa haukkumaan metsään.

Monstertruck76

Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"Herranjee mitä täällä taas tapahtuu...

Täysin polttomoottoreista tietämätön antamassa neuvoja toiselle täysin tietämättömälle...

Ja niiiiiiin metsään etten edes pysty kuvittelemaankaan että tällaista "tietoa" joku kehtaa jaella.

EI NÄIN...

No Hokepa kertoo itse kuinka se tapahtuu.On mullakin noita autoja ollut
,tän kanssa vaan tuntuu olevan ongelmia ton käyntiin lähön kans.
Ter. Tietämätön :evil:
Tamiya Hilux 4x4 Mountaineer. Tamiya TXT-1. Kyosho Mad Cruiser, 1/1 lumikone RC. RC Bruder kaivuriprojekri.

Sami L

RC Hihhuli, jos käännät pääneulaa kiinni, niin auto saa vähemmän polttoainetta, eli "ruokaa". Aikaisemman viestisi perusteella tulisi säätää rikkaammalle mitä pidemmälle sisäänajo etenee. Mikäli oikeasti näin tekisi, niin silloinhan säädettäisiin rikkaalla olevaa konetta entistä rikkaammalle ja lopputulos: kone ei jaksa toimia kunnolla, käy liian kylmänä ja kuluu, ja saattaapa sammuakin.

Ei välttämättä tosiaan kannata neuvoa, jos tekee päinvastoin kuin asia oikeasti tulisi tehdä.

Ja Monstertruck76:lle alkuperäiseen kysymykseen: Vaihdappa tulppa. Se menee herkästi sisäänajossa ja hajonneella ei varmasti kone lähde. (ja hehku varmaankin on kunnolla latingissa) Kokeile antaa hieman kaasua, jos kaasari on pieleen säädetty, niin se ei välttämättä tyhjäkäynnillä lähde käyntiin.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Monstertruck76

Tulppa ok,hehkut ok.Polttoaine lähtee yhtäkkiä valumaan takas tankkiin,kuin ilmoja vetäs jostain.......
Tamiya Hilux 4x4 Mountaineer. Tamiya TXT-1. Kyosho Mad Cruiser, 1/1 lumikone RC. RC Bruder kaivuriprojekri.

Divi

Mulla ollu sama vika mutta nyt en vaan muista miten se korjattiin... Eihän tankki vuoda?

JK Nitro

Lainaus käyttäjältä: "Monstertruck76"Polttoaine lähtee yhtäkkiä valumaan takas tankkiin,kuin ilmoja vetäs jostain.......

Mulla teki noin, kun oli liian pitkät polttoaineletkut ja lisänä oli myös iso filtteri ja primer-pumppu.
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

Rc Hihhuli

tarkoitin ruuan lisäyksellä sitä samaa mitä ohjekirjassa sanotaan sisäänajon jälkeisistä vaiheista... että kun kone on sisäänajettu ja lähdetään hakemaan optimi kierroksia niin ainakin ohjeessa neuvotaan yläkierrosten säätö kohdassa avaamaan pääneulaa 1/8 kierrosta eli antaa ruokaa lisää kunnes kierrokset ovat kohdallaan (välissä tietysti ajoa ja taas säätöä). Ymmärtääkseni suuremmat kierrokset antaa enemmän vauhtia.  Ehkä edellinen viestini oli harhaan johtava ja hyvä että näihin otetaan kiinni ja oikaistaan väärinkäsitykset. Itselläni on sen verran lyhyt polttis kokemus vasta takana etten ala selvistä jutuista "ammattilaisten" kanssa väittelemään. :) omilla neuvoillani oli tarkoitus auttaa monster76:sta saamaan autonsa käyntiin eikä suinkaan huippuunsa

Sami L

Ohjekirjassa neuvotaan mitä suurimmalla todennäköisyydellä kääntämään konetta piikimmälle 1/8 kierroksen verran aina aika-ajoin, kunnes optimi on saavutettu. Tai sitten joku torsti on tehnyt sen manuskan.

Lueskelin tuossa juuri Buggy-sportin etusivulle tullutta sisäänajo-ohjetta Ninja koneille, otetaan siitä nyt vielä lainaus aihetta sivuten:

"Now we can start to slowly lean the engine a little bit, I suggest you lean the engine every 2 tanks of fuel by 1/8th of a turn." (lean=laihentaa)

- www.buggy-sport.info
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Rc Hihhuli

Lainaus käyttäjältä: "Monstertruck76"Tulppa ok,hehkut ok.Polttoaine lähtee yhtäkkiä valumaan takas tankkiin,kuin ilmoja vetäs jostain.......

koita ottaa pillistä letku irti, sitten puhallat letkuun varovasti (ei haluta hukuttaa kaasaria) seuraat polttoaine letkua meneekö ilmaa mukana. Tankissa saattaa olla jokin selittämätön seikka joka aiheuttaa takaisin virtauksen... itsellä kyseinen puhallus on auttanut jos kone ei käynnisty/ pysy käynnissä.

Rc Hihhuli

Lainaus käyttäjältä: "Sami L"Ohjekirjassa neuvotaan mitä suurimmalla todennäköisyydellä kääntämään konetta piikimmälle 1/8 kierroksen verran aina aika-ajoin, kunnes optimi on saavutettu. Tai sitten joku torsti on tehnyt sen manuskan.

Lueskelin tuossa juuri Buggy-sportin etusivulle tullutta sisäänajo-ohjetta Ninja koneille, otetaan siitä nyt vielä lainaus aihetta sivuten:

"Now we can start to slowly lean the engine a little bit, I suggest you lean the engine every 2 tanks of fuel by 1/8th of a turn." (lean=laihentaa)

- www.buggy-sport.info

Ja tässä ote omasta ohjekirjata: 1. Käynnistä moottori aj aja hetki jotta moottori lämpeää 2. Aja täysikaasulla ja kuuntele moottorin käyntiä. 3. Avaa pääneulaa 1/8 kierrosta ja aja uudelleen Kierrosten tulee nousta. Toista vaiheet 2 ja 3 kunnes optimi kierrosluku on saavutettu

Divi

Lainaus käyttäjältä: "Sami L"-- joku torsti on tehnyt sen manuskan.
:wink:

Sami L

Käännösvirhe, näihin jokainen varmasti on törmännyt jo Kyoshon kataloogissa. (Olettaen että oli lainaus Kyoshon ohjekirjasta.)

Se kone jossa rikkaalta kääntämällä vielä rikkaammalle kierrokset nousee haluaisin kyllä nähdä.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Rc Hihhuli

ja tuo 2 - 2,5 kierrosta hoksasin kun satuin lukemaan mukana tullutta englannin kielistä ohjetta... siinä neuvottiin avaamaan neulaa tuon verran... sitä noudattamalla sain auton toisella nykäisyllä käyntiin kun taas suomenkielisen opuksen avulla tehty säätö antoi harmaita hiuksia, veriset sormet ja hikiset 5 tuntia!!!

Rc Hihhuli

Lainaus käyttäjältä: "Sami L"Käännösvirhe, näihin jokainen varmasti on törmännyt jo Kyoshon kataloogissa. (Olettaen että oli lainaus Kyoshon ohjekirjasta.)

Se kone jossa rikkaalta kääntämällä vielä rikkaammalle kierrokset nousee haluaisin kyllä nähdä.

Eli siis enemmän kierroksia kun polttoaineen syöttöä pienentää  :oops:
Ja kyllä käännös on kyoshon kataloogista! Ja kuka väittää että lukeminen kannattaa aina (siihen pitäis lisätä että kaikkee lukemaansa ei kannata uskoa)

Monstertruck76

Pää neula oli 3kiekkaa auki niin lähti käyntiin :D .Joku tollo oli säätänyt tyhjäkäynti neulan pohjaan(oikea omistaja :lol: ).Puhaltelin tankkiin painetta en kuin tarttailin.aina kun alkoi kaasuttaan niin hyyty :( ,heti vaan lähti käyntiin.Kiitos Kaikille avusta.Mulla on itellä noita sähkäreitä ja yks polttis landmax jonka ohjeilla tää ei käynnistynyt.
Tamiya Hilux 4x4 Mountaineer. Tamiya TXT-1. Kyosho Mad Cruiser, 1/1 lumikone RC. RC Bruder kaivuriprojekri.

Mika R

Torstit, Sami mukaanlukien.

Tämän löysin Kyoshon Engine manuaalista:

Kohta 2: When tightening needle valve, speed increases.

Suomeksi: Kiristämällä pääneulaa nopeus kasvaa.

http://www.kyosho.co.jp/web/download/instructionmanual/engine/pdf/howto_engine.pdf

Suomenkielisistä ohjeista en tiedä mutta ei ainakaan näissä ole vikaa.

Ihme pään aukomista puolin ja toisin.

Sami L

"Ja tässä ote omasta ohjekirjata: 1. Käynnistä moottori aj aja hetki jotta moottori lämpeää 2. Aja täysikaasulla ja kuuntele moottorin käyntiä. 3. Avaa pääneulaa 1/8 kierrosta ja aja uudelleen Kierrosten tulee nousta. Toista vaiheet 2 ja 3 kunnes optimi kierrosluku on saavutettu"

Oletan tämän olevan suoraa lainausta Kyoshon suomenkielisestä manuskasta. (vai onko kirjoittaja itse sen kääntänyt väärin) Ja mikäli on tullut em. tekstiä auton mukana juuri tuossa nimenomaisessa ulkoasussa, niin väärinhän se on. Onko se päänaukomista jos huomauttaa kun ohjeet suomennetaan päinvastoin kuin asia oikeasti on?

Voishan sitä kaivaa vaikka minkä oikein olevan jutun ties mistä, mutta jos auton mukana on väärää tietoa niin se on VÄÄRÄÄ. Tuo ottamasi lainaus kun on ihan oikein. Ei vaan paljon auta se lontoolainen, jos suomalainen noudattaa suomalaisia ohjeita ja ne on päin peetä.

(Onko tuo rc hihhulin lainaus siis itse suomennettua vai onko se suoraa lainausta suomenkielisestä manuskasta?)
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Rc Hihhuli

Lainaus käyttäjältä: "Sami L""Ja tässä ote omasta ohjekirjata: 1. Käynnistä moottori aj aja hetki jotta moottori lämpeää 2. Aja täysikaasulla ja kuuntele moottorin käyntiä. 3. Avaa pääneulaa 1/8 kierrosta ja aja uudelleen Kierrosten tulee nousta. Toista vaiheet 2 ja 3 kunnes optimi kierrosluku on saavutettu"

(Onko tuo rc hihhulin lainaus siis itse suomennettua vai onko se suoraa lainausta suomenkielisestä manuskasta?)

Se on suoraan sanasta sanaan suomenkielisestä manuaalista...

ps. jos tämä on päänaukomista häpeän olla pohojalaanen... täähän on vasta kesyä väittelyä  :wink:

Sami L

Kiitos, ja nyt Mika voi miettiä menikö se torstittelu ihan oikein, vai onko ohje oikein?
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Mika R

Ok, tämä on tietysti väärin, pitäisi olla sulkea eikä avata.

Tarkistetaan asia huomenna Kyosholta.

Boltsi

Lainaus käyttäjältä: "Rc Hihhuli"
Lainaus käyttäjältä: "Monstertruck76"Tulppa ok,hehkut ok.Polttoaine lähtee yhtäkkiä valumaan takas tankkiin,kuin ilmoja vetäs jostain.......

koita ottaa pillistä letku irti, sitten puhallat letkuun varovasti (ei haluta hukuttaa kaasaria) seuraat polttoaine letkua meneekö ilmaa mukana. Tankissa saattaa olla jokin selittämätön seikka joka aiheuttaa takaisin virtauksen... itsellä kyseinen puhallus on auttanut jos kone ei käynnisty/ pysy käynnissä.

Älä missään nimessä laita letkua suoraan huulille, saattaa käydä ohrasesti, ei meinaa ole metanolin kanssa leikkimistä... Käytä vaikka lääkeruiskua tuohon tarkoitukseen. Täältä lisää varoittavia esimerkkejä.
LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz