Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Sanwa M11 pimeänä

Aloittaja petka, 01.06.06 - klo: 10.22

petka

Tälläinen ogelma tuli eteen, kun onnistuin kytkemään lähettimen akun väärin päin (mahdolista vain tietynlaisella liittimellä :oops: ). Olisiko kenelläkään tietoa onko laitteessa mahdollisesti sulaketta tms. oikouslkusuojaa tai mitkä ovat mahdolliset vauriot tapahtuneesta? Manuaalista en löytänyt enkä pikaisesti netistäkään.

Jonni

Futabasta ainakin kärähtää tossa tilanteessa lähetinmoduli.

petka

Avasin modulin ja näytti hyvältä, mutta eihän sitä varmaan päälle päin näe vaan pitää testata. edit: Kokeilin M8:in modulilla, mutta ei toiminut.

petka

Ongelmaan löytyi mahdollinen ratkaisu. Sanwan M11 ja M8 radioissa on sisäinen sulake, joka palaa oikosulun tai virtapiikin sattuessa. Vaarana on tällöin myös lähettimen modulin vahingoittuminen.

Ongelman voi korjata lähettämällä radio Airtronicsin/Sanwan tehtaalle tai vaihtamalla sulake itse. Sulake sijaitsee ohjaimen kahvan sisällä eli kahva on purettava ja kaivettava pieni valkoinen sulake esiin, joka pitää vaihtaa. Sulake on ympyröity kuvassa punaisella. Saapahan nähdä kuinka vaihtoyrityksessä käy?

rs tuning

Kännyköissä on kans tollaset ja mulla on yks laatikossa, josta on sulake
pimahtanu eivätkä mulk*t Nokiahuollossa suostuneet myymään pelkkää
sulaketta joten jätin romun laatikkoon.
Itte en olis edes yrittäny, mutta olisin vieny elektroniikkanörttikaverille!
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

waltt

Onkos toi pintaliitos vai ihan että toiselle puolelle levyä kolvataan.
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho

tux10

Pintaliitos on kyseessä.
THE Car - OS - Savöx - Sanwa

petka

Ongelma ratkaistu helpoimmalla muttei ehkä fiksuimmalla tavalla eli ohitin sulakkeen juotoksella. Radio toimii taas, mutta nyt on tietysti vaarana rikkoa jotain muuta ehkä tuo lähetinmoduli on eniten vaarassa. Vanhan sulakkeen irrottaminen ja uuden juottaminen paikalleen vaikutti melko haastavalta tehtävältä, joten tähän ratkaisuun päädyin. Jos joku on juottanut tuollaisia pieniä osia, niin olisi mukava jos voisi kertoa prosessista.

plissken_s

Helposti ainakin onnistuu, jos löytyy mikroskooppi, "apukäsi" ja tosi pieni kärki kolviin. Tietty vakaa käsi vaaditaan myös. Sitten vaikeustaso alkaakin nousta kun noita edellämainittuja aletaan tiputtelemaan pois..
Kyosho - Futaba - Novarossi

wictro

-Lithium Love Racing-

stimpson

Lainaus käyttäjältä: "petka"Sulake sijaitsee ohjaimen kahvan sisällä eli kahva on purettava ja kaivettava pieni valkoinen sulake esiin, joka pitää vaihtaa. Sulake on ympyröity kuvassa punaisella. Saapahan nähdä kuinka vaihtoyrityksessä käy?

Itse en omasta M8 radiosta moista löytänyt. Radion kahvan sisällä meni vain pino johtoja. Lienee liian vanha tuo mun kahva.

Purettuani lisää tuota lähetintä. löysin vastaavat sulakkeet sisältä (virtajohtojen päästä, takapaneelin alta, piirilevyn takapuolelta). Sulakkeen ohittaminen ei auttanut, joten taitaa olla entinen tuo meikän M8. :/

EDIT: Kuvalinkki poistettu...

edge

Kyllä itellä toimi m8 kanssa...virtajohdon alapuolella oikean puoleinen.
Juotin sulakkeen kokonaan pois ja tinaa tilalle.