Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Paras 1/8 crossi koskaan

Aloittaja JussiKukkula, 03.06.06 - klo: 17.11

Mika R

Auts! No ei noi sit ihan perättömiä juttuja ole. Hyvä ettei käyny pahemmin.

Mutta ei se saa olla esteenä kehitykselle ja eikös monet uudet lipot ole kunnon keisseissä? ..

Bagi

http://www.verticalhobby.com/kauppa/            product_info.php?cPath=23&products_id=79

      ->Eiköhän toi lisää sitä lipo-akkujen latausturvallisuutta.<-
   ->Tuote on erään henkilön mukaan jo "vanha"  mutta kummiskin.^^
LRP / GO / HOBAO http://adf.ly/46GqR

ToniL

Lainaus käyttäjältä: "Niko"Sammutin akun vedellä. Kaikki akun osat olivat punahehkuisia kuin hiilet. Jäljelle jäi tuhkakasa. Hyvä että olin akun vieressä.

Jos jollain jostain syystä akku syttyy palamaan niin älkää missään nimessä sammuttako vedellä. lipoakun sisälmykset reagoivat veden kanssa kiihdyttäen paloa. Sammuttaminen tukahduttamalla esim sammutuspeitteellä.
T Toni L  www.sabe.fi/hobby
rc@sabe.fi   Puh02-2473222

solar4

Liposackin vertaa toki toimittaa viikattu sammutuspeite, tai jos tarkkoja ollaan, ei kyseinen pussukka oikeastaan muuta olekkaan kuin sammutuspeite joka on muotoon leikattu ja ommeltu.

Iso kukkaruukku on lennokkipuolella vielä vahvasti käytössä..

Niin joo ja ROAR säännöt ovat jenkkilän sääntöjä, eivät Suomeen vaikuta mitenkään ellei EFRA erikseen päätä tuota sääntöä tännekin.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Mika R

Nii just. EFRA ja FEMCA pätee

solar4

FEMCA? Miten kaukoidän säännöt Suomeen vaikuttavat? Sääntökirjassa on / oli viittaus ko. merkintään pakoputkessa, mutta muuten sillä ei AKK:n sääntöjen kanssa tietääkseni ole tekemistä.

FEMCA = Far East Model Car Association
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Mika R

vain pillien osalta tarkoitinkin, on perinteisesti riittänyt merkintä putkessä ;-)

Niko

Ei ollut muuta sammutusvaihtoehtoa hollilla kuin vesi ja kun tarpeeksi kaukaa sammutti niin ei vahinkoa sattunut  :mrgreen: Akun osat menivät kyllä entistä hehkuvammiksi kekäleiksi veden takia joten ei ihan humpuukia tuokaan. Liekit sentään sammus.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Hermanni

Viesti siirretty sinne minne se oikeasti kuuluisikin, eli LiPo akut autokäytössä.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

jerzirccar1

Voisittekos pikku pojat siirtyä muualle tappelemaan kuin jos nyt en väärin muista niin piti puhua ihan muusta asioista mistä te nyt juttelette.
jerzi :wink:
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Mika R

Minusta tämä on sinänsä hyvä keskustelu koska keskustellaan harrastuksemme nykytilasta ja mihin ollaan menossa (ehkä) ...

Aluperäisessä aiheessa nyt ei oikeastaan ole mitään järkeä.. Jos katsotaan mestaruuksia niin ainostaan yhdellä on 7 kpl joten tuo on helposti todettu mikä on paras. Tietysti voidaan vääntää siitä onko kyseessä yksi vai useampi auto mutta aika vähillä muutoksilla on loppujen lopuksi menty kaikki vuodet. Esimerkiksi autossa on edelleen servot pystyssä kun kaikki muut valmistajat ovat siirtyneet makaaviin (ainakin ohjauksessa). Siten sanoisin että sama auto jota on vain hiottu. Mutta jätetään tämä nyt.

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: "Mika R"Minusta tämä on sinänsä hyvä keskustelu koska keskustellaan harrastuksemme nykytilasta ja mihin ollaan menossa (ehkä) ...

Aluperäisessä aiheessa nyt ei oikeastaan ole mitään järkeä.. Jos katsotaan mestaruuksia niin ainostaan yhdellä on 7 kpl joten tuo on helposti todettu mikä on paras. Tietysti voidaan vääntää siitä onko kyseessä yksi vai useampi auto mutta aika vähillä muutoksilla on loppujen lopuksi menty kaikki vuodet. Esimerkiksi autossa on edelleen servot pystyssä kun kaikki muut valmistajat ovat siirtyneet makaaviin (ainakin ohjauksessa). Siten sanoisin että sama auto jota on vain hiottu. Mutta jätetään tämä nyt.

voi härkkyle nyt Mika. Tää tarinointi on mennyt todellakin ohi aiheen ja rutkasti.
jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Mika R

Aijjaa.. no ei sit mitään  :oops:

M.V.

Lainaus käyttäjältä: Hermanni - 11.11.06 - klo: 16.56
Parhaasta tiedä (enkä parempaa topiccia tälle löytänyt) mutta onko Team Magic M1 ensimmäinen missä tankki on sijoitettu viisaasti.
Bensakoneisissa rata-autoissahan on jo pitkään ollut tankki keskellä autoa, ei vakuta auton balanssiin tankin ollessa täysi / tyhjä.
Kuinka paljon krossareissa sitten vaikuttaa toispuolenen painopiste, siitä en tiedä, ainakin monsukuskit jenkeissä mittailee grammojen tarkkuudella joka pyörän.....


Onko jollain perskohtaista kokemusta JP-Nitro hessujen myymästä Team magic M1B:stä? vai onko se liian "tuore" hyvät mainopuheet siellä kyllä on. mutta se käytännön puoli tässä kiinnostaa! topicciin vastaus: se selviää kohta :shock:
I did my time

Shogunmarui

~ TC4 ~ Hacker C40 12T,3500kv ~ MaxAmps LiPo ~ 6s, 22,2v ~ Kontronic Jazz 40 ~
Jato 3.3 ~ T.T UNO and others...

Jazza

LainaaOnko jollain perskohtaista kokemusta JP-Nitro hessujen myymästä Team magic M1B:stä? vai onko se liian "tuore" hyvät mainopuheet siellä kyllä on. mutta se käytännön puoli tässä kiinnostaa! topicciin vastaus: se selviää kohta :shock:

http://rc10.fi/index.php?topic=17368.0
Traxxas Revo | RB TM323 | Futaba | Pro-Line

MKE

Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 15.11.06 - klo: 09.34
Voisittekos pikku pojat siirtyä muualle tappelemaan kuin jos nyt en väärin muista niin piti puhua ihan muusta asioista mistä te nyt juttelette.
jerzi :wink:

Saanko Jerry vetää yhen kaljan ja tupakan tähän väliin :police:

Niko

Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

JK

Saas nähä milloin tulee ensimmäinen kyljellään makaava vesijäähdytetty kone. Sillä saisi painoa ja painopistettä alemmaksi. Näiden nykyisten kivikaudelta peräisin olevien lennokkimoottoreiden käytössä ei ole mitään järkeä. Pannussa ja rungossa on yhteensä 500(?) grammaa alumiinia. Fiksulla suunnittelulla tuosta voisi pudottaa 100-200 grammaa pois. Seurauksena olisi matalempi painopiste, jäykempi runko ja parempi jäähdytys.

Toinen suuresti ihmetyttävä juttu on aina ja ikuisesti keskellä runkoa yksinään nököttävä keskidiffi. Paljon fiksumpaa olisi lykätä keskififfi samaan lootaan takadiffin kanssa rungon perälle. Nyt autoissa on useita turhia vetoniveliä, akseleita ja laakereita nostamassa painoa. Näistä voitaisiin osa jättää pois. Lisäksi yksi pitkä kardaani olisi mielekästä tehdä alumiini- tai hiilikuituputkesta. Myös runko jäykistyisi heikoimmasta kohdasta takalootan kasvaessa keulaa kohti.

Niin ja eikös kaikkien aikojen paras auto omana aikanaan ollut Kyoshon Burns. Ensimmäinen nykyaikainen buggy. Saattaisi pärjätä kohtuudella nykyisissäkin kisoissa. Sitä aikaisemmat oli ainakin kuvien perusteella lähinnä jotain kuukulkuneuvoja.

Nykyiset pelit lienee kaikki suunnilleen yhtä nopeita. Erot tulee lähinnä materiaalien laadussa. Jotkut kestää kulutusta ja mällejä toiset taas ei.

Mika R

Vesijäähdytys ei tietääkseni ole sallittu nykyisten sääntöjen puitteissa koska rikkoutuessaan törmäyksessä voivat aiheuttaa vaaratilanteita esim. nostajille. Tuossa on kyllä järkeä enkä usko että sitä ihan lähdetään muuttamaan...

Truggyssa moottorin korkeudella autoon nähden ei ole enää niin suurta merkitystä, autot ei kaadu ja hyppää hyvin. Siinä on se suuntaus mihin ollaan menossa vahvasti... ja eikös Mg kansilla vaikuteta painopisteen alenemiseen jo tänä päivänä.

Helpoiten painopisteen saa alas kun laittaa 3kg alustalevyn  :wink:

Niko

Keskidiffiä ei voi siirtää takaboksiin koska:

Painopiste siirtyy liian taakse
kone joudutaan kääntämään ja pillit uusimaan


Kardaani ei voi olla suora, koska silloin moottori olisi liian sivussa alustaan nähden. Painopiste menisi entistä enemmän sekaisin
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND