Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Moottori liian lämmin ?

Aloittaja rcoss, 07.06.06 - klo: 14.12

rcoss

Ajelen touring-pelillä ja säädöt saattavat olla vielä hieman hakusessa. Auto tosin kulkee hyvin ja alkaa myös pysymään käynnissä vaikka olisi tyhjäkäynnillä jonkin aikaa (about 30 sek). Savua tulee pakoputkesta kunnolla ja pääruuvin olen säätänyt niin, että on optimikohtaa selvästi rikkaammalla. Siis kun pääruuvi on optimissaan, tarkoitan että kulkee niin perhanasti mutta lienee silloin voitelu huonoa. Tästä on siis menty selvästi rikkaammalle ja auto ei enää kuljekaan niin pirteästi mutta ihan hyvin kuitenkin. Mittasin äsken maksimilämmöt usean kovan kierroksen jälkeen 155C. Lienee hieman korkea (?) Mutta toisaalta esim. Kyoshon ohjeissa sanotaan, että kun on löytänyt pääneulan optimikohdan niin sitten säädetään moottoria 1/8 kierrosta rikkaammalle. Itse olen säätänyt enemmän kuin tuo ohje.

Mitä mieltä ?

Mika R

en tiedä olenko asiantuntija mutta kommentoin silti

itse en olisi kauhean huolissani lämpötiloista jos savua tulee pakoputkesta näkyvästi, voit siis kiristää pääneulaa jonkin verran aina siihen asti että savua tulee.

alaneulasta voit säätää sitten sitten sitä lähdön pirteyttä jos 2-neulainen kaasari.  jos alaneula on liian piikillä sekin nostaa lämpöjä ja to 30 sek tyhjäkäynti voisi kuulostaa siltä koska moottori en tunnu tukehtuvan pitkänkään ajan jälkeen. kokeile avaamalla alaneulaa hieman 5-10 min ja sitten voit vastaavasti kokeilla hieman kiristää pääneulasta huippunopeutta lisää, mutta kuitenkin niin että savua tulee.

mittareiden antamat lukemat voi hyvin heittää, itse en oikeastaan enää käytä mittaria ollenkaan, turhaa stressiä, mutta makuasia

eikä siihen manuaaliinkaan kannatta sokeasti uskoa, meillä lämpötila on hieman viileä vielä joten astetta rikkaammalla pitää ajaa kuin kesähelteellä

Mika R

Myös jos kytkin ottaa liian aikasin kiinni se nostaa lämpöjä, koska moottori tekee ylimäärästä työtä

Laita ottamaan vähän myöh kiinni ja seuraa lämpöjä

rcoss

Hmm, tuosta ensimmäisestä viestistä tuleesi sellainen olo, että saatanpa antaa koneen olla nykysäädöissä kun toimii niin hyvin ja tosiaan savua tulee reilusti.

En mielellään koskisi kytkimeen kun ottaa mielestäni nyt niin hyvin.

Mutta voisiko lämpöjä laskea käyttämällä kylmempää tulppaa ? Entäs polttoaineen vaikutus ? Jos ostan enemmän nitroa sisältävää löpöä niin nouseeko vai laskeeko lämmöt ?

Mika R

Polttoaineen vaikutus selviää kokeilemalla; silti en lähtisi siitä hakemaan eroa, en myös tulpasta jos pelaa hyvin muuten
Säädöistä, moottorin ja kytkimen osalta, sen sijaan kyllä

rcoss

Mites korin aukot jotta motin saisi viileämmäksi ?

Meinaan tuntuu että ilman koria motti käy paljon viileämpänä kuin korin kanssa (tosin en aja ihan niin kovaa ilman koria kuin sen kanssa). Nyt minulla on leikattu takaikkuna auki mutta etuikkuna ja sivuikkunat on kiinni. Kandeisko leikata esim. sivuikkunat auki ? Joku tosin väitti, että ei kannata ja oli kuulemma testaillut asiaa, että sivuikkunoiden avaaminen lisää lämpöjä verrattuna siihen että ovat kiinni (kuitenkin takaikkuna auki kummassakin tapauksessa). Mutta onko tästä erilaista näkemystä ? Ja entäs etuikkuna ? Jos siihen leikkais aukon niin puhaltais ainakin mukavasti suoraan auton läpi. Mitä mieltä ?

Divi

Useimmat leikkaa etuikkunaan pyöreen aukon koneen kohdalle. Turha sitä koko lasia on irti leikata :roll:

Mika R

Nuo tuo toki pitää tehdä joo! etuikkunaan iso pyöreä reikä
ja miksei takalasiinkin

HVoltage


Noista koreista on myös poistettu takaikkuna mutta ei ihan ääriäänmyöden...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

tykki

Lämmöt olisi hyvä saada kohdilleen säätämällä kone hyvin ja järjestämällä hyvä ilmankierto (eli reiät etu ja takalaseihin). Säätöjä oletkin jo varmaan veivaillut kyllästymiseen saakka :D

Lämmön poistumista moottorista voi tehostaa myös tällaisella keksinnöllä hiukan...


rcoss

Millä saa tehtyä siistin reiän koriin ?

Divi

Puutyöharpilla ympyrä ja korisaksilla reikä :wink:  Poralla reiän alku...

Mika R

dremel myös jos muuta ei

*HOKE*

Riippuen minkä kokosesta reiästä on kyse.

Mikäli tekee koritolpalle reiän niin erittäin hyvä ja yksinkertainen konsti on käyttää saksien terävää puolta ns porana.
Nätisti kun pyörittelee niin tulee pyöreä ja tasainen reikä.
Myöskin helppo säätä reiän kokoa koska se terähän paksunee mitä syvemmälle menee.

Divi

Koneen jäähdytys-aukoista tässä on ainakin ennemmin puhuttu :wink:

rcoss

Harpilla ja saksilla, hmmm, noillako muka saa täysin sileän reiän aikaiseksi samaan tyyliin kuin noissa kuvissa ?

Itse en saksilla ainakaan toistaiseksi ole saanut täysin sileää reikää. Pieniä reikiä saksien kärjillä saa tosiaan aikaiseksi ihan hyvin.

Divi


Hengga

Onkos se harvenemisen merkki kun kone ei lähde lämpimänä käyntiin, ilmanputsari oli päästänyt aika lahjakkaasti hiekkaa sisään vähän aikaa sitten.

Jonni

Kyllä se on. Ei riitä koneen puristukset kuumana...