Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

HPI RS4 Mt - Lukkoperä - > Projekti

Aloittaja -SS-, 13.07.06 - klo: 11.08

-SS-

Elikkäs omistan kaksi HPI RS4 Mt sähköautoa, tosin toinen on nyt
varaosina tarkoituksella. Aloin suunnittelemaan lukkoja autoon, jotta
se ei hyydy sittemmin, vaikka meneekin ilman lukkojakin hyvin,
mutta kun toiset perämurikat omistan niin haluan kokeilla lukkoja..  8)

Eli asiantuntijoilta kyselisin, että millä tavoin saan lukot tehtyä, jotta
ne kestävät todella rasittavaakin ajoa?

Auton perämurikka muodostuu niin, että kun sen halkaisee keskeltä
kahtia on toisella puolella yksi isompi ratas, joka on murikan keskellä ja
vastapuolella on kolme pienempää ratasta, jotka ovat murikan reunoilla
ja muodostavat kolmion murikan sisään.

Nuo pitäisi siis saada jollain tapaa lukittua, jotta pyörimissuunta on sama.
Liimaustekniikkaa on turha ehdottaa, mutta millä muulla tavoin saan
varman ja kestävän lukkoperän autooni?

Ideoita ja apua kaivataan, jotta projekti saadaan käyntiin!  :D

Jesse|K

Lainaus käyttäjältä: "-SS-"Liimaustekniikkaa on turha ehdottaa, mutta millä muulla tavoin saan varman ja kestävän lukkoperän autooni?
Oletko jo koittanut liimata diffiä? Se saattaisi pysyä todella tehokkaalla teräs-epoxilla hyvinkin..

Jos ei kuitenkaan ole mahdollisuutta liimata diffiä niin veät pari ruuvia koko diffi mötikän läpi niin varmasti pysyy lukossa.  8)
Brushless rc18t 8000kv, tc3 ft.

-SS-

En ole koittanut liimata, mutta en usko sen kestävän ko. autossa kauaa.
Ruuvin laittaminen läpi murikan on aika kyseenalainen tapa?
Eikö sinne sisään voi rattaiden väliin laittaa tyylin jonkun putken / palan
joka estää murikan rattaita pyörimästä?

Sillä, mikäli rattaat pääsevät vähääkään pyörimään ja sisässä on joku
pala joka ei pysy / liimaus pettää, niin rattaat ovat mennyttä.

tapsa92

No siis jätkät on käyttänyt komponenttiliimaa, ja vähän muitakin, kyllä se kestää hyvinkin.
- Tapsa

tapsa92

Mitä hyötyä lukkodiffeistä on :oops: ?
- Tapsa

-SS-

Jaa siis mitä hyötyä lukoista on? Niinkö?

tapsa92

- Tapsa

-SS-

Esimerkiksi, kun ajat kalliolla kalliota ylös lukottomalla autolla, sen
perusominaisuus tekee aina sen, että 4WD- autossa edestä vetää yksi pyörä
ja takaa vetää yksi pyörä, joten kaksi pyörää menee tavallaan tyhjän
panttina koko ajan.

Kun autossa on lukot tätä ongelmaa ei tapahdu vaan auto jatkaa koko
ajan ennen kuin tehot loppuvat ja auto jää paikalleen. Täten lukoilla
saadaan täydellinen vääntö!

Kaikissa rc- ajomuodoissa tästä ei ole hyötyä, mutta esim Crawlereissa
aivan ehdoton, mikäli aikoo että auto menee vaikeassa olosuhteissa
sekä hurjimmissa kivikoissa.

bluebeetle

Epoksia vaan täyteen koko diffi, niin johan kestää... Itselläni oli joskus back in the days, ikinä ei hajonnut!
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

-SS-

Nyt on epoksia täynnä koko murikka ja on kestänyt nyt oikein koviakin
kolauksia joten hyvältä näyttää kedton suhteen!

Huomattava ero kyllä löytyy / tulee ajossa kun vertaa lukotonta ja
täysin lukollista autoa ja ajelee kalliolla.

Kääntö kärsii melko lailla, kun eteen panee lukot, mutta on se tehojensa
arvoistakin! Motit kuumenee, mutta möyrintömotin kun laitto niin kuume-
neminen alkoi lieventyä, toki yksi motti alkoi lähes savuamaan, oli tuli
kuuma! Mutta projekti on saatettu nyt päätökseen!

 :D