Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Kytkimistä..

Aloittaja Molli, 31.07.06 - klo: 12.23

Molli

Mistä saa uusia kytkinkelloja ja kytkimiä?
Hajos omasta kytkinkellon rattaat kun kone pääsi irti ajossa, ajattelin jos sais alumiinisen hammastuksen niin rupeis kestämään.
Onko olemassa eri hammastuksella noita kytkin kelloja, jos haluis kulkupuolta hieman lisää?
-Se mitä ei osata, opetellaan-

Duster1

Kaupastahan niitä uusia saa.

Mikä auto ja kone?

On eri hammastuksella.
Axial SCX 10 TR

Affu

Jos se on kyöstin auto nii suosittelen lämpimästi atala RC:tä
||Mad force||
www.freewebs.com/jalffu  Todetusti ykkönen = Mad Force

Molli

Kyoshon Sandmaster  :oops:  :oops:

Ja koneena se orkkis GT12S-CR.

Oisin ostamassa GX21 konetta josta puuttuu kytkin, sitäkin mietiskelin..Voi olla sopivasti liikaa voimaa tuohon takavetoon.. :roll:
-Se mitä ei osata, opetellaan-

Hyper 7 TQ

Kytkimistä puheenollen, missä on vika:
Ajelin Kauhavan Kärppämäessä normaalisti saviradalla HoBao hyper seiskallani ja kytkinkellosta meni rattaat. Vaihdettiin uusi (samanverran hampaita) joka oli hiukan leveämpi mutta ei pitäisi haitata koska ei hinkkaa mihkään. Kun kokeiltiin miten toimii niin kuului aivan ihmeellinen ääni. Kuulosti ihan hiiren vinkaisulta. Auto liikkuu jos työntää hiljaa mutta jos hiukan lujempaa työntää niin jarru menee päälle ja se vinkaisee/vinkuu. Välillä eturenkaat meni toiseen suuntaan kuin takarenkaat ja kun hiukan laitettiin kytkinkellon sisäpuolelle prikkoja niin renkaat menee normaalisti mutta vinkuu jarru päällä.
Xray 808, Tamiya Mini

camshaft6

Tarkista että sulla on pieni välys siinä kytkinkellon ja isorattaan välissä,kuulostaa vähän siltä kuin sulla ei ois siinä välystä ollenkaan.
[corally rdx][speedpassion gt2.0 lpf]
[gm10,5][eurgle 2,4ghz] [zippy lipo]

Hount

Niin, ja pitkittäissuuntainen välys hoidettu maalaisjärjellä, eli siten, ettei kytkinlaakerit ole puristuksissa, ja ettei mikään prikoista kosketakkaan laakereiden ulkokehää.

- Hount

*HOKE*

Jos se vinkasee kun autoa työntää hieman lujempaa niin kytkinlaakerit on aivan loppu... Varmati hajoaa erittäin nopeasti.
Kytkinlaakerit ovat kulutuskamaa ja mikäli kellon joutuu vaihtamaan niin aina vaihdetaan myös laakerit.

Laakereita kannattaa vaihtaa kohtalaisen usein. Gallonaa ei samoilla laakereilla aja kuin kamikaze.
Laakerit jos paukahtaa niin saattaa samalla mennä kytkinkello ja pahimmassa tapauksessa myös kytkin ja pääratas.

Eli vaihdellaan niitä laakereita vähintään parin litran välein... Mielummin jopa litran.

Molli

Käyköhä noi JP-Nitroracingilta saatavat SPM:n metalliset kytkinkellot Kyoshon koneeseen? Hintaakaan ei olis kun 10€..Vai pitäskö ostaa koko SPM:n kytkin-vauhtipyörä hässäkkä ja toi kello?!

Netistä löytyy näköjään hyvin vähä tietoa, kuvia yms..
-Se mitä ei osata, opetellaan-

Mika R

K-Factoryn kellot ainakin sopii ja ne on todella hyviä oman kokemuksen mukaan, lisäksi edullisia

En tiedä saako Jartsalta kytkinkelloja K-Factory tuotteiden valikoimassa

Duster1

Juu itsekin huomasin Revossa, että kytkin laakerit kuluu nopeesti.
Eka kerran kun laakeri meni niin rätis, rutis ja kokoajan oli vetopäällä tai pysähdyksissä sammu.
Nyt sit gallonan jälkeen vaihteistoremonttia tehdessä tarkistin taas laakerit ja oli jo toinen finito.

Tietysti ne molemmat samalla uusia, ettei heti toinen hajoa.
Axial SCX 10 TR

Sami L

"jo" gallonan jälkeen.

Niiden vaihtovälinä pitäisin jotain ihan muuta kuin gallonaa, mutta jos tykkää siinä säästää ja ostella sitten mahdollisesti rattaita laakereiden (60snt kipale) sijasta, niin valintahan on jokaisen oma.

Ilmanputsarin vaihto ja kytkinlaakereiden vaihto ovat molemmat normaaleja toimenpiteitä polttomoottoreiden parissa touhaaville, eikä mitään erikoista tai ihmeellistä. "Nynne hajos, tää on ihan romu" "Nysse putsari likaantu näis on varmaa joku valmistusvika"
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Duster1

Kummat on paremmat laakerit kytkinkelloon. Kumi suojatut vai normaalit ilman kumia?

Jotenkin kun aattelin, että kumisuojattu sulais lämmöstä, mutta sit kuulin että Lst on kumilla.

Eli kumillisetko kestää?
Axial SCX 10 TR

*HOKE*

Kumilliset on paremmat.

Pitää edes hieman likaa loitolla.

Kytkinlaakerithan ovat sitten aivan puhtaasti kulutus tavaraa.
Erittäin hyviksi, kestäviksi ja edullisiksi olen todennut JP-Nitroracingin keraamiset laakerit.

Millään muilla en ole koskaan pystynyt ajamaan niin pitkään luottaen täysin toimivuuteen.

Yksillä ja samoilla laakereilla ajoin tosiaan ensin treeniä puolisen gallonaa ja tämän jälkeen 2 täysin kurakelissä ajettua kisaa.
Noissa varsinkin moottorin lämmöt nousivat aivan huippuunsa.
Laakerit tosiaan kestivät tuon rääkin läpi...
Tämän jälkeen ne toki oli vaihdettava.

Mutta mutta... yhdetkään normaalit kumisuojatut laakerit eivät pysy ehjänä tuota aikaa.
Silloin kun ajoin aivan normaaleilla laakereilla, vaihdoin ne kerran jopa kisan aikanakin.

Eli siis suosittelen.

Jartsa

Kiitos Hoke palautteesta. Tehtaan "keraamisille" laakereille antama elinikäennuste on 5-10 x tavallisen laakerin ikä.

Näistä laakereista vielä sen verran, että niiden suojat ei ole kumista, vaan niissä on metallilaipat, jotka on päällystetty kumimassalla.

Tavallisissa kumisuojatuissa laakereissa on ollut ongelmia lämmön kanssa, josta syystä moni niitä on vierastanut vielä nykyäänkin. Meillä myytävät laakerit ovat ns. non contact -laakereita, eli kumitettu laippa on kiinnitetty sisempään, akseliin tulevaan kehään. Ulompaan kehään ei laippa koske, vaan laipan ja kehän välissä on erittäin tarkka sovitus. Niin tarkka, ettei öljy pääse ulos ja lika sisään.

Tästä johtuen laakeri kestää 170 asteen lämpötilaa rikkoontumatta ja kumimassan pehmentymättä. Jos lämpötila ylittyy kytkinlaakerissa, on autossa jo muitakin murheita kuin kuluvat kytkinlaakerit.

Tällä viikolla tulee "keraamisia" kytkinlaakereita, oikeastihan ne on hybridilaakereita, meille lisää niin paljon, että varmasti riittää loppukaudeksi!

Duster1

Pitääpä noita keraamisia sit hommata, mutta tuolla Jp-Racing kaupassa ei ollut mun tarvitsemaa kokoa eli 5x11x4  :(
Axial SCX 10 TR

ropsan

Kyseistä laakeria  MR 115-2RS  5*11*4mm löytyy tavallisena laakerina Jartsalta. Tätä MR 115-2RSC laakeria ei löydy, koska muistaakseni keraamiset laakerit ovat kiellettyjä monstereissa. Jos nyt kuitenkin niille löytyy kysyntää, niin varmaan Jartsa, pyydettäessä, niitä rupeaa toimittamaan!
Luotettu R/C-laakeri- ja ilmansuodatinkauppa.
JP-NitroRacing

Boltsi

Kiellettyjä  :?:  :?:  Jos näin on niin miksi ja kenen toimesta??
Valaiskaa tietämätöntä...
LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz

Duster1

Mäkin tartteen valaistusta.

Tuleeko noista autoista jotenkin vaarallisempia sivulliselle vai meneekä soramontun hiekat pahemmin sekaisin jos keraamisia käyttää :lol:

Eli joko niitä on tai ei. Siinä mitään ylikireitä kilpailu sääntöjä piha-ajeluissa tartte ja isompi ostaja kunta se huvikseen ajelee eikä kilpaile tosissaan.
Axial SCX 10 TR

ropsan

Silloin, viime vuoden keväällä, kun päätettiin keramisten laakereiden tilaamisesta, oli tilanne se , että oli kova keskustelu keraamisten osien kestävyydestä ja niiden sallimisesta monsterikisoihin. Näin jäi nämä laakerit tilaamatta! Ymmärrystä ja uskoa keraamisten laakereiden ylivertaisuudelle ei liioin monsteriväen keskuudessa siihen aikaan ollut, se oli toinen syy!
Luotettu R/C-laakeri- ja ilmansuodatinkauppa.
JP-NitroRacing

Mika R

nuo jartsan puolikeraamiset laakerit ovat erittäin hyviä..suosittelen myös

Jartsa

Tänään tuli sitten keraamisia kytkinlaakereita lisää! Hakekaas omanne äkkiä pois :D Nää viedään käsistä  :)

rcoss

Kytkin luistaa.

Kytkinkellossa on kulumisesta muodostuneet urat sisäpuolella. Kaksipalaisen (alumiinia) kytkimen kuluneisuudesta en oikein osaa sanoa mitään. Siis päälle päin ei näytä kovinkaan kuluneelta.

Kysymys: tarviiko ostaa vain uusi kello vai myös kytkinpalat ?

Mika R

Itse aloittaisin kellon vaihdolla jos urat ovat huomattavat ja jos ei auta niin sitten palat

Catiska

Taas kytkinongelmia. Kyseessä on hyper 7 ja O.S. FS40-C moottori. Kytkin ei tahdo pitää, ei millään. Olen kokeillut muutamia kytkintyyppejä, huonoin tuloksin. SMP:n kytkin ei pidä ja vauhtipyörä on liian pieni, starttiboksi ei jaksa pyörittää käyntiin. Kyoshon alkuperäinen vauhtipyörä on riittävän suuri, mutta se on kahdella tapilla. Mutta, lähtökohtana on pidettävä, että siihen vauhtipyörään olisi löydettävä pitävät osat. Nyt siinä oli ne Kyostin ns. kestävimmät palat, piti hetken ja sitten kärvähtivät totaalisesti. Antakaahan vinkkejä, millä eteenpäin!!
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

-PM-

LainaaTaas kytkinongelmia. Kyseessä on hyper 7 ja O.S. FS40-C moottori. Kytkin ei tahdo pitää, ei millään. Olen kokeillut muutamia kytkintyyppejä, huonoin tuloksin. SMP:n kytkin ei pidä ja vauhtipyörä on liian pieni, starttiboksi ei jaksa pyörittää käyntiin. Kyoshon alkuperäinen vauhtipyörä on riittävän suuri, mutta se on kahdella tapilla. Mutta, lähtökohtana on pidettävä, että siihen vauhtipyörään olisi löydettävä pitävät osat. Nyt siinä oli ne Kyostin ns. kestävimmät palat, piti hetken ja sitten kärvähtivät totaalisesti. Antakaahan vinkkejä, millä eteenpäin!!

-löysemmät jouset
-löysempi välitys
-paremmat palat, alumiiniset jos semmosia löytyy. Alumiinisetkin saa kulumaan nopeasti mutta auttaa jos ei laita ihan niitä kireimpiä jousia.
-JQ Products- BULLITT -Piranha- -Hobby Factory-

*HOKE*

Fioroni turbo slide.

MarkusH

Haha, itse ajelin savagen alkuperäisillä kytkinlaakereilla yli 5 gallonaa, välillä tosin tutkin laakereiden kuntoa. 5 gallonan jälkeenkin olivat hyvässä kunnossa, mutta päätin vaihtaa huvikseni kun kaikki muutkin auton laakerit vaihdoin...

*HOKE*

Mitään huvittavaa en tuossa näe.
Täytyy näet ottaa huomioon olosuhteet missä ajetaan, kytkin, rata ja moottori...

Savagen kytkinlaakerit käyttöön M8 kisoihin kisakireellä koneella jne.
En ajais alkueriä pidempään kun jo vaihtaisin.

Kokeiles enskesänä huvikses keraamisia laakereita...
Mikäli tosiaan olet saanut  5 gallonaa kestämään vakiolaakerit niin saat nämä kestämään 15 gallonaa.

Ps: otetaan huomioon polttomoottorin elinikä niin sähän et tarvii uusia laakereita ku korkeintaan kolmannella koneella.

Mika R

MarkusH tee testi: ruiskuta sinne autoon vähän vettä pohjalevyn kautta ja jatka ajoa niin paljon kun lähtee puoli tuntia välillä vettä lisäten, kato kestääkö :D

niin että savage näyttää tältä sisältä


brutales, mulla on vanhemmat komposiitti/teflon kytkinpalat ja ne kestää, uudempia paloja jotka **näyttää** samalta en ole vielä testannut, katotaan sitten hajooko nekin kuten sulla