Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

CEN Matrix ja Arena

Aloittaja Mika R, 31.07.06 - klo: 22.44

cenmatrix

Kiitän! Tankinkorkkikin taitaa vuotaa, paineletkuun kun puhaltaa niin korkin päällä himpun verran kuplii, ei varmaan näin kuuluisi tehdä ja vaikuttaa käyntiin?

cenmatrix

Tankkia tuossa hypistelin käsissä, onkohan tuo korkki jotenkin purettavissa osiin puhdistusta varten, on pirun likainen edellisen omistajan jäljiltä, jos sais ilmavuodon tuolla eliminoitua.

cenmatrix

#572
Tänään seuraavaa: tankin korkki purettu, puhdistettu, korkin o-renkaat vaihdettu, kaikki polttoaineeseen ja paineen liittyvät letkut vaihdettu, polttoainesuodatin puhdistettu, rikkinäinen pakotiiviste ja käynnistinnaru vaihdettu, kaasutin perus säätöihin ym puhdistusta.Kaiken tämän jälkeen käynnistyi toisella vedolla, ( ennen noin 20-30 vetoa )jospa nyt pääsisi ajamaan ja tarkempia säätöjä tekemään.  :smiley:

cenmatrix

#573
Turku-raisio-kaarina-piikkiö-lieto linjalla rc-kerhoja joihin voisi liittyä, joista vaikka säätö apuakin?

Konna56

Moro!

Päätin nyt sitten hommata tommosen Areenan vuorostaan FRE:nä.. Ei enää toi buggy touhu oikein iskenyt niin pahasti kun alussa niin ajellaan nyt hetki ainakin truggyä.

Nyt tuli sitten ensimmäisenä muutama kysymys mieleen, olis mukavaa jos joku osais kertoa näihin vastauksen.

Eli siis mikä on truggy luokan maksimi moottorin kuutiotilavuus kilpailukäytössä?

Mikäköhän moottori tuohon kannattais hommata, hinnalla ei ole väliä. Mikä on tehokkaimmaksi tai parhaimmaksi todettu moottori? Olen katsellut tuota RB Concept RT9 moottoria ja sitten OS .28 XZ Truggy moottoria. Itellä tossa buggyssä on ollut juuri RB:tä ja Ossia, siks ekana niiden merkit tuli mieleen. Mutta onko .28 truggyissä kisahyväksytty vai onko se se 3.5cc myös truggyissä maksimi? Tuo pitäis nyt ekana tietää, että pystyy tilaan oikeenlaisen moottorin :)

Sitten milläköhän diffisetupilla kannattaa lähtee liikkeelle? 5-5-3 tai 5-5-5 ?

Ja niin viimeisenä, mutta ei todellakaan vähäisempänä.. servot. Mitkä servot on porukoilla kestäny? Futaba 4PK:lla varmaankin vielä ajelen.

Kiitoksia vaan kaikille jo etukäteen ;)

HVoltage

Suomessahan ei ole virallista kisaluokkaa T8:lle ole mutta pääpiirteissään moottori on pitänyt olla ja auton on pitänyt näyttää truggyltä.

Kaavailemasi .28 kokoluokan kone oikein passeli...   tuo OS:n 28XZ on vielä sieltä kiukkuisimmasta päästä, tosin on sitä ihan tavallisella OS:n .21 kokoisella sinikantisella v-specilläkin pärjätty... (Koneasiassa ehkä kannattaa maksimitehon sijaa miettiä ajettavuutta, etupyörät kun on ne millä autoa ohjataan pääasiassa :grin:)

Diffit luokkaa 7-10-5 joillakin keskellä jopa 20. Diffisetuppi kannattaa kokeilla ihan mikä itselle tuntuu hyvältä, parasta on aloittaa ohjekirjan opastamalla tavalla...

Sanwan 29kg vääntävä möykkyservo (SDX-901) on varmaan paikallaan ohjauksessa, ei ehkä ihan nopein servo mutta luulisi kestävä rankaisua. Kaasuun mikä tahansa ~10kg vääntävä. Itselläni on truggyssä (HB D8T) Sanwan ERG-WX:t ja hyvin pelittää.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

HVoltage

Lainaus käyttäjältä: cenmatrix - 27.11.09 - klo: 15.26
Turku-raisio-kaarina-piikkiö-lieto linjalla rc-kerhoja joihin voisi liittyä, joista vaikka säätö apuakin?

Turun urheiluautoilijat ry lienee se joka on lähinnä...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Konna56

Lainaus käyttäjältä: HVoltage - 02.12.09 - klo: 14.38
Suomessahan ei ole virallista kisaluokkaa T8:lle ole mutta pääpiirteissään moottori on pitänyt olla ja auton on pitänyt näyttää truggyltä.

Kaavailemasi .28 kokoluokan kone oikein passeli...

Moro!

Tuli vaan mieleen, kun iteltä tommonen O.S. 30VG (P) löytyy jo tallista, että olisko tommosella .30 koon moottorilla päässy kisaamaan? Vai onko tota .28 kokoluokkaa pidetty ns. maksimina?

-Juho-

Tuollaisilla säännöillä viime kesä menty:

Truggy säännöt.

Truggy kilpailuja ajetaan 2-4kpl (riippu osallistuja määrästä) minimi 20kpl kisa.

Ainoastaan Truggyt sallittuja.
Ei vaihteita, ja autoissa oltava  runkolevy.
Minimpaino 4000g
Tankin maksimitilavuus 150c

Ei varmaankaan kellään ollut yli 0.28 koneita, mieluummin 0.21 oli yleistymään päin. Taitaa polttoaineen kulutus kasvaa saavutettuun hyötyyn nähden liikaa.
Liikaa Kyoshoja

cenmatrix

Itsellä tuo kone corsan .028  ja kyllä ajoaika on todella lyhyt tankillisella. Mikähän .021 kone tuohon menisi heittämällä ja tietty sopu hintaan..? Onko moottoreiden kierrosluvuissa suuret erot?

HVoltage

Lainaus käyttäjältä: Konna56 - 02.12.09 - klo: 16.07
Moro!

Tuli vaan mieleen, kun iteltä tommonen O.S. 30VG (P) löytyy jo tallista, että olisko tommosella .30 koon moottorilla päässy kisaamaan? Vai onko tota .28 kokoluokkaa pidetty ns. maksimina?

En usko että kenelläkään kisajärjestäjällä on tarpeen rajata truggyluokasta ketään pois noinkin vaivaisen asian kuin koneen koon takia, kisaajia kun muutenkin marginaalisesti. Ylettömän isosta koneesta ei ole välttämättä sanottavaa hyötyä. Tuo OS:n .30 kokoinen pata on teholtaa kevyempää kalipeeria mutta käypänen on mielestäni...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

cenmatrix

Joko joku on keksinyt kestävämmän pakokäyrän tiivisteen, aina kun putken irti käyttää niin jo on tiiviste taas sökö, mallihan on tuo sylinterin natsan päälle menevä alkukäyrä. Alkaa jo ketuttamaan surkea kestävyys  :angry:

cenmatrix

Onpas hiljaista tällä rintamalla, ei taida montaa matrixin omistajaa olla joukossa   :undecided:

Konna56

Joo vähän huonosti on varmaankin ajajia, luulenpa että enemmän kesällä sitten jutellaan kun napsahtelee hiilari iskaritornit poikki ;D no joo ei vaa, mutta kesällä sitä enemmän kyllä on asiaa jos toista =)

Itse en osaa tohon pakari asiaan vaikuttaa, mutta miten irrotat sen putken? sillä itsellä on aika hyvin kestäny semmoset honkkarin silikooni tiivisteet.. yllättävän hyvin muutaman euron tiivisteiksi.

Sit mulla oli itellä semmosta asiaa, et mitäköhän viskoosia kannattais noihin iskareihin laittaa? siis öljyä, kun oon nyt laittamassa noita ns. lisäsäiliö hattuja autoon ja ajattelin et pitäiskö vähän laittaa kireempää seosta sisään ;)

Niin joo ja hetki tätä näyttöä tuijotellessa tuli vielä mieleen, että mitkä iskarit yleensä on nähty parhaimmiks cenissä?

cenmatrix

Sabesta viimeksi tiivisteet hankin. Irottaessa ne ei yleensä hajoa mutta polttoaine ne turvottaa ja mahdotonta saada putki takaisin että tiiviste ei tuhoutuisi. Kalliita ei tiivisteet ole mutta harmittaa jatkuvasti vaihdella kun turpoavat kelvottomiksi ja alkavat vuotamaan.

Konna56

Lainaus käyttäjältä: cenmatrix - 08.12.09 - klo: 18.20
Sabesta viimeksi tiivisteet hankin. Irottaessa ne ei yleensä hajoa mutta polttoaine ne turvottaa ja mahdotonta saada putki takaisin että tiiviste ei tuhoutuisi. Kalliita ei tiivisteet ole mutta harmittaa jatkuvasti vaihdella kun turpoavat kelvottomiksi ja alkavat vuotamaan.

Niin joo, toi on kyllä totta :S itsellä tapana yleensä kuivata tiiviste heti, kun pakari on irti ja pestä fairy vedessä. Siten tiiviste menee myös liukkaasti takaisin paikoilleen. Ja fairy katoaa tiivisteen välistä viimestään ensimmäisellä ajokerralla =)

Mites sulla on iskareiden laita? Mitkä viskoosit sulla edustaa pumpuissa? =)

cenmatrix

Tarkennatko vielä mitä silikonitiivistettä käytät? Iskareihin en ole vielä ehtinyt perehtymään, auto on käytetty ja harrastus uusi  :roll:

Konna56

Lainaus käyttäjältä: cenmatrix - 09.12.09 - klo: 07.40
Tarkennatko vielä mitä silikonitiivistettä käytät? Iskareihin en ole vielä ehtinyt perehtymään, auto on käytetty ja harrastus uusi  :roll:

Eli siis hong norin silikooni/kumi tiivistettä. Myös tietenkin muut merkit passaa ihan hyvin =)

cenmatrix

Asia selvä, ajattelin kokeilla tuohon jotain muuta tiivistys keinoa, pitää kehitellä... Lueskelin jostain täältä että iskareissa voisi käyttää normi ruokaöljyä  :shocked:

tturku

Joo laita vaan ruokaöljyt niin varmasti toimii. Ehkä iskareihin kannattaa kuitenkin niihin tarkoitettua silikoni öljyä...
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

cenmatrix

tätä vähän ajattelinkin 
:lol:

Konna56

Moro!

Vaihdan tohon arenaan nyt noita lisäsäiliöllä varustettuja iskareita.. tuli vaan mieleen, et pitääkö iskari öljyä laittaa myös sinne lisäsäiliöön vai onko ideana että siellä olis ilmaa eikä mitään öljyjä?

Xtec

Iskarin lisäsäiliöön pitää laittaa öljyt. Ilmaa sinne ei saa jäädä
CEN Matrix C1 / O.S V-spec / Werks Power Clutch / Sanwa / Savöx / O'Donnell Fuel / Proline / VP Pro

mikari

Laitetaan vaikka tänne

Onks kukaan kattonu tätä CEN 1/5 mallia ?

http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_44_1083/products_id/181603/n/CEN-Racing-Matrix-5-SC-1-5th-Scale-4WD-Short-Course-Truck-w-Clear-Body

Tietääkö joku onko PK seudulla 100km säteellä ajopaikkaa yks-vitos offroadereille?
Kiitos 20 vuodesta!

nnikkem

Mahtavan näköinen laite :)
Onko tämä ns. Kilpailia Baja 5T, vai onko Bja 5T:edes SC? Ainakin pitkälti näyttää sellaiselta.
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

mikari

Kyllähän ne taitaa samaan kategoriaan mennä sen perusteella mitä vähän olen aihetta RC techissä selaillut.

Minuakin kiinnostaa tuo malli, koska näyttää autolta suoraan paketista.

Ukot kehuivat Tattiksella kuinka hienoa on tuo 1/5 krossi, joten tässä voisi olla vaihtoheto millä kokeilla. Lähinnä ajopaikka mietityttää, mistähän löytyy lähin Epsoosta katsoen jossa ukot käy krossaamassa ?
Kiitos 20 vuodesta!

Konna56

#596
Lainaus käyttäjältä: Xtec - 22.06.10 - klo: 01.02
Iskarin lisäsäiliöön pitää laittaa öljyt. Ilmaa sinne ei saa jäädä

Mitä iskariöljyä suosittelet? 50WT oli liian löysää ja keula tippu pelkästään auton painosta alas.. siinä on vihreet cenin "racing" jouset.

Ile__

Jäykempää jousta kehiin tai sit tiukemmalle noita vihreitä jousia. Ei se öljy siihen vaikuta kuinka korkealle se auto jää. Öljy vaikuttaa ainoastaan iskarin liikenopeuteen.
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Konna56

#598
Lainaus käyttäjältä: Ile__ - 19.08.10 - klo: 14.22
Jäykempää jousta kehiin tai sit tiukemmalle noita vihreitä jousia. Ei se öljy siihen vaikuta kuinka korkealle se auto jää. Öljy vaikuttaa ainoastaan iskarin liikenopeuteen.

Kiitoksia! Onko sulla mitään hajua mistä noita pelkkiä jousia vois ostaa?

EDIT: Ei kun sanoinkin väärin tossa edellisessä viestissä.. Eli siis kun auton tiputtaa pieneltäkin korkeudelta niin mäjähtää maahan eikä iskarit vaimenna ollenkaan.. Piti oikeen käydä tarkistamassa tilanne ;) Mutta siis täytyy varmaankin vahvempaa tatinaa vaihtaa iskareihin? Vai kandeisko laittaa niitä cenin "säätöpaloja" niin paljon että on jäykät?

EDIT2: Ja eli oma ongelma ratkaistu :D eli ongelmana oli se, että iskariöljyä lisättäessä oli päässyt ilmaa lisäsäiliöön enkä tajunnu et niissä lisäsäiliöiden yläpäissä on ilmausruuvi.. no pääasia että nyt on kunnossa!  :grin:

tohelo

#599
Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 09.08.10 - klo: 09.16
Laitetaan vaikka tänne

Onks kukaan kattonu tätä CEN 1/5 mallia ?

http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_44_1083/products_id/181603/n/CEN-Racing-Matrix-5-SC-1-5th-Scale-4WD-Short-Course-Truck-w-Clear-Body

Tietääkö joku onko PK seudulla 100km säteellä ajopaikkaa yks-vitos offroadereille?
No huh huh!saman auton saa reely merkkisenä lähes puolet halvemmalla!!