Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

HPI Baja 5B

Aloittaja jokkis10, 01.08.06 - klo: 09.05

jokkis10

Tänne asiallista keskustelua tästä autosta. Edellinen viestiketju meni pilalle, nyt keskitytään tämän auton ominaisuuksiin ja tekniikkaan.

AK-78

Tänään tuli nähtyä se, että Baja on nopea auto epätasaisella radalla. Alusta toimii huomattavasti paremmin, kuin missään FG:n autossa.
Team Losi Mini-LST/Monster Baja, Traxxas Summit, LRP Shark 18 MT

Catiska

Hmm. Tuohan kuulostaa jo lupaavalta. Noissa FG:ssä minua on tökkinyt juurikin tuo alusta ja pelkkä takavetoisuus. Josko tuossa olisi ainakin se toinen hoidettu kuntoon??
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

ballu

ottiko kukaan tämän päivän kisasta videota, olisi kiva nähdä baja in action  :o

jerzirccar1

Otti, en tiedä kylläkään kaverin nimeä mutta kait tänne videot tulee näytille, ainakin toivon niin :wink:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

AK-78

Useampi heppu kuvaili kisaa eli kyllä niitä videopätkiä vielä nähdään :)

Odotellaan rauhassa.
Team Losi Mini-LST/Monster Baja, Traxxas Summit, LRP Shark 18 MT

Toni N

Kiitos Jerry. Vihdoinkin näille FG:n palvojille totaali nöyryytys :) (huom. tuo tuossa tekstin perässä on hymiö)
Tyhjä

jooka

Näyttäisi, että paras olisi ollut jatkaa siellä edellisessä thriidissä tätäkin keskustelua.

Hotti

Pitäskö tässä hävetä jotain...MITÄ HÄH? :twisted: (huom.Tuo tuossa tekstin perässä on "hymiö")
-Team lapsena liian vähän leluja-

jooka

Oi, unohdin omani!  :P

Olisi hienoa nähdä toi Baja joskus livenä. Onko Oulun seudulla missä ajelijoita ja missä ajelevat?

Wizu

Lainaus käyttäjältä: "jooka"
Olisi hienoa nähdä toi Baja joskus livenä. Onko Oulun seudulla missä ajelijoita ja missä ajelevat?

Sillon tällön Iinatissa kun ensin pörräilee pienemmillä autoilla radalla. Sekä sitten Alakylä/Jääli montut on tullu aika tutuksi.

Henko

Onko tuo HPI Bajan akseliväli pitempi, kuin FG:issä?

Wizu

Lainaus käyttäjältä: "Henko"Onko tuo HPI Bajan akseliväli pitempi, kuin FG:issä?
On.

Baja: 570mm
FGMB: 475mm
FGMT: 480mm

jerzirccar1

Muistakaas nyt että hpi baja 5 on tekniikaltaan täysin eri kuin nuo FG autot.
Sen ylivoimaisuus perustui totaalisesti sen jousitus geometriaan joka on todellakin paljon parempi (minun mielestä) kuin FG autoissa.
Se että nyt päästiin ajamaan kisaa yhessä niin oli hieno homma sinänsä.
Kyllä tuo HPI antaa tasoitusta tuon moottorin suhteen (23cc).


Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Henko

Lainaus käyttäjältä: "jerzirccar1"Sen ylivoimaisuus perustui totaalisesti sen jousitus geometriaan

Varmasti, mutta kyllähän tuo akselivälikin vaikuttaa, ei lähde röykyissä niin helposti minne sattuu...

jerzirccar1

No niinhän se on mutta sit taas toisalta sen pituus on niin pitkä että se ei taas taitu tiukkaan mutkaan vaan sen joutuu hoitamaan kaasu/jarru systeemillä, jos se ei onnistunut niin mutka ajo oli todella hidasta puuhaa.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Mr.MR

FG Leopard:issa (kisamalli) on akseliväli näköjään 505mm. Pienellä alustan säätelyllä varmaankin pätevä vastustaja Bajalle.

Jos joku nyt miettii ison auton hankintaa, niin ainakaan tuo kilpailutulos ei helpota päätöksen tekoa näiden kahden merkin välillä. Baja näyttää toimivan alustaltaan tosi hyvin suoraan laatikosta nostettuna. Ja sen näkee, että FG:n alustaratkaisut on vanhempaa tuotosta. Toisaalta FG:n "kujeet" on ehkä ainakin toistaiseksi paremmin tiedossa.

HPI:n iso auto on jokatapauksessa tervetullut uutuus.

auvo

Lainaus käyttäjältä: "ballu"ottiko kukaan tämän päivän kisasta videota, olisi kiva nähdä baja in action  :o

http://jesi.5cyl.net/RC/tmp/vids/FG%20Off-Road%20Cup%2013.8.2006.mpg

74mb/Mpeg/18min
*HongNor X2CR-E*Losi SCTE*

Duster1

Vihdoinkin odotettu video :wink:
Axial SCX 10 TR

Mika R

Anteeksi vaan mutta tuolla väistelyllä ei saada aikaiseksi mitään kilvan ajoa, meneekö ne rikki? Missä tilanteet??

Nitrovinguttimilla saadaan sentään kontaktia ja tilanteita aikaiseksi

ballu

jooh esim tuolla impparin radalla noita kisatilanteita on vähän liikaakin välillä  :o

ihan hyvä video baja ounas kivasti, vaikuttaa et ois paremmin suunniteltu

Jartsa

Tosi siistin näköstä menoo :)

Osassa autossa pomppi perät ja keulat ja koko auto, mutta osa pysyi jo suht hyvin tienpinnassa :)

Ei nuo tosiaan paikaltaan lähde yhtä vinhasti kuin nitro autot mut  kyllä skaalamaisuus ja äänet korvaa sen  :mrgreen:

CluBBaH

mistään mitään tietämättä , näytti aineki kaikki autot melko rauhattomilta ajaa. onko sitte ees säädettävissä sitä en tiedä.. mut kovasti pompottaa.
XRAY 808 2009 Spec |

auvo

Lainaus käyttäjältä: "Mika R"Anteeksi vaan mutta tuolla väistelyllä ei saada aikaiseksi mitään kilvan ajoa, meneekö ne rikki? Missä tilanteet??

Nitrovinguttimilla saadaan sentään kontaktia ja tilanteita aikaiseksi

Niin se vaan menee....Ajanotto systeemi suosii siistiä ajamista ja tässä sarjassa kaikki on sen verran varttuneita että ne myös ymmärää sen kuin paras tulos tulee.
Väistelyä oli myös sen takia koska eriluokan autot oli radalla samaan aikaan ja on aivan typerää ruveta kiilaileen ja ottaan kontaktia nopeamman auton kanssa,joka varvaa kierroksella, saattaa ajajakorokkeella tulla äkkiä huomauttamista.
Finaalit tietty on erikseen, mutta oikeesti bajan vauhtiin ei kukaan kerinnyt että olisi päässyt edes osuun, samalla kierroksella.
Eihän tämä mitään jokkista ole vaikka autot muistuttaakin niitä. :wink:
*HongNor X2CR-E*Losi SCTE*

Jankka

Bajan myynti lähtee nousuun Jerzin voiton myötä  :D

Tripe

Lainaus käyttäjältä: "Mr.MR"FG Leopard:issa (kisamalli) on akseliväli näköjään 505mm. Pienellä alustan säätelyllä varmaankin pätevä vastustaja Bajalle.

No hommaa tuommoisen pohjalevyn, niin eiköhän se FG:kin siitä parane, jos se kerran pituudesta on kiinni. Ja ekaks tietty kunnon iskarit yms. asiat kuntoon. Ja laittaa leveimmät hexit mitä löytyy, niin tulee vielä leveyttäkin lissää äkkiä pari senttiä.

Ite Bajan livenä nähneenä, niin oli erittäin hieno auto, mutta jotenkin  "muovinen" tietyiltä osin mun silmään. Aika näyttää kuinka kestää, uskon kuitenkin että hyvin.

auvo

Lainaus käyttäjältä: "Tripe"
Lainaus käyttäjältä: "Mr.MR"FG Leopard:issa (kisamalli) on akseliväli näköjään 505mm. Pienellä alustan säätelyllä varmaankin pätevä vastustaja Bajalle.

No hommaa tuommoisen pohjalevyn, niin eiköhän se FG:kin siitä parane, jos se kerran pituudesta on kiinni. Ja ekaks tietty kunnon iskarit yms. asiat kuntoon. Ja laittaa leveimmät hexit mitä löytyy, niin tulee vielä leveyttäkin lissää äkkiä pari senttiä.

Ite Bajan livenä nähneenä, niin oli erittäin hieno auto, mutta jotenkin  "muovinen" tietyiltä osin mun silmään. Aika näyttää kuinka kestää, uskon kuitenkin että hyvin.

Kyllä tossa Leossa ja tavallisessa kuplassakin oli selkee ero, kyllä toi akselivälin pidennys rauhoittaa kummasti autoa ja onhan Leossa iskaritkin ihan eri maata.
*HongNor X2CR-E*Losi SCTE*

MarkusH

Baja on tosiaan aika muovisen oloinen kädessä, mutta laadukas muovi kestää melkein sen minkä metallikin.
Muovi joustaa, metalli ei yleensä. Itse en todellakaan syrjäyttäisi bajaa muoviosien vuoksi :wink:

Catiska

Ei, ja kun katsoo FG:täkin, niin muovinen maku siitäkin jää ja mitä itse olen nähnyt, niin se muovi ei ole sieltä kestävimmästä päästä...

Oli tuo HPI melko pitkän näköinen muiden seassa :shock:

Kuinka tuon HPI:n kanssa, onko siihen saatavilla kuinka hyvin muutospalikkaa, entä käykö siihen tuo isompi, FG:ssäkin käytetty trimmerin moottori?
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Mr.MR

"Trimmerin moottori"..

Kyyllä siihen Bajaankin saanee istutettua Zenoah-moottorin. Eikä välttämättä tarvinne suuria ponnisteluja. Bajassa käytettävä CY-moottori on kiinalaisten kopio japanilaisten Zenoah-koneesta. Paperilla CY-koneessa on vähemmän tehoa kuin Zenoahissa, mutta kysehän on siitä, että miten teho saadaan ajoalustaan, vai saadaanko. Bajassa auttoi paljon, kun varsinaisesta pakoputken kammiosta lähtevä putki poistettiin. Kone vastasi paremmin kaasuun jo pienemmilläkin kierroksilla.

Hiukan kateellisena katselin Bajan piiitkiä tukivarsia ja iskareita. FG:ssä on lyhyemmät tukivarret, eli lyhyemmät joustovarat. Ei auta mikään. En silti aio myydä FG:tä vielä pois. Vaikkapa alustan perushuolto ja pieni perehtyminen helpottanee pomppimisongelmaa. Kahdessa edellisessä kisassa kun rata oli huomattavasti paremmassa kunnossa, niin ei ole ollut tähän mennessä tarvetta tehdä alustalle mitään tehtaan jäljiltä. FG:n puolesta puhuu helppo muunneltavuus ja suuret määrät erilaisia optio-osia. Eikä ole huono homma, että esim. 7 vuotta vanhaan autoon saa edelleen osia, ja että myös uudemman auton osat käyvät suoraan ilman suuria muutostöitä.

Sanottakoon sekin, että Jerry alkupäivästä sanoi, että radalla on yksi paha monttu. Hiukan ihmettelin, kun omasta mielestä tuntui, että koko rata on yksi iso monttu. Kisan jälkeen koeajo Bajalla osoitti, että radalla oli tosiaan vain yksi monttu..  :mrgreen: