Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

HPI Baja 5B

Aloittaja jokkis10, 01.08.06 - klo: 09.05


JoniH

Käykäähän kattoo Black friday tarjoukset, voimassa koko viikon http://www.davesmotors.com/DDM-Black-Friday-Sale-2016-For-RC/

suhteellisen isot alet, nyt saa kunnon kuntoon autot  :cool:

mustikka

Jos jollakulla sattuisi olemaan ohjaus servo bajaan ylimääräisenä, niin sitä voisi tarjota YV:llä.
Kaikenlaisia leluja on ollut tässä vuosien varrella :wink:
Joni RC

mylperi

Jos juuri sinulla, joka tätä luet, on pienintäkään innostusta kokeilla ohjustasi radalla muita bensa-auto-intoilijoita vastaan, tahi vaikka ihan seassa väljillä outlaw-säännöillä, kurkkaa linkin taakse.

http://rc10.fi/index.php?topic=99005.0

Voit myös tulla ihan tarkastamaan kuinka monta sylinteriä kaveri on saanut autoonsa mahtumaan, tai kumman auto kiiltää enemmän. Kisaksi se kuitenkin menee  :grin:

T: Esa Myllymaa

ippes

Tuore Bajan omistaja ilmoittautuu... sanokaas onko normaalia että pyörän navoissa on aika paljon välystä,laakerit no uudet, mutta muu vanhaa.

Pyörä heiluu aika villisti, luulisin,että vaikuttaa jos johonkin?

Itsellä tuossa SS:n "tehoputki", aika helvetin kova meteli lähtee, ei ole asutusalueen peli tämä ainakaan tälläisenä, toistaalta, ei tällä tarkoitus ole ihmisen ilmoilla ajellakkaan.

Kiitti.


ippes

Niin ja tälläinen pitää vielä mainita:

Laitoin autoon Traxxaksen TSM TQI vastarin, voi jonkun mielestä olla nössöä tommoset TSM:t, mutta ainakin itsellä tässä vaiheessa ja vieläpä talvella tuo tuntuu toimivan erittäin hyvin.

Saahan tuon tasoa nupista säädettyä ja välillä tulee ilmankin ajeltua...  :kiss:

P.s.

Tappokytkimenä on tommonen,toimii hienosti.
http://www.dynamiterc.com/Products/Default.aspx?ProdID=DYNE1240

Lehtibakka

Lainaus käyttäjältä: ippes - 15.01.17 - klo: 14.49
Tuore Bajan omistaja ilmoittautuu... sanokaas onko normaalia että pyörän navoissa on aika paljon välystä,laakerit no uudet, mutta muu vanhaa.

Pyörä heiluu aika villisti, luulisin,että vaikuttaa jos johonkin?


Jos sulla on muoviset tahahubit niin vaikuttaa siltä että ne on loppu. Varsinkin jos pyörän laakeri pääsee jumittamaan niin muovi häviää laakeripesästä aika tehokkaasti.

Suosittelen uusimaan nuo osat niin väljyydet pitäisi poistua. Saattaa auton ajokäytös muuttua asetetta parempaan suuntaan kun takarenkaiden auraus ei pääse elämään miten sattuu.

ToniÄL

#3667
Samaan aiheeseen liittyen, onko bajaan saatavilla jotakin kestävempää ratkaisua noihin pyörän navan ja ylemmän tukivarren pallonivel liitokseen? Tuo paljas metalli+muovi yhdistelmä on ilmeisesti kulutus tavaraa sanan varsinaisessa merkityksessä... Ja toinen kysymys. Onko kellään ollut ongelmia alkuperäsen fuelie koneen sytyn kanssa? En ole tarkemmin vielä perehtyny uuteen hankintaan muuta kuin, että kipinä on hukassa. Tulppa luultavimmin sökö, mutta jos voi olla jotain muutakin niin kiitos vastauksista etukäteen.

-Toni

Lehtibakka

No tuossa on Rovanin versio:

http://www.rovansports.nl/nl/rovan-cnc-alloy-rear-wheel-bearing-seat-kits-can-a.html

DDM:ltä löytyy sitten varmasti joku jenkkiversio. Pallonivel kannattaa vaihtaa alumiiniseen tai metalliseen versioon.

Tietysti Rovanilta tai DDM:ltä löytyy myös alumiiniset tukivarret joilla saa lisää kestävyyttä. Tosin sit jos tulee tolppalaukaus pettää jokin muu paikka, eli aina harkiten käyttäisin alumiinia, koska isomman tällin saadessaan autosta pitää löytyä se halpa ja helposti vaihdettava palikka joka pettää.

ToniÄL

Okei kiitoksia vastauksesta. Kyllä mun tukivarret on tarkotus pitää muovisena "sulakkeena", mutta nuo pallonivelet vaan olis tarkotus vaihtaa alkuperäistä kestävempään.

-Toni

ToniÄL

Semmoinen kysymys vielä, että kuinka tiivis toi bajan vastari/akkukotelo on? On näköjään kohtuu työläs joka ajon jälkeen kaivaa vastari ja akku pois...

Lehtibakka

No ei ne mitään vesitiiviitä laitoksia ole. Helpoin olisi tiivistää laatikko kunnolla ja laittaa vastarin akku laatikon ulkopuolelle.

Yleensäkin jos vastarikoteloa kovinkin monta kertaa availlaan tuppaa tuo tiiveys kärsimään.

ippes

Juu, tuossa vastari kotelossa on tehnyt HPI huonoa työtä... olisivat katsoneet vaikka Traxxasilta mallia :)
Ei taida olla mitään parempaa saatavilla, muutakuin tee se itse versioita?

siffonen

Lainaus käyttäjältä: ippes - 15.01.17 - klo: 14.49
Tuore Bajan omistaja ilmoittautuu... sanokaas onko normaalia että pyörän navoissa on aika paljon välystä,laakerit no uudet, mutta muu vanhaa.

Pyörä heiluu aika villisti, luulisin,että vaikuttaa jos johonkin?

Itsellä tuossa SS:n "tehoputki", aika helvetin kova meteli lähtee, ei ole asutusalueen peli tämä ainakaan tälläisenä, toistaalta, ei tällä tarkoitus ole ihmisen ilmoilla ajellakkaan.

Kiitti.

Jos kiinnostaa vaihtaa putki parempaan, niin mulla olis ddm dominator v1 + ddm:n hiilari vaimennin.
Hpi Baja 5B SS

-rcmv-

Mikähän vaivaa bajaa nyt tartteis apua, ei käynnisty ollenkaan, piipittää vaan eikä lähe käyntii? Ei ees lupaa. Mitkä ois kaasarin perus säädöt noin
Hpi baja 5b ss

M1k4

Tuommoseen törmäsin fasessa

-rcmv-

Nyt sain toimii, ilmeisesti vaan stoppi nappi jumitti (tadaaa) 
Vähä röpöttää silleen keskikierroksilla kun käy kiihyttää ja vähä ala kiekoilla nii kumpaa kannattaa säätää ja kumpaa suuntaa? Ylhäällää vetää hyvi muute
Hpi baja 5b ss

-rcmv-

Mistähä johtuu et bajasta molrmmat takavetarit vääntyny aika pahasti? Äsken huomasin ku putsailin autoo.. Saako näihi jostai kestävämpiä vetareita?
Hpi baja 5b ss


-rcmv-

Aivan pitää nuo tilailla, ei kellää ois savonlinnan lähettyvillä myyä nyt viikonlopuks vaikka vakio vetarii/vetareita ku aika pahasti jäi ajot keske.. 100km säteel savonlinnasta onnistuu haku
Hpi baja 5b ss

Osmo87

Viimeksi joskus 10 vuotta sitten ollu HPI Baja 5ss ja meinas kuume nousta uudelleen. Harmikseni huomasin että Hpi ei taida ko. autoa enää valmistella. Minkähänlaiset laatuerot on tuollaisessa RIGHT:n valmistamassa setissä verrattuna Hpi:n bajaan?

kyoshodbx

Pitkästäaikaa tuli taas baja hommattua.ja jarruja mietin,edelliseen laitoin hydrauliset ,mut nyt mietinnässä vaijeri versio.onko kellään kokomusta/tietoo molemmista?hyvät ja huonot puolet??

Lehtibakka

Vaijeriversiot muuten hyvät, mutta jarrujen tasapainotus yhtä tuskaa. Ja jos enemmän ajelee niin tasapainotusta saa harrastaa aika usein. Nämä kun tuppaa kulumaan enemmän tai vähemmän epätasaisesti.

pthim

Onko Bajailijat vielä hengissä vai joko on siirrytty muihin merkkeihin?

Itse kaivoin naftaliinista vehkeen yli viiden vuoden tauon jälkeen, sain Bajan kulkemaan 10 metriä ja moottori leikkasi kiinni. Nyt on sitten auto purettu kokonaan, tilattu alumiiniosia muovisten tilalle sekä tietenkin vanhan 26cc moottorin tilalle uusi 32cc moottori. Herätetään Baja henkiin! Mitenkäs muilla?

Vielä kun keksisi Lahdessa hyviä ajopaikkoja, jossa joku muukin kävisi joskus ajelemassa.

MiG-77

Kuopiossa Baja on kokenut uuden nousun. Nyt taitaa olla 5-6 Bajaa ajossa. Pari Bajaa tulee ihan LSOR5 2WD luokan sääntöjä vastaavaksi ja nähdään ehkä muutamissa ensi vuoden kisoissa. Siksi esim toi jarru kysymys oli myös hyvin oleellinen niiden kannalta (~0,5s kärkeä jäljessä mennään ilman etujarruja Kuopion radalla tällä hetkellä).

Lehtibakka

Kuopion kisassa tuupeissa sijoilla 1-3 olleissa autoissa ei ollut etujarruja. Ensimmäinen etujarruja käyttänyt löytyy sijalta 4.

Joillakin radoilla (Raisio ja Pomarkku tällä hetkellä) etujarruista on apua, mutta jos tuupilla polkee jokaiseen mutkaan liikaa jarrua etujarrullisella autolla alkaa myös se näkymään kierrosajoissa.

Viimeksi kun Bajalla ajoi eräs kuljettaja 2wd luokan kisaa niin siinäkään ei ollut etujarruja ja meni muuten radalla todella kovaa. Taisin silloin ajaa samaista Bajaa vastaan sijoituksesta 2-3.

MiG-77

#3686
Tuo vertaus on koko kisojen best läppeihin (la iltapäivä ennen sateita. Tais kisoissa olla kokonaisuudessaan vaan 3 kierrosta alle 28s). Ei loppullisiin sijoituksiin. Tällä hetkellä paras kierros Bajalla on ~28.1, kisojen paras kierros 2wd luokassa oli ~27.7s.

Lehtibakka

No tuolla kierrosajalla riittää että saa tasaisesti samaa aikaa. Sillä viedään jo tuupissa voitto.

MiG-77

Juu, mut hyvin harva kierros ihan noin nappiin menee (28,5s - 29,5s on "normi" kierrokset). Best läppejä vertaamaalla voi sit verrata kuinka kilpailukykyinen auto on verrattuna muihin. Ja esim kun laitetaan noi etujarrut kiinni (ne on jo tilattu  :azn:) niin kuinka paljon parantaa sitä (jos ollenkaan).

Kuopiossa on pari kohtaa jossa näen etujarruista ja lyhyemmästä jarrutusmatkasta olevan hyötyä. Tarkeimpänä ehkä se neulansilmä mistä jokkis luokka oikaisee. Siihen tullaa aika kovaa ja joutuu jarruttamaan aika voimakkaaasti jolloin lyhemmästä jarrutusmatkasta on etua. Normi jarruilla Bajalla meinaa aina se mutka mennä pitkäksi ja joutuu aloittamaan jarruttamisen todella aikaisin.

pthim

Onkos kenelläkään tietoa tai kokemusta sellaisesta palikasta kuin HPI D-BOX (drift assist system)?

Lainaa"The Secret Weapon For Your Drift Distance and Angle The HPI D-BOX drift assist system especially developed for RC cars helps to get the perfect drift angle. Just connect the D-BOX to a steering servo and it will powerfully assist your drift driving."

Eli ostin Bajan aikoinaan käytettynä ja löysin tällaisen palikan sisältä. Ohjaus menee siis tämän boksin kautta ja boksissa on ruuvattava GAIN. Ymmärrän kyllä, mitä tämä tekee, mutta onko tällaisessa palikassa mitään järkeä? Jos auto sutii liian sivulle, boksi tarjoilee vastaohjausta. Olen lähinnä bashaillut hiekkakuopilla, joten ei mitään tietoa tästä palikasta tai sen säädöistä - ja onko ylipäätänsä mitään järkeä pitää Bajassa tällaista.

Tässä linkki tuotteeseen: https://www.hpiracing.com/en/part/80588
On siitä jo uusi D-BOX 2 versiokin: https://www.hpiracing.com/en/part/105409