Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Kondensaatoreiden kiinnitys mootoriin

Aloittaja Jätti-Potti, 03.08.06 - klo: 14.11

Jätti-Potti

Tuli ostettua Matrix v8.0 (sähkö)moottori ja mukaan tuli 3kpl kondensaatoreita.
Miten ne laitetaan kiinni? Moottorilla on + ja - :en lisäksi yksi pääty joka näyttää menevän runkoon.


Kiitoksia etukäteen.
Tamiya DF02...

MattiM

Laitat yhden plussasta kannuun (runkoon), siihen korvakkeeseen siis. Toisen korvakkeesta miinukseen ja kolmannen plussan ja miinuksen väliin. Ei ole väliä miten päin ne laitat, eli niissä kondensaattoreissa ei ole plus ja miinus päätä.

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: "Jätti-Potti"Tuli ostettua Matrix v8.0 (sähkö)moottori ja mukaan tuli 3kpl kondensaatoreita.
Miten ne laitetaan kiinni? Moottorilla on + ja - :en lisäksi yksi pääty joka näyttää menevän runkoon.
Kiitoksia etukäteen.

http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/sahkomoottori/sahkomoottori.html#huolto

Katso linkistä kuvaa....

"Moottorin huolto /  kokoaminen"
>>>> kohta / kuva >>>>
"Päätyyn juotetaan kolme häiriönpoistokondensaattoria, joista yksi  
tulee plus- ja miinusnapojen väliin ja muut navoista kannuun."
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Jätti-Potti

Tamiya DF02...

zhoop

Minullakin on vastaavanlaisia häiriöitä kyseisen moottorin kanssa. Kolvasin häiriönpoistajat ohjeiden mukaan, mutta häiriöt jatkuvat edelleen. Kokeilin myös muilla moottoreilla, mutta niillä ongelmaa ei ilmennyt. Häiriötkin ilmenevät vasta kun auto on noin 20-30 metrin päässä. Tällöin kaasu alkaa pätkimään, mutta ohjaus toimii täydellisesti.

Mietin kuitenkin, että saako häiriönpoistajat koskettaa toisiaan missään vaiheessa? Edes tinan alla? Vai onko moottorissa jotain ongelmia, kun muilla moottoreilla toimii kuitenkin ihan normaalisti. Hiilet eivät ole uusimmasta päästä, mutta voisi kuvitella, että ne ei toimisi edes lähietäisyydellä, jos niissä olisi vikaa. Vai miten on? Osaatteko sanoa missä on vika?
RC-autoilua jo kesäkuusta 2003 lähtien!
Websivuni - KLIKKAA Team Associated RC10 B3

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: "zhoop"Minullakin on vastaavanlaisia häiriöitä kyseisen moottorin kanssa. Kolvasin häiriönpoistajat ohjeiden mukaan, mutta häiriöt jatkuvat edelleen. Kokeilin myös muilla moottoreilla, mutta niillä ongelmaa ei ilmennyt. Häiriötkin ilmenevät vasta kun auto on noin 20-30 metrin päässä. Tällöin kaasu alkaa pätkimään, mutta ohjaus toimii täydellisesti.
Hiilet kuluneet?
Kollektori musta?
Sorvattu koska?

Lainaus käyttäjältä: "zhoop"
Mietin kuitenkin, että saako häiriönpoistajat koskettaa toisiaan missään vaiheessa? Edes tinan alla? Vai onko moottorissa jotain ongelmia, kun muilla moottoreilla toimii kuitenkin ihan normaalisti. Hiilet eivät ole uusimmasta päästä, mutta voisi kuvitella, että ne ei toimisi edes lähietäisyydellä, jos niissä olisi vikaa. Vai miten on? Osaatteko sanoa missä on vika?
Ne ovat aina kannun kautta "kosketuksissa" toisiinsa, eli juotetaan toinen karva kummastakin häiriönpoistajasta yhteen/kannuun.
(Yleensä on toisen päädyn kiinnitysruuvin alla on pieni "lipukka", johon ne juotetaan)

Kummankin toinen vapaana oleva karva moottorin napaan.

Toisen plussaan, toisen miinukseen.
Kolmas häiriönpoistaja juotetaan moottorin napojen väliin.

http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/sahkomoottori/sahkomoottori.html#huolto

Katso linkistä kuvaa....

"Moottorin huolto / kokoaminen"
>>>> kohta / kuva >>>>
"Päätyyn juotetaan kolme häiriönpoistokondensaattoria, joista yksi
tulee plus- ja miinusnapojen väliin ja muut navoista kannuun."
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.