Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Mistä tietää että kytkin luistaa ?

Aloittaja akj, 07.08.06 - klo: 11.14

akj

Niin, mistä tietää että kytkin hiukan luistaa ?
(näissä vehkeissä kun ei ole sitä pers tuntumaa)

Senhän kyllä näkee ja tietää jos kytkin luistaa oikein kunnolla mutta jos vain hiukan.

Onko olemassa joitakin tarkkailtavia tunnusmerkkejä asialle ?

Esim.
- jokin ääni
- heikohko veto
- vaikuttaako moottorin lämpötilaan

Onko olemassa jotakin tapaa tai testiä millä asian voi todeta ?

Nikke92

Auto lähtee paikaltaan "kuminauhamaisesti". Eli ei kiihdy kunnolla ja ei sudi hiekalla.
Traxxas Revo 2.5

Mika R

Kytkimen luistamisella tarkoitat siis että kytkin ei ota kiinni. Kierrokset nousevat mutta auto ei liiku.

Silloin voisi ajatella että kytkin on liian "tiukka" jolloin kierrokset eivät riitä kytkimen lukittumiseksi tai sitten kytkimessä on muuta vikaa, esim. liian kuluneet kytkinpalat jolloin niissä ei riitä pito

Ensimmäiseen kokeilisin löysempiä jousia tai painavampia kytkinpaloja asian testaamiseksi. Jälkimmäiseen silmämääräinen tutkinta ovatko palat kunnossa, liikkuvat vapaasti ja pintaa riittää kytkinkellon sisäpintaan.

Sivuvaikutuksena kone varmaan huutaa turhan paljon ja toisaalta kytkinkello voi kuumentua kovasti

Tuukka

Mitäs jos sinun vauhtipyörä on se, joka luistaa?

Henko

Tuntuu toi kytkinkello muutenkin kuumenevan sen verran, etten kyllä tiedä, miten kuuma se sitten olisi, jos se luistaisi. Tällä hetkellä oletan, ettei vielä luista, koska lyö tyhjää asfaltilla.
Mut saa nähä kun nuo Xrayn kevyet kytkin palat kuluu, ku on vielä jäykät jousetkin...

akj

Kiitos vastauksista !

No ei se mun kytkin taida luistaa. Ajattelin vain kysäistä kun ei ole vielä hirveän paljon kokemusta näiden autojen kanssa.

Mieltäni vain askaruttaa seuraava ilmiö (ja ajattelin josko kytkin vaikka hiukan luistaisi):

Kun kytkin kelloa napauttaa kynnellä, niin se sananmukaisesti soi kuin kello, tulee sellainen nätti heleä ääni. Tämä sama sointiääni kuluu selkeästi kun autolla ajaa. Onko se normaalia vai onko mulla vain soiva kytki  :D

Jos kytkinkellon laakerit ovat huonossa kunnossa ja pitävät ääntä niin onko se juuri tämä soiva ääni tai jokin muu. Kytkimen kunto tietenkin selviää kun sen purkaa ja tarkistaa. En ole sitä vielä tehnyt.

akj

Kiitos vastauksista !

No ei se mun kytkin taida luistaa. Ajattelin vain kysäistä kun ei ole vielä hirveän paljon kokemusta näiden autojen kanssa.

Mieltäni vain askaruttaa seuraava ilmiö (ja ajattelin josko kytkin vaikka hiukan luistaisi):

Kun kytkin kelloa napauttaa kynnellä, niin se sananmukaisesti soi kuin kello, tulee sellainen nätti heleä ääni. Tämä sama sointiääni kuluu selkeästi kun autolla ajaa. Onko se normaalia vai onko mulla vain soiva kytki  :D

Jos kytkinkellon laakerit ovat huonossa kunnossa ja pitävät ääntä niin onko se juuri tämä soiva ääni tai jokin muu. Kytkimen kunto tietenkin selviää kun sen purkaa ja tarkistaa. En ole sitä vielä tehnyt.

Mika R

Alumiinisilla paloilla se voi varmaan kilistä jos tyhjäkäynti on isolla. Jos muuten toimii niin..

Duster1

Onkos kestävyys tai muita eroja 2 vs` 3 palaisella kytkimellä?
Axial SCX 10 TR

Matias V

Se on makuasia, sano Hoke kun soppaa lipitti...
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

*HOKE*

Se on sukuvika... sano Matias kun huonoa läppää heitti...

Duster1

Axial SCX 10 TR