Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Failsafe ei jarruta.

Aloittaja Ezmi, 24.08.06 - klo: 17.02

Ezmi

Ostin hyper7 rtr:ään ofna micro failsafen ja laitoin kiinni, tein säädön mukana tulleen ohjeen mukaan eli ohjaimesta jarru pohjaan ja set nappi pohjaan kunnes vilkkuminen taukosi. No eipä tunnu toimivan, servo kääntyy kaasun suuntaan vaikka pitäis jarruttaa, rikkikö? Vai onko tällä nyypällä nyt joku asia jääny tajuamatta ton failsafen säädössä?

Duster1

Ethän ole servon suuntaa vaihtanut radiosta failin säädön jälkeen?
Axial SCX 10 TR

Ezmi


HarriK

Onko servon liitin oikeinpäin failsafessa.
Ei tullut muuta mieleen, varmaankin olen hakoteillä.

Ezmi

Niissä liittimissähän on pykälät, ettei mene edes väärinpäin. Ja piuhojen väritkin näyttäisi menevän ihan yksiin. Kummallista...

Duster1

Kokeileppas säätää niin että pitäiskin vetää kaasu päälle. Meneekö sit jarrulle?

Jos aina vetää samaan suuntaan niin rikki on.
Axial SCX 10 TR

Ezmi

Juu eipä oo vaikutusta onko kaasulla vai jarrulla, aina sama suunta. Taidanpa käydä huomenna rc-sabella espoossa vaihtamassa toimivaan.

Jartsa

Onko kyseessä BlueBirdin servo, jos on niin syy on siinä :)

Ezmi


Tuukka

Kun sitten tuut kisaamaan, niin laita se vain tyhjäkäyntii failsafe-asetus kaasulle. Ei lyö jarrua päälle, jos yhteys vähän pätkii. Ja matka jatkuu kohti maalia ja mainetta ...

Harjoittelu yms tilanteissa toki oikea failsafen asento on jarruttava.

*HOKE*

Mielestäni feilissä on ainoastan yksi oikea asento ja se on neutraali.
Turhaan se auto jarruttaa feilin kytkeydyttyä päälle, ja mikä parasta neutraalissa asennossa niin voi laittaa ensin autoon virrat päälle, kävellä lauteille ja laittaa radio päälle.
Sillävälin mekkari on voinut laittaa auton käyntiin ja kaasutella kaasulinkistä.
(tämä toimii varmasti siis vain Spektrumilla kun ei kukaan muu pääse samalle taajuudelle)
Muutenkaan en näe järkeä radalla ajaessa että auto vetäsee jarrut päälle mikäli jotain ongelmaa on... Vaikkakin treenailee niin aina voi joku olla samaan aikaan ajamassa ja tulee kaasu pohjassa perään kun auto stoppaa yllättäen keskelle pääsuoraa.
Täydestä vauhdista jos auto pääseekin rullaamaan vapaalla niin se hidastaa yleisimmin niin nopeasti vauhtia että auto ainoastaan ajautuu radanreunaan tai juuri putken yli nurmikolle.
Ei siis vaaraa ulkopuolisille ja muutenkin se viallinen auto jatkaa matkansa pois tieltä.

Tämä myös on servolle ystävällisempi asento, koska niin monesti mekkari unohtaa ottaa autosta virrat pois erän jälkeen, saati jos tulee jokin viitytys erään esim. tekninen 10 tai jotain muuta.

Tuukka

Se, että failsafe on vähän jarruttava harjoittelussa, on siinä mielessä hyvä juttu, että havaitsee pätkimisen helpommin. Voi sitten korjata oiretta ennen täysvikaa, mutta on ne Hoken mainitsemat asiat varteenotettavia pointteja kanssa.

Duster1

Itsekin asetin 1/6 bensa-autossa failin tyhjäkäynti asentoon ja samoiten nyt Revossa.
Niinkuin Hoke tietääkin niin ei ole ollenkaan hyvä, jos täydestä vauhdista vetää jarrut täysille. Lähtee vaan auto lapasista, kun yllättäen menee pyörät lukkoon.
Axial SCX 10 TR

Ezmi

Hmm... Hain sitten päivällä uuden failsafen mutta eipä näytä olevan minkäänlaista vaikutusta tällä uudellakaan. Jotenkin tuntuu siltä että servo liikahtelee ihan samala lailla, oli failsafe sitten kytkettynä väliin tai ei.

Duster1

Taitaa olla asettajassa vika.
Onko se tämä faili? http://www.ofna.com/failsafe-micro.html

Asetetaan siis siten, että normaalisti virrat radioon ja autoon ja sitten pidät liikuttelematta liipaisimesta siinä kohtaa mihin haluat säätää (suosittelen vapaa asentoa) ja sitten esim. hammastikulla painat ja pidät vähän aikaa failin Set nappia pohjassa jolloin sen pitäis vilkkua nopeasti ja sit vaan päästät irti ja sillä selvä.
Axial SCX 10 TR

Ezmi

Juu tuo sama faili. Oon kyllä yrittäny juuri tuolla tavalla asettaa toimintaan sekä jarrulla, vapaalla ja kaasullakin mutta aina se jättää kaasua päälle jonkin verran jos katkaisen täydeltä kaasulta lähettimestä virrat.

Duster1

Itsellä on ollut parikin tuota failia ja on toiminut -20 pakkasesta kesä helteisiin, eikä koskaan ole mitään ongelmia ollut.

Kokeileppas laittaa se vaikka ohjaus-servolle ja säädä menemään osittain toiseen reunaan niin näkee onko siinä kaasu-servossa vikaa.

Tuli semmonenkin mieleen, että tossahan on myös vastarin jännitteen katkaisu niin onhan sulla tarpeeksi virtaa vastarin akussa ja onko 4.8V vai 6V?
Axial SCX 10 TR

Ezmi

Tjaa, no mulla on käytössä vielä se alkuperäinen neljän AA pariston patteriboksi ja siinä jotku marketin patterit. Pitäis kyllä ostaa kunnon akkupaketti. Täytyy kokeilla tota ohjaus-servoakin sitten vielä.

Duster1

Aijai
Heitä naapurin pihalle ne patterit ja kotelot. Failista ei ole mitään hyötyä, kun tuo patteri kotelo TULEE hajoamaan ja yleensä ajossa. Ei se faili nääs toimi kun virta yht äkkiä katoaa ja sillon auto menee minne menee.
Ja ehdottamasti 6V jännite niin servotkin toimii ihan eri tavalla.
Axial SCX 10 TR

*HOKE*

Niiiin siis...

Oli se faili asetettu mihin asentoon tahansa niin kyllä kuski sen huomaa jos faili siellä pätkii.
EI todellakaan tarvitse olla jarrulle säädetty.

Jps jokin aiheuttaa failin kytkeytymisen niin kyllä sen huomaa myöskin ohjauksessa samalla.

Älkää siis ihan turhaan säätäkö jarrua menemään päälle.
Sillä ette voita yhtään mitään.. Hävittävää kylläkin on paljon kun auto yhtäkkiä päättää pysähtyä keskelle pääsuoraa jarru pohjassa.

Pari kertaa on feili mennyt päälle ja kyllä todellakin nätisti on auto rulannut radan viereen aivan turvallisesti aiheuttamatta kenellekkään harmia.

Ottakaahan myös huomioon että Spektrumilla on havaittu mielenkiintoista sekoilua kun virta laskee vastaripäästä tarpeeksi.
Ajaminen onnistuu aivan nätisti, mutta jarrua painaessa kaasuservo pätääkin sahata täydestä jarrusta täyteen kaasuun... fiilis on kuin radiohäiriön sattuessa.

Eikä tuo vaadi kuin hieman huonon vastariakun.
Esim yksi kennoista ottanut kipeetä tai vastaavaa.

Juhanu

Mäki ostin ton faillin mut ei ollu ongelmii.Mun mielest toi vika on servossa...

Ezmi

Joo, kokeilin tänään uusilla paristoilla ja vaihdoin failin ohjausservoonkin, mutta eipä tuo vieläkään toimi. Heittää servon kyllä "veteläksi" kun katkaisee lähettimestä virrat mutta ei liikauta sitä mihinkään ennalta asetettuun asentoon.

Duster1

Ehkä turhaan kysyn, mutta onhan sulla se faili asennettu servon ja vastarin väliin.
Servot siis toimii ihan normaalisti ilman failia?
Axial SCX 10 TR

Ezmi


Ezmi

No nyt sain sitten toimimaan... kyllä nyt hävettää isompaakin miestä... tulis kuula ja tappas...

Faili oli sitten kytketty ohjaukseen eikä kaasuun. tänään se vasta selvis kun ohjaus alko pätkimään. Ja mukamas olin NIIN varma että piuhat on oikeen päin PRKL!

Olbe

No mutta kantapään kautta asiat oppii varmasti  :wink:  Pääasia että sait toimimaan !
Junnumestari 2007

Ezmi

Juu, näin kai se on.  Kiitokset vaan Duster1:lle ja kumppaneille sitkeästä yrityksestä korjata tämä  :oops: vika :oops:.