Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Laturi ja akku kysymys

Aloittaja Modifier, 27.08.06 - klo: 00.37

Modifier

Elikkä omistan Lrp:n pulsar sport laturin ja Lrp:n VTEC SC-3800UP akun jonka olen ladannut 6 kertaa. Akkua on ladattu 3-5A ja Delta Peak on ollut 5mV.
Onko nuo arvot oikeita tuollaiselle akulle ja mistä johtuu, että laturi katkaisee nyt latauksen n. 500mah kohdalla ?
Elikkä ei lataa sitä lähellekkään täyttä.
XRAY T3, Axial SCX10x2, Yokomo MR4TC-SD

Joonas.O

Oletko purkanut akkua?Se, että se ei ota sen enempää sisään, johtuu todennäköisesti siitä.

Laturissasi ilmeisesti on purku ominaisuus?Käytä sitä aina, kun olet ajanut akun tyhjäksi.

Nyt sinun siis pitää ladata sitä vähän 1-3A:lla ja purkaa.Tätä toistat niin kauan, kunnes akku ottaa lähes täydet sisään.Sitten vaan ajamaan :wink: .
|Sekanen Hamsteri Racing Manager|S-Grafix|

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: "Modifier"Elikkä omistan Lrp:n pulsar sport laturin ja Lrp:n VTEC SC-3800UP akun jonka olen ladannut 6 kertaa. Akkua on ladattu 3-5A ja Delta Peak on ollut 5mV.
Onko nuo arvot oikeita tuollaiselle akulle ja mistä johtuu, että laturi katkaisee nyt latauksen n. 500mah kohdalla ?
Elikkä ei lataa sitä lähellekkään täyttä.

Muuta Delta Peak 15 mV.
Lataa: 5 A

Tuossa sportmallin laturissa ei taida olla purkuominaisuutta, mutta muutenkin loppupurussa olisi syytä olla erillispurkulevy....
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"

Muuta Delta Peak 15 mV.
Lataa: 5 A

Tuossa sportmallin laturissa ei taida olla purkuominaisuutta, mutta muutenkin loppupurussa olisi syytä olla erillispurkulevy....

Kyllä, luultavimmin kennojen jännitteet nousevat heti latauksen alussa ja hetken päästä tippuvat vähän jolloin yksinkertaisempi laturi luulee jo akun olevan täynnä alhaisella delta peak katkaisulla. Tuttu ilmiö käytetyille akuille.

Itse latasin kisassakin vain 6mv katkaisulla koko paketille (1mv/kenno). Ei siinä potkussa ainakaan treenikäytössä juuri eroa huomaa (?) ja kennot ei grillaannu niin paljoa sekä ehkäpä käyttöikäkin pysyy pidempänä.
---

Modifier

Purkuahan tuossa laturissa ei tosiaankaan ole.
Olisko teillä suositella jotain yksinkertaista purkulevyä, johonka pötköakun saisi kiinni suoraan akun omalla liittimellä ?
XRAY T3, Axial SCX10x2, Yokomo MR4TC-SD

Joonas.O

Pötköakuille ei ole purkulevyjä.Ilmeisesti akkusi on tällainen: http://www.lrp-electronic.de/e/lis/06_Batteries/Stickpacks/Batteries ?

Rakenna esim.H4 polttimosta itsellesi purkulaite, tai osta kaupasta purkulaite, joka soveltuu varsinaisilla liittimillä oleville akuille.


http://www.lrp-electronic.de/e/lis/03_Chargers/CBC/100_41361_Stickpack_Conditi.jpg .RC-Pisteestä n.20,e http://www.rcpiste.pp.fi/oikeasivu.html
|Sekanen Hamsteri Racing Manager|S-Grafix|

Modifier

Sain akun ladattua purun myötä suht normaalisti, mutta sepä ei pitänytkään lataustaan. Laitoin akun hetken kuluttua uudelleen lataukseen ja huomasin, että yksi kenno lämpenee selvästi muita kuumemmaksi. Olisiko se saanut siipensä matkan varrella ja siitä johtuisi tuo takkuilu ?
XRAY T3, Axial SCX10x2, Yokomo MR4TC-SD

l150040

Akkusi on saanut siipeensä ja takkuilu voi johtua juuri siitä. On tietenkin pieni mahdollisuus, että akkusi on vain todella epätasapainossa. Eli eri kennojen lataustaso on aivan erilainen. Pötköakun tapauksessa tähän ei ole helppoa korjauskeinoa. Todennäköisemmin kyseinen kuumeneva kenno on rikki, ja ongelmaa ei saa korjattua helpolla.

Eli marssi kauppaan ja osta uusi akku.

Modifier

Niin vähän epäilinkin ja tilasin jo uuden akun.
Kiitokset kaikille vastauksista.
XRAY T3, Axial SCX10x2, Yokomo MR4TC-SD

Eero Valanne

Omistan Graupnerin TURBOMAT 6 PLUS- laturin eikä sen manuskoissa mainita mitään niMH- akkujen latauksesta, joten onko sillä järkevää ladata niMH- akkuja, vai onko se puhtaasti NiCad- akkuihin tarkoitettu ?

E.V.